Jump to content

HAREJAKTA 08-09


T.Berg

Recommended Posts

  • Replies 294
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tja... Hvorfor eie hagle og rifle når man kan bruke drilling? Kjekt å slippe og koble bikkja når den tar ut rådyr fordi loven sier det. :wink:

 

Neida, hvert til sitt bruk, men jeg har nå engang valgt en kombihund og kan jakte alt som kan drives med den om jeg vil, og harejakt med kortbeinte kan være skikkelig underholdende! Og så satser du ikke alt på én morrafot og én los som går halve dagen og det som verre er, jakta bruker å gå over av seg sjøl etter et par timer med basset, og da er jeg fornøyd. De andre må få slippe bikkjene sine de og! :wink:

 

Og så er det jo artig å slippe bikkja halv fem om ettermiddagen og likevel få ut hare.... :wink::wink:

Link to comment
Share on other sites

Han ble målt til 38 cm i fjor sommer, har ikke målt siden.

Prøvde oss på en prøve forrige søndag under helt forferdelige

forhold, null vitring. Frost i bakken og varmegrader i lufta.

Men han fikk ut hare langt på dag og jaga ei kort stund, 20 min

før han fikk tap. Jobba da godt på tapet mens vi hørte turgåere

kom skravlende. Også hørte vi at han begynte å støte litt på fot,

og beskrik og det var det. Regner med gjentaket havna rett i

de som var på tur. Blir jo bare gjetninger, skulle hatt kamera på bikkja.

Tilfeldighetene var litt mot oss denne gangen men skal muligens prøve igjen til

søndag. Håper på bedre forhåld da :D D er jo godt at folk bruker naturen,

men de kunne ha venta en time eller to :lol:

Så det ble korteste losen på 6 mnd :?

Taiko

Link to comment
Share on other sites

Ok, da er han like høy som bikkja mi, målt på utstilling i august! :wink:

 

Vi hadde de samme forholdene i helga, var rimfrost på bakken. De første losene for dagen var hakkete og rare, men det ble bedre utover dagen. Natt til mandag og mandag kom det litt regn, men forholdene ble merkelig nok ikke særlig bedre av den grunn.

 

Synd med prøven da, men han kommer garantert sterkt tilbake! :D

Link to comment
Share on other sites

Her var det ikke rimfrost, bare tørr frost i bakken og plussgrader

og da er det ikke enkelt å være bikkje. En kompis var på samme sted på mandag med

en hygen jaktchampion, søkte hele dagen uten å finne fot.

Ikke enkelt bestandig.

Men var jo fornøyd med innsatsen til gutten, holdt det gående i nesten 8 timer.

2.8 mil la han bak seg på en dag nesten uten los.

Skitt jakt

Taiko

Link to comment
Share on other sites

Å få ut regnes for og være noe av det letteste for hunden. Sent eller tidlig er avhengig av vær og ikke minst vilt tetthet. Det er det og jage haren som er det vanskelige. Det er kortbeinte som kan jage hare som en støver, men ingen kortbeinte som kan jage hare som en god støver.

Link to comment
Share on other sites

Øøøh... javel? Ikke at jeg motsier deg, ble bare nysgjerrig, for bortsett fra snødybde og toppfart, hva mangler en kortfoting i forhold til en støver?[/q

 

Da anbefaler jeg jaktprøver, spør om og få være med en topphund under ett DM eller hvis du er heldig ett NM og opplev forskjellen. Som jeg sa en godstøver. Det er mange støvere som jager dårligere en god drever (dreveren er jo den beste hunden av de lavbeinte ref NM siste 10 år)

Link to comment
Share on other sites

De dunkerne jeg kjenner har ligget flere ganger på topp 5 i Norge i kåringen av årets dunker. Så jeg har opplevd hvordan en god støver funker. :wink: Jeg har ikke opplevd andre enn disse på jakt, så hvordan en "dårlig" støver jager skal jeg ikke uttale meg om. :)

Link to comment
Share on other sites

Sjøl om jeg liker de langbeinte best, så ser jeg ikke noen grunn til at en kortbeint ikke kan jage like bra på barmark, de jager kansje litt sakte så haren får bedere tid til og gjøre ugang i losen, men på barmark kan vel en korbeint jage like bra som en støver. Når det 20 - 30 cm med snø derimot så har vel ikke en basset, beagle, drever eller dachs så mye og stille opp med... sjøl sto valget mellom beagle og dunker. Jeg valgte dunkern litt på grunn av at det er en norsk rase, men mest på grunn av en passe høy fart under los, fin størelse, et brupart mål og et herlig gemyt :wink: Det eneste en beagle mangler i forhold til en dunker er fart og størelse. Beaglen har jo er herlig mål og et bra gemyt :D

 

Hadde jeg bodd en plass med lite snø så hadde det blitt beagle eller en pettit :wink: Eller rett og slett holdt meg til dunkern :wink:

Link to comment
Share on other sites

Interessant Taiko, og var det på samme snøforhold/barmark?

