Jump to content

Mårfangst 13/14


BigHorn

Recommended Posts

  • Replies 425
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Er fersk i mårjakt, å har satt ut 2 feller men hvor ofte er det vits å sjekke fellene ? hver dag er vel ikke optimalt hvis måren merker jeg har vært der, å er nokså tett så jeg må nesten helt bort til fellene for å se om det er noe i de så kan ikke stå lang avstand å se.

4 dager siden jeg satte de ut å ikke fått noe enda :(

Link to comment
Share on other sites

Flådde min første mår igår kveld, ikke den første jeg har fanget men den første jeg flår selv og tørket den over natta med pelssiden inn, og når angrer jeg bitter på det for jeg får ikke til å snu den med hårsiden ut, har antageligvis tørket for mye, er den noen som har et stall tips på hvordan snu den nå?

 

dersom det viser seg umulig å snu skinnet slik det er nå hvor mye vil den tape seg i verdi dersom jeg åpner skinnet langs hele buken? mister den verdien sin total til levering på skinn auksjon slik at burde heller bruke den som test skinn for garvin noe jeg forøvrig heller ikke har prøvd før?

 

har noen flere som venter i fryseren men tar ikke disse opp før jeg finner mer ut av dette

 

Tørker dere skinnene i romtemp? Har tilgang på tørke for reveskinn, men har erfart at de blir for tørre og meget vanskelig å få av tanene. Men da har jeg kun tørket med pelssiden ut. Skrapet bra og i bøkflis

Link to comment
Share on other sites

Flådde min første mår igår kveld, ikke den første jeg har fanget men den første jeg flår selv og tørket den over natta med pelssiden inn, og når angrer jeg bitter på det for jeg får ikke til å snu den med hårsiden ut, har antageligvis tørket for mye, er den noen som har et stall tips på hvordan snu den nå?

 

dersom det viser seg umulig å snu skinnet slik det er nå hvor mye vil den tape seg i verdi dersom jeg åpner skinnet langs hele buken? mister den verdien sin total til levering på skinn auksjon slik at burde heller bruke den som test skinn for garvin noe jeg forøvrig heller ikke har prøvd før?

 

har noen flere som venter i fryseren men tar ikke disse opp før jeg finner mer ut av dette

 

Tørker dere skinnene i romtemp? Har tilgang på tørke for reveskinn, men har erfart at de blir for tørre og meget vanskelig å få av tanene. Men da har jeg kun tørket med pelssiden ut. Skrapet bra og i bøkflis

Normalt å bruke papir mellom skinn og tane,, papiret trekker til seg fett.

Ferdig papir til taner er og få kjøpt.

Link to comment
Share on other sites

Satte ut en Fenn felle i kasse for en uke siden.

Fikk etter to dager en hannmår på 1,75 kg. Min første mår ever. Morro :)

Brukte fiken og eple.

 

Fire dager senere fikk jeg ei tispe på 1,22 kg i samme fella. Brukte da honning

itilleg til fiken og epler.

 

Skal prøve å legge ut bilder, men synes det er veldig tungvint her i forhold til andre

nettsider...

Link to comment
Share on other sites

I mitt område ( i Sør-Trøndelag) er det vanskelig å få måren inn i fella i vinter. Teorien min er at måren er mett. Det er så mye smågnagere at måren lettvint finner mat. Da det var litt sporsnø her før jul var det en mår som spaserte noen runder rundt ei fellekasse før den tok plass oppå kassa og skeit! I fjor vinter var det ikke slik - omtrent ikke mus i marka, og måren gikk greit i fellene.

Link to comment
Share on other sites

Gikk i en mår i en innbygd Fenn-felle i starten av måneden. Det var ei gjennomsnittlig stor tispe, og sesongens tredje mår for meg. Dette ble siste sjanse for denne fella, da jeg ser en tendens til at den er for svak. Åtet var et halvt ekorn + honning. Har slengt ut to CB i samme området nå, da jeg antar det kanskje er en hannmår der også :)

normal_DSC_0916.jpg

 

normal_PC120048.JPG

Denne står i en helt annen del av terrenget. Her har måren rett og slett vippa fella ut av kassa, før den har krypi inn og spist opp harehodet og honninga som var åte!

Link to comment
Share on other sites

Årets tredje mår er eit faktum.

Tispe på 1160gram og 67 cm.

Felle: Tremontert kasse, belisle 160.

Åte: Tampong truttna med oppkok av; honning, sviske, rosiner og anisfrø.

 

No har eg fått to mårar i samme fella med 3 vekers mellomrom, så ting tyder på at det kan vere ein god plass eg har funne meg.

Har lagt merke til at alle mårane mine i år gjeng i fella iløpet av første veka etter åtebytte (eg byttar kvar 14dag)

Men ein ting som stussar meg er at dei to siste gongane eg har fått mår så har nabofella (150-200m unna, 1.80 over bakken) blitt vekkrøva tampongen utan at fella har utløyst.

