Jump to content

Blaser R8 eller Sauer 202?


Che

Recommended Posts

Er nå i sluttfasen før kjøp av rifle. Har landet på enten Sauer 202 eller en Blaser R8.

Har prøvd å lese det som er av for å mot på nettet men klarer ikke å ta valget.

 

Primærområdet på rifla er elgjakt men også villsvin og rev. Jeg har bestemt meg for kal.308

 

Av Sauer riflene er det vel 202 SYNCHRO XT, Hardwood eller Classic XT (Og da er det synchro XT som lokker mest)

 

Men så er det dette med Blaser R8 også som forstyrrer nattesøvnen min...

 

Jeg bor for tiden i Hammerfest og har dessverre ikke mulighet til å få sett/kjent på våpen før kjøp. :trist:

 

 

Trenger hjelp!!

 

mvh

Marius

Link to comment
Share on other sites

Tror nok du blir fornøyd uansett hvilken av de to systemene du velger... Kjempe våpen begge to.... Det som gjorde at jeg valgte blaser r8 var flere ting.... Ville ha oppspenner.... En har et bedre system for bytte løp... Og en har kikkert montasjen festet på løpet.... Av på løp...av på kikkert... Null treffpunkt forandring... Du får en kortere og mere hendig rifle i R8 fordi magasinet er over avtrekkeren... Noe som begrenser kapasitetn på antallet kuler... Osv... Prøv... Klå...monter.... Så finner du nok ut hvilken du har mest lyst på....

Link to comment
Share on other sites

Var i samme situasjon som deg for 4 år siden. Hadde bestemt meg den gang for en Sauer 202, men en på Jaktpartner på Elverum fikk overtalt meg til å kjøpe en Blaser R93 i stedet. Har ikke angret et sekund på det. Fordelen med Blaser slik jeg ser det.. De har et mye enklere pipeskift (Du slipper å tenke på moment når du skrur til pipa). De har en genial kikkertmontasje som plasseres rett på pipa, samt at lengda på selve våpenet som er noen cm kortere enn Sauer 202. Men som andre sier. Begge er noen fantastiske våpen som du sikker garantert vil bli fornøyd med.

 

Lykke til med valget.

Link to comment
Share on other sites

Dette var egentlig et lite stikk til Blasergjengen :-)

 

Tar man 10 nybegynnere som aldrig har tatt i et våpen før og gir dem proffesjonell instruksjon og et treningsregime som inneholder et par tusen skudd skulle det overraske meg mye om ikke alle 10 hadde skutt bedre med en std Sauer enn med en std Blaser etter endt økt.

 

Kjøp Sauer og bruk pengene du sparer på løp og kikkertmontasjer på mye ammo. Etter 8000 308 skudd skifter du pipe. Det kan du gjøre selv..

 

Ikke kjøp tommelhullsskjefte. Det medfører trege ladegrep. Std skjefte på Saueren er bra.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Godt spørsmål! Har hatt sauer 202 de siste åra og er mega fornøyd med den. Eneste ulempe er litt tungvint løpsbytte i forhold til blaseren hvis du skal bytte ofte. Kjøpte meg r8 nå i mai og det er ei grom børse det og!

Har ikke jakta med den ennå så jeg kan ikke svare på hvem jeg hadde valgt , hadde egentlig tenkt å selge saueren men jeg kommer til å beholde begge :wink:

 

Ikke kjøp tommelhullsskjefte. Det medfører trege ladegrep. Std skjefte på Saueren er bra.

 

Gjelder ikke r8 proff success, men muligens sauer syncro...

Link to comment
Share on other sites

Har hatt sauer 202 i 308 siden 2006. Kjøpre r8 i våres i 3006. Begge er knall børser. R8 er enklere løpsbytte, samt man trenger ikke skyte inn hver gang man bytter løp. Synes også r8 er lettere å rengjøre. Låskasse i sauren er litt for trang og small for mine fingre. Skyter like godt med begge to. Saueren er billigere i standard børse og montasjer. Kommer ikke til å angre på noen av valgene..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har både R93, og R8 i diverse kaliber.

