Jump to content

S&W 586 vs Colt Trooper 357 mag


runev78

Recommended Posts

Har eid en mkV (trooper), og skutt med to andre med mkV mekanisme(king cobra), og håndtert flere mkV'er.

 

Jeg kommer ikke til å uttale meg om mine egne reelle erfaringer med disse revolverne her på forumet, fordi diverse andre forumbrukere ikke vil forholde seg til virkeligheten, og heller ender opp med å starte en diskusjon basert på gamle myter.

Link to comment
Share on other sites

Min første jaktrevolver - var en Trooper (var jo lov å jakte rådyr med revolver da :) ).

 

Nå skriver ikke trådstarter noe om hva den skal brukes til - men hvis DA ikke er prioritert - ser jeg ingen grunn for å ikke bli fornøyd med Colt`en.

Link to comment
Share on other sites

Eier en 686 og har prøvd flere ulike Colter, Trooper og Python. Min erfaring er at Coltene har fine SA avtrekk men ikke fullt så gode DA avtrekk. Våpnene jeg har prøvd er klubbkameraters og det ser ut som om dem virker uten problemer og er konkurransedyktige.

 

Men har nylig forelsket meg i S&W modell 19. Kanskje noe å ta til vurdering hvis du ikke skyter mye magnum.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt flere S&W, 19, 586, 686 samt flere i 44. Det er fine og gode våpen. Kan ikke, og vil ikke, argumentere mot dem. Men, har hatt flere Colter enn smither, og hverken kan eller vil si noe vondt om dem heller.

 

Er det noe som provoserer, er det derimot det ryktet Colt har her i landet. Her har vi spesialisert oss på å trimme DA-avtrekket på S&W og det er de mest populære våpna. Men det beste DA-avtrekket jeg har kjent, var på en trimmet Python. Og min beste samling noensinne, var med en King Cobra skutt med SA avtrekk. Har aldri prøvd noen King Cobra eller Trooper med trimmet avtrekk, så vet ikke hvor mye det er å hente. Personlig synes jeg SA-avtrekket på Trooper, King Cobra, Anaconda har glimrende SA-avtrekk rett fra eska, akkurat som S&W. Både Coltene og Smithene trenger avtrekkerjobb for å få bra DA-avtrekk, mens en Python kan brukes som den er, rett fra eska, for den har et godt DA-avtrekk. Lenger enn Smith, ja, men godt.

 

Når det gjelder låsing, hevdes det at S&W har bedre låsing enn Colt. Javel? Hvordan da? Dersom det da refereres til låsingen av hylseutstøterstanga, forstår jeg det ikke, for her er det så mye slark atte. S&W Performance Center bruker ofte en annen type låsing på revolverne. Colt roterer motsatt vei av S&W, og da trodde jeg dette hadde med å gjøre at momentet ved rotasjon går i retning rammen, ikke ut av den, som i tilfellet S&W. Da belaster ikke momentet ved rotasjon opplåsingen av sylinderen. Så trodde jeg at en annen fordel med Colt, er at låsehakkene i sylinderen er plassert litt annerledes enn på Smith. S&W har vel plassert låsehakkene i sylinder direkte over det tynneste partiet på sylinderen?

 

S&W har også laget noen modeller som var underdimensjonert (19 og 29) i den forstand at de ikke tålte magnumladninger over tid. Så vidt meg bekjent har ikke Colt slike modeller. Mener Trooper er noe mer solid laget enn 19.

 

Noe annet jeg har hørt/lest, er at Python ikke tåler mye før timingen er utav det. Det er heller ikke min erfaring. Snakket med en børsemaker som hadde brukt Python i årtier med magnumladninger, og han hadde heller ingen dårlig erfaring. Har derimot hatt en Python som var utav timing, men det var grunnet en hobbysmed.

 

Har du lyst på Trooper, kjøp den! Vil du heller ha S&W, går du ikke feil der heller. Men, dersom du skal trimme DA-avtrekket, er det nok enklere med Smith, for de har man mer kunnskap om. For alt jeg vet, kan Bakeren eller annen god børsis lage et glimrende DA-avtrekk på en Trooper.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...