Jump to content

Avstandsmåling.


renegade77

Recommended Posts

Lurer på hvordan dere måler avstand til objekt UTEN elektronikk. Er det noen som har trent på dette. Har prøvd litt selv, men det er ikke enkelt.

På litt lengere avstand klarer man ikke avgjøre distanse. I alle fall ikke jeg. I en situasjon i ukjent tereng er det VANSKELIG/UMULIG og avgjøre avstand.

Har testa litt med og gjette avstand og deretter måle, og bommer stadig med flere 100meter. Bare flaks vist men treffer sånn någenlunde.

På kortere hold bommer man ikke med så mange meter, men du treffer ikke på meteren heller.

 

Skyter litt med salong, og vist du ikke avgjør avstand riktig så bommer man stygt fra 50 til 75 meter. Så feil i avstand har mye å si. Og det er umulig og se om det er 50 eller 75 meter til målet.

Har tenkt å trene litt på og avgjøre avstand med tommelfinger. Men har ikke fått testa enda.

 

Hadde vært både praktisk og interessant og kunne måle avstand litt bedre uten elektronikk.

De fleste jegere/skyttere kunne med fordel ha blitt litt bedre å avgjøre avstand og lengde mål.

 

 

så det store spørsmålet er jo, hvordan gjør dere det???

 

Her er noe jeg fant fram til: http://www.vendian.org/mncharity/dir3/bodyruler_angle/" target="_blank" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

For min del er det liksom "innebygd" hvilke avstander man har. Jeg begynte å måle etter ca-størrelsen på ting for deretter å regne ut i hodet og pleide å treffe innenfor 5m +/-. Nå er det som sagt "innebygd".

 

Jeg tror det har litt om erfaring og hvor mye man har måtte måle kun ved hjelp av øyemål :)

Link to comment
Share on other sites

En måte jeg lærte på jegerprøven var å holde opp et strå mot et punkt, lukke det ene øyet, holde hånden og strået rolig og lukke det andre øyet, for deretter å anslå avstanden mellom de to punktene og gange avstanden med ti. Da får man avstanden til målet med ganske god treffsikkerhet etter litt øving. I de fleste tilfeller er det alltid greit å slå av noen meter for kjente sånn at man er på den sikre siden, men forskjell på 50m og 75m går helt fint å beregne.

 

Det lønner seg å øve når du er ute på tur. Prøve å måle avstanden og så skritte opp for å kontrollere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri elektroniskt utstyr og bruker 2 måter å peile avstand. Den ene av dem er å krysspeile meg nøyaktig i naturen på M711 kart og Thommen Classic 6000 meter høydemåler for å gi referanse om hvor jeg er, og fjerner deklinasjon før jeg setter kompass på kartet. Deretter måler jeg gradene til målet med speilkompasset, fjerner deklinasjon og setter strek på kartet. Så går jeg et stykke til for så å gjøre det samme til å sette 2 strek til målet på kartet for å indentifisere posisjon til målet som da er krysset til strekene på kartet. Deretter måler jeg cm i avstand mellom min posisjon og målet som også gir rett vinkelavstand dersom man skulle befinne seg oppe eller nede for målet. Kompasset mitt har også klinometer+ at jeg har papirliste i kartmappa med cosinus bregning. Den andre måten sjekker jeg med selve utstyret for å kryssjekke parameter.

Link to comment
Share on other sites

AvstandsMÅLING er noe man gjør med en eller annen teknisk remedie - i denne tråden er temaet tydeligvis avstandsBEDØMMELSE.

 

Dette var del av "faget" soldatutdanning, hvertfall i infanteriet, i den tida vi hadde reell verneplikt her i landet. Avstandsbedømmelse var også en del av "infanteriløpet", prøven for Infanterimerket, der skulle en bedømme avstander, og fikk tidstillegg, hvis feilen var større enn +- 1/7 av den korrekte avstanden.

 

I forbindelse med jakt på avstander "over jegerprøvebokas anbefalinger", eller buejakt, synes jeg man bør kunne bedømme avstander som i infanteriløp, dvs. ende innafor 85 - 115 % av korrekt avstand, uten andre tekniske remedier enn de man har "for hånden". Med litt trening er det ikke en uoverkommelig oppgave - men avstandsmålerne gir oss noen aha-opplevelser, mht. terreng som kan lure oss.

En måte jeg lærte på jegerprøven var å holde opp et strå mot et punkt, lukke det ene øyet, holde hånden og strået rolig og lukke det andre øyet, for deretter å anslå avstanden mellom de to punktene og gange avstanden med ti.
Dette er "boermetoden" - den bygger på at avstanden mellom øynene er ca. 1/10 av avstanden fra øynene til hånden (tilsvarende bredden av knyttneven - "fist" - i eksemplet linket til i første innlegg). Med litt trening kan man lære seg å se dobbelt - feste blikket ut i terrenget, holde opp tommelen, og se "to tomler".

 

Sammenligningsmetoden er den enkleste - sammenlign med en kjent avstand, f.eks. lengda av en fotballbane, ca 100 meter (i følge reglene, mellom 90 og 120 meter, den vanligste størrelsen er vel fortsatt 105x68 m). Den er grei når avstanden er sånn omtrent som det man sammenligner med, men "fotballbanene" får store feil, når avstanden kommer over ca. 300 meter. For oss som er gamle DFS-skyttere, er 300 meter en velkjent avstand.

 

Oppdelingsmetoden vil si å dele opp terrenget i flere deler, bedømme dem hver for seg, og summere resultatene. Den metoden bommer jeg vanligvis mye når jeg bruker - sikkert fordi den er en "nødløsning", man klarer ikke å bedømme avstanden i utgangspunktet. Man har lett for å bedømme avstanden for kort, når man ikke ser deler av terrenget, eller når terrenget er flatt (prøv å bedøm avstander over sjø eller vann).

 

Som jegere eller skyttere har vi med oss et (tillatt) teknisk hjelpemiddel - siktene på våpna. I DFS feltskyting bruker vi "figuren i hullkornet"-metoden - hullkornprodusenten Urmek leverer enkle plastfigurer, med avstander, i forhold til hvordan de forskjellige figurene ser ut i siktet. Under førstegangstjenesten brukte vi bredden av målet som ble dekket av kornet på Garanden - skulle multipliseres med en eller annen faktor jeg har glemt. Retiklet i siktekikkerten kan brukes på samme måten - en Meopta-kikkert har "strekplate", for å sammenligne med lengda eller bredda av en hjort.

 

"furuoglyng": Som navigasjonslærer gleder det meg at du bruker metoder fra navigasjon (to peilinger med mellomliggende seilas, endring av relativ peiling til et objekt, måling av horisontale vinkler) til avstandsbedømmelse på landjorda - men hvor stor prosent av kammerets (temmelig unge) brukere forsto det du skrev, tror du?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri elektroniskt utstyr og bruker 2 måter å peile avstand. Den ene av dem er å krysspeile meg nøyaktig i naturen på M711 kart og Thommen Classic 6000 meter høydemåler for å gi referanse om hvor jeg er, og fjerner deklinasjon før jeg setter kompass på kartet. Deretter måler jeg gradene til målet med speilkompasset, fjerner deklinasjon og setter