Jump to content

Endelig - stolt eier av P30L


fredrik

Recommended Posts

"nå å lurer på å bestille"

 

Kanskje det kan være like billig å kjøpe ferdigammo?

 

Og P30`en - svelger alt, og gir god presisjon med alt.

 

Jeg har ikke prøvd presisjonspotensialet på 50 m - men på 30 m - har jeg fått 5 cm`ers grupper med MEN ammoen.

 

Avtrekket - er det som ødelegger en ellers god pistol.

Synes jeg!!!

Link to comment
Share on other sites

Føler jeg må takke pistus litt offentlig her! Var innom hjemme hos han og fikk der overlevert et safariland hylster med beltefeste som passet min p30l perfekt. GRATIS!

 

Så tusen takk for det pistus! :D

 

Så bra at hylsteret kom til nytte :D

 

Glemte forresten å si at garantien utløp i går norsk tid :lol:

Link to comment
Share on other sites

"nå å lurer på å bestille"

 

Kanskje det kan være like billig å kjøpe ferdigammo?

 

Og P30`en - svelger alt, og gir god presisjon med alt.

 

Jeg har ikke prøvd presisjonspotensialet på 50 m - men på 30 m - har jeg fått 5 cm`ers grupper med MEN ammoen.

 

Avtrekket - er det som ødelegger en ellers god pistol.

Synes jeg!!!

 

Yep. Blir jo litt billigere om man lader selv - og lading er jo kos i seg selv! Jeg vil nok bestille inn dier, kuler og krutt uansett, slik at jeg har muligheten til å forske litt på ladninger ;)

 

Når det gjelder avtrekket så satte vel Think punktum for den diskusjonen ;) Avtrekket er langt og tungt, men genialt til sitt bruk.

 

---------------------

 

Jeg har vært to dager på banen nå. Samler konsekvent opp til venstre.

 

Jf. denne:

2013-09-08105819am_zps02c0989a.png

(Hvis denne kan brukes for tohåndsgrep?)

 

Jeg mener jeg ikke napper, og nekter å tro at jeg napper så konsekvent at samlingen på 5cm alltid havner på samme sted og er like stor.... Mulig jeg møter rekylen noe, og skal forsøke med tomhylser i magasinet for å se hvordan jeg reagerer på det.

 

Hva tror folket? må jeg justere siktene?

 

Jeg skal på militærfelt på torsdag og får veiledning der, så venter uansett med å justere noe til da.. :)

Link to comment
Share on other sites

Huk tak i en skytterkamerat eller enda bedre to eller flere som normalt skyter bra, la dem prøve din pistol. Ligger alle høyt til venstre eller bare du?

 

Med Glocken samlet jeg ned til høyre, hele tiden i lang tid. Så gradvis kunne jeg skru meg inn mot senter av skiva. Avtrekksfeil sannsynlig i kombinasjon med feil grep var grunnen. Så se ikke bort fra at det er deg det er feil på :wink:

Å andre siden, Shadowen samlet høyt til høyre når jeg fikk den, tvilte på meg selv, prøvde andre Shadower og med dem lå samlingene i midten. Kameratene prøvde min og havnet på samme sted som meg. Var bare å banke på baksiktet og bytte frontsiktet. Før dette prøvde jeg litt ulik ammo for å utelukke at det var det som ga "feilen".

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg mener jeg ikke napper, og nekter å tro at jeg napper så konsekvent at samlingen på 5cm alltid havner på samme sted og er like stor.... Mulig jeg møter rekylen noe, og skal forsøke med tomhylser i magasinet for å se hvordan jeg reagerer på det.

 

Hva tror folket? må jeg justere siktene?

 

/quote]

Hvis samlinga alltid havner samme sted, men ikke i senter spiller det ingen rolle hvorfor, eller om noen andre treffer blinken annerledes med din pistol. Du må justere siktene utifra hvordan DU treffer.

Link to comment
Share on other sites

Ble en liten tur på banen på mandag - og gud så kos det er..! 8) Hadde med GoPro'en, og fikk filmet og tatt litt bilder. Vil ikke legge ut video, men bilder får vel være greit. :)

 

ProslashveskytingavP30L_1_zps9634805d.jpg

 

ProslashveskytingavP30L_zps2b02f0b3.jpg

 

ProslashveskytingavP30L_3_zps3d52cc81.jpg

 

Så uendelig gøy! :D

 

Skal på militærfelt i morgen, og satser på veiledning, da jeg garantert har en del uvaner som må vekk....