Kom hjem fra Namibia idag. Har sittet å diskutert rifler, og kaliber med outfitter rundt bålet hver kveld. For å sitere outfitter, så har de hatt noen problemer med Blasere i grove kalibere. De fyrer av første skuddet, men er umulige å repetere uten å kjøles med vann. Dette har vistnokk skjedd ett par ganger på elefant, og bøffeljakt. Temperaturen skal vistnok ha vært nærmere 40 'C. Jeg ymtet frempå om overtrykk pga temperatur, og dårlig moment ved åpning av Blaserlås, men de påstod ( sikkert med rette ) at den var grei på plainsgame, men for usikker på DG.

 

 

Sauer 202 likte de ganske bra. Dog uten unntak. En tysker på elefantjakt, hadde fylt opp fire magasiner med

.416 Remington, men da elefanten etter fire skudd snudde, og gretten kom imot, var ikke tyskeren klar over at det var en magasinlås.

 

Det var da outfitter trådte til med en BRNO :wink:

Link to comment
Share on other sites

Che,

 

Jeg har samme "problem" som deg, nemlig å være Links skytter :)

 

Under vilmarksmessen 2012 fikk jeg mulighet til å prøve/ta på/klå på.... S&L, Sauer og Blaser R8 i LINKS.

 

Konklusjonen ble at jeg gikk for R8. (Enstemming både fra HJERTE og HJERNE)

 

Kan også nevne at jeg ønsket synth stokk (R8 Prof.) og det hadde i alle fall ikke Saueren i LINKS.

Link to comment
Share on other sites

Kommer litt an på hvordan børse utforming du liker.

Blaser er veldig kort, og med kort forskjefte. Er du post skytter og liker å holde i børsa langt fremme, så er Blaser ikke de beste. Stående med langt på en Blaser, lik jaktfelt skyting, er for min del helt rævva. Her er Sauer å foretrekke.

Blaser (R8) ble valget for min del grunnet hundefører rolle, og da med tanke på kort og kompakt samt sikkerheten med oppspenner.

Skal jeg postere ved åkerkanten etter rev eller rådyr så blir Blasern hjemme`.

Så litt smak og behag ang skyteteknikk og type jakt må også vektlegges.

Løpsbytte er helt klart enklere hos Blaser, men tror ikke det er mange som bruker dette aktivt. Løp kan vel skaffes til halve prisen ang Sauer, så muligheter her åpner seg litt raskere. Kortere omløpshastighet på sparegrisen med andre ord.

Har også blitt litt fasinert av Blaser ved rask manuvrering i revegluggen, kontra lang børse med lyddemper som tar en evighet å få tredd ut gjennom glugga på en lydløs måte. Men kulde liker ikke Blaser, ivertfall ikke min. Blir treg som gummi, og hindrer raske oppfølgingsskudd i gluggen på kalde vinternetter.

Link to comment
Share on other sites

Kjøper du en Outback, har du en lett rifle til reinsjakta, som du ved behov kan rigge opp med tung kikkert og lyddemper ( og ev. tungt løp) til posteringsjakt/ jaktfelt. Kjøper du en Blaser, har du bare velget mellom en tung børse og en jæ**la tung børse...

 

Jeg hadde blaser før, men byttet til Sauer pga oppspenneren og avtrekket.

Link to comment
Share on other sites

Kompisen min har en Sauer 202 med 6,5x55 og 9,3x62 løp og den går som ei kule i begge kaliberene.

Desverre har den begynt å spre i det siste, (+- 40mm på 100m)

Vi har reingjort alt fra demper til løp, og gått over stokken uten å finne feil.

Tilfeldigvis så prøvde jeg å ta av kikkertsiktet, og da løsnet QR hendelen, sånn vi kunne rotere den 360 grader.

Vi trodde nå at kikkertmontasjen var i stykker, så vi demonterte den.

 

Uheldigvis så var problemet litt verre enn først antatt. Det var nemmelig ikke kikkertmontasjen som var feilen, men låsekassen.

Den var SPRUKKET fra bakerste basen og bakover. Hvordan dette har skjedd vet vi ikke, men han har kun skutt fabrikk ammo.

Nå har 202 outback en aluminium låskasse, og det er nok en akilleshel i forhold til stål.

