Jump to content

Steiner military/tactical


Lube

Recommended Posts

Takk for kort og konsist råd. Utdyp gjerne.

 

Mener du styr unna, som i styr unna alt som ikke er Schmidt & Bender og Premier, eller styr unna Steiner, for det er ikke gode kikkerter?

 

Steiner er kjent for solide håndkikkerter med god optikk.

Military/tactical kikkertene har mil-justeringer, store utvendige tårn (DT), FFP, mil-retikkel med lys, zerostop og paralaxejustering. 4-16x50 koster rundt 14000. For meg er det ikke ubetydelig forskjell i forhold til S&B på ca 20000.

 

5-25x56 har samme funksjoner, men 26 mil justeringsområde. Den koster også noen lapper mindre enn S&B.

Link to comment
Share on other sites

Har testet litt på siktene fra Steiner og i min og kollegaens verden var optikken i siktene av en dårligere kvalitet. Klarhet og fargegjengivelse var ikke opp på nivå med S&B Zeiss og Premier.

Mekanisk så var kvalitetsfølelsen lavere en den er på S&B Zeiss og premier.

Intrykket man satt igjen med etter og ha testet disse var at de var kopier av S&B som ikke levde opp til originalens egenskaper.

Link to comment
Share on other sites

Burde vel heller samenlignes med noe i samme prisklasse. En kikkert som koster 10.000 mer, burde være litt bedre.

 

http://equipnorshop.no/product.aspx?pid=48824&gid=472

opp mot

http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=14102&prodid=4191

 

Her er differansen grovt 4000.-

 

http://equipnorshop.no/product.aspx?pid=51103&gid=472

opp mot

http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=14102&prodid=4192

 

her er differansen grovt 500.-

 

Dette er de to mest brukte forstørrelser på langholdsskyting og til annet bruk med denne type verktøy.

Så da lurer jeg på hvor du finner 10000.- differansen du sikter til?

 

Når noen spør om råd / anbefalinger på denne måten så vil jeg aldrig anbefale ting jeg ikke ville hatt selv, derav mine anbefalinger om og stå over.

 

Det nærmeste man kommer malsiktet til langhold er etter min forståelse 5-25x56

fra S&B og på det siktet er differansen mot Steiners modell 500.-.

Jeg vil ikke tro at de siste 500.- ikke vil velte budsjettet til noen som vurderer sikte i denne prisklassen.

Link to comment
Share on other sites

Alle er så opphengt i S&B. Det er oppskrytt dyre sikter. Det finnes mye bra til halve prisen om man tør å gå litt andre veier enn alle andre. Skal jeg bruke så mye penger på et sikte så må det ha mer elevasjon enn det S&B har. US Optics er et klart førstevalg. De skreddersyr siktet til dine behov. Har man ekstra god råd er Hensholdt 3.5-26x56 tingen. Med 40 mil elevasjon og god optikk og kvalitet hele veien.

 

Selv gikk jeg for IOR Terminator. 29 mil elevasjon. SFP som gir 29 mil ekstra i retikkelet, HD linser og store presise tårn. 22 lapper. 12-52x56 gir deg alt du trenger fra prikkskyting på papp til mål skyting på 2600 meter.

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Er ikke helt enig med deg nå kompis (Knuterik), og det er ikke fordi jeg har PMII selv!

 

Jeg har riktig nok ikke testet Steiner MIL, i praktisk bruk. Bare sett den på messer.

Når skillnaden er 500,- ish mellom Steiner VS S&B PMII, så er valget enkelt.

 

PMII har klikk nok for de aller fleste brukere. Når da mange vil/skal ha retikkel i 1.plan (FFP) så blir utvalget mindre.

Når det gjelder Premier, så står ikke de på listen min på kikkertsikter som jeg ville hatt. Premier har fine tårn, men det hjelper lite når de ryker. Kompis har 2stk Premier, hvor bege tårn har gått føyken. Når da servicen fra Premier er ikke helt iht hva man forventer så er mitt valg enkelt.

Da står man igjen med S&B og Hensoldt.

 

Når da Hensoldt har meget begrenset utvalg av retikkler... Så står man igjen med :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke hvor mye man må betale for Hensoldt 3,5-26x56? Regner med at det er mye dyrere enn både SuB og Steiner? Det er kanskje spesialbestillinge som tar et par årstider også...

 

Nå regner jeg med å få tak i Steiner til noe lavere pris enn det NM149 bruker i prissamenligningseksempelet sitt. Da jeg primært ønsker forstørrelse over 20, typisk 25, som maks, hvilket sikte vil dere da anbefale i prisleiet 14-18000? Sikte må/bør ha følgende fasiliteter: mil-retikkel, mil-justeringer, FFP, zerostop, utvendige justeringsratt for side/høyde/parallaxe, absolutt minimum justeringsområde 20 mil og retikkel som kan brukes til vinkelbedømmelse (msr/mlr el.l)

 

KnuteriK: terminatoren kommer vel bare med moa- justeringer? Har lekt litt med en sånn, sammenliknet med PMII 5-25. Likte den godt, men jeg er ikke psykisk sterk nok til å klare tanken på å skulle mestre moa-tenking så lenge jeg har andre kikkerter i mil. Optikk og brukervennlighet sånn eller syns jeg var bra!

