Jump to content

Registrering av arvet våpen


Jacobsn

Recommended Posts

Min farfar døde for mange år siden, og siden den gang har vi hatt hans salongrifle liggende stuet bort. Jeg har lyst til å overta denne riflen, og vil gjerne ha den lovlig. Jeg har derimot aldri eid våpen før, og vet veldig lite om lovverket.

Hva er det som må til for at jeg kan oppbevare og skyte med denne lovlig?

Holder det at jeg tar jegerprøven, skaffer våpenskap til sluttstykke og sender en søknad til politiet om registrering? Min far snakket om at han mente de hadde registrert den på farfar en gang i tiden eller noe sånt, men dette er veldig uvisst, da det er mange år siden. Er det også en risiko for å miste våpenet siden vi har hatt det uregistrert frem til nå?

Link to comment
Share on other sites

Er du skikket til å erverve våpen så får du den registret på deg uten å ha jegerprøven.
Antar du sikter til å registrere den på affeksjonsverdi - i så fall blir det lagt skyteforbud på den. Jegerprøven gir både nyttig kunnskap og legitimt behov, samt en til jeger registrert i statistikken, så jeg vil anbefale den løsningen.
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hvis din mormor, mor, far eller du selv var over 18 år i oktober 1990 eier de/du den hagla lovlig. Den skal du nå da kunne få registrert på deg i dag. Når du nå får den på deg, se til så den blir låst inn etter regelverket. Liggende på hytta er ikke lovlig, her må det godkjendt våpenskap til.

Link to comment
Share on other sites

Antar du sikter til å registrere den på affeksjonsverdi - i så fall blir det lagt skyteforbud på den.

 

Hvor finner man paragrafen(e) om at det er skyteforbud på arvede våpen?

Jeg har to stykker som jeg arvet etter farfar, og det står ikke noe på våpenkortene eller "Alle våpen tilknyttet kortnummer XXXX.XX"-skrivet man får fra politiet. Det ble heller ikke nevnt noe om dette på forvaltning når jeg ville ha våpnene på affeksjon. Ei heller når jeg påpekte at salongriflen stod feilaktig registrert på jaktvåpengarderoben, da jeg hadde arvet våpenet. For øvrig ble salongriflen til farfar flyttet til affeksjon.

 

Og til de som lurer, jeg har brukt begge farfarvåpnene på jakt.

 

Hjelp meg dersom jeg bryter loven.

Link to comment
Share on other sites

Det er skyteforbud for alle våpen ervervet til samling eller affeksjon, men jeg har beklagligvis ikke selve ordlyden lett tilgjenglig.

 

Våpenforskriften sier følgende:

§ 20. Erverv av våpen på grunnlag av arv og affeksjonsverdi

 

Det kan gis tillatelse til å erverve og inneha inntil 3 rifler eller hagler til søker som ønsker å beholde slikt våpen som minne etter arvelater i rett opp- eller nedstigende linje.

 

I særlige tilfeller gjelder tilsvarende for pistol, revolver og våpen som ikke er tillatt benyttet til jakt. Begrensningen til 3 våpen gjelder likevel ikke.

 

Jeg kan ikke se at det står i Loven, Forskriften eller i de rundskrivene jeg har skumlest, at det er skyteforbud med våpen registrert som affeksjonsverdi? Korriger meg hvis jeg tar feil...

 

Når det gjelder samling, sier Våpenforskriften følgende:

§ 16. Erverv av våpen og ammunisjon til samling

 

[...]

 

Skytevåpen anskaffet for samling kan kun testskytes av godkjent tilvirker eller børsemaker. Politimesteren kan gi tillatelse til demonstrasjonsskyting på skytebane som er godkjent for den aktuelle våpentype.

 

[...]

Link to comment
Share on other sites

Praksis tidligere i Oslo blant annet er at affeksjonsvåpen merkes "ikke til bruk" på våpenkortet. Dette balnt annet for at man ikke skal få kjøpt ammunisjon uten at man har noe reelt bruksområde.

