Jump to content

HAREJAKTA 08-09


T.Berg

Recommended Posts

ja i morra starer jo harejakta så da må det jo komme en tråd om harajakt :D legg gjerne ut bilder og fortellinger!! samme om det er fra støkkjakt eller tradisjonell harajakt med bålfyring og kaffekok :)

 

Noen som har hatt noen loser alt? (trening riktignok)

sjøl gleder jeg meg som en unge til neste helg da ungbikkja skal få debutten sin:) blir spennede og se.

 

edit: endra over skrift

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 294
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hadde 2 timers los forrige søndag.

Men gleder meg som en liten unge til i morgen.

Satser på å sleppe bikkja litt over kl. 06.00 så blir det å finne seg en fin bålplass og vente på uttaket.

Håper det går an å få gitt seg litt tidlig, da jeg egentlig skulle vært på jobb.

Men med ei drivende bikkje kan man bare hive klokka, for bikkja mi har aldri lært den.

Og jobbe kan man gjøre en annen dag.

Link to comment
Share on other sites

ODD1 kast klokka, spill sjuk..harepest!! mange uker los det!! prolaps si Au au au da legen løfter litt på bena. Jobb er og blir en uting i harejakta... Jeg slipper også i 6 tida har nå to hunder som skal trenes så da blir det unghund om morgenen og gammling om kvelden.. "Harejakt-det er hele livet det!"

Link to comment
Share on other sites

Kroppen sitrer... litt i min egen verden nå.

Opp kvart på 5 i morgen. Glødende soloppgang, bikkjerumpa logrer ivrig i harafoten, Beskrik...! Losen nærmer seg..Ser snurten av pus før losen turer i nærmeste li.. Losen vender og kommer tilbake..

 

Utpå formiddagen blafrer tyrivarmen og steikelukta brer seg...

 

Gleder meg stort..!

Link to comment
Share on other sites

Makkie, må ikke du og din 4-beinte venn ta alle harene, tror jeg vet hvor dere er, vi er en gjeng på 15 mann som skal ut til helga. Blir ikke i selve "tettstedet" men lengre sør/øst på noen hytter.

Melder bra vær så kanskje er det mulig å gå i bare t-skjorta. Kanskje vi høres..../sees der ute?

Link to comment
Share on other sites

Makkie, må ikke du og din 4-beinte venn ta alle harene, tror jeg vet hvor dere er, vi er en gjeng på 15 mann som skal ut til helga. Blir ikke i selve "tettstedet" men lengre sør/øst på noen hytter.

Melder bra vær så kanskje er det mulig å gå i bare t-skjorta. Kanskje vi høres..../sees der ute?

 

Ja hvis det er Rolvsøy du tenker på, så skal jeg spare noen til deg :lol:

 

Fikk foresten "bare" 2 stk i dag, begge etter ca 10-15 min los, for Malvin :D

Oppskrift er følgende, send bikkje ned i steinrøysa i brattskrentene ut mot barentshavet, skyt det han tar ut, og loser opp igjen. Kunne sikkert skutt 10-15 harer hadde jeg skutt allt jeg så, men jeg vallgte og bare skyte harer i los, og bare de som kom opp over kanten. Hadde vel ca 6-7 forskjellige loser i dag, som ble avbrudt før de dro på fjellet.

Link to comment
Share on other sites

var ute i dag. ikke no hara los men som elglos som egentlig hadde vært en fin los... men det hjelper ikke med når han ikke ska jage ælj :evil: han søkte fint ut så det er nok mulig og få harabikkje ut av han å. jaktlysta er jo der så da bør det gå. har jo så vidt jaga hare før.

Link to comment
Share on other sites

heisan.

Hadde en fin tur med unggutten Taiko i dag. Først en rådyrlos fra kl 07, la heldigvis av

etter 10 min og så et par timer senere fikk guttungen sin første virkelige harelos

40 min uten tap, men det var en av de store, lure sørharene så det gikk langt, langt og enda lenger

men jeg får være fornøyd. En flott start :)

mvh Taiko

Link to comment
Share on other sites

Var også ute en tur med unghunden min. Fikk ut kl 10 og IKKE EN LYD :shock: Gutten sprang som en forvirret vegglus og ville bare ned i sete og lukte på gromlukta. Løsnignen blir ut hver dag før jobb så tenker jeg det løsner i stemmebånda. Dra det veldig ut så får han henge på en runde eller to med gammlingen men det er siste utvei.Gammlingen hadde det også med og bare ta ut og komme blid og fornøyd tilbake, å det ble god hund av han også.