 

Poacher: hva om forskjellen er 4000?

 

Her i verden hvor jeg skyter klarer vi sjelden og aldri å finne plasser hvor vi kan skyte lenger enn 1200m...

Link to comment
Share on other sites

Poacher: hva om forskjellen er 4000?

 

Godt spørsmål... Er mest fristet til å si: Kode & klar, grin 1 gang...

Men 4.000,- begynner å bli litt penger for de fleste. Det beste rådet er egentlig om du kan få "klådd" på de kikkertene det står mellom, i praktisk bruk.

Om det står på 4.000,- mellom det du tror og håper er greit nok? Eller om det er 4.000,- extra for det du virkelig ønsker og vil ha. Så ta noe overtid etc om det er mulighet?

Nå skal det sies at S&B er ikke det eneste saliggjørende her i livet... Bare for å "forvirre" deg enda mer, har du vurdert March?

March har flere kikkertmodeller som har det du ønsker av kravspec.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener ikke at Steiner er på høyde med noe som helst. Jeg har aldri sett eller tatt på en. Men jeg bare sier at det finnes alternativer til S&B som er like gode. Og billigere. Hva med Vortex Razor HD?

Hensholdt'n jeg refererte til har jeg hørt rykter om skal ligge på 34 lapper. Jeg får strax en i hende ;)

 

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke hvor mye man må betale for Hensoldt 3,5-26x56? Regner med at det er mye dyrere enn både SuB og Steiner? Det er kanskje spesialbestillinge som tar et par årstider også...

 

 

I USA er "MAP" $7599!

Vel noe billigere i Europa men allikevel.....

Link to comment
Share on other sites

Hensholdt'en ligger i Norge på Kr.35.000,- Jeg var veldig close til å slå til på den før jul, men ønsket litt mer forstørrelse. Dessuten måtte jeg anskaffe meg enn kikkertmontasje i 36 mm. Og den er ikke akkurat billig. Du nærmer deg da Kr.40.000,- ++

 

Etter å ha sett på March scope, så ombestemte jeg meg. Modellen 5-40x56 har de kvaliteter du er ute etter Lube. Hvis jeg var deg ville jeg heller satset på denne.

 

Men det er 2 ting med den, som jeg var skeptisk til. Den hadde kun .5 mil klikk og tårnet beveger seg feil vei enn europeiske sikter, men har de andre kvaliteter du er ute etter.

 

Etter å ha testet den ut på avstander ut til 1600 m +, så er jeg ikke i tvil at dette er en kikkert med stor K.

Den er lyssterk i hele forstørrelseområdet, og .5 mil klikk gjør at en justering blir mer nøyaktig på lange avstander. Den er klarest opptil 30x på mørke dager, men på lyse dager er den klar helt opp til 40x.

 

Har en kikkert montasje med 42 moa tilt, og det medfører til at jeg har 3.7 mil i bunnen og mener å huske at jeg kan justere opp til 19 mil. Dette gir meg med 338.'en avstander ut mot 18-1900 m.

 

Lube: Stikk innom, så kan du få sett på den. Du vet hvor jeg bor. :wink: Så vil du skjønne at denne gir mer for pengene totalt sett.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder valg av kikkerter skal jeg bare kommentere litt om synsfelt. Jeg har akkurat kommet hjem fra Bisley. Der har jeg igjen testet McQueen. På denne matchen stiller man inn forsørrelsen slik at man får hele "huset" inn i synsfeltet slik at man ser målene som popper opp i vinduer og skyteskår. Synsfelt blir da veldig viktig. Beste kikkerten er S&B 12-50x56. Sammenliknet med kikkert med tilsvarende synsfelt på kikkerter som March/Nightforce/Sightron kunne Benderen stå på 22-24X mens nevnte japanere måtte stå på 16-18x. Forskjellen i opplevelsen av kvaliteten på optikken var kjempestor. Av denne årsaken var også 20 år gamle Burris Signature 8-32x44 blitt kjempepopulære og gikk nå på bruktmarkedet for 4 - 500 pund! Jeg prøve ei rifle med en slik Burris og den parkerte en ny Leupold 8-25x50LR T fullstendig.

 

Hvis noen har en slik Burris liggende kjøper jeg den gjerne for 1500.- 8)

Link to comment
Share on other sites

Det er en stor fordel med Steiner framfor en del av de andre nevnte merkene her, de er leveringsdyktige

 

Har nevnt det før, sier det igjen........March er overprisa etter min mening. En eller annen, eventuelt flere mellomledd må tjene en haug med med kronasjer på disse siktede.

 

Har tafsa på Steiner siktene på IWA messa noen ganger og de gav meg ikke negative viberasjoner.

Får ikke utført veldig feltmessige tester inne i en messehall, men jeg ville ikke vært veldig redd for å bruke kronasjer på Steiner sikte.

 

Som nevnt litt lengere opp i tråden her, er det jo ikke verdens undergang om det ikke sitter en SUB evt en Hendsholdt på toppen av rifla.