 

Våpenloven har blitt definert som en tilatelseslov, og du får en tilatelse til å beholde et våpen med reel affeksjons verdi, ikek til å bruke det. Om det er ønsket, så er det å søke på våpent til et reel bruksområde som er tingen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser stadig vekk at noen bombastisk påstår at det er skyteforbud på våpen som er registrert på affeksjonsverdi. Jeg finner ingen steder hverken i lov, forskrifter eller rundskriv hvor dette er nevnt over hodet. I forskrifter og rundskriv fra 2010 står det at det først og fremst gjelder hagler og rifler som lovlig kan benyttes til jakt, og da inntil 3 stk. Andre våpen kan også komme i betraktning ved spesielle forhold. Spurte på det lokale våpenkontoret (Romerike) for en bekjent og fikk beskjed om at det ikke var noe restriksjoner på dette. (Dette gjaldt 1 jaktrifle .308 og 1 O/U hagle i kombinasjonen arv/affeksjon). Hvis det virkelig finnes et slikt forbud må de som hardnakket påstår dette vise til hvor det står nedskrevet. Det holder ikke å vise til at en har hørt om en som kjenner en som.... Selv om dette viser seg å stemme i enkelte tilfelle så kan dette være pga helt spesielle forhold. Det ikke dermed sagt at det er dette som loven eller forskriften sier.

Det kan jo tenkes at lovgiver har tenkt at våpen med affeksjonsverdi ikke skal være til hinder for å anskaffe våpen av samme type for bruk til jakt eller konkurranse (to like våpen). Uten at det dermed er skyteforbud med de andre. Med unntak av våpen til samling så er det ingen logisk grunn til at det skal være skyteforbud på et våpen hvis eieren er skikket til å ha våpen.

(Nå er vel sammenblandingen av våpenloven og logikk et særdeles dårlig eksempel, men allikevel?)

Link to comment
Share on other sites

Våpenloven har blitt definert som en tilatelseslov, og du får en tilatelse til å beholde et våpen med reel affeksjons verdi, ikek til å bruke det. Om det er ønsket, så er det å søke på våpent til et reel bruksområde som er tingen.

 

Hvor i all verden har du dette fra? Står overhodet ikke noe om dette i 3.5.1.4.2 i rundskrivet. Står derimot at hele vitsen med "affeksjonsverdi" er at du kan få registrert våpenet selv om du ikke har noe annet reelt bruksområde. Hvis en datter arver en hagle etter sin far men uten at hun står i jeger registeret eller medlem av JFF, skal hun da ikke kunne være med noen på leirduebanen for å skyte noen skudd?

Igjen, du kaster ut påstander uten noen som helst dokumentasjon. Mulig du har rett, men da må du vise til hvor dette er nedfelt i lov, forskrift eller rundskriv. Oslo Politikammers tolkning av våpenloven har vel mange fått føle på kroppen, og tror ikke alle er enige med dem.

 

3.5.1.4.2 Erverv på grunnlag av pietets eller affeksjonsverdi - Arv

Etter våpenforskriften § 20 kan det gis tillatelse til å erverve og inneha inntil tre rifler

og/eller hagler til søker i rett opp- og nedadstigende slektslinje som ønsker å beholde

omsøkte våpen som et minne etter arvelater, uten at vedkommende kan påvise et annet

behov for våpenet.

Link to comment
Share on other sites

Du har i bunn og grunn svart på ditt eget spørsmål her:

3.5.1.4.2 Erverv på grunnlag av pietets eller affeksjonsverdi - Arv

Etter våpenforskriften § 20 kan det gis tillatelse til å erverve og inneha inntil tre rifler

og/eller hagler til søker i rett opp- og nedadstigende slektslinje som ønsker å beholde

omsøkte våpen som et minne etter arvelater, uten at vedkommende kan påvise et annet

behov for våpenet.

Min understrekelse.

Det prinsippet som er blitt brukt tidligere (blant annet i Oslo) er at våpen ervevet nettopp har affeksjon som "bruksområde" og ikke bruk. Jfr bestemmelsene om samlervåpen hvor det i forskriftsform faktisk er spesifisert at de kan benyttes unntaksvis til noe annet en det de er ervervet for. Altså, en arvtager kan beholde våpnet som affeksjon, men ikke lovlig bruke det.

 

En tilatelses lov gir deg altså anledning til å gjøre det den tillater (postivlovgiving) og det som ikke er spesifisert blir da ikke tillatt.

 

Men,

Igjen så står vi ovenfor en i aller høyste grad teoretisk problemstilling.... det er neppe et stort reelt problem om arvede våpen brukes. Men det kan muligens skape krøll i forhold til fremtidig behandling av f.eks jaktvåpengarderobe osv. Videre er det nok et ekesmepel på de tidvis forvirrende og varierende tolkningene av forskrift og rundskriv som praktiserer rundt i det ganske land. Jeg har personlig et våpenkort på en arvet hagle, hvor det er spesifisert bruksforbud, men en annen hagle jeg hadde våpenkort på før jeg registrerte den som affeksjon har ikke slik påskrift. Det har også blitt fortalt at enkelte distrikter nå har begynt å spesifisere bruksområde som f.eks "til konkurranse" på våpenkortene. Men dette er nok et poeng det kan være viktig å bringe frem til de kommende forhandlingen om ny våpenlov.