 

Dette er sikkert et mandags eksemplar, og går nok på garantien, men forsatt en dyr pris å betale for 400g.

Både han og jeg gledet oss til bukkejakta, men det blir nok ikke noen skyting med det våpenet.

Link to comment
Share on other sites

Kjøper du en Outback, har du en lett rifle til reinsjakta, som du ved behov kan rigge opp med tung kikkert og lyddemper ( og ev. tungt løp) til posteringsjakt/ jaktfelt. Kjøper du en Blaser, har du bare velget mellom en tung børse og en jæ**la tung børse...

 

Jeg hadde blaser før, men byttet til Sauer pga oppspenneren og avtrekket.

 

 

Tror ikke Outback er å oppdrive i links... :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Enkelt: Blaser.

 

Grunn: Du slipper å ha noe med Landrø å gjøre om det er noe feil med rifla.

 

Jeg har begge deler, men har egentlig ikke hatt saueren i mine egne hender di siste 10 mnd.

 

Sauer er ei kjempe børse, men Landrø gjør at jeg vil aldri vurdere det igjen.

Link to comment
Share on other sites

Må nokk si meg enig med majoriteten her, r8. Av den enkle grunn at jeg har den selv :mrgreen:

Var nesten i samme dillemma som trådstarter, men vurderte aldri sauer. Det stod for meg mellom m03 og r8, men etter jeg tafsa på r8 så var jeg aldri i tvil 8)

Link to comment
Share on other sites

Hei. Du nevner at du ikke har mulighet til og holde og kjenne på Riflene før kjøp noe jeg vil anbefalle på det sterkeste fordi at det er kanskje noe av det mest essensielle ved valget åssen våpenet passer deg og hvilken mekanisme av de to du liker best samt plasering sikring etc. Hvis du leser lignende tråder her på kammeret så er det lett og se at Blaser eiere mener at det er verdens beste Børse og det samme om Sauer eiere om sine Sauere. Hvis du tar det med i betraktning og i tillegg leser diverse tester på internett og i Jaktblader så skjønner man raskt at de begge er noe av det beste som er laget av produksjonrifler i Verden. Mitt råd til deg for og og få den Riflen som passer deg og dine behov best er: Ta deg brydderiet med og besøke en forhandler og kjenn på begge to,samt se hvilken av mekanismene som du liker best samt sikring plasering og magasin løsning,detaljer etc. Drar du til en flink forhandler så forklarer han gjerne detaljene for deg og viser deg demontering/ bytte av pipe samt priser på ekstra løp og så videre. Lykke til med valget

Link to comment
Share on other sites

Che,

 

Jeg har samme "problem" som deg, nemlig å være Links skytter :)

 

Kan også nevne at jeg ønsket synth stokk (R8 Prof.) og det hadde i alle fall ikke Saueren i LINKS.

 

Jeg skyter også links og det er sant som Ho-ward skriver. Skal du ha synth stokk så gå for Blaser. Er helt kurant å skyte links med 202 med høyre stokk men vi links skyttere støtter ikke de som ikke lager links versjoner gjør vi vel :evil:

 

PS. Beveren sport har r8 proff success links på lager :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er 100% sikker på at hvis du ringer til en forhandler og forklarer saken (og har innvilget søknad) så kan du få ordnet at du sender inn tillatelsen til butikken, betaler en rifle, butikken sender deg begge riflene på utlånserklæring og du returnerer den du ikke vil ha.

Link to comment
Share on other sites

må bare føye meg inn i rekken, jeg var i samme situasjon i fjor og valget stod mellom R8, 202 og m03. I utgangspunktet hadde jeg m03 som favoritt.

 

Men det avgjørende ble å kjenne og teste på dem, har skutt noen tusen skutt med m98 så retrekker var ikke min greie. Oppspennern til m03 og r8 passet ikke min hånd, mens jeg ble forelsket i sikringen til 202.

 

Uansett valg er de alle veldig gode børser, alt kommer ned til hva som passer for. Vil påstå at det er tilnærmet galskap å kjøpe en av dem uten at du har testet hvordan mekanismen passer for deg. (har hørt noen med veldig store fingre sliter med 202 sikringen)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...