 

Det er i all hovedsak ferdightsnivået som styrer skyteresultatene.

Type utstyr er bare et verktøy for å oppnå ønsket resultat.

 

Et annet moment verd å nevne er at om en går dritlei skyting og bestemmer seg for å selge unna utstyret er et "billigere" sikte lettere å omsette enn sikte med høy innkjøpspris.

Link to comment
Share on other sites

March er overprisa etter min mening. En eller annen, eventuelt flere mellomledd må tjene en haug med med kronasjer på disse siktede.

 

Prisen er vel rett skulle man tro siden de hele tiden er utsolgt? (pris - etterspørsel)

Hadde ikke du også, for å maksimere profitt, tatt deg godt betalt om du leverte et produkt som gir mer enn konkurentene ? :)

Som alltid - vi forbrukerne må desverre betale myyye mer enn hva et produkt koster å produsere, og særlig dersom det nærmer seg "beste-som-fins"...

Link to comment
Share on other sites

Etter noen timer med søk på nettet har jeg funnet følgende:

 

Ikke særlig negativt å finne om Steiner. Virker som mange regner den (nesten) i, eller rett under, SuB-klassen. Subjektiv bedømming. Det er jo optikk, og det kommer sikkert an på øyet som ser.

Svakheten er at det ikke er så mye å finne i forhold til nesten alt annet jeg kan komme på å søke på.

Bortsett fra vurderingene som ble gjort i forhold til utviklingen på profilen på den originale sportskammen til Norton 19R i 1954/55

 

Kahles K624 står det en god del bra om, og noe ikke så bra. Det virker som det har vært en del tekniske feil med dem. Kanskje i en tidlig produksjonslot, kanskje i alle? Jeg var i utgangspunktet interessert i denne, men info om feil på dem får meg til å styre unna.

 

Når man har litt våpen, og litt optikk, fra før, må man velge. Jeg har to gode rifler med god optikk, og jeg har to greie rifler uten optikk. Trenger jeg det ypperste øverste av überoptikk, eller er det greit nok med eks. Steiner?

Jeg kan gå for "billigere" optikk til de nye riflene, eller oppgradere til eks March, og flytte en SuB nedover i rekken. Jeg har lenge hatt lyst på høyere forstyrrelse enn 25...

 

Jeg tar TRG-22 på ordet og sjekker ut March 5-40x56en hans. At tårnet beveger seg feil vei kan jeg leve med. Tror jeg. At det er .5 mil justering kan jeg også leve med. Kanskje. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Sjekket March 5-40en til TRG-22. Super kikkert på alle måter! Suveren skarphet og veldig lyssterk. 40X forstørrelse ga lyst og skarpt bilde langt inn i skumringa. Slår alt jeg har sett tidligere.

 

Hadde en tre timers test på March 5-40x56, SuB PMII 5-25x56, IOR Terminator 12-52X56 og Leupold Mark4 ER/T 6,5-20X50 i går kveld. Fra klokka 20 til 23.

Leupolden gav etter først, men likevel god optikk ift prisen. Både på skarphet og lys lå den noe bak de andre.

Veldig jevnt mellom IOR, March og SuB. SuBen holdt følge helt ut, men forstørrelsen stopper på 25 ganger. Det merkes godt hvorfor SuB er den kikkerten "alle andre" sammenliknes med. Den er veldig bra!

Mellom IORen og March'en var det i mine øyne March'en som var best. Close call på skarphet, men March'en var lysere. Da den i tillegg har FFP, mil-justeringer, genial zero-stop, nær ideell retikkel og den på alle måter virker som kvalitet så går jeg for den.

 

Forøvrig fikk jeg tilbakemelding fra en forhandler som selger både SuB, Steiner og andre high-end optikkmerker. De hadde fått veldig gode tilbakemeldinger på Steiner og flere som foretrakk den fremfor SuB, Kahles og andre.

 

Interessant...

Link to comment
Share on other sites

Forøvrig fikk jeg tilbakemelding fra en forhandler som selger både SuB, Steiner og andre high-end optikkmerker. De hadde fått veldig gode tilbakemeldinger på Steiner og flere som foretrakk den fremfor SuB, Kahles og andre.

 

Litt nysgjerrig på hvor mange "flere" er?

Jeg tror ikke det er solgt så veldig mange Steiner military/tactical i Norge!

Jeg har kun sett den på messer (IWA/Shotshow) har ingen erfaring med den i praktisk bruk.

Link to comment
Share on other sites

Utenlandsk firma.

Firmaet hadde demo. 8-10 kunder endte med å kjøpe Steiner fremfor SuB etter å ha prøvd begge.

Bortsett fra klikkene som var mindre distinkte på de Steiner'ne som ble testet ble de var de svært like. Dette skal være endret på de senere modellene.

 

De bedømte visstnok kikkertene som svært jevne, med hovedsaklig forskjeller av typen som går på personlig preferanser. Steiner ble bedømt til å ha noe skarpere bilde i senter.

 

De oppgir også at salget av Steiner nå overgår SuBsalget.

 

Kan sende deg en kopi av e-posten hvis du er interessert.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...