Jump to content

Cold Bore Shot - hastighet


Recommended Posts

Som toppjeger får man ofte kun èn skuddsjanse i løpet av en dag. Igår var jeg på skytebana for å kronografere, og var spesielt interessert i hastighet på skudd nr. 1 i forhold til skudd nr. 2.

 

Kronografen viste at skudd nr. 2 var 12 m/s raskere enn skudd nr. 1. Skudd nr. 3 var igjen 2 m/s raskere enn skudd nr. 2, før det stabiliserte seg.

 

Mitt spørsmål til dere som bruker kronograf mye, er om dette er en vanlig forskjell mellom første og andre skudd?

 

Det var forøvrig +15 grader, jeg skjøt i benk og kaliberet var 6,5. Lapua FMJ 6,5g (Trainer).

Link to comment
Share on other sites

Skyter du fra rent nypusset og lett oljet løp, eller skyter du fra "skittent" løp?

 

Igår skjøt jeg fra et meget rent, og lett oljet løp..., takk for den, Per-S :) Har fått med meg at det lønner seg å gjøre som slemmo foreslår her, iallfall under jakta.

 

Det må nok kronograferes mye, skjønner jeg. Første gang igår, og synes det var vanskelig. Fikk mange "umulige" hastigheter fra 832 m/s til 865 m/s..... :overrasket: Jeg må ha gjort noe feil. Satte kronografen så parallelt med siktelinja som jeg klarte, men det ble bare kål. Faktisk hastighet skal være rundt 815-820 m/s - basert på klikktabellen jeg endte opp med etter 100 skudd og beregninger i PCB.

Link to comment
Share on other sites

er det superchrono du har?

 

Nei, men jeg skjønner hvorfor du spør. Jeg har imidlertid denne:

http://www.midway.no/epages/MidwayNorge ... 14141B87BB

 

Ser på bilder fra igår, og ser at ledningen til displayet lå over den første sensoren, imellom "pinnene". Mulig det har forstyrret målingene (?) Gjør et nytt forsøk. Mulig den selges billig snart :lol:

Link to comment
Share on other sites

@Fjørhanen

 

Jeg ville ikke trekt noen som helst konklusjon ut fra de data som du oppgir fordi:

 

1). Skyter du fabrikkammo er det ikke uvanlig med hastighetsvariasjoner på +/- 15m/s.

 

2). Selv om ammoen er oppgitt til en hastighet på 815-820 m/s (hvis det er det pakken sier), trenger ikke det å gjelde for din rifle. Skyter du med f.eks en Tikka eller en Sako pleier hastigheten å bli noe høyere. Trangt kammer, trangt løp osv..... = høyere trykk, som gir mere fart.

 

Det du heller bør finne ut av i stedet for å henge deg opp i hastighetsmålinger, er om kaldt løp, pusset løp, eller hva du vil kalle det, faktisk treffer en helt annen plass enn en skutt pipe. Skal du ikke skyte veldig langt (les, særlig mere enn 100-150m) trenger ikke hastighetsvariasjon å bety det helt store for om kulla lander omtrendt på samme plass eller ikke. Jeg har skutt ammo med store hastighetsforskjeller (+/- 10-15m/s) som fortsatt skyter tette grupper som 15 mm på 100 m.

 

Skal du skyte langt må du se etter noe annet, da har du helt feil ammo i utgangspunktet :wink:

Link to comment
Share on other sites

Takk for innspill, Bly! Kjempefint. Det er oppgitt 830m/s på pakka, men ut ifra treffpunktene mine gjennom tre-fire år nå, så tyder reell hastighet på alt ifra 815-830m/s. Da har jeg sammenlignet treffpunktene mine med utregninger i PCB og Swarovski sin kalkulator. Men jeg kunne jo tenkt meg å vite nøyaktig hastighet, derav kjøp av kronograf....Ikke minst vil jeg vite hastighet i vintertemperatur. Har blitt fortalt at man kan trekke fra 0,7-0,8 m/s pr. grad celsius, men jeg synes jeg opplever større forskjell enn som så når temperaturen er fra -10 og nedover.

 

Er klar over at kula er dårlig på langt hold, men elsker den til toppjakt ut til 200m! Jeg skyter ikke på lengre hold, foreløpig.

 

1). Skyter du fabrikkammo er det ikke uvanlig med hastighetsvariasjoner på +/- 15m/s.

 

Se, det visste jeg ikke. Ikke bra.

 

Skyter du med f.eks en Tikka eller en Sako pleier hastigheten å bli noe høyere. Trangt kammer, trangt løp osv..... = høyere trykk, som gir mere fart.

Jeg har Tikka T3. Med en stor demper. Slik jeg forstår deg, Bly, så er det mulig å oppnå hastighet over det som står på pakka. Kjekt å være klar over. Jeg bare avskrev alle målinger over 830m/s.