Link to comment
Share on other sites

Slapp 06:00 lørdag. Uttak et kvarter senere, før det kom en annen hund å slo seg på losen. Da gadd ikke bikkja mi mer. Jeg byttet post, gjorde meg bål. Så etter bikkja som akuratt hadde hvert hos meg, BESKRIK! Losen gikk litt feil veg før den kom tilbake, rett over den posten jeg hadde først.

Losen gikk ned på ei myr, gjorde flere turer rundt myra og en furuhole etter at jeg hadde kommet meg på plass på "gamleposten". Så gikk losen rundt et tjern, og tilbake på myra. Los et kvartet til før det ble tap. Haren ble ikke gjenfunnet.

 

Arti dag i skogen. Legger ved et bilde fra smygjakt på bukken den 10. august..

 

33xzlhk.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei!Hva mener dere erfarne harejegere med hund,om forholdene for hunden som er her hos oss nå,klare netter,skyfritt fullmåne og ca 1minus til 8 tida på morningen,og vindstille?Er det bedre uten nattefrost?Har dessverre en middelmådig hund,så må iallefall ha god vitring..

 

egentilg fine forhold det. er det i tilegg litt fuktig i bakken er det bra forhold. kom deg ut tilig så blir det los :D

det var verre med gamlebikkja mi. fikk ut hara uansett men jaga som en dass :oops: eller hu var ikke så veldig ille men ikke mye over middels.

Link to comment
Share on other sites

Den lateste harejegeren får den beste bikja :D

eller motsatt: jeg har brukt et triks med å finne hare på kvelden, skremme den, ha bikja i sele og strekkkobbel og la bikja ha en gå/løpelos med meg på slep. Dette har trigget unggutten skikkelig.

og gitt meg en del småsår da vi har en del tette plantefelt med gran :D

åsssen bikje har du :?:

mvh Taiko

Link to comment
Share on other sites

To Dunker hanner 7 år og ca 1 år.

 

Dette går bra, har jaget inn 2 drevere og 3 dunkere og alle har blitt gode hunder, så jeg har sett litt av hvert :D og lat er jeg :oops:

Løsningen er godeforhold (nå er det grusome forhold med tørt og varmt vær), mengde trening og vente og vente og vente.. belønningen? å høre hunden ta ut for første gang - da er alt frustasjonen som blåst bort og hunden kan ikke kjøpes for penger lenger :D

 

 

Men og få ut frustasjonen er bra og gjøre her og ikke ovenfor hunden :D

Link to comment
Share on other sites

var ute en tur i aften med hunden og sønnen som hadde sin første tur med alle pappirer i lomma. tok ut hare etter 15

min, fin los som turet pene runder plasserte sønnen på post,haren kom men det ble bare hull i lufta :oops: litt harmeli men vi

får vel flere muligheter.om å gjøre å få tent ungdommen ellers dør vi ut. losen varte forresten 2t 17m med bare små tap. :P

Link to comment
Share on other sites

hadde ut en i går, losen gikk i en time før det ble dønn stille.

kom tilbake en time etter tapet og lukta "død og dæven", kompisen hadde finni seg et sauekadaver på vei hjem og gnidd seg godt inn.

brukte 20l grønnsåpevann når vi kom hjem, og lukta kom nesten bort.

 

fikk ut to i dag, første forsvant opp på snaua og ut av hørehold etter en knapp halvtime, kom tilbake etter en og halv time.

den andre fikk jeg rett i fanget, men bomma(som vanlig :oops: )

losen gikk i en time og et kvarter uten at jeg fikk stilt inn på igjen.

 

jakter med dunker på 18mnd.

Link to comment
Share on other sites

I går var guttungen noe helt annet enn Hvalp :!: Første los på rådyr 1 min etter slipp, fikk kalla han av etter 20 min :D Stolt av det :!: gikk til nytt sted og slapp, rådyrlos igjen :( da la han av selv etter 5 min.