Kan dette vere same måren som rett etterpå gjekk i den andre fella?

Eller er det røyskatt/ekorn som med sin smale holdning som kjem seg umerka forbi utløyseren, som kan vere åtetjuven?

Ein ting er sikkert, viltkameraet skal med på neste tur :P

Link to comment
Share on other sites

Nærmer seg 1m puddersnø i terrenget nå. Gikk på 36 tommers truger i kveld og sank i til knes, rakk ikke hele runden for å si det slik. Var helt ferske spor etter mår som hadde fulgt spora etter en hare. Passerte 1m fra ei av fellene. Var noen spor til også, alle fra i kveld.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer!!Den var stor! :) Trudde nesten det var en jerv ved første øyekast :shock:

Her er det 40 cm pudder snø, og mer i vente. Gikk runden i dag og ikke et mårspor å se...

Hvor lenge lar dere fellene bli på samme sted hvis de ikke fangster? Vanskelig å se spor når det snør litt hele tiden og føyker...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har samlet inn fellene i dag for å prøve i et nytt område...når det siden før jul har vært spor etter 1 mår i området rundt fellene blir det litt trått. Så håper at det blir bedre i det nye området vi skal sette opp fellene i. Lov å drømme om en god avslutning på fangståret!!

Link to comment
Share on other sites

Hei og velkommen til meg. Er forholdsvis uerfaren på dette feltet, men har et par år og like mange mår på samvittigheten så fant ut at jeg kanskje kunne bidra med noe her.

 

Selv bruker jeg 6 stk conibear 160 (4 stk belisle, 2 stk duke) og fangster i området rundt Steinkjer. Jeg bruker de uten kasse, fester de med killer clips og dekker til med granbar. 15. januar ble en flott hannmår på 1,8 kg fristet av jerpeskrott og honning, kun 3 dager etter utsett.

 

2014-01-15%2012.10.00.jpg

 

Etter dette har det vært lite action. Varme og null snø gjør det vanskelig, spesielt når man ikke er kjent i området i utgangspunktet. Kompisen har 5 feller i det samme området, og fikk 2 av dem plyndret så noe har iallefall foregått.

Har i tillegg hengt opp viltkamera på den ene stokken, så håper jeg kan komme tilbake med video av den neste fangsten.

 

Enn så lenge får jeg bare ønske alle fangstmenn/kvinner lykke til videre. Setter pris på å lese om andres erfaringer og bragder.

Link to comment
Share on other sites

Da fikk jeg også min første mår i helga.

 

Kursing, boklesing og mye gode tips fra forumet har nok gjort sitt til at denne satt!

 

Liten tispe. Fikk ikke veid den før jeg heiv den i fryseren, men tipper 1,1-1,3 kilo en plass. Satt i den siste fella jeg skulle sjekke! Måren ligger nå i fryseren. Den første måren skal selvfølgelig stoppes ut, samme hvor liten den er.

 

12293436093_1e424d4a05.jpg

 

Stokkoppsett over en liten bekk. Åtet med karbonade på stokken. Smurte inn og kastet bær og honning rundt og oppå stokken. Kamuflerte både åte og felle etter beste evne, samt flagget med ull av villsau. Har ikke brukt luktestoff.

 

Fella sto i 7 dager før denne smalt i. Lå enda oppe på stokken som en brun klatt. Altså tolker jeg det slik at den ikke har bevegd en muskel etter slaget. Men den kom langt inn, så jeg lurer på om den har prøvd å snike seg forbi utløsertrådene, men kommet borti på vei inn.

 

Utrolig moro å komme til fella når det ligger mår der! Sa før jeg begynte for bare 3 uker siden at ambisjonen for sesongen var 1 mår, og da skulle jeg være megafornøyd. Men målet var å komme i gang, sette rutinen på oppsetting av fellene, rutine i ettersyn, og gjøre meg gode erfaringer. Spesielt mtp sikker behandling av fellene før, under og etter oppspenning.

 

Men nå er vi i gang, og selvfølgelig er ambisjonen nå skrudd opp til 2 mår før jeg må gi meg for sesongen. Har 10 feller ute på lovende områder. Jeg vet jo ikke mye om bestanden i området jeg fanger men det er sett mår der før, og nå er det jo tatt en også :)

 

Tror bildet blir større her? http://www.flickr.com/photos/danielnilsen/12293436093/

Link to comment
Share on other sites

Grattis med din første!

Som du selv sier har den kommet vel langt inn i fella. Små marginer før det da kan bli seigpining, men ut fra hva du sier gikk det fint denne gangen. Knust brystkasse og knekt rygg er jo ganske dødelig.. Det du kan gjøre er å sjekke dødgangen på utløser. Fella skal gå av så snart utløser blir flytta på. Vær obs på at de ulike hakka krever ulik belastning før fella går av.

