Jump to content

HAREJAKTA 08-09


T.Berg

Recommended Posts

  • Replies 294
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

har liten tru på det og skyte ned en harebestand der det er mye hare. er nok pest, men at du kan redusere en harebestand det tror jeg. det kommer alltid nye harer i et område hvor du har skyti noen!

Og klarer man å redusere en bestand som begynner å bli for tett så er

det veldi bra for bestanden. Tar mange år før en pest-kolapset bestand

kommer seg opp igjen.

Taiko

Link to comment
Share on other sites

Enig at d hoertes ganske usansynlig ut... D som ble sagt var at de hadde skutt minst...(husker ikke hva de sa men d var mye :wink: )...hver.

Er nok som dere sier harepest.

Selv har jeg jaktet i samme omraade i 7 aar naa (siden jeg var 16) og har alltid sett mye hare. I aar derimot har d vaert elendig. :(

Resten av aaret blir d kun harejakt paa meg, av matvildt. Neste aar blir d nok en egen rifle til d formaalet, om jeg ikke faar dreis paa ladesettet og proever meg med 308. :)

Rypejakta er lagt paa is for en stund. Har skutt en enesta i aar. :(

Link to comment
Share on other sites

Hei, i mine yngre år skjøt jeg også en og annen hare på støkk-/sporingsjakt, men det er bare så utrolig mye artigere å slippe en hund og få los! Med de harebestandene dere beskriver bør det være mulig å få til rasende gode bikkjer som gir mye moro i skauen! Da er det liksom ikke så nøye med å felle hare på hver tur heller.

Link to comment
Share on other sites

har liten tru på det og skyte ned en harebestand der det er mye hare. er nok pest, men at du kan redusere en harebestand det tror jeg. det kommer alltid nye harer i et område hvor du har skyti noen!

 

Og klarer man å redusere en bestand som begynner å bli for tett så er

det veldi bra for bestanden. Tar mange år før en pest-kolapset bestand

kommer seg opp igjen.

Taiko

 

det har du rett i. nå er endelig harebestanden på vei oppover her i bygda. ca 15 år det ble påvist pest første gang, men det er ikke mye hare vi kan i hverfall skyte noen med god samvittighet da :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg får vel dele helgens opplevelse med resten av gjengen her på forumet. :)

Er så heldig å få være med en bekjent med finskestøver på jakt, og har virkelig fått øynene opp for denne jakten de siste årene.

Søndagen kom med klart vær og gradestokken viste 3-4 blågrader, så dette lå ann til å bli en virkelig flott dag i skogen. Merket ganske tidlig på hunden at lysten ikke var den samme som ved tidligere slipp i år, men evige optimister gir seg ikke med det første. :P Mens hund og eier var ute på tur for å se om det kunne bli fot utpå ettermiddagen, gikk en kompis og jeg ut for å se om vi kunne finne noe fugl. (Ikke spesielt rastløs hvis det ikke skjer noe som dere skjønner. :P ) Etter litt sniking på en storfugl løp det ut en hare fra en granbusk bare 1,5 meter fra meg, og på instinkt endte denne sine dager ikke så mange sekundene etter dette. :) Da fikk storfugl være storfugl. :P Dette var visstnok, i følge de som vet, en unghare, men det var allikevel en helt grei størrelse på den synes jeg.

 

Gjorde etter dette et siste slipp med hunden, men lysten var fortsatt ikke på topp. Etter en nærmere sjekk endte den opp hos dyrlegen, og det blir vel en 10-dagers kur. :( Aldri noe morsomt når noe sånt skjer.

Den samme hunden hadde totalt 17 timer los på 2.5 dag etter en jakttur på fjellet i begynnelsen av november, så det er ingenting å si på den bare den er frisk og rask :)

 

Gleder meg bare til å lage et kulinarisk haremåltid, og nyte av selvskutt hare! Har lagt merke til flere tips til tilberedning her på forumet, så det blir vanskelig å velge hvilken man skal prøve seg på :)

 

Det hører også med til historien at dette var min første selvskutte hare, og selv om den ikke ble skutt i los var det morsomt allikevel! :) Neste gang blir det forhåpentligvis los fra en hund i toppform! Det er ikke mye som slår en skikkelig harelos! ;)

Link to comment
Share on other sites

På gode dager hær oppe kan man skyte 3-4 harer med rifla, men det er helst når den skifter til

vinterpels og er lett å se.