 

Sånn som jeg ser det så er i grunnen forskjellen på en basset og en støver farta, også i søket, og helt sikkert et større søk på støver generellt. Og at basseten legger av etter 1-3 timer. Trur ikke kortbeinte har noen "dårligere nese". Vi har jakta med både dunker og petiter samme helg under samme forhold flere ganger, og petitene har ikke vært noe dårligere, tvert imot minst like god. Og petitene har et mye tettere losmål og er litt "lause", så det er lett å følge med på det som skjer. Vi har opplevd at bassetene har vært bare 30 sek - 1 minutt bak harene etter en time los. Ofte ligger dunkeren lenger bak, kanskje fordi den presser harene hardere.

Link to comment
Share on other sites

Stemmer god overens med min Finne, 3-6 km i snitt fart i løpet av en dag, kommer litt an på vitringsforhold og hvor lenge den går på fot før uttak.

 

Litt uenig med deg Ranger:

 

"petitene har et mye tettere losmål og er litt "lause", så det er lett å følge med på det som skjer"

 

Er da lettere å lese ei bikkje som har normal losføring? Da vet du at haren er på farta og at bikkja ligger tett på når den bruker målet!

Liker ikke lause bikkjer nettopp fordi du mange tider ikke klarer å lese om de er 2 eller 12 minutter bak haren! Nyansering, som det kalles, er viktig, ikke for laus, men heller ikke for trang!:)

Link to comment
Share on other sites

- Skulle vel heller brukt begrepet rikelig kontra sparsom losføring, og nyanseringen er det ikke noe problem med. Hører nok forskjell på om petiten er 2 eller 12 minutter bak ja, men jeg tror aldri jeg har opplevd petit 12 minutter bak haren. :mrgreen:

Jeg er bare litt nysgjerrig på hva som gjør en langbeint til en bedre harehund enn en kortfoting, jeg har ikke funnet ut dette ennå.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Toya er etterVåttåfjellets Pan og Evjedalen`s Di Centa, kun registrert med Toya 12888/98

Kan jeg spørre hvorfor du lurer :wink::?:

mvh Taiko

 

Mistanken bekreftet: NJCH NUCH Våttåfjellets Pan var min :D

 

Jeg har ikke oversikt over antall hvalper etter han, men han hadde 7 eller 8 paringer med resultat.

 

Måtte ta han pga. av kreft 11 år gammel, men han var en fantastisk hund som virkelig leverte varene. Ikke minst gemyttet var spesielt. Den eneste "feilen" var et litt dårlig søk. Men så var han en pappadalt også da :wink:

 

Søsteren min og svogeren har også et avkom fra Pan. Han er dobbeltchampion han også, men ble desverre steril etter å forfryst ballene.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Jeg er ny her inne, men har lest en del innlegg. Hårråjæger med hamilton.

 

Leste et innlegg her som hadde med bikkjas løpte km. Min Hamilton, Albert 2,5år hadde sin beste los noengang for ca 1mnd siden. Jeg kjøpte meg en astro i høst og den viste 7.5mil på den 6timers losen den dagen. Alt dette foregikk innenfor en radius på 500m. Makan har jeg aldri opplevd, det var riktignok godt føre,mye vind og frisk bikkje.

 

Denne gangen var vel noe utenom det vanlige, for som regel ligger han på 2,5-5mil på en jaktdag. Har blitt utrolig glad i astroèn...

 

Nå er jo sessongen snart slutt og da blir det vel mye dagdrømming om losen utover sommeren...

 

Ha en fortsatt fin uke dere!

 

Hilsen

Hårråjæger støver

Link to comment
Share on other sites

jakter ikke så ofte hare, men en tur i ny og ned blir det. her er det som ble felt på turen sist vinter. mye godt kjøtt der:)

så kan dere som virkelig jakter hare ha noe å se på og få dere til å glede dere til neste års jakt:) men er jo fortsatt en del igjen av sesongen!

