Jump to content

Jeg ble skutt, hva skjer nå?


shootandcurse

Recommended Posts

Så hvis jeg sitter og driter inni krattet, og lager en lyd, så blir hagla løftet mot meg? Vi skal ikke jakte sammen iallefall. I min bok løfter man kun våpenet mot ting man har bestemt seg for at man kan skyte - ikke skal skyte, men kan skyte.

Det kan sikkert skje at jeg løfter mot en flakselyd, men det er noe man bør unngå så langt man kan, og jeg vil være sur på meg selv hele dagen om jeg gjør det.

 

Retninger man kan skyte i vurderes jo fortløpende uansett, og en skyter ikke inn i kratt og slikt om man ikke har kontroll på hvor alle er - så nylig at de ikke kan ha kommet seg dit du skal skyte. At det skulle være mer stress forbundet med å peke hagla i bakken til en ser at det er en fugl som flyr ser jeg helt bort ifra. Jeg tror mye av problemet er at jegerene stresser - med å få fugl.

 

Noen burde skyte mer med rifle også tror jeg - da må en faktisk ha et forhold til hva en skyter på.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Nei, sitter du og driter i ett kratt. Så vil jeg ikke da være trygg på det krattet, fordi det er uoversiktlig nok til å skjule en kar som driter.

 

Litt av poenget med å vurdere underveis, er at man danner seg ett bilde over hvor det er trygt og ikke før man stresset må ta en avgjørelse.

Link to comment
Share on other sites

Så vil jeg ikke da være trygg på det krattet

Det er iallefall helt sikkert :wink:

Jeg er litt gretten, for jeg er småsur på meg selv just nu, jeg var på banen i ettermiddag, og sa ikke ifra til en som hele tida stod og holdt på rifla mens vi snakka. Han snudde seg hit og dit, og alle veier faktisk, pekte oppover rett nok, men... På banen bør imo rifler ligge i ro når en babler og anviser (skivetrekk) Irriterende.

 

Tenkte lenge uten å forstå den.. (sansynligvis litt lengre enn når du konkluderte med at jeg ville løfte hagla mot deg)

Skyter man med rifle, mye, uten å ha et klinkende klart forhold til hva kulene stopper i, så får man seg en smell før eller senere. Haglegutta skyter i hytt og pine, for haglene faller jo ufarlige ned uansett, Da får man ikke det samme behovet for å SE det som kula kommer til å stoppe imot.

 

vi er vel endel OT nå :oops:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Litt OT, men synes dette er litt interessant. Svar er vel også forsåvidt gitt trådstarter..

 

Jeg er sikker på at både du M67 og Varj har en god forståelse for de reglene man terper på. Men tror ikke dere forstår den menneskelige faktoren som jeg gnåler om.. Mennesker feiler i blant, derfor er det vel så viktig med en sikker jaktmetodikk -ikke bare tildels åpenbare regler. Skal ikke være nødvendig å vurdere skudd eller ikke akkurat når tiur'n letter.

 

Er litt gretten selv ;) Har blitt truffet av ei kule i venstre arm under jakt og mener jegere lærer alt for lite om våpenbehandling. (kort fortalt; kula sneiet armen på innsiden mot brystkassen og laget ett lite kutt. Politi ble ikke kontaktet)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er sikker på at både du M67 og Varj har en god forståelse for de reglene man terper på. Men tror ikke dere forstår den menneskelige faktoren som jeg gnåler om.. Mennesker feiler i blant, derfor er det vel så viktig med en sikker jaktmetodikk -ikke bare tildels åpenbare regler. Skal ikke være nødvendig å vurdere skudd eller ikke akkurat når tiur'n letter.

 

Nettopp fordi mennesker feiler, og forhåndsanalysene man gjør mens man går også feiler, så vil jeg at du skal se tiuren før du løfter hagla. Du mister ikke mange millisekundene, og du legger til et ekstra lag i sikkerhetsmodellen.

 

Om man først har bestemt seg for at lyden er en tiur, og man kaster opp hagla med rent muskel-minne, så går gjerne skuddet av automatisk også, selv om hjernen såvidt rekker å oppfatte at noe ikke er som det skal være.

Link to comment
Share on other sites

Synes det er beundringsverdig med hvor godt humør du tar det hele. Jeg sliter med permanente skader på et øye etter sykdom og kan forholde meg til hvor alvorlig problemer relatert til syn er for hele livssituasjonen til en person, selv om jeg fortsatt har noe syn på mitt. Du virker som du har tatt det å miste et øye på best mulig måte, og det står det respekt av, og mulig også et lite snev av misunnelse.

