Jump to content

Dobbeltrifletanker igjen


Shadob

Recommended Posts

Skal jeg kvitte meg med de våpen som ikke er blitt brukt de siste to år - og heller kjøpe en DB?

 

Kaliberet blir isåfall 7x65 R igjen.

Husker jo godt "jobben" med å finne ladninger som samskjøt - og at jeg måtte se på været :roll: - før jeg tok den med ut.

 

Noen som kan "helle kaldt vann" på tanker som har blusset opp igjen :D (for n`te gang) - og lande meg trygt ned på denne planeten igjen :lol:

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en DB i 9,3 i før jul i fjor, og det er ikke noe morro. Bare testing av ladninger og samskytning av trefpunkt både med og uten kikkert. Og leting etter hylsene som ejektorene kaster utover standplassen. Blir som å skyte militærfelt med 45acp,viktigere å finne igjenn hylsene enn å treffe skiva.

Blir bare å jakte i finværet heretter, gidder jo ikke å dra ut med en boltbørse lenger :D

Link to comment
Share on other sites

Nå var det vel 7x65R TS kunne tenkt seg.. og argumentet med at 9,3x74R og 8x57IRS skulle være lettere tilgjengelig enn 7x65R finner jeg fullstendig "i tåka"..

 

Til saken..

Den største ulempen med dobbelrifle er jo alle som sikler en nedover ryggen på skytebana.. det er jo rett og slett utrivelig.. nei, tvihold på A4-børsene, så slipper man uønsket pes..;-)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Letteste måten å forholde seg til fristelser på er enkelt: Gi etter. :twisted:

 

Motstå fristelser?

Livet er alt for kort til å bruke tid på den slags utrivelige ting.

 

Den eneste jeg vet om som er opptatt av om folk har motstått fristelser er Sankt Peter. Han er såvidt jeg vet mest fokusert på andre typer av fristelser, uten at jeg skal dra den lengre. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Jeg har bestemt meg!.... :winke1:

 

Så snart huset er solgt, forhåpentligvis i September eller Oktober så kjøper jeg meg en brukt (eller ny) dobbelrifle i 8*57 JRS! (eller 9,3*74R)

 

Her er det ingen fornuft i tankene, dette er gave til meg selv etter nesten 7 år med jobbing på huset som nå skal selges!

Har bort prioritert mye jakt, mc-turer og ferie grunnet "skal bare" på et oppussings prosjekt, som nå avsluttes til helga....

 

 

Finn.no kontrolleres jevnlig hver dag for å være "på hugget"....

 

Gledes fryd i hvert ledd i kroppen i denne laaaaaaaaaaaaaaaaaaange ventetiden.... :P

 

PS: Shadob: Jeg vet at dette ikke hjelper deg, men jeg klarte ikke å motstå.... sorry! :?:D

 

Mvh

Mr Drilling

Link to comment
Share on other sites

Ei dobbelrifle er nok god medisin mot livets uutholdelige letthet ja!

Er selv i besittelse av en "juksedobbel" (justerbart løpssett) i 9,3, men selv med det kan det være en tid(ammo)krevende jobb å få til god samskyting.

 

Eksempel. Gikk tom for Winchester med 286 gr Partition, som hadde bedre enn 50 mm samskyting @ 80 m. Bestilte ny ammo, men fikk nå ammo med 286 gr PP. Dro på banen for å sjekke samskyting med ny ammo. Nedre løp hadde identisk treffpunkt med gammel ammo. Øvre var ikke engang inne på ei 1 meter stor skive på 80 meter! Jada, pån igjen!

 

For ordens skyld. Har kronografert begge typer ammo til ca samme utgangshastighet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Hei!

 

Jeg har bestemt meg!.... :winke1:

 

Så snart huset er solgt, forhåpentligvis i September eller Oktober så kjøper jeg meg en brukt (eller ny) dobbelrifle i 8*57 JRS! (eller 9,3*74R)

 

Her er det ingen fornuft i tankene, dette er gave til meg selv etter nesten 7 år med jobbing på huset som nå skal selges!

Har bort prioritert mye jakt, mc-turer og ferie grunnet "skal bare" på et oppussings prosjekt, som nå avsluttes til helga....

 

 

Finn.no kontrolleres jevnlig hver dag for å være "på hugget"....

 

Gledes fryd i hvert ledd i kroppen i denne laaaaaaaaaaaaaaaaaaange ventetiden.... :P

 

PS: Shadob: Jeg vet at dette ikke hjelper deg, men jeg klarte ikke å motstå.... sorry! :?:D

 

Mvh

Mr Drilling

 

 

Hmmmmmmmmmmm....... nå ble jeg veldig usikker på jeg skal kjøpe dobbelrifle likevel...

Har grublet lenge på dobbelrifle, men er ikke sikker på om jeg kommer til å bruke den så mye...

Har 5 våpen i garderoben som jeg føler er rett type våpen, et våpen nr 6 blir som oftest et våpen som blir litt "bruk og kast" holdning til, div jeg bruker den en liten stund, så mister jeg interessen og jeg selger da våpenet for å gjøre nye investeringer...