Link to comment
Share on other sites

Var en tur på militærfelt i går. Var unektelig utrolig gøy, og jeg vil nok møte jevnlig opp på treninger.

 

Merket raskt at enhånds skyting var min desidert svakeste øvelse! Har bare skutt noen få skudd på denne måten før, og jeg er usikker på teknikken vi lærte den gang.

 

Vi lærte at pistolen skulle tiltes litt innover, noe jeg ikke tror er så vanlig i det sivile?

 

Ellers så skalv jeg så forbanna mye at siktet dansa rundt på hele skiva. Nei, her må det trening til! :)

Link to comment
Share on other sites

Et lite spørsmål: Er det noe jeg ikke bør bruke i løpet eller ellers på pistolen av pusseremedie? Jeg har blant annet Hoppes nr. 9, nitrosolvent osv. Er det noe av dette som kan ta knekken på finishen på pistolen, eller skade den på en annen måte?

 

Løpet er jo ikke er "typisk" løp etter hva jeg kan se...

 

Er en del fullstendig fastbrente kruttrester her og der som jeg så gjerne ville fått vekk, så derfor lurer jeg :)

Link to comment
Share on other sites

Felt er gøy ja. Kom deg til Mysen på søndag :wink:

Kjøpte ikke du en HK fordi du ville bruke samme våpen som i tjenesten? Da har du vel også tenkt øve litt på egen hånd, tenker på den typen skyting og våpenhåndtering som ikke foregår innen organisert sportsskyting i Norge?

 

Riper og skadet finnish er bare tegn på at våpenet brukes, slitte våpen viser at eieren bruker det og at han/hun da sannsynligvis også vet hvordan det skal brukes :wink:

Uansett, har du vel fått noen riper er det som med en ny bil, da er det ikke så nøye lenger :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte ikke du en HK fordi du ville bruke samme våpen som i tjenesten? Da har du vel også tenkt øve litt på egen hånd, tenker på den typen skyting og våpenhåndtering som ikke foregår innen organisert sportsskyting i Norge?

 

Jo og ja. :)

 

Riper og skadet finnish er bare tegn på at våpenet brukes, slitte våpen viser at eieren bruker det og at han/hun da sannsynligvis også vet hvordan det skal brukes :wink:

Uansett, har du vel fått noen riper er det som med en ny bil, da er det ikke så nøye lenger :wink:

 

Er forsåvidt enig, men ødelegger den ikke med vilje av den grunn ;) Det jeg lurte på var om noe lurium jeg har i pussekassa mi kan skade finishen..! Eks. Hoppes nr. 9 og nitrosolvent... :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da kom denne i postkassen i dag:

null_zps2baae45a.jpg

 

LEE carbid die-sett. Denne var ikke bare enkel å få tak i! Stort sett utsolgt i hele Norge, så måtte til utlandet for å få tak i. Og i disse restriktive eksport-tider, er det mange som ikke sender til Norge...

 

Neste på programmet er å komme seg til Landrø å få handlet inn kuler, krutt og hetter. Skal bli interessant å lade til pistol! Aldri gjort det før.. Må vel og se over pistol-kapittelet i ladeboken en gang til før jeg setter i gang. :idea:

Link to comment
Share on other sites

Det jeg lurte på var om noe lurium jeg har i pussekassa mi kan skade finishen..! Eks. Hoppes nr. 9 og nitrosolvent... :)

 

Du kan bruke stort sett hva som helst. Det jeg har av typiske tjenestepistoler får gjerne gjennomgå bremserens og kompressor etter evt. treverk er fjernet.

 

Mitt tips er å bruke Frog Lube CLP. Korrekt brukt gir dette en tørr og glatt overflate inni og utenpå våpenet. Å få oljeflekker inni hylsteret eller på klærne, hvis man har slumset litt i sluttfasen av pussejobben, er mildt sagt irriterende. Det samme gjelder typiske tørrsmørninger som etterlater et hvitt pulver i hylsteret.