Lykke til, blir sikkert flere!

Link to comment
Share on other sites

Grattis med din første!

Som du selv sier har den kommet vel langt inn i fella. Små marginer før det da kan bli seigpining, men ut fra hva du sier gikk det fint denne gangen. Knust brystkasse og knekt rygg er jo ganske dødelig.. Det du kan gjøre er å sjekke dødgangen på utløser. Fella skal gå av så snart utløser blir flytta på. Vær obs på at de ulike hakka krever ulik belastning før fella går av.

Lykke til, blir sikkert flere!

 

Takk takk!

 

Det er akkurat det som var så rart. Jeg testa alle fellene i verkstede mens jeg bygde kasser, før jeg satt de ut. Ingen gikk ut av verkstedet før slaget var bra.

 

Denne fella tok jeg en ekstra sjekk på når jeg satt den opp igjen på søndag, i og med at slaget var lovlig langt bak. Den klappa sammen tvert 3 ganger på rad, med en gang jeg var borti utløseren med pinne. Kunne slå på den sideveis da, uten at den slo. Men så fort jeg bevegde utløsertrådene smalt det.. Så lurer på om den har prøvd å unngå trådene, men vært uheldig og kommet borti. Fasiten får jeg jo aldri, men.. Glad den ikke har pintes. Det er iallefall det siste jeg vil.

Link to comment
Share on other sites

Ikke uvanlig at måren prøver å smyge seg forbi. Har opplevd det samme selv med 160 feller. Du kan gjøre åpningen litt smalere ved hjelp av et par tørrkvister ytterst. Ellers virker det som om du har gjort alt riktig.

 

Det skal jeg prøve. Lurer på om den ene nye fella jeg satte litt lengre opp i skauen fikk trangere åpning når jeg kamuflerte. Syns jeg husker at jeg tenkte på det når jeg stakk grankvister nedi for å skjule fella. I tillegg la jeg noe lav i bunnen av fella, så metallet ikke synes. Får se til helga hvordan det har gått.

Link to comment
Share on other sites

Da ble det en stor hannmår i fella idag! Satte en ny felle rett ovenfor der hvor jeg fikk min forrige mår.

 

Dama bestemte plassering, stokklengde og hvor på stokken fella skulle stå. Dette skulle altså bli hennes felle.

Jeg satt opp fella etter hennes ønsker, og idag satt den! Den har nok gått i rett før helga, da den var litt stivere i kroppen enn den forrige vi hentet her.

 

Utrolig moro å komme opp til fellene når det ligger mår der! I dette området er det tydeligvis en del mår.. Jeg skøyt en på reveåtet på fredagen også. Den kom ut av den samme skogen. Jada, jeg vet at jeg burde latt den gå :P

 

 

12414763174_517364170a.jpg

 

Her er oppsettet hvor måren ble fanget. Åte: Hjortekjøtt, honning og bærmix.

12414505635_2470cd3a44.jpg

 

Satte en ny overgangsfelle lengre opp i skogen, i foten av et fjell. Fant noe spennende steinur der.

12415008514_52da5008b9.jpg

 

Slik ser skogen ut.

12415016744_f9165045d1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg er veldig interessert i å se andres oppsett.

 

Ser at over atlanterhavet er det mange som bruker litt forskjellige kasser.

 

F.eks disse fra William Larkham Jr:

 

En annen type jeg har sett er Donahue-settet:

 

Plastkasser er jo også populært.. Har sett noen sånne, men vil personlig ikke bruke det av estetiske grunner.

Men så har ikke jeg behov for å bære med meg 40 kasser inn i bushen heller.. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vært en merkelig sesong. Ifjor tok jeg 9 mår på 12 feller i hjemterrenget. I år har jeg flyttet, men fått hjelp av en kompis som er blitt ivrig. tilsammen står det ca 22 feller ute i samme terrenget og resultatet er kun blitt 3 stk her.

 

Jeg satte ut 4 feller i et nærliggende terreng dit jeg flyttet. det resulterte raskt i 2 mår, men så har det ikke vært spor å se her heller. har fått med meg at det er dårligere fangst jevnt over hele fjøla i Norge?!?!

Tror dere det skyldes et dårlig "mår-år" eller været som har skylda?

 

For det gikk fra null snø til masse masse løssnø.... Nå kom mildværet igjen og så litt kulde og det har resultert i turboføre i skogen. Jeg skulle egentlig ta ned fellene mine på fredag, men da hadde det vært mår innom samtlige 4 feller, og det var spor overalt! men pga mus og dårlig oppfølging med å fore fellene tilstrekkelig så hadde ingen av de giddi å gått i. Jeg har brått fått trua på flere mårpinner denne sesongen, nå er fellene lada med snadder!

 

totalen så langt er 5 stk. målet var 10, men det begynner virkelig å haste :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...