.

 

Heisann broder...

Minner om at d i aar er helt lavmaal paa harebestanden hjemme hos oss. For 2-3 aar siden var ikke 3-4 harer en god dag, d var helt normalt(med hagla). 8)

De gamle hjemme paastaar at d var et tilreisende jaktlag med flere hunder som skaut ned bestanden i fjor eller aaret foer.. Ikke vet jeg men jeg krysser fingrene for at d blir at nytt godt aar neste hoest :)

 

Vell, har jo ikkje vært heilt tomt;)

og sjøl om man ser 10 stk træng man jo ikkje skyte alle:)

Det jaktlaget holdt seg vell på breivoll etter det eg har førstått, og dær

ska saint seies det ikkje har vært mye aktivitet i år:s

Link to comment
Share on other sites

ser ut som det blir dårlige forhold for å komme seg ut med støveren i mårrå :evil:

Noen som vet hvor lang tid det tar med en støver før ei klo kommer tilbake, og at den er klar til og brukes igjen?

 

Du trenger ikke vente til kloa er tilbake det holder at det er grod.

Mistet en klo på en hund jeg hadde på en camingplass i Sverige, masse blod og leven, men husker ikke hvor lang tid det tok. Hør med en vetrinær

Link to comment
Share on other sites

På gode dager hær oppe kan man skyte 3-4 harer med rifla, men det er helst når den skifter til

vinterpels og er lett å se.

.

 

Heisann broder...

Minner om at d i aar er helt lavmaal paa harebestanden hjemme hos oss. For 2-3 aar siden var ikke 3-4 harer en god dag, d var helt normalt(med hagla). 8)

De gamle hjemme paastaar at d var et tilreisende jaktlag med flere hunder som skaut ned bestanden i fjor eller aaret foer.. Ikke vet jeg men jeg krysser fingrene for at d blir at nytt godt aar neste hoest :)

 

Vell, har jo ikkje vært heilt tomt;)

og sjøl om man ser 10 stk træng man jo ikkje skyte alle:)

Det jaktlaget holdt seg vell på breivoll etter det eg har førstått, og dær

ska saint seies det ikkje har vært mye aktivitet i år:s

 

Er det breilvollpå rolla? i så fall var jeg der hos bestemor i sommer å så ganske mye hare egentlig harabikkja som var valp da var i hverfall helt geren :wink:

Link to comment
Share on other sites

Er det breilvollpå rolla? i så fall var jeg der hos bestemor i sommer å så ganske mye hare egentlig harabikkja som var valp da var i hverfall helt geren :wink:

 

 

ja på rolla:) har ikkje sett stort dær iår:S

men så variere det jo fra dag te dag og.. og kor man går.

 

jeg syns det var hare i veier og over alt jeg men... det er jo jevelig tett rundt i skauen der, kansje det er noe av grunnen til at du ikke ser no hare;)

Link to comment
Share on other sites

Heisan.

Hadde en fantastisk dag med unggutten i dag. etter 45 min på fot kom uttaket

og da gikk losen i 4 timer inkludert tap. Nå har det virkelig løsna :D Han er jo ikke

15 mnd enda så nå er jeg stolt. måtte blåse han inn da tapene var på vei og det begynte å bli trafikk :(

Taiko :)

ikke brydde han seg om rådyr heller :D

Link to comment
Share on other sites

Var ute med dunkeren i går. Skikkelig møkkaføre (skaresnø der hunden datt igjenom 30 cm..), men tenkte å ta et lite slipp likevel. Uttak etter 20-30 min. Los i 4-5 timer!! Noe hakkete siden han ble hengende etter pga føret, men hadde haren yte stort sett hele tiden.

