Jump to content

Hvorfor slugløp?


Rango

Recommended Posts

Slugløp trenger ikke ha rifler, de er vanligvis kortere ettersom de ikke er beregnet for fluktskyting, er gjerne også utstyrt med sikter.

Jeg har et slikt løp med løse choker til en Rem870 som i hovedsak har blitt brukt til rådyrjakt. Kan være praktisk å kunne variere choke her også, samt at løpet da også blir brukbart med hagl.

Link to comment
Share on other sites

Du kan skyte slugs med hvilken som helst trangboring, men hold deg ikke trangere enn halvchoke pga. stress påført våpenet. Endel korte slugløp har spesielle sikter til slugskyting. Våpenet blir også praktisk håndterlig og penere med et kort løp etter min mening.

Link to comment
Share on other sites

Det er bare tull, alle hele bly slugs i salg kan skytes i alle trangborringer, ofte får med bedre pressisjon med litt choke også. Om full choke og slug hadde vært noe som helst problem ville patroneskene hatt verdens største WARNING i rødt over hele seg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror jeg har sett advarsler på enkelte superfull/kalkun chokes.

 

Som regel får man best presisjon med littegrann choke når man skyter riflede slugs. Jeg har alltid endt opp med improved cylinder, men jeg tviler ikke på at en av skeet chokene fungerer like bra.

 

Mer choke gir mer deformasjon av prosjektilet.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal bruke slugs til jakt, så gå for helriflet slugsløp.

Da har du ei "Grovkalibret rifle" som stopper det meste på 2 og 4 føtter :wink:

I tillegg blir hagla bortimot presis som en rifle på moderat hold( 0- 150 m., oppmot 200 ved øvelse)

Har prøvd litt selvlada Lee 1 oz. slug med meget godt resultat, så hvis det hadde hvert lov, hadde ikke norsk elgjakt ikke vært noe problem med hagla, kontra rifle.

Link to comment
Share on other sites

Om full choke og slug hadde vært noe som helst problem ville patroneskene hatt verdens største WARNING i rødt over hele seg.

Godt poeng, mye en kan lære fra slike advarsler. Men det er forskjell på noe som er farlig og noe som bare sliter ekstra på våpenet. Mulig jeg bare er for godt indoktrinert, men å dra full-diameter slugs gjennom full borring på en dobbeltløper byr meg i mot. En enkeltløper har vesentlig mer gods, der ville jeg ikke vært bekymret. Men på en dobbeltløper? Jeg mishandler min 20år gamle star nok med stål som det er...

Link to comment
Share on other sites

Har vel til tider versert teorier om at Brenneke-slugs kan være støpt hardere en de amerikanske Foster-variantene, og dermed kan være skadelige for hardt trangborede tynnveggede piper.

 

Egentlig en litt tvilsom teori da Brenneke er typisk europeisk, og europeiske hagler oftere er tynnveggede sideliggere.

 

OM man er av den nervøse typen kan man jo åpne en patron, ta ut sluggen, og se om den kan passere choklen uten motstand.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
Har vel til tider versert teorier om at Brenneke-slugs kan være støpt hardere en de amerikanske Foster-variantene, og dermed kan være skadelige for hardt trangborede tynnveggede piper.

 

Brenneche-slugs har utvendig rifling. Tror ikke det gir så mye rotasjon, men de gjør at diameteren på prosjektilet reduseres når den går igjennom en trang passasje uten å øke trykket nevneverdig. Lurt når kundegruppen skyter med tynnveggede britiske eller tyske sideliggere me har trangboring.

 

En Foster-slug ("Badmintonball-tupp") støpt litt hardt vil kunne være en større trussel mot et trangt løp.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Jeg er usikker på om det er rifler i det slugløpet, men det er fester til kikkert og det ganske kort.

 

Du trenger bare titte inn i det i noenlunde bra lys for å konstatere det Rango.

Ser du noe som ligner veeeeldig slakke gjenger, så er det mest sansynlig rifler. I værste fall, særdeles dårlig puss :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har vel til tider versert teorier om at Brenneke-slugs kan være støpt hardere en de amerikanske Foster-variantene, og dermed kan være skadelige for hardt trangborede tynnveggede piper.

 

Egentlig en litt tvilsom teori da Brenneke er typisk europeisk, og europeiske hagler oftere er tynnveggede sideliggere.

 

OM man er av den nervøse typen kan man jo åpne en patron, ta ut sluggen, og se om den kan passere choklen uten motstand.

 

Det er ikke en tvilsom teori, det er ett solid faktum. Brenneke kontra Foster er nesten som is kontra vann.

En skutt Brenneke kan lades på nytt, en foster er omdannet til pannekake.

 

Jeg har ikke målt foster i moderne tid men Brenneke i 20 kal passer perfekt i imp. cyl, komprimeres i trangere. Har skutt i halv boring med flott resultat men ville ikke brukt noe trangere.

Link to comment
Share on other sites

Brenneke er noen harde jævler.

Skulle teste ei hagle sammen med en kompis noen år tilbake. Han hadde kjøpt seg ei pumpe med et slugløp innkludert. Vi dro ut på en holme med lerduer, og kaster. Runkehagla virket (så dårlig) som den skulle.

Vi ville teste slugløpet før vi dro hjem. Fant frem vrakved, kanner etc som lå i fjæra.

Siktet meg inn med en brenneke på en halvråtten bit av en telefonstolpe 20 mtr. unna, og trykket av. Det sa BANG..bzzzzz.. Ei stor fure hadde blitt pløyd opp mellom beina mine.

Litt høyere opp, og jeg ville sunget solo med Sølvguttene den dag i dag.

En Foster hadde bare laget litt folie :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...