Link to comment
Share on other sites

Alle løp er individer, noen gir hastigheter over det oppgitte selv om det normale er at de tallene er noe optimistiske. Samme vil nok gjelde for 1.skudd også, selv om normen sier én ting må en teste utt sitt løp før en kan være sikker. Fremfor å fokusere på hastigheter og kronografer som kan variere er det kanskje bedre å notere faktisk treffpunkt på de 5 første skuddene både med ren og møkkete pipe.

Link to comment
Share on other sites

Fremfor å fokusere på hastigheter og kronografer som kan variere er det kanskje bedre å notere faktisk treffpunkt på de 5 første skuddene både med ren og møkkete pipe.

 

Det spørs om ikke dette blir lærdommen jeg kan trekke ut ifra problemstillingen... :winke1: Pusse mindre og skyte mer :D

Link to comment
Share on other sites

Det er oppgitt 830m/s på pakka, men ut ifra treffpunktene mine gjennom tre-fire år nå, så tyder reell hastighet på alt ifra 815-830m/s. Da har jeg sammenlignet treffpunktene mine med utregninger i PCB og Swarovski sin kalkulator.

Nå vet ikke jeg hva du baserer dette på, men hvis du tester treffpunktene på 100 m trenger de ikke ha noen sammenheng med hastigheten. Lav fart kan sitte høyt, høy fart kan sitte lavt. Her kan det være pipesvingninger som gir utslag. Skal du ha forutsetning for å si noe om farten på ammoen ut fra "høydetreff/drop" må du skyte på betydelig lengere avstand. Jeg ville stolt mere på kronografen.

 

Har blitt fortalt at man kan trekke fra 0,7-0,8 m/s pr. grad celsius, men jeg synes jeg opplever større forskjell enn som så når temperaturen er fra -10 og nedover.

Hastighetsvariasjon ved endring av temperatur er ikke lik for alle krutt. Heller ikke lineært. Noen krutt har mye andre har lite til nesten ingen endring i det hele og store. Ulempen med fabrikkammo er at du ikke vet hva de har fylt på. Heller har du ingen kontroll med om det bytter krutt hvis du kjøper samme ammo, men med en annen lot.

Skal du ha full kontroll må du hamstre på en lot, eller lade selv.

 

Jeg har en følelse av at dit du vil finnes det bare en vei...., hjemmeladning :wink:

Link to comment
Share on other sites

Her kan det være pipesvingninger som gir utslag.

...

Hastighetsvariasjon ved endring av temperatur er ikke lik for alle krutt. Heller ikke lineært.

 

Enig, hvis hastigheten avviker vesentlig kan det påvirke hele dynamikken i våpenet. Siden målet ikke er å vite hastigheten men treffpunkt er det blinken som er beste målemetode. Hvis man har frihet til å rigge opp egne skiver ville jeg satt opp tre skiver og satt de tre første i hver sin. Taes så ned for merking, neste gang man er på banen gjentas det hele. Man kan gjøre det med en enkelt skive, men dette vil gi et veldig klart inntrykk av hvor skuddene faktisk går...

 

Det er ingen god måte å bregne slikt på, selv om en metodisk skytter (og helst hjemmelader) nok kan konkludere ganske bra ut fra generell erfaring med børsa.

Link to comment
Share on other sites

Har ved ganske mange anledninger, både med rifle og håndvåpen, observert at førsteskuddet fra kaldt våpen gir lavere hastighet enn påfølgende skudd.

Nettopp :)

 

Jeg har en følelse av at dit du vil finnes det bare en vei...., hjemmeladning

Det kan unektelig se slik ut! Takk for mye input Bly - det skal ikke være enkelt! Ikke rart man bommer iblant :wink:

 

Hvis man har frihet til å rigge opp egne skiver ville jeg satt opp tre skiver og satt de tre første i hver sin.

Skal prøves.

Link to comment
Share on other sites

Nå har du ikke sagt noe om hvor mye avvik du har med første skuddet.

 

Jeg skal gi deg en ting til å tenke på før du begynner å teste vilt og uhemmet. Det kan hende du er klar over problemet fra før, men skulle du ikke være det er det greit å ha det i bakhodet før du trekker slutninger. Se på denne tråden som jonnyvang har laget:

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=43&t=70325&start=200

 

Essensen i tråden er at førsteskudd ofte er overrepresentert med forskjellig treffpunkt da skytstillingen gjerne ikke er helt identisk fra gang til gang. Nå sier jeg ikke at dette trenger å være et problem for deg, men det er viktig å ha dette i bakhodet. Selv merker jeg fort at det er her jeg synder. Jeg skyter et skudd, juster meg om fordi det kjentes litt feil, skyter fire skudd til som sitter i ei klynge. Første skudd ble selvfølgelig slengeren.

Link to comment
Share on other sites

Det med skytestilling ift treffpunkt er det amatører som meg som sliter med, skulle teste forskjellig hjemmeladet her om dagen på papp, hadde lyddemper på. Skjøt de tre første i samme hullet, men begynnte da og få litt mirage så gikk ifra børsa i to minutter til den værste miragen ga seg, satte meg så bak rifla og skjøt de to siste med samme ladedata, joda, de to gikk i samme hullet de og, problemet var at hullet var 1,5cm under det øverste.. Sånnt irriterer og det værste av alt er at det er ingen andre og skylde på.. :wink:

 

Det at man får litt lavere hastighet på første skuddet har jeg også bemerket meg, men for å få pålitelige data hjelper det ikke med fabrikk ammunisjon da disse gjerne har en ES på iallefall 15m/s +

Link to comment
Share on other sites

Nå har du ikke sagt noe om hvor mye avvik du har med første skuddet.

