Jump to content

overtrykk i fabrikkammo


høggern

Recommended Posts

har funnet 4 stk 308w tomhylser på skytebanen vår uten tennhette, dette er skutt samme dagen av sannsynligvis samme lot ammunisjon(som skytterlaget selger på banen). dette var fabrikkammo. av et relativt anerkjent merke. 2 av skudda ble skutt i en H&K 770, mens 2 av skudda nok er skutt i vanlige boltrifler. er dette noe andre har opplevd? jeg ville hatt en guffen følelse om jeg skjøt skudd som tennhetta spretter ut av.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sjøl tatt vare på etpar amerikanske fabrikkammo-tomhylser i .223Rem, som souvenirer. Den ene er helt normal -- sånn for sammenligningens skyld -- den andre har et vakkert blankt merke etter utkasterstiften.

 

Jeg har en mistanke om at de hylsene høggern har tatt vare på er av samme merke som de jeg har liggende i skapet. Men det høres heftig ut at hetta skal ha ramlet ut, for mine hylser har ringnitet hettelomme...

Link to comment
Share on other sites

meninga var ikke å henge ut federal ammo for å være dårlig. det var heller ikke meningen å være hemmelig. men det ironiske i dette er at den ammoen det er snakk om her blir sett på som meget bra greier av mange på forumet. men det er tydelig at det kansje ikke bare er jeg som har sett noen FC merkede hylser uten tennhette(fra fabrikkammo)..... ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har alltid undret meg over hvordan det er mulig å lage fabrikkammo. Vi hjemmeladere vet at man ikke kan stole blindt å ladetabeller, forskjellene i kammerspec, friflukt og løp er så store at det er umulig å lage ladetabeller som er 100% trygge. Og likevel er det jo nettopp det ammoprodusentene gjør, de lager ammo som skal gi god ytelse og likevel ikke være farlig i noe våpen.

 

Tar en med normale variasjoner i ladning, totallengde og hylsevolum er det egentlig ikke rart at slikt skjer, jeg er mer forundret over at det ikke skjer oftere.

Link to comment
Share on other sites

Som et lite apropos til Federal...

Jeg minnes en test av Svein Solli for noen år tilbake hvor han testet Federal ammunisjon i 308..

Kan sikkert finne den i bladtårnet, men orker ikke lete på denne tiden av døgnet..

Kulevekta var 165 grs (Trophy Bonded? - husker ikke i farta) og kronografert hastighet lå på ca 850-860ms..

Det er relativt friskt i mine øyne uansett hva slags krutt man måtte finne på å bruke.

Han dissekerte forøvrig en patron og greide ikke å få alt kruttet på plass i hylsa igjen uansett tjuvtriks.

Hva slags krutt det var tror jeg ikke den godeste Solli visste selv og skepsisen lå tykt utenpå hele testen.

 

Nå skal vel ikke all ammunisjon fra Federal skjæres over en kam av den grunn, så ikke se på dette som noen konkret advarsel. Jeg har skutt fabrikkammo fra Remington som har greid å lage merke etter utkasteren på hylsebunnen, men der tror jeg bløt messing er mer skyldig enn høyt trykk..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt 50 skudd med Federal 55 grs FMJ og 50 grs HP uten antydning på overtrykk (CZ 527 .223 rem).

 

Derimot kjøpte jeg inn et stort parti Partizan 55 SP i .223, men denne ammunisjonen hadde så butte kuler at (C.O.L. 57,1mm) at sluttstykket var 1-1,5 mm fra å få kamret (Kula stoppet i bommene). Trodde først det var rifla det var noe galt med, men det viste seg å være ammunisjonen. Tanken som slo meg da, var at dette kan være farlig i rette rifla, der hvor f.eks. patronen kun er 0,2 mm for lang for våpnet - ville nok kunne føre til kraftig overtrykk.

 

Ellers vil jeg føye til at Partizan 180 grs SP går hull i hull i min Blaser i .300 WM.

 

/Jabb

Link to comment
Share on other sites

Det jeg tenkte litt på er at det kansje ikke er overtrykk men bløte hylser i de federal hylsene? Har aldri opplevd overtrykk i 308win AE eller med jakt ammo. Men var borte i en lott som hadde veldig bløte hylser slik at hylsene hadde utvidet hettelomene så mye etter 2 omladninger at de ikke kunne lades igjen.

ja men det er vel litt forskjell på at det skjer etter 2 omladninger enn at det skjer på første skudd. å som sagt. det var 4 hylser på banen. å det var ikke mer enn ca 400 federalhylser i det kaliberet der. det er ca 1%.......