Nytt slippsted igjen. Endelig harelos :D gikk vel ca 40 min før tap, tror jeg, sterk kuling gjorde det litt

vanskelig å høre. Stolt av gutten jeg :D

Er ikke bare å få rådyrren hund med denne rådyrtettheten :roll:

Taiko

Link to comment
Share on other sites

var ute i går, unggutten var nær los kom med losing i 2 min. så stille så 2-3 min los etter ca 3 min ca 200 meter lenger ned. jobba med tapet 40 min. men den haran hadde gjort mange kromspring. så han fant ikke ut av det. nå er det jaktforbud i terenget pga elgjakt, så får vente et par uker. så blir det los tenker jeg :D

Link to comment
Share on other sites

Var ute igår, tenkte at gammlingen skulle få ta seg litt ut før vetrinær besøket med blodprøver og klemming både her og der. Ekstremt flotte forhold vindstilt, 6 C dugg i gresset - dette blir nesten for lett!!!

Slapp hunden kl 07.30 etter og ha dratt han med seg over den ene foten etter den andre :) 30 sekunder!! og gutten min var i full los. Losen gikk som bare en god dunker los kan gå, kjente klumpen i halsen da han beskreig og ga på som en i gammle dager(2 sesonger siden) Losen gikk helt til haren kom sprintene på vei mot meg og yngste hunden ble sluppet på han da haren var 3 meter ifra oss, han ga på og løsnet litt opp.

Vetrinær besøket? det gikk helt fint litt lavt stoffskifte så en liten økning av medesinene var kansje nødvendig. Så dette var dagen der alt stemte endelig!!

Link to comment
Share on other sites

Noen som har tips til hvilken ammo jeg burde handle til harejakt ( hagle) ?

 

Stålhagl er uaktuelt

Etter gammel vane bruker jeg stort sett BLY

Det bør du slutte med :idea: Du kan i det minste la være å poste denslags her...

 

Hva med vismut US5, 36 eller 32 gram (3mm ø) Eller kanskje US4 (3,25mm ø)?

Link to comment
Share on other sites

Noen som har tips til hvilken ammo jeg burde handle til harejakt ( hagle) ?

 

Stålhagl er uaktuelt

Etter gammel vane bruker jeg stort sett BLY

Det bør du slutte med :idea: Du kan i det minste la være å poste denslags her...

 

Hva med vismut US5, 36 eller 32 gram (3mm ø) Eller kanskje US4 (3,25mm ø)?

 

det er nok flere som bruker bly en det vi tror, men bør nok holde kjeft om det... kjenner en del jegere som jakter med bly. sjøl har jeg flere lovelige patroner i sekken, mer sier jeg ikke :roll:

 

edit: skriveleif :oops:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hven har rett til og kontrolerere hva du har i børsa? Politiet eller jaktoppsyn vil jeg anta? og med privat jakt terreng så er det vell igrunnen fritt frem. Men hvorfor bruke bly da det er så mange tildels gode erstattninger? har brukt lovlig amo å skutt de harene jeg ville uten problemer. Om jeg har bly? tildels store mengder men har ikke brukt noe, blyet jeg har er mest for rådyrjakt men jeg er harejeger og har fått RR :D

Link to comment
Share on other sites

Synes denne hører inn under harajakta, siden det var det jeg trodde det var :D

 

Jeg og dachsen min Malvin, tengte oss ut en tur i dag. Hadde planlagt litt minkjakt på en holme, men bikkja ville det anderledels.

Vi dro ut til en middels stor holme, der jeg har jaktrett på når det gjelder småvilt. På denne holmen hadde vi tidligere satt ut Hare, slik at vi kunne trene bikkjene på dem, men siden en eller annen I..ot i komunen tillot en bonde og ha sau her, rømte haren ganske fort i land. Det er ikke mere enn ca 50 meter og svømme over.

Det er nå ca 5 år siden det var sau her sist, så jeg tenkte og gå iland for å sjekke forholda. Så ble gjort, Malvin ble sluppet, og bål ble fyrt :) så var det bare å vente.

Etter et kvarter starter han og støyte på noe nede ved vannkanten, men han finner liksom ikke ut av det, så jeg går for å se. Det kunne se ut som haren hadde hoppet på steina i vannkanten for å lure bikkja, så jeg leder han i retning av en halvøy, som haren brukte og gjemme seg på tidligere (15-20 år siden). Plutselig et vannvittig beskrik, og ut kom haren? av en einerbusk. I et vannvittig tempo, nesten mellom beina mine, og bikkja hakk i hel. Det bærer over den lille halvøya, og over en gressplen som deler skogen på øya i to. Jeg setter meg der på post, og legger i hagla. Losen går så det gnistrer på sørsiden av øya, og det må jo komme tilbake tilslutt tenker jeg. Men nei :( etter 4-5 minutter med deilig musikk, er det bom stopp. Tap tenker jeg, det er vanskelig og jage på disse øyene her nede, og haren har god erfaring i å lure bikkjene.