 

Livet er nok lysere for dere som tar ting positivt, så fortsett med det. Lykke til videre, og skitt jakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil ikke gjøre som flere andre i denne tråden,- preke om hvor flink eller hva jeg gjør eller hvordan ting skal eller bør være,- ulykken har skjedd så da får en ta det derfra !

Jeg vil heller gjøre TS oppmerksom på en ting:

 

Ulykker med personskader skal politiet alltid varsles.

 

- og ingen varsling eller rapportering til fullmektig = null krav på forsikrings dekning eller oppreisning får skade !

Husk at dette er en venn og venner kan dessverre også snu det andre kinnet til og senere bli erstattet, det kan du ikke med ditt ødelagte øye...

 

- Nå vet ikke jeg om TS er student eller yrkesaktiv. Det som er helt sikkert er at denne skaden vil følge deg resten av ditt liv, og den vil "sannsynligvis" hemme deg i fremtiden når det gjelder yrkesvalg. Noen yrker må du dessverre anse som umulige pga dems krav til syn.

 

Hold motet oppe og lykke til :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Synes det er beundringsverdig med hvor godt humør du tar det hele. Jeg sliter med permanente skader på et øye etter sykdom og kan forholde meg til hvor alvorlig problemer relatert til syn er for hele livssituasjonen til en person, selv om jeg fortsatt har noe syn på mitt. Du virker som du har tatt det å miste et øye på best mulig måte, og det står det respekt av, og mulig også et lite snev av misunnelse.

 

Livet er nok lysere for dere som tar ting positivt, så fortsett med det. Lykke til videre, og skitt jakt.

 

Takk skal du ha!

 

Jeg fant fort ut at jeg ville gjøre det beste ut av situasjonen :)

Mange måter å takle slikt på og min var å bestemme meg for at det skulle endre minst mulig av livet mitt og komme meg fortest mulig tilbake på jakt :)

 

Jeg tenkte endel på hvordan jeg hadde håpet at kompisen min skulle reagert hvis vi var i omvendt situasjon der jeg hadde løsnet skuddet og det tror jeg har hjulpet oss begge :)

 

Lykke til selv, og skitt jakt!

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Vil bare ønske deg lykke til med framtiden. Bra at du tar det med godt humør og er positiv. Har sjøl erfaring med at litt humor, sjølironi, positivitet og det å se framover er viktig. (Arbeidsulykke med permanent skade)

Samtidig kan det komme tunge dager og da er gode venner og jakta gull verdt. Fint av deg å også tenke på kompisen din, han har det nok passe jævlig etterpå. Bra at dere hjelpte hverandre ut av situasjonen, (Har faktisk lest om et tilfelle der skytter fikk panikk og stakk av.) Regner med at dere fortsetter å ta vare på hverandre seinere.

 

Synes det var fint at du delte historien din med oss, nyttig for oss alle å få en vekker.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Vil bare ønske deg lykke til med framtiden. Bra at du tar det med godt humør og er positiv. Har sjøl erfaring med at litt humor, sjølironi, positivitet og det å se framover er viktig. (Arbeidsulykke med permanent skade)

Samtidig kan det komme tunge dager og da er gode venner og jakta gull verdt. Fint av deg å også tenke på kompisen din, han har det nok passe jævlig etterpå. Bra at dere hjelpte hverandre ut av situasjonen, (Har faktisk lest om et tilfelle der skytter fikk panikk og stakk av.) Regner med at dere fortsetter å ta vare på hverandre seinere.

 

Synes det var fint at du delte historien din med oss, nyttig for oss alle å få en vekker.

 

Tusen takk for det!

 

Beste medisin er godt humør og en god dose humor! Det er lettere å holde humøret oppe når man fremdeles kan tusle ute i flott natur og høre rypa kakle :)

Link to comment
Share on other sites

Å kunne tilgi er stort og generøst, la oss håpe at kameraten din ser det på samme måten

og at dere fortsatt er kamerater om 40-50 år.

 

Vedr. uhell/vådeskudd har jeg et par kommentarer på lager, men føler at det ikke har noen hensikt å lufte de

i denne tråden.

 

Lykke til med fremtidig jakt og kameratskap, husk du har bare ett øye igjen, bruk solide briller...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Politiet ble vel gjerne informert av sykehus?