 

normal_vinter08_149.JPG

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Jeg er ny her inne, men har lest en del innlegg. Hårråjæger med hamilton.

 

Leste et innlegg her som hadde med bikkjas løpte km. Min Hamilton, Albert 2,5år hadde sin beste los noengang for ca 1mnd siden. Jeg kjøpte meg en astro i høst og den viste 7.5mil på den 6timers losen den dagen. Alt dette foregikk innenfor en radius på 500m. Makan har jeg aldri opplevd, det var riktignok godt føre,mye vind og frisk bikkje.

 

Denne gangen var vel noe utenom det vanlige, for som regel ligger han på 2,5-5mil på en jaktdag. Har blitt utrolig glad i astroèn...

 

Nå er jo sessongen snart slutt og da blir det vel mye dagdrømming om losen utover sommeren...

 

Ha en fortsatt fin uke dere!

 

Hilsen

Hårråjæger støver

 

 

vælkommen om bord!

 

godt å sjå fleir som jakte med hamilton

Link to comment
Share on other sites

E d nok hårrå t å driv sånn jakt nån plass da? Det der e jo kjøtt-økt, kan jo sammenlignes med elgjakt snart :D

 

Lurer på om noen av dere her inne bruker sokker på bikkjene deres? Har forskjellig erfaringer med hvor mye potene til forskjellige bikkjer tåler. Skjønner at det kommer an på hvor ofte de er ute og hvordan bikkja beveger seg. Men noen bruker aldri sokker og andre må ha på sokker hver gang nesten.

 

Selv bruker jeg Troll sine hundekjører sokker på hardt føre. Albert kjører hardt på og potene blir såre etter en langdag med grop-snø punni. Kunne ønske at de hadde disse Troll sokkene noe høyere slik at poten bak på fremføttene ble beskyttet. Han fikk også noen sår på leggene bak i fjor som det ikke vokser pels på og der blir det raskt rødt når føre er slik at han detter igjenom skarelaget. Hva er deres erfaringer?

 

Må legge til at Albert blir brukt en del, har vært hjemme to helger siden 20aug...men bruker sunn fornuft og lar han ligge en dag i helgene hvis det er hardt og tar heller noen fridager hvis det er fint føre.

Link to comment
Share on other sites

He he, da jeg skulle lage filnavn på det bildet så kalte jeg det "rocka hare", så det er vel i blitz-gata ja! :D Var mer av det samme i nakken, men det ser man ikke på bildet når han ligger sånn. Det var ikke jeg som skjøt haren, så om den blir stoppa ut vet jeg ikke, den ble jo nokså røft spretta opp som harer flest på fallet, og i følge skytteren så ligger den i takboksen ennå...

 

Sleit litt med snø vi og, ca 30 cm, men det var utrolig hvordan kortfotingene holdt på! Det gikk ikke fort, men opptil to timer kunne de gå, uten å være spesielt sliten etterpå. Hopper som en mår, underfundig å se på.

Og så hadde vi jo en dunker i bakhånda da, kunne jo bare ha slipt den og koblet etter 2-3 timer, så hadde han brøyta ferdig noen gode runder til småttingene, he he :lol:

Er jo spent på hvor mye snø det er hos deg da, det er jo litt sammenlignbart i forhold til klima?

Link to comment
Share on other sites

det er nok mellom halvmetern og metern med løssnø over det hele, og mere her og der.

Så vi var ute med en finne i går, jaga samme haren i 6 timer nesten uten tap. men lå langt

bak hele tia og tungt å postere så det ble ikke noe fall. Han e helt rådyrrein, hadde han ikke vært det

så hadde det ikke blitt jakt i det hele tatt. Men har dårlig samvittighet for Taiko :( første

helga uten jaging siden slutten av august.

Håpe på litt mildvær så det blir pakka sammen litt før helga. siste helga med hagle

for sesongen, i mars får vi filme litt mere :)

mvh Taiko

Link to comment
Share on other sites

idag fikk vi en minnerik dag...ivertfall jeg som hundeier...var vitne til Tyras første harelos (Basset Artesien Normand )

 

varte ikke lengre enn 5min før det ble tap, men hjalp henne på sporet etter at hun fikk prøve selv å finne tilbake foten...og da ble det 5min til med litt los, var litt mye snø, men hun holdt det gående. synd vi ikke fikk haren på haglehold

 

men dette vart veldig arti

:D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...