Det ligger en Merkel SS 240 på Finn.no som jeg ble interessert i...

Noen "kloke" råd eller innspill?

 

 

Mvh

Mr Drilling

Link to comment
Share on other sites

Du må jo bestemme deg for hva du evnt. skal jakte med den...for å lande på kaliber...

 

Jeg kjøpte en grovkalibret med tanke på jakt på farlig vilt i Afrika...har et ekstra løpssett i et veldig gammel sært .280 kaliber.....og kjenner lysten til å bygge et løpssett i .375 Flanged og montere kikkert på det..

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes en o/u - er bedre å holde i.

Men har selvsagt ikke den klassiske look`en.

 

I Afrika jakter jeg bare med håndvåpen, så den jeg evt. kommer til å kjøpe, vil bare bli brukt på norsk vilt.

Afrikanske vibber, er derfor ingen stor faktor for meg :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har funnet èn jeg liker - så det "problemet" er løst.

 

Det som tankene jobber med er:

 

Den er 100 gram lettere i vekt

Den er ikke kortere

Den har et avtrekk som er mye tyngre

Den vil sikkert ikke være like presis på 150 m med begge løpene

Den vil ikke bli brukt like røft

 

som min Marlin Guide Gun (som er tunet, og går sinnsykt bra. Både med mantel og bly. Uansett vekt)

 

Dessuten vil den tappe jaktreisekontoen for en fin tur.

 

Så den praktiske delen - tilsier at det bare er tøys å tenke mer på dette.

 

Da gjenstår spørsmålet om lysten er verdt en jaktreise.

 

Hadde det vært for noen år siden - da jeg var skikkelig ivrig på norsk storviltjakt - hadde tvilen kommet meg tilgode :) .

Idag - når jeg er mer interessert i håndvåpenjakt i Afrika, og småviltjakt her hjemme, er nok VISA-kortet noe mindre tilgjengelig :D .

Link to comment
Share on other sites

Avtrekk kan fint tunes på DB også.

 

Du klarer nok å finne noe som gir ok samskyting på 80-100 meter. Når det gjelder skudd på 150+ meter er det jo ikke noe problem å bruke høyre løpet til det. Sjelden det store behovet for et hurtig andreskudd på slike avstander heller er det vel?

 

Tenk på DB´en som en DB opp til ca 100 meter og som en fin presis enkeltskudder på lange hold:-)

 

Sjøl bruker jeg min til allt:-)

Link to comment
Share on other sites

Ikke bare å tune avtrekk på en dobbeltrifle de har som regel Blitzschloss og tuning øker risken for dobbling. Krieghoff Ultra har gode avtrekk samme som på min Optima DBD.

Et meget godt avtrekk. Universal-Abzug-Systems.( UAS )

Merkel dobbeltriflene med Blitzschloss har dårlige avtrekk. Tungt som pokker. Dobbeltrifler med Anson and Deeley slaglåser har bedre avtrekk.

Problemet er som du sier disse dobbeltriflene går utover jaktreisekontoen . Ikke lett det der. :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

"Tenk på DB´en som en DB opp til ca 100 meter og som en fin presis enkeltskudder på lange hold:-)"

 

Oppnår derfor ingenting i forhold til min Marlin.

Eller for den saks skyld min lille lette Remington.

 

Som begge har hurtigavtagbare fester - og ligger som en hagle når åpne sikter brukes.

 

Det er nok bare "må-ha-behovet" som godtgjør et kjøp.

Og det er grunn god nok det :D

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

 

Kortsiktig tenkt så bør jeg velge 8*57JRS i og med at jeg ikke jakter større vilt enn hjort i Norge.

Langsiktig tenkt så bør jeg velge 9,3*74R.

Da er jeg forberedt for større vilt i Norge og i utlandet...

 

Drømmen er jakt på en "Dagga boy", men det er langt frem i tid...

 

 

Skal ta noen ringe runder til Jakt og Friluft og Rogne Våpen i løpet av denne uka.

Et eventuelt kjøp blir ikke før nærmere jul...

 

Takk for innspill og sysnpunkter så langt!

 

 

Mvh

Mr Drilling

Link to comment
Share on other sites

Hansen lettet avtrekkene på min Chapuis og Rafdal lagde nytt skjefte.

 

Garantien - hva nå enn den skulle hjelpe meg med - er nok ikke lenger gjeldende nei.

 

Gjorde imidlertid ikke disse grepene før jeg hadde skutt litt og funnet ut at rifla gikk veldig godt.

 

Var riktignok veldig nervøs første serien etter omskjefting - da jeg vet ikke alle DB´er setter pris på slikt.

 

Funderer nå på ekstra løpsett i 20/70...

 

 

Når det er sagt ser jeg ingen fornuftig grunn til at jeg bruker DB til mine jaktformer. Er egentlig bare utrolig morro:-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...