Jump to content

Er lyddemper noe for meg?


envillman

Recommended Posts

Hei her er saken, jeg skjøt en fin rådyrbukk forige helg og fikk en voldsom susing i ørene, mer en normalt, ble litt skremt av det. dum som jeg var brukte jeg ikke hørselvern...(kan ikke fordra og bruke dem på jakt, selv elektroniske)

Jeg skal nå kjøpe meg en rifle i 9,3x62 med forholdsvis kort løp, rundt 50 cm tenkte jeg. Men så kom jeg på å en sak....

lyddemper?! Hvordan er effekten på støyen? dere som bruker det, overlever dere støyen uten bruk av hørselvern eller propper?

Jeg ser mye av det positive med en demper mtp rekyl,lyddemping, munningsflamme osv. Men hva er det negative? Vil utgangshastigheten bli nevneverdig dårligere med lyddemper? og hvordan tåler et 9,3 løp kapping?

 

ps. Skal brukes på elgjakt.

Link to comment
Share on other sites

Lyddemper hjelper veldig. En god demper kan dempe rundt 30 db. Men et rifleskudd kan være 160 db, så de resterende 130db etter demping er fortsatt skadelig.

 

Jeg er redd for hørselen og bruker både demper og hørselvern.

 

Folk må gjøre som de vil for meg, men å ikke beskytte ørene i det hele tatt vil jeg si er i beste fall uvitenhet.

 

Et eneste rifleskudd kan være nok til å gjøre deg invalid. Kraftig tinnitus kan bli resultatet. Man kan lære seg å leve med det, men det finns også de som har tatt selvmord pga. Tinnitus.

Link to comment
Share on other sites

Har sjøl 9,3x62 med 50 cm pipe og a-tec maxim demper. Du taper ikke utgangshastighet, og 9,3 bruker relativt raske krutt som tåler kortere pipelengder. (norma 202/ norma 11 osv.) ser i grunn ingen ulemper med demper. Rifla er blaser 93 så den er ganske kort selv med demper på.

Link to comment
Share on other sites

Har 9.3x62 med demper.

På trening bruker jeg stort sett ikke demper. De blir fryktelig varme og det smeller rundt deg så å dempe en smell på banen mener jeg er helt unødvendig.

Kjøper du demper for å hindre rekyl, så mener jeg at du har for grovt kaliber ;)

 

Tilbake til tråden, så er det stort sett bare fordeler å bruke demper på jakt. Eneste minuset er jo at våpenet blir lengre og tyngre.

Personlig bruker et det litt til og fra om jeg bruker hørselvern på jakt når jeg har demper montert.

Synes ikke smellen er så høy med demper.

Link to comment
Share on other sites

Ja 9.3 og kort løp hørtes spennende ut. Si ifra hvor mange smell du rakk før du ikke hørte di noe mer :lol:

 

Selv bruker jeg alltid hørselvern, og har allerede etter få år som aktiv rifleskytter merket at jeg sliter med småsusing i ørene når jeg har vært på lange dager på skytebanen. Forferdelig irriterende når man skal legge seg...

 

Jeg har vært aktiv musiker i mange år og har i perioder "levd" av hørselen min. Jeg har dessverre ingen mulighet til å "kjøpe ny" om hørselen min skulle bli ødelagt, så jeg tar ingen sjangser på det feltet...

Link to comment
Share on other sites

Enig med resten..kort oppsumert:

 

Fordeler:

-Sparer hørselen under jakt, ett rifleskudd uten kan være nok, du vet aldri når det skuddet som får koppen til å renne over kommer. Jeg jakter uten hørselbeskyttelse når jeg bruker demper og har ikke hatt noen ubehag med det, men det er fortsatt ikke bra.

-Er det bebyggelse i nærheten slipper du å vekke alt som er av naboer på natta.

-Mindre rekyl, som fordrer bedre skyting.

 

Bakdeler:

-Våpenet kan fort bli noe fremtungt.

-Lenger og mindre håndterlig.

-Under skyting på bane kan ikke demper brukes, eller den kan jo, men etter få skudd får man voldsomme varmebølger kalt mirage av demperen.

-Treffpunktet flytter seg med/uten demper.

-Er man ikke flink til å ta av demperen etter skyting dannes det lett rust i kroning og starten av løpet.

 

Jeg anbefaler alle som spør meg å kjøpe demper så fort som mulig, det er rimelig avlegs å ikke ha demper idag, men det er fortsatt noen av den eldre garde som ikke liker disse "tjuvjeger redskapene" :lol:

Link to comment
Share on other sites

Vil utgangshastigheten bli nevneverdig dårligere med lyddemper?

 

Dette er en myte som kommer av at mange kapper løpet når de monterer demper, kappingen fører til lavere hastighet, men ikke demperen i seg selv.

Man får faktisk bittelitt ekstra hastighet med demper enn uten, men det er uansett ubetydelig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg blir like overrasket over hver gang jeg er på skytebanen og ser og ikke minst hører mine skytebane kollegaer som klager over vond skulder, har stor spredning på treffene, smell så høye at det rister i kroppen på både den som skyter og de i nærheteten osv. Får bare lyst til å rope ut: Hvorfor i helv... kjøper dere ikke lyddemper!

Med unntak av at børsa blir 230-450 gram tyngre så er det bare positive egenskaper med en demper etter mitt syn til både jakt og trening.

Link to comment
Share on other sites

Har sjøl 9,3x62 med 50 cm pipe og a-tec maxim demper. Du taper ikke utgangshastighet, og 9,3 bruker relativt raske krutt som tåler kortere pipelengder. (norma 202/ norma 11 osv.) ser i grunn ingen ulemper med demper. Rifla er blaser 93 så den er ganske kort selv med demper på.

 

+1 dær. Har samme oppsett og er kjempefornøyd! Demper både støy og rekyl veldig bra! Klarer va samme hastighet som kompisene med full lengde løp.

Link to comment
Share on other sites

Verdt å merke seg følgende ved bruk av demper, skudd ved reflekterende flater som berg og husvegger kan gi en saftig lydimpuls fra kulesmellen. Skudd over gress/åpne marker (Gjerne vått gress) oppleves som bortimot lydløse.

 

Man opplever selvsagt det samme uten demper (Bare mye verre), men dette er lurt å ha i bakhodet ved plassering av post.

 

Jakter mest med 48cm langt løp på 308w og TMM4 demper, og det er fint til å leve med de få jaktskudda jeg skyter med den i året (Hørselsværn og demper ellers).

 

Har tinnitus, til tider er det ett helvete en definitivt ikke ønsker andre. http://no.wikipedia.org/wiki/Tinnitus

Link to comment
Share on other sites

Har kuttet ut lyddemperen og bruker nå kun vektor rekylbrems, alt blir mer behagelig:) bruker sikkert 1 sekund å smette på hørselvern uansett situasjon, så lyden blir uproblematisk.

Hørte fra en liten fugl at nå til dags får man aktive ørepropper spesielt tilpasset en hver. Det må vel være gull hæ?

 

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...