Setter meg ned, og tenner en røyk i påvente av at Malvin skal finne ut av det, men ingen ting skjer, ikke så mye som et lite bjeff en gang. Jeg tenner en ny røyk, og halveis inn i den så skjer det, der kommer Malvin, med haran i kjeften. Hva i helv.... tenker jeg, dette går jo ikke ann, ikke av en kortbeina en hvertfall.

normal_Kaninjakt_003_%5B640x480%5D.jpg

Men bildet lyver ikke, visst hadde han knekt den.

Men så viste det seg at det var heller ingen hare, men en kanin :?: Noen hadde sluppet ut kaniner på hareholmen vår. Ja ja vi gjorde den opp og reise heim, så får det bli kaninsteik til neste helg istedenfor.

 

Dumme jaktbikkje, snyte matfar for en skuddsjanse :?

Link to comment
Share on other sites

i dag løsna det endelig for ekko :D etter dagen egentlig var endt og vi var på vei til bilen så ble plutselig et beskrik og ut kom en hara i fult jag 8) der sto 3 mann med tomme hagler (like greit så det ble sikkelig los først!!) etter ca 15 min med los ble det tap, etter enda en stund kom bikkja ned til oss. så jeg tok han med opp til tapet og like etter var det los og etter 5 fem kom haran, 2 skudd bom på første treff på andre :D riktignok tilig i losen men etter som han har jaga elg er det litt viktig og prege han på hare! tross at det var en liten hara var det tre fornøyde karer etter en bra dag :D må nok skyte noen harer til så vi har noen og spe på med :lol: nå har ekko bevist at han jager greit så god hund blir det nok :D

 

normal_IMG_1282.JPG

 

to fornøyde harajegere

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer! Flott hund! hyggelig å se at man ikke behøver og være over 40 for og sette pris på dunker og harejakta.

 

Har nå spinket og spart på feriedagene og skal nå ha de første 14 dagene med nesten bare harejakt!! Håper jeg også kan få skutt en hare eller to for unghunden min :D (og noen laaaaange gode loser fra gammlingen)

Link to comment
Share on other sites

Kjenner det klør i hele kroppen etter å gå på harejakt når jeg ser disse bildene og jaktrapportene.

 

Kan nevne at jeg gikk på harejakt på øya Flakstad i Lofoten i hele fjord høst, ble gode resultater, blant annet 6 harer på en liten ettermiddag på 2-3 timers jakt. Vil kalle det en pen uttelling. Og rapportene jeg får sier at det er minst like mye hare dær i år.

 

Dessverre er det ikke åpen jakt i dette området, er kun for oss som er grunneiere, hadde det vært opp til meg hadde det vært fritt fram for alt og alle, for det er helt overbefolket med hare i dette området. Harepest er nok rett rundt hjørnet tipper jeg. Er en veistrekning på ca. 5 km. hvor jeg tellte tilsammen 48 harer som løp over veien da jeg kjørte denne strekka fram og tilbake en kveld i fjord. :)

Link to comment
Share on other sites

Kjenner det klør i hele kroppen etter å gå på harejakt når jeg ser disse bildene og jaktrapportene.

 

Kan nevne at jeg gikk på harejakt på øya Flakstad i Lofoten i hele fjord høst, ble gode resultater, blant annet 6 harer på en liten ettermiddag på 2-3 timers jakt. Vil kalle det en pen uttelling. Og rapportene jeg får sier at det er minst like mye hare dær i år.

 

Dessverre er det ikke åpen jakt i dette området, er kun for oss som er grunneiere, hadde det vært opp til meg hadde det vært fritt fram for alt og alle, for det er helt overbefolket med hare i dette området. Harepest er nok rett rundt hjørnet tipper jeg. Er en veistrekning på ca. 5 km. hvor jeg tellte tilsammen 48 harer som løp over veien da jeg kjørte denne strekka fram og tilbake en kveld i fjord. :)

 

Her på en annen øy i nord norge hadde vi etterhvert tilnermed slik bestand som du beskriver og det endte med pest :( men på kun ene siden av fjellene :) Her er det åpnet for jakt men i starten var det for mange tilreisende jegere som jaktet med kamera istedet for gevær men dette har nå bedret seg så nå

virker harebestanden mere stabil. Ta et initiativ overfor de andre grunneierne da vel :)

Taiko

Finnes ikke bedre musikk enn beaglelos

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...