Jump to content

Tillatt med magasinforlenger?


Onkelrev

Recommended Posts

Åja, på jakt ja :o Begynte å lure, tenkte jeg bare måtte spørre, siden de er så mye rare regler.

 

Du kan fylle opp orginal magasinet sålenge det ikke tar mer enn fem skudd og du ikke skal på jakt.

 

 

Kapasitet til flere er jo fyfy med mindre haglen er eldre enn xx/xx 2004 :

"Muligheter for magasinkapasitet større enn fem patroner i tillegg til patronen i kammeret"

Link to comment
Share on other sites

Ellers: så mange du vil

 

 

Men det er IKKE lov å modifisere en halvautomatiskhagle (med magasinforlenger el) slik at den tar mer enn fem skudd i magasinet UANSETT om du ikke skal på jakt.

 

Er du helt sikker? Litt frem og tilbake her. En får jo kjøpt forlengere her til lands opp til 8 skudd ekstra så det er jo isåfall langt over det som er tillatt.

Link to comment
Share on other sites

Ja er ett eksempel på den typisk norske idiotien. Er lov å selge og inneha magasinforlenger men ikke lov å bruke (på halvautohagle). Dette som følge av ett av de mange rundskrivene til POD. Du (eller noen andre) kan selvfølgelig prøve dette for retten men inntil det skjer mån man klare seg med fem skudd....

 

Se også her: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=53&t=3488

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

[quote name="Shooterguy"

 

Hva i f**n skal du med mere en fem skudd! :?: POD elsker folk som deg' date=' så har de ender mer grunn til å stramme inn.[/quote]

 

Skyte det godkjente programet for praktisk hagle feks. Ikke nødvendigvis noe lugubert i ønske seg mer enn 5 skudds magasin på en halvauto; bare å formulere en grei, begrunnet søknad til sitt lokale våpnekontor. Avhengig av bosted får en enten lov eller ikke lov...

Link to comment
Share on other sites

Synes man kan svare på en skikklig måte, jeg skjønner ham godt jeg.

 

1/2auto hagle har noen særregler p.g.a. hodeløse revolusjons redde politifolk (kombinert med idiotiske venstrevridde militante politiske fraksjoner). Hvorfor jeg sier dette? Jo fordi at skal man gjøre noe ulovligt, så er disse reglene det siste en bryr seg om. Med andre ord klassisk idiot tankegang.

Nok om det, historie kan man ta en annen gang.

 

La oss se litt på reglene for magasin kapasitet:

Maks mulighet for 5 skudd i magasinet for 1/2auto (pluss ett i kammer). Har man en magasin forlenger som muligjør mere, må man blombere med en innsats (på samme måte som ved jakt, bare for flere patroner).

Dette fra rundskriv 2004/10

 

Husk at man sansynligvis må blombere for 70mm patroner, i hvertfall om man har på/med seg 70mm patroner. Så man kan komme til å trenge 3 magasin inserter. 1 (mindre enn 140mm plass i magasinet) for ett skudd i magasinet 70/76/89mm (jakt), 1 for for 5 70/76mm patroner (mindre enn 420mm plass i magasinet) og en for 5 76/89mm patroner (mindre enn 455mm plass i magasinet). Man bør holde magasin begrenserne så korte som muligt for å spare fjøren for unødig slitasje (om man da ikke har noen smarte patenter som står inne i fjøren da (husk at en slik 5 skudds begrenser alltid må være montert under transport og lagring når man har på magasinforlenger, og kun kan fjernes når man står og skyter).

 

 

Alle repeter hagler er det fri magasinkapasitet uten om ved jakt, da det der som alltid med alle hagler, kun er tillat mulighet for max to skudd i hagla (innkludert kammer).

Link to comment
Share on other sites

La oss se litt på reglene for magasin kapasitet:

Maks mulighet for 5 skudd i magasinet for 1/2auto (pluss ett i kammer). Har man en magasin forlenger som muligjør mere, må man blombere med en innsats (på samme måte som ved jakt, bare for flere patroner).