Link to comment
Share on other sites

Vi lærte at pistolen skulle tiltes litt innover, noe jeg ikke tror er så vanlig i det sivile?

 

- Jeg tipper det er fordi dere skøyt med vest, og derfor vil ha vesten mot målet. Armen blir derfor nesten 90 Grader på kroppen.

I sports-skyting deriomt, har man ofte en vinkel ut fra skulderen, man står mer på skrå. Med den sterke siden mot målet.

 

Biodynamisk er det da lettere å holde pistoloen/hånden rett opp å ned, enn dersom du fører den innover mot 90 grader, slik man vil gjøre militært/i politiet. Da vil det føles mer nøytralt å holde pistolen litt tiltet innover.

 

PS: Politiet er også sivile :wink:

 

- JMMV

Link to comment
Share on other sites

Det finnes like mange skytestillinger som det finnes skyttere virker det som, og jeg har nesten gitt opp det å ta til meg tips fra andre, for nestemann jeg spør sier noe helt annet. Militæret lærer bort én ting, Politiet en annen, for ikke snakke om alle de gamle traverne som har skutt i en årrekke som har funnet sin idelle stilling, og forsøker å lære bort denne, for den er jo perfect(!). Velg og vrak fra alle momentene, skyt masse og finn DIN idelle skytestilling!!

Link to comment
Share on other sites

Innertreff der Telefonoperatøren :D Sålenge skytteren treffer og ikke er til fare for seg selv eller andre, får dem skyte som dem vill, er sånn jeg lærer ut i hvert fald. Såvel i sportkyting som i kungens kläder :wink:

 

Siden dette med tillting av våpen, vise fronten mot trusselen osv, finnes masse teorier om dette, men siden dette er et sivilt forum for skyttere og jegere trur jeg ikke vi skal utdype dette her :wink:

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt så er det utall forskjellige skytestillinger og utgangsstillinger ... forsvaret og politiet har utviklet sine utifra ganske spesifikke formål, der er formålet drilling på få men brukbare momenter for at det skal sitte i hender, armer, kropp og bein den dagen de trenger det ... da er det ikke rom for individuell tilpasning i større grad og heller ikke meningen at du skal skyte 600 poeng.

 

I konkurranseskyting er det viktig å lære noen grunnregler som man etter å ha testet de tilpasser til eget formål, i det henseende er det faktisk viktig å vite hvorfor grunnreglene er som de er og hva som skjer når du tilpasser de.

 

Så hør gjerne på han gamle gubben som jevnt over skyter 550 poeng, han vet hva han holder på med ... se på hva de beste gjør, herm etter stilling og bevegelser, spør om forskjellige teknikker og finpuss disse så det passer til deg.

 

Så skal det også sies at mental trening er minst like viktig som et godt våpen og en god skyteteknikk ;-)

Link to comment
Share on other sites

Da var lykt/laser i hus. Fikk en Insight M6X-700 i posten i dag. Dette er dog "rifle"-utgaven, så må skifte bakplaten til en slik rocker-switch. Denne er alt på vei i posten. Da den rifle-bakplata bygger litt mer ut enn rocker-plata gjør, så får jeg den kun ett hakk inn på picatinny-skinna. Så den vil stå litt lengre inn når jeg får rocker-plata.

 

IMG_1125_zps8a4d160d.jpg

 

IMG_1126_zps0900bb7a.jpg

 

IMG_1130_zps4652d6f8.jpg

 

IMG_1129_zps4ca95928.jpg

 

Dette er den nye LED-utgaven av M6X. Blir gøy å teste den, men har allerede en Viridian X5L gen 2 på vei i posten, så denne blir trolig solgt hvis jeg liker X5L bedre.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Veldig tveegget. Skal sies at jeg har solgt den nå, men pros cons:

 

Pros:

Ekstremt godt lys i en så liten lykt

Veldig mange "funksjoner". Blinkende lys, laser mm.

Lett å håndtere

 

Cons:

Fikk ikke inntrykk av at dette var topp kvalitet. Løse skruer som måtte skrus til og litt vel plastic fantastic.

I overkant dyr

 

Har du råd og den ikke skal brukes i det hardeste miljøene så er det sikkert den råeste lykta etter hva jeg kan se.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...