 

Artig dag siden det har vært litt pubertet og krøll i det siste :)

Link to comment
Share on other sites

Er det breilvollpå rolla? i så fall var jeg der hos bestemor i sommer å så ganske mye hare egentlig harabikkja som var valp da var i hverfall helt geren :wink:

 

 

ja på rolla:) har ikkje sett stort dær iår:S

men så variere det jo fra dag te dag og.. og kor man går.

 

jeg syns det var hare i veier og over alt jeg men... det er jo jevelig tett rundt i skauen der, kansje det er noe av grunnen til at du ikke ser no hare;)

 

ska nu ærlig innrømme at eg ikkje har vært dær mange turan i år;)

men fleire som har klaga.. men men.. e jo bære flott vest du har sedd mykje.

Link to comment
Share on other sites

Basseten min har ikke blitt jaktet så mye for, men han har fulgt med i treningstimene. Ares debuterte med sitt første fall noensinne 19. desember, en ekte julehare! 1 time steinhard los i kuling, regn og hagl så var haren i boks.

 

Vitringa var nok bedre i går enn i dag likevel, da det våte som kom i går frøs på i morgentimene. Likevel klarte han å jobbe meget godt i dag og, med en skikkelig los og godt tapsarbeid. Uttak skjedde ikke før nærmere kl ett i formiddag, så han har hatt en jobb med å nøste i svak fot. I dag hadde han noen saftige gaul på både inn- og utpust da han fikk haren rett foran nesa, rått å høre på! De stakkars innfødte måtte vel tro bikkja var i den ytterste nød! :lol:

 

Må si jeg liker måten basseten loser på, utrolig tett, kraftig og nyansert som gjør det lett å "lese" losen. Det er litt mer monotont på rådyr, unntatt når han får se dyret.

 

Er bare litt stolt i dag.... :oops::wink:

Link to comment
Share on other sites

Var ute en tur i dag. Først skikkelige tur på 8 uker, pga ei klo som grodde veldig sent. Var delvis barmark der det var snø så var den så hard at den bar hunden. fikk ut etter en time og fikk koblet etter 2 timer med en hakkette los. Virket som det var veldig dårlig teft (vitring). men alt i alt så var jeg fornøyd etter en så lang pause. Så nå ligger han inne og er fornøyd for dagen

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Dette var en kjempedag :!:

Jeg, madammen, litja (snart 3) og dunkeren Ante dro i dag tidlig ut på harejakt.

Været var upåklagelig med minus 2 og sol. I løpet av natta hadde det blåst endel, og Ante sleit med å ta ut. Egentlig hadde det ingen ting å si, så lenge vi andre koste oss rundt bålet. Vi stekte sossiser og poteter, drakk kaffe og kakao. Sannelig ble det noen få hundre meter på skiene litja fikk til jul også. Klokka ble halv tolv, og Ante hadde fortsatt ikke fått pus på føttene. Litja begynte å bli utålmodig og kaffen var blitt lunken. Madammen foreslo at hun kunne kjøre hjem med litja og hente meg senere på dagen. En kjempeplan :!:

Klokka tolv tok endelig Ante ut. Ante er 1 år og 6 mnd, 50% finne og 50% dunker. Han er et resultat av en NKK godkjent innkrysning, og dermed registrert som dunker. Etter 2 timer og 15 min blir det dot. I løpet av denne tiden registrert jeg et tap på 6 min, og ett på 10 min. Haren var en gammel ramler, men turet meget trangt og brukte mange gamle stenger. Jeg fikk flere ganger observert både hund og hare, og Ante lå stort sett mellom 30 sek og 2 min bak. Dette var uten tvil Antes beste los så langt i livet og hadde garantert holdt til 1. på prøve. Fortsatt jager han litt for fort og litt for trangt, men det kommer.

 

Ble endel skryt her, men det måtte bare ut :oops:

Regner meg at alle på forumet som har jagt inn unghunder skjønner

Link to comment
Share on other sites

O´salige følelse, forstår hva du mener! :D Ingenting er bedre enn en unghund som begynner å skjønne det. Er glad i dunker sjøl jeg, en kompis har en, og den er konge i skauen, finner alltid vilt. Litt trang i losen den og, men slipper aldri taket.