Link to comment
Share on other sites

Det jeg tenkte litt på er at det kansje ikke er overtrykk men bløte hylser i de federal hylsene? Har aldri opplevd overtrykk i 308win AE eller med jakt ammo. Men var borte i en lott som hadde veldig bløte hylser slik at hylsene hadde utvidet hettelomene så mye etter 2 omladninger at de ikke kunne lades igjen.

ja men det er vel litt forskjell på at det skjer etter 2 omladninger enn at det skjer på første skudd. å som sagt. det var 4 hylser på banen. å det var ikke mer enn ca 400 federalhylser i det kaliberet der. det er ca 1%.......

 

Ja jo men det var ikke alle hylsene men 4 av 20 som jeg hadde kjøpt som dette skjedde med....Men det er jo klart at alle av de store fabikat kan være uheldig en gang i blandt...Det er trossalt mange våpen med mange kammer og løp så at det skjer noe en gang iblandt må vil vel nesten tåle eller hva? Det var da godt det ikke gikk våpen eller ble noensomble skadet av de skuddene da.

Link to comment
Share on other sites

Var borti et tillfelle i sommer at en mauser i 30-06 lagde solid overtrykk med Norma 180gr Oryx. Tungt hevearmsløft og hettene datt ut. Sjekket våpenet og fant gravrust i kammer og løp :shock: Kan være noe av det samme som har skjedd her. Mange jaktbørser som bare blir brukt 30 skudd på høsten og får lite vedlikehold.

Link to comment
Share on other sites

jeg har også sett "trykktegn" i hylsebunn på hylser merket FC, kaliber 308 og 223. 308ene var jeg med på å skyte, noen tunge hevarmsløft. våpenet var en savaga tactical.

vi brukte hylsene uten trykktegn fra denne lotten og ladet om mange ganger med ladninger som skal ligge innenfor gitte tabeller. uten noen form for trykktegn.

dere gutta med trykkmålingsutstyr kunne kanskje lade dere sakte oppover og finne ut om FC hylsene gir oss "trykktegn" ved "trygge" trykk?

og om de evt gir indikasjoner på høyt trykk ved lavere trykk enn andre hylser?

Link to comment
Share on other sites

Var borti et tillfelle i sommer at en mauser i 30-06 lagde solid overtrykk med Norma 180gr Oryx. Tungt hevearmsløft og hettene datt ut. Sjekket våpenet og fant gravrust i kammer og løp :shock: Kan være noe av det samme som har skjedd her. Mange jaktbørser som bare blir brukt 30 skudd på høsten og får lite vedlikehold.

selvfølgelig kan det ha skjedd her og. det som er litt merkelig ar at det har skjedd med iallefall 2 forskjellige våpen. (2 av hylsene var skutt i halvautomat) å det var tilfeldigvis samme type ammo det skjedde med og. FC står for ikke mer enn 10-20 % av ammoen som skytes på banen vår av jegerne. går mye i andre merker.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
pressa noen FC hylser for noen år siden, å det jeg bet meg merke i var at det var myk messing i de. kan jo være derfor de slepper lett på hetta?

når man har ladet FC hylser hardt i 308w, har jeg følelsen av at hettelomma blir veldig romslig.

I starten av hjemmelader-karrieren prøvde jeg litt forskjellig ifm. gløding av hylser (6,5x55) - blant annet glødet jeg noen hylsehalser uten å ha hylsene i vannbad i den ca halve høyden slik jeg ellers pleier.

Resultatet var hetter som ramla ut etter skuddet. Konklusjonen min var da at manglende kjøling hadde gjort messingen så bløt helt til bunns i hylsa, slik at også hylsehodet gav etter for trykket.

Kan det tenkes at det har skjedd en glipp med kjølingen da hylsene ble glødet ved fabrikken?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 6 months later...

Var på banen i går med ny fabrikk-ammo.

308 win Norma elite.

kule: Hornady SP 11,7 gram

 

Siden jeg har halv-auto og hylsene flyr noen meter, ble ikke hylsene sjekket før etter ca 15 skudd. Det var da overtrykkstegn (merke etter utkasterhull) på 50 % av hylsene. På to hylser manglet tennhetten.

 

Ammo av annen type ble testet uten overtrykkstegn.

 

Så slikt skjer også med fabrikk-ammo.

Link to comment
Share on other sites

I dag fikk jeg se en patron av annerkjent svensk merke hvor det heller ikke var noen hette bak, forskjellen var bare at denne ikke var skutt.. :roll: Jeg har sett slike blandt hjemmeladere, men aldri fra fabrikk..

 

Det er vel en og annen glipp hos de fleste.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...