Jump to content

HAREJAKTA 08-09


T.Berg

Recommended Posts

  • Replies 294
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Må nok holde servicenivået oppe for kundene mine :D

Det blir nok kamerajakt på søndag :wink: Det er veldig givende det og,

ikke minst for taiko :D Det blir bare noe annet enn harehjerte til belønning :D

Så forresten spor etter en bitteliten hareunge i dag :shock: var ikke større

enn hånda mi. De føder alle årstider etterhvert disse harene :?

mvh Taiko

Link to comment
Share on other sites

Hareunge - nå!? I en meter snø... Ja ja, de er ikke snaue når driftene taler, men det må da være nokså uvanlig selv på kysten? Kunne jo vært ekorn da, men det fins kanskje ikke der ute, og du kjenner selvfølgelig et harespor.

 

Kan jo love bra for høstens harebestand, den lille poden du så spor av har sikkert hatt et kull eller to sjøl når høsten kommer! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ja da er jeg og Malvin tilbake på øya i nord, og her varer jakta frem til og med 15ende :D Vi kom på fredag, og i dag var vi ute. Forholdene var bra, men det var allt for mye snø, jeg gikk enkelte plasser i til livet, og andre plasser var det bare 30cm med løssnø. Men likevel, Malvin svikter ikke. Han fikk hara på beina etter 20-25 min, og jagde på denne i 50 min før haran valgte og sette seg i en ur. Der forsatte stålosen for full hals, i 20 min, før jeg slapp meg ned. jeg forsto at haren hadde funnet en god plass, og derfor var trygg for bikkja.

 

ATT00034.jpg

Bikkja stod der den står på bilde, og haren satt der den ligger, og kikket på Malvin. den ble felt med et hodeskudd fra 2-3 meters hold, med riflepipa, fra min nye Sabattikomi i kal 20/22Hornet.

 

En vakker dag, med dot, og allt for mye snø, både for hund og mann :D

Link to comment
Share on other sites

Det ble felt to harer ved sesongslutt for bassetene Ares og Thyra, en på fredag og en på lørdag. Mer om den innholdsrike jakta i tråden for petit basset, men her er iallfall et par av bildene. :D

 

normal_IMG_3717.JPG

En times los i kraftig snøvær resulterte i denne haren for petit Ares

 

normal_IMG_3738.JPG

Lørdag var været mye bedre, og i påskestemning ble det felt en hare for petit Thyra etter en times los.

Link to comment
Share on other sites

våkna til et skikkelig uvær i dag :? men så ble det litt bedre utover dagen og

vi bestemte oss for å dra ut, uten hagle men med kamera. Slapp kl 1130.

Uttak etter kort stund. losen gikk uten tap i ca 2 timer. haren var innom og satte seg en stund

10 meter unna oss :D Så begynte været å komme igjen og vi bestemte oss for å

avslutte. Fløyta han inn og han kom men var ikke særlig villig til å bli kobla :D

Tydeligvis veldig gøy å jage hare :D

Nok en flott dag :D

edit. Glemte å ta med det som virkelig imponerte meg i dag. De holder på med elgmerking nå

og helikoptret fløy rett over losen i lav høyde og det var ikke antydning til at Taiko

brydde seg. Fokus på oppgaven :D:D:D

mvh Taiko

Link to comment
Share on other sites

Da er hare jakta ferdig i sørlige deler av landet.

planen var å komme seg ut i rett tid på morgenen, men jeg ble på kjørt på tur til fjellet så det ble litt skriving av skademelding og så måtte jeg skifte dekk. så starten ble ikke noe bra :(

kom opp i 10 tiden, måtte gå i to timer før hunden fant noe hare. var kommet en god del snø på natten så haren hadde ikke hoppet mye.

når vi fant hare spor så ble det uttak etter 2 min.

Losen flyttet seg noen hundre meter før den gikk seg til, ble gående i tett plantfelt. Koblet hunden etter 4 timer med brukbar los, Haren kom aldri på post så den fikk leve og produsere masse hareunger til vår/sommer.

noen stemningsbilder:

normal_pondus_mobilbilder_012.jpg

Lisjsøstra venter på pusen

normal_pondus_mobilbilder_011.jpg

normal_pondus_mobilbilder_010.jpg

 

 

Bålplassen(hare jaktas stas)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg og to jaktkamererater (brødrene mine) og dreagelen Bandy på 14 måneder kom akkurat hjem fra Rolvsøya i finnmark. Har lenge hatt lyst å ha en tur opp der og endelig etter god hjelp fra "makkieboy" ble turen gjennomført.

 

Hadde med meg min nye Blaser drilling i 7x57R, de andre meg Krieghoff triumf 20/7x57R og Sabatti kombi 12/7x57R. Alle tre med nesten nye våpen som bare ventet på og få kjørt seg :)

 

Vi dro opp torsdag og hadde 3 jaktdager, været viste seg fra sin beste side, ble en litt tidligere kveld siste dagen p.g.a vind men ellers var det strålende. Første jakdag felte vi 13 harer andre dagen 8 og tredje dagen felte vi 7.

fordelingen mellom rifle/hagle var ca likt.

 

Bandy har nesten bare jagd rådyr før, så i starten fungerte den heller dårlig, den jagde på syn og overvær og med har skare med lite lukt ble det tap med en gang, men for hver dag ble den bedre og bedre og siste dagen hadde den flere lange loser, skulle tatt lang tid å lre den så mye med den bestanden som er i terrengene hjemme.