 

Skal ut i morra, trimme basseten på harefot. Bikkja er like gammel som din. Godvær i helga!

Link to comment
Share on other sites

Heisan. Var ute i dag i kuling, minusgrader og veldig tørt vær. slett ikke optimale forhold.

Men Taikogutten på 16 mnd tok ut hare under minuttet etter slipp :D og holdt det

gående i 5 lange gode timer. :D Vældi stolt av han i dag :!::!: Noe hakkete til tider

men det er ikke så rart med de forholdene som var. måtte fløyte han inn til slutt da

været virkelig begynte å bli jævlig og både jeg og mor var kalde. Tok på litt for lite klær :?

Beklager skrytet :oops:

mvh Taiko

Link to comment
Share on other sites

Artig Taiko, gratulerer! :D Men begynner ikke losene å bli lange nå? :wink: Så lenge du lærer bikkja at det er greit å jage leeeenge så gjør den det...

 

Var ute jeg og i dag, i den samme jæ..la vinden. Det ble los, men bedre tapsarbeid enn losføring, knalltørt der det ikke lå knallhard skare.

Link to comment
Share on other sites

Hehe. Takk for det :D Tør vel å påstå at jeg er både sta og tålmodig og ikke redd for dårlig vær :D

Også har jeg nok vært så heldig å få meg et bra eksemplar av en beagle å jobbe med.

Od det med kortjager, så er det vell det du vil ha med en basset, selv om din har veldig

gode lostider, kanskje litt i overkant :D

Nå blir vi vell tatt for chatting snart :oops: Ha en fortsatt fin helg :!:

Taiko

Link to comment
Share on other sites

Her utveksler man synspunkter og erfaringer til beste for fellesskapet, og harejakt består av en stor porsjon synsing, gratulasjoner, dårlig skjult misunnelse og bikkjeprat! :wink:

 

Når det gjelder basseten så kommer jeg til å legge grenser på han når det nærmer seg 3 timer los, synes det er helt ok med 1-2 timer i siget.

 

Fortsatt god helg!

Link to comment
Share on other sites

Har ei drevertispe som jeg kaller unghund, selv om hun begynner å bli rimelig gammel for å være unghund. Skikkelig innjagd er hun i allefall ikke. Var med på noen drev sammen med mora forrige sesong (07), og noen turer uten mora i fjor uten at hun jagde spesielt bra alene. Brukt alt for lite. Det som derimot var positivt, var et par reveloser hun hadde - en drøm i forhold til rådyrlosene hennes, som er mer eller mindre bare uttaket.

 

Tok en runde med henne i dag fordi plottene trengte hvile etter ei hard økt på skare etter rev i går. Hadde et par uttak på rådyr uten at hun hang på mer enn et par minutter, men så gikk vi oss på en hare. Første los-stubben var på en 2-3 minutter. Så slapp hun og kom inn. Tvert hun så meg tok hun en liten runde rundt meg og tilbake dit hun slapp haren. Ny serie, nærmest skriklos, på et par minutter - og der kom haren som ei lita ildkule i litt åpen granungskog. Nesten litt fasinerende hvor hvit en hare egentlig er, det er mest som om den er selvlysende når det er barmark. Jeg kauka og haren stoppa, fikk et lite glipp mellom mengder av granskog, slengte opp rifla og trakk av når jeg hadde noe hvitt i korset - og der lå den...

 

Heldigvis hang bikkja på lenge nok til å komme på fallet, og etterpå tok hun jaggu ut enda en hare og jagde den i 4-5 minutter. Skal se jeg endelig får henne i gang nå... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei Storebjørn, hvor på Dønna var den campen? Skal dit kommende helg, la bikkja løpe litt etter haren for treningens skyld.

 

Vi var på nordsia "Dønna gård"

hvor skal dere. Har du vært på dønna før å jaktet hare..

 

Blir artig å hør hvordan det har gått med jakta..

E skal no dit flere ganger. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...