Nei, jeg har vel aldri målt skikkelig heller, det er ikke snakk om veldig mye. Men når du sier dette....

 

Jeg skyter et skudd, juster meg om fordi det kjentes litt feil, skyter fire skudd til som sitter i ei klynge. Første skudd ble selvfølgelig slengeren.

 

....så kjenner jeg meg umiddelbart igjen. Og det kan jo da faktisk være slik at dette er like mye årsak som lavere hastighet på første skudd. Jeg får nesten alltid en slenger, uansett om det er tre -eller femskudds serie jeg skyter. Det blir en fin samling, og så ett skudd som "ikke vil". Mistenker at dette er førsteskuddet. På søndag tenkte jeg mye over dette da jeg gjerne ligger ei stund før jeg er fornøyd med stillingen, og kan ta avtrekk. Når første skudd er avfyrt, finner jeg mye lettere en god stilling og kan avfyre de neste skuddene mye raskere og mer komfortabelt.

 

Et par ganger følte jeg meg virkelig komfortabel i stilling og da oppnådde jeg treskuddssamling på 10mm på 100m. Men det var unntakene :?

 

Jeg får ta med meg en kar med kikkert på bana som kan gi meg svar underveis.

 

Det at man får litt lavere hastighet på første skuddet har jeg også bemerket meg, men for å få pålitelige data hjelper det ikke med fabrikk ammunisjon da disse gjerne har en ES på iallefall 15m/s +

Jeg skal iallfall skylde på dette ved bom, jeg som kun bruker fabrikkammo :lol: Mirage er forøvrig noe dritt. Skulle prøve miragebånd på søndag, men det var laget av plast og røyk da jeg skulle feste det med strikk til siktet. Skal imidlertid lage meg et i samme fasong av stoff, og bruke ringen og skruen som fulgte med båndet.

Link to comment
Share on other sites

Et par ganger følte jeg meg virkelig komfortabel i stilling og da oppnådde jeg treskuddssamling på 10mm på 100m

Hvor mye/ lite skyter du egentlig?

 

 

Mistenker at dette er førsteskuddet. På søndag tenkte jeg mye over dette da jeg gjerne ligger ei stund før jeg er fornøyd med stillingen, og kan ta avtrekk. Når første skudd er avfyrt, finner jeg mye lettere en god stilling og kan avfyre de neste skuddene mye raskere og mer komfortabelt.

Kan du ikke se om det er førseskuddet? Resten høres som du er på vei mot noe.

 

Treffpunktavvik på 100-200, uansett hastighetssavvik, har nesten alltid sin årsak bak rifla. De elimineres langsomt, med trening.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Rare tall på kronografen skyldes ofte bruker feil. Og med det mener jeg at sol ikke sol, underlag for kronograf, avstand fra munning,variabelt område over sensorene etc. Er ting man som bruker må følge med på eller gjøre noe med.

 

Tips. Sørg for ett mørkt ikke reflektivt område under og rundt kronografen. Og Prøv å ha så like lysforhold gjennom testen som råd er.

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye/ lite skyter du egentlig?

Litt usikker på hvor du vil med det spørsmålet. Men du synes antakelig jeg skyter dårlig. Svaret er uansett 3-4 ganger i året, 80-100 skudd hver gang. Har 25 mil til skytebane hvor jeg kan være alene. Skulle gjerne ha skutt hver uke jeg, men sånn er d akkurat nå.

 

Kan du ikke se om det er førseskuddet?

Hvis jeg hadde tenkt på dette på de aller første skuddene, og ellers ventet til miragen hadde lagt seg...kanskje. Sliter fryktelig med mirage. Kan sikkert forklare noe, det og.

 

Rare tall på kronografen skyldes ofte bruker feil. Og med det mener jeg at sol ikke sol, underlag for kronograf, avstand fra munning,variabelt område over sensorene etc. Er ting man som bruker må følge med på eller gjøre noe med.

Helt sikkert min feil, sjøl om jeg prøvde å bruke alle tips jeg har fått. Men da spørs det om jeg heller selger skiten, istedet for å drive å lure på om jeg gjør ting riktig. Da nøyer jeg meg med å se på pappen :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Noen bilder fra søndag:

normal_003.JPG

 

NB! Beveget på kronografen før bildet ble tatt så den står ikke slik som under skyting. Men man ser det slik det var ellers.

normal_002.JPG

 

Skiva på 200m og som jeg er nokså fornøyd med, med unntak av de tre til høyre da vinden tok tak. Trainer-kula er som de fleste vet, veldig påvirkelig av vind. Men jeg kunne konstatere at fuglen mest sannsynlig ville ha falt :)

normal_200m.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...