Link to comment
Share on other sites

Om jeg skulle arvet en tollekniv, ville det vel være vel så minnerikt å ta den med og bruke den i sammenhenger som bringer tankene hen på den jeg arvet den fra? Altså, overført til kruttvåpen, kan man også argumentere for at "mimreskyting" burde inngå som en del av

som et minne etter arvelater
Link to comment
Share on other sites

Ringte våpenkontoret i Stavanger. De sa dette:

Våpenloven har blitt definert som en tilatelseslov, og du får en tilatelse til å beholde et våpen med reel affeksjons verdi, ikek til å bruke det. Om det er ønsket, så er det å søke på våpent til et reel bruksområde som er tingen.

 

Jobber du i Stavanger Hassel?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Dette med tillatelses lov er ikke fult så enkelt som Hassel refererer til, ting ser ut til å ha endret seg i systemet uten at rundskrivet for den del har endret seg eller dets betydning.

 

I utgangspunktet er der ingen ting som tilsier skyteforbud med våpen ervervet til affeksjon, affeksjon er ett eget litt spesielt bruksområde med enkelte begrensninger som noen nå ser ut til å forsøke endre til å bety samling. Det var på ingen måte intensjonen når en leser i rundskrivet om saken.

 

Problemet er at der i prinsippet er to typer erverv til affeksjon basert på mulig lovlig bruk av våpenet, samt at enkelte på eget initiativ har begynt å bekymre seg for "uthuling" av jaktvåpengarderobe o.l. og har begynt å endre praksis etter eget hode:

 

1: Erverv til affeksjon der erverver kun har vandel å støtte seg på, her skal våpenkortet påføres begrensninger da erverver ikke har annen lovlig mulighet til å inneha ammunisjon og bruk av våpenet. Dette da erverver ellers ikke oppfyller krav til behov, altså en begrensning lagt inn for at de som ellers ikke kan erverve våpen skal få beholde våpenet i familien om vandel ellers er ok (Før var ikke dette til hinder for bruk om noen med jegerprøven lånte våpenet til bruk, nå...).

 

2: Erverv til affeksjon der erverver i tillegg oppfyller andre ervervs grunnlag (Jegerprøve, har andre våpen, er medlem i klubb der nevnte våpen kan brukes o.l.). Her er det ikke lagt opp til at det skal pålegges bruksforbud, da erverver har mulighet til lovlig bruk av våpenet. Vanlige regler for utlån gjelder.

 

Det er på tide med en spesifisering på dette med arv/affeksjon og bruk, bruksforbud må kun gjelde for den person som erverver uten å ha mulighet til å selv å lovlig kunne bruke våpenet. Bruksforbudet må ikke gjelde ved lovlig utlån ihht. forskrift. Kun for erverver slik ment var.

 

Praksis landet rundt er nå så forskjellig at dette må ryddes opp i på en skikkelig måte. Og i den forbindelse må man kunne si at tre ekstra våpen for de som har full jaktvåpengarderobe ikke har noen betydning for landets sikkerhet. og tillate at disse våpna kan brukes.

Link to comment
Share on other sites

Heller nok alikevel til å være enig med Hassel.

 

Uten jegerprøve eller medlemsskap i skytterlag, med påfølgende tilgang til baneanlegg, har du jo i prinsippet ikke mulighet til å bruke våpenet til noe uansett (jada, jeg vet at noen har store eiendommer de kan skyte på, det gjelder et fåtall tross alt).

 

Problemet er jo ikke spesiellt stort uansett, bare å ta jegerprøven eller melde seg inn i ett skytterlag, som jo er en fordel for oss aktive skyttere også.

Link to comment
Share on other sites

Bruksforbud på affeksjons våpen kom lenge før våpengarderoben
Ja. Men det betyr ikke at denne påstanden ikke er sann:
samt at enkelte på eget initiativ har begynt å bekymre seg for "uthuling" av jaktvåpengarderobe o.l. og har begynt å endre praksis etter eget hode:
Problemstillingen i forhold til praksis har oppblomstret etter at vi begynte å innføre "antallsbegrensninger". Hvis ingen hadde brydd seg om antall, så hadde heller ingen brydd seg om slike ikke-problemer.
Link to comment
Share on other sites

Det er nok helt riktig at det er jakvåpengareroben som har utløst lsøningen med påstempling -Ikke til bruk- På våpenkort på affeksjons våpen. En side av det er jo at det kan være gunstig, da man fortsatt holder garderoben åpen og ikke automatisk inlemmer affeksjons våpen som noen av de seks.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...