Skuddskader er vel ikke dagligdags å oppleve på norske sykehus. Har jeg hørt av noen som kjenner broren til en av onklene til ei som jobba på et sykehus... :mrgreen:

 

 

 

Hvis det var tilfelle at sykehuset rapporterte denne hendelsen (slik den er presentert her) så tror jeg nok helsetilsynet hadde satt ned foten og dratt inn noen autorisasjoner.

Hadde skytteren vært en åpenbar trussel mot eget eller andres liv og helse hadde saken blitt en annen. (drapsforsøk, trussler om drap osv)

Link to comment
Share on other sites

Så hvis jeg sitter og driter inni krattet, og lager en lyd, så blir hagla løftet mot meg?

 

K

Den lyden der høres sikkert ikke ut som noe spiselig :mrgreen: Jeg er selvfølgelig enig i at de fire viktigste sikkerhetsreglene burde være pensum fra første gang junior/alle tar i et våpen. Med den holdningen tror jeg det kommer til å gå bra videre med ts.
Link to comment
Share on other sites

Humor og ironi er en viktig egenskap for å ha ett godt liv. Jeg kjenner trådstarter og forstår hans tanker og handlinger i ettertid. Han skulle vel egentlig ikke overlevd. Oddsen for å overleve med tanke på skade, tid og sted var vel 10%.

Burde ikke være vanskelig å forstå hvorfor han takler det med godt humør. Han har fått livet i gave på nytt.

OG for dem som synes at ord og tanker er barnslige, dere burde tenke litt mere over hva livsglede er.

Trådstarters livsglede er jakt med gode kompiser.

Link to comment
Share on other sites

"mistet synet men pytt pytt shit happens" :roll:

jeg vil værtfall ikke jakte med noen som synes slikt er "pytt pytt" eller med andre som ikke kan håndtere våpen

og det er meget mulig jeg ikke forstår trådstarters føleser rundt dette

men jeg håper for all del at den vennen din aldri slipper ut i skogen igjen ettersom han nesten drepte noen..jeger bestanden i norge er ikke tjent med slike episoder ingen er :roll:

Link to comment
Share on other sites

"mistet synet men pytt pytt shit happens" :roll:

jeg vil værtfall ikke jakte med noen som synes slikt er "pytt pytt" eller med andre som ikke kan håndtere våpen

og det er meget mulig jeg ikke forstår trådstarters føleser rundt dette

men jeg håper for all del at den vennen din aldri slipper ut i skogen igjen ettersom han nesten drepte noen..jeger bestanden i norge er ikke tjent med slike episoder ingen er :roll:

 

 

Ville nu heller aldri jaktet med deg heller så det er nå greit :roll:

Tror du har misforstått ganske så mye om mange ting......

Link to comment
Share on other sites

men jeg håper for all del at den vennen din aldri slipper ut i skogen igjen

:roll::roll::roll:

Er faktisk av motsatt oppfatning, kanskje ikke nå men om noen år når alt er ferdig sonet. Og karantene tiden er over så nytt våpen kan handles inn.

 

Noe sier meg at en person som ikke løper fra sine handlinger og ansvar, men tar det med rett rygg ikke vil bli noe problem når han engang forhåpentligvis prøver seg på jakt igjen. For meg høres det ut til at skytter har gjort en katastrofal feil, men deretter har gjort alt riktig.

Det skinner også igjennom at skytter er den som tar dette desidert hardest av disse to, og samme hvor positiv ts er, er det ikke tvil om at alvoret ligger rett under. Forøvrig all ære til ts for velge å forsøke se positivt på de muligheter han har.

 

Fra arbeidslivet kjenner jeg to typer, de som benekter at de har gjort noe galt og nekter ansvar til det siste, og skylder på alt og alle. Og de som selv varsler, legger seg flate, og innrømmer hva de har gjort.

Gjett engang hvilke som legger sjela i at det som gikk galt ikke skal skje igjen, og hvilke som går hen og gjør det samme igjen og igjen og igjen.

Link to comment
Share on other sites

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX sensurerte selv det jeg skrev om folk som sitter på høye hester, er forutinntatte, bedrevitere og som selv mener de har svaret på hva folk som har opplevd noe vanskelig og traumatisk skal synes, mene, føle og gjøre.

 

Både trådstarter og kammeraten har gjort seg erfaringer som vil forandre deres syn på våpen og jakt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...