 

f06k3t.jpg

ouqwap.jpg

mkx7yo.jpg

2dj2wl2.jpg

 

En stor takk til "makkieboy" for all hjelp og ikke minst gode stalltips på hvor pus holdt seg hen (:

Link to comment
Share on other sites

Da er sessongens siste helg kommet, og jeg måtte pent spør om jakt fri av sjefen, og det gikk fint (snill sjef, hvis du leser dette) :D De andre jaktende kollegaene måtte desverre jobbe, så det måtte bli jeg og Malvin alene, men det er vi vant med. Startet hjemmenfra kl 8, og første slipp ca 0830. Harene trykket sinnsykt i dag, støkket faktisk ingen selv, noe som er litt uvanlig her på øya. Men Malvin sviktet ikke, han hadde 5 fine loser, med fall på 3 av de :D

 

ATT00078.jpg

Første fall, skudd i uttak.

 

ATT00080.jpg

Andre fall, ca 15 min los, og en ring.

 

ATT00086.jpg

Tredje fall, dro rett på fjellet, og skudd gikk når haren returnerte etter 50-55 min. Bikkja var ca 5-6 min bak.

 

Alle harene ble felt med riflepipa i sabatikombien min, på hold fra 45 - 145 meter.

22 Hornet er tingen.

 

Vi får se hva det blir til i morra, men det er meldt sur vind, samt potene til Malvin er loslitte :oops:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

e nok en litt forsinka aprilspøk d ja... stemmer bra at det er nordafor, men ikke så veldig langt nord. er et par øyer ikke langt nord for polarsirkelen som har en helt sinnsyk harebestand, men som ikke er så plaget av høyt jaktpress som øyene på finnmarkskysten. ikke så keen på å fortelle om hvor det er, så ingen vits i å spørre, og om noen kjenner til disse øyene, er det like greit å holde det litt for seg selv.

 

resultatet etter 6 dager jakt ble 113 harer.

Link to comment
Share on other sites

Om det er der jeg tror det er sånn omtrent, så tåler vel bestanden der å tynnes ut litt! :wink: Men det var nå voldsomt hvor kjøttsultne dere var likevel da! :shock:

Bare spekulerer på hvordan man i hule heite pakker 113 harer inn i en bil eller to sammen med jegere og utstyr! :lol:

Link to comment
Share on other sites

brukte en dag på å ta ut kjøttet fra harene, så det ble ikke mer enn ca 20 kg kjøtt på hver. hadde ikke gått å få med seg harene hele nei. det har du rimelig rett i. bare send pm med forslaget ditt så kan jeg bekrefte/avkrefte hvis du vil...

Link to comment
Share on other sites

Imponerende fangst uansett :) Får ikke helt det samme forholdet til vanlig harejakt etter en sånn tur.

 

Til dere som synes det har blitt skutt for mange, så må dere tenke på at slike fangster ikke lar seg gjøre med mindre det er en helt sinnsyk bestand av harer, da er det sunt for stammen å få redusert den litt.

Og å spise 20 kilo harekjøtt lar seg veldig fint gjøre, hvor mange kilo storviltkjøtt spiser dere i løpet av ett år???

Link to comment
Share on other sites

En kompis laga ei fortreffelig haregryte her i vinter, så da fikk jeg sansen for hare igjen etter å ha vært litt forsynt med det og. Men det er sjelden jeg tar med meg kjøtt hjem, lar heller bikkja jage og så får andre skyte hvis de vil ha kjøtt. :wink:

Link to comment
Share on other sites

beklager for at dette har dreid over til en mattråd istedet for en tråd om harejakt men...

 

syns det er rart å høre når folk sier de ikke kan spise viltkjøtt for ofte i fare for å gå lei. blir de ikke lei av kjøtt av storfe? selv spiser jeg vilt mer eller mindre hver eneste dag hele året igjennom utenom noen tilfeller av laks, ørret og torsk. det handler bare om å være oppfinnsom som en nevnte her. hare-chop-suey, harebiff, haregryte, hare i sursøt saus, hjortetaco, elgkarbonader, rådyrburger, pinnekjøtt av hjort osv. er ingenting du ikke kan lage av viltkjøtt som du kan lage av storfe. men hvis en kun spiser viltkjøtt slik arne brimi lager det på tv, med rosa biff og fløtesaus, så blir du tilslutt drit lei uansett hvor godt det er.

Link to comment
Share on other sites

Du har nok et poeng der! Da jeg felte mine første gjess, harer og rådyr så var kjøttet liksom så "hellig" og dyrebart at det skulle ikke eksperimenteres med - det kunne jo bli mindre godt enn ventet - så maten ble lagd på tradisjonell, trygg måte. A´la Brimi.

Men jeg skjønte etterhvert at med så gode råvarer som viltkjøtt er så kan det nesten ikke slå feil uansett. :wink:

Jeg spiser ikke så voldsomt mye oksekjøtt heller jeg da.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Siden dette er blitt en mat tråd, og sessongen er definnitivt over, så får vi friske på litt.

Vi skulle grille i dag (igjen :oops: ) Vi var (heldigvis) fri for de "vanlige" flintsteikene og sommerkotelettene.

Så hva var da mere naturlig å stupe ned i fryseren, og finne frem dette:

 

Harafilet.jpg

 

Deilige harafileter, senefrie og møre. Verken kjerring eller unge klagde, og det var den møreste biffen som har vært grilla på lenge. lenge leve viltkjøttet :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...