Dette fra rundskriv 2004/10

 

---klippeklippe---

 

husk at en slik 5 skudds begrenser alltid må være montert under transport og lagring når man har på magasinforlenger, og kun kan fjernes når man står og skyter).

 

 

Har en 1/2autohagle med mulighet for mer en 5 skudd har en et ulovlig våpen med mindre en har søkt spesifikt om større mag.kapasitet. Du kan sette i så mange plugger du klarer å finne, like forb.. har du "mulighet" for mer enn 5 skudd og børsa er fy-fy. Et eller annet rundskriv fra direktoratet for naturforvaltning beskriver hvordan "plomberingen" av magasinet skal gjøres; kortversjonen er at den ikke "enkelt" kan fjernes; altså duger det ikke med tomhylser, klikkpatroner og andre gode ideer i magasinet, en må lage en plugg å sette inni eller foran fjæra.

Link to comment
Share on other sites

Jepp blomberingen skal kun kunne monteres/demonteres ved å demontere våpen/magasin. Det er ikke godkjent med noe som kan smettes inn via ladeport o.l. Blomberingen skal også være i ett stykke.

 

Siden jeg nevnte at man kan fjerne det når man står og skyter, så er det på grunn av noe som kom frem i en diskusjon om hva som retten legger tilgrunn er en "vesentlig" endring av våpenet. Man kan altså reise til skytebane og så gjøre om ett våpen til noe som ikke er helt lov (normalt ulovlig kolbe og magasinkapasitet), for så endre dette før tilbakereise uten at dette er å regne som en vesentlig endring. I prinsippet betyr dette at man likegjerne kan nøye seg med å montere og demontere en slik magasinforlenger på bana, og la den være umontert ellers.Altså kun montere for lek eller trening (trick shot?). Men jeg går ikke god for at denne fremgangsmåten holder i retten. :wink:

Om man har ett reelt behov uten om lek og morro, kan man jo altids søke om dispensasjon.

Personligt så synes jeg at det nok er enklest å blombere på en forsvarlig måte, om man ikke kan få forlenger som passer akkurat med antall skudd (så slipper man å måtte kverulere med øvrigheten om man skulle være maks uheldig).

Link to comment
Share on other sites

En trenger ingen plombering på en halvautohagle med kapsitet for mer enn 5+1 patroner, slike børser er i utgangspunktet ikke tillatt.

 

Fra PODs runskriv 2004/10 (om "Erverv av halvautomatiske skytevåpen")

"

b) Politidirektoratet gir videre i medhold av våpenforskriften § 2-8 generell dispensasjon for halvautomatiske hagler med en løpslengde på minst 55 cm og fast kolbe som kan erverves av personer som fyller vilkårene, både med hensyn til vandel og dokumentert behov. Den generelle dispensasjonen omfatter ikke våpen som fyller ett eller flere av følgende kriterier:

Þ Bare pistolgrep uten skulderstøtte

Þ Folde- eller teleskopstokk

Þ Pistolgrep frittstående fra kolben under våpenet

Þ Muligheter for magasinkapasitet større enn fem patroner i tillegg til patronen i kammeret

Þ Tillater bruk av avtagbare magasiner"

Link to comment
Share on other sites

jeg hadde en heftig diskusjon en gang.. jeg hadde 9 klikkpatroner i pumpehagla mi.. brukte klikkpatronene som plompe på grensen til 2 stk..

 

di sa at dette ikke var lovlig siden jeg kunne fjerne plomben så lett, men det er da lett og skru ut mutteren foran og røkke botr et kosteskaft oxå??

 

slapp unna, men var egentlig magasin plomberinga mi god nåkk???

Link to comment
Share on other sites

Som det er sagt, en blombering for jakt må være i ett stykke, og av en slik art at man må demontere magasin/hagle for å sette den inn/ta den ut. Dette er for at man ikke kan smette inn noen klikkpatroner o.l og slik lure seg unna ved kontroll.

Løsningen med 9 klikkpatroner var og er helt ulovligt (du var heldig som snakka deg ut av den). Som nevnt er ett passe stykke el rør tingen. Jeg ser det som usansynligt at noe dårligere blomberings løsning vil bli godtatt med 5 skudds begrensning av magasin

 

chiefen@ du glemmer at man lovlig kan endre ett våpen. Og endring opp til 5 skudd i magasinet er ikke en vesentlig endring (og derved lovlig). Man kommer fort i den situasjonen at man ikke får magasinforlenger som er passe, og da blir det fort for 7/8 12/70 skudd. Ved å sette inn blombering som gjør det umuligt å få inn mere enn 5 skudd uten å fjerne blomberingen, har man fortsatt ikke foretatt en vesentlig endring (selv om forlengeren i utgangspunktet kan ta flere skudd).

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at jeg lurte på dette var ikke fordi jeg ville gjøre hagla farligere, eller se barsk ut eller noe sånn, men jeg har skutt en del på håndkastede duer i det siste, og etter som jeg nærmer meg fem så er det dumt at det faktisk er en regel som sier at 5 duer det er så god du blir her i landet. Om enkelte mener at POD burde ha interesse for sånne som meg er de ihvertfall på viddene. Håper for borgernes skyld at de har interessen rettet mot områder der det faktisk kan hjelpe. Hadde forresten vært moromt å sett en oversikt over bruk av skytevåpen i kriminelle sammenhenger: Hvordan forholdene var mellom registrerte våpen vs uregistrerte...

Link to comment
Share on other sites

chiefen@ du glemmer at man lovlig kan endre ett våpen. Og endring opp til 5 skudd i magasinet er ikke en vesentlig endring (og derved lovlig). Man kommer fort i den situasjonen at man ikke får magasinforlenger som er passe, og da blir det fort for 7/8 12/70 skudd. Ved å sette inn blombering som gjør det umuligt å få inn mere enn 5 skudd uten å fjerne blomberingen, har man fortsatt ikke foretatt en vesentlig endring (selv om forlengeren i utgangspunktet kan ta flere skudd).

 

Da får vi være uenige om det da:-), min tolkning er at selv om du plomberer den forlengeren har du mulighet for mer enn 5 skudd i magasinet.

Link to comment
Share on other sites

chiefen@ du glemmer at man lovlig kan endre ett våpen. Og endring opp til 5 skudd i magasinet er ikke en vesentlig endring (og derved lovlig). Man kommer fort i den situasjonen at man ikke får magasinforlenger som er passe, og da blir det fort for 7/8 12/70 skudd. Ved å sette inn blombering som gjør det umuligt å få inn mere enn 5 skudd uten å fjerne blomberingen, har man fortsatt ikke foretatt en vesentlig endring (selv om forlengeren i utgangspunktet kan ta flere skudd).

 

Da får vi være uenige om det da:-), min tolkning er at selv om du plomberer den forlengeren har du mulighet for mer enn 5 skudd i magasinet.

 

Skal man tolke det enda strengere, så er alle hagler som det er mulighet for å sette på forlenger på ulovlige.

 

Det er litt av problemte med disse tåpelig rundskrivene, det som i utgangspunktet skal være en klargjøring, klargjør kanskje ikke nok.

 

Men disse punktene om hagle som kom på rundskrivet i mai 2004, var i utgangspunktet for å forby hagler av typen Saiga/Molot.

 

I det samme rundskrivet var det jo også endel punkter som omhandlet pistol. Disse punktene var tiltenkt våpen av type SP-89, men det rammet jo også Walther GSP og lignende... Da var jo uttalelsen fra ett visst direktorat at det var ikke det som var meningen..... Sånn går det når vi har med folk som lager rundskriv på sene lørdagskvelder :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...