Jump to content

308 med demper eller 6,5x55 som børse nr 2


Jakteinar

Recommended Posts

Jeg har 30.06 som jeg har brukt i alle år. Har hovedsakelig jaktet rein og noe elg. Har ikke tenkt å kvitte meg med den.

 

Har derimot fått interessen for noe små vilt inkludert rådyr. Hadde også med meg dattra mi på skytebanen med min 30.06 uten demper. Det var ingen suksess da rekylen var vond og skremte mye.

 

Har derfor tenkt å kjøpe meg en børse nr 2 som skal i all hovedsak brukes på fugl og småvilt opptil rådyr. Ønsker at den skal kunne brukes lovlig på storvil hvis behovet melder seg. Nå jeg reiste rundt i butikker i dag varierte anbefalingene mellom 308 med demper og 6,5x55 med og uten demper. Hva er deres meninger i forhold til mitt behov ?

 

Vil påpeke at lav rekryl er viktig og at jeg har tenkt å beholde 30.06 til elg jakt. Driver også som hundefører og ettersøk er kanskje verdt å merke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tre løp.... 223.... 6.5x55 og 8x57is til min blaser og av de tre løpene er det kun 223 løpet som nesten aldri blir med på tur..... Alt 223 løpet gjør.... Gjør 6.5x55 mye bedre... Og som en lenger her oppe nevner... 6.5x55 kan også brukes på alt sv vilt.... Så i mine øyne er dette en sikker vinner :-)

Link to comment
Share on other sites

6.5x55 eller 308w med en demper montert, så er det egentlig akkurat det samme hva du velger spør du meg.

Begge er gode patroner!

Skal du kjøpe brukt børse, så kjøp den børsa du liker best uten å tenke på at den er 308w eller 6.5x55

 

Det blir ikke feil uansett hva du velger :)

 

308w takler korte løp meget godt og i noen børsemerker så kommer den med kort låsekasse.

Link to comment
Share on other sites

Har .308win med demper, og har inntrykk av at rekylen fra denne er litt snillere enn 6,5 uten demper. Har dog ikke skutt nok med 6,5 til å være altfor skråsikker, men er selv avhengig av minimalt med rekyl pga en defekt i nakken og med dempet .308 kan jeg skyte til jeg blir lei istedenfor å måtte gi meg når kroppen sier stopp :)

Link to comment
Share on other sites

Kjøp en demper og sett på din gamle 30-06.

Da får du litt erfaring og peil på hva du evt bør gjøre med nytt våpen/kaliber.

Vær gjerrig med å kutte ned løpet, du venner deg fort til tuten foran der likevel.

 

Rekylskrekk blir effektivt motvirket med en god kolbepad pluss en demper.

Typiske lettvektsrifler bør unngås.

 

Kan likegodt ha rifle #2 også i 30-06 da..

Link to comment
Share on other sites

Personlig liker jeg ikke 6,5 i det hele tatt til storviltjakt, synes det blir litt puslete og gir meg ikke den trygghetsfølelsen som jeg setter pris på under jakt.. når det er sagt så er det ingen tvil om at det holder i massevis til det meste av storvilt i Norge. Utifra behovet som du beskriver tror jeg 6,5 er perfekt. Har selv blant annet en 308 lettvekter (rem. seven) med demper, min sønn på 13 skyr denne rifla pga rekylen, har også en browning i 308 uten demper (M1000) denne skyter guttungen særs godt med...

 

Bør vel også legge til at gutteungen skyter mellom 50-100 skudd i uka med Sauer 200 str børsa si så han er ikke uvant med litt rekyl..

 

Så tenk over og helst prøv forskjellige børser med forskjellig vekt, kolbe etc - tenk ikke kun kaliber om det er rekyl du ønsker å vektlegge ved kjøp..

 

Som nevnt tidligere - 308 er forøvrig ett velegnet kaliber dersom en ønker å kappe løp å montere demper, en kan få ett kort og hendig våpen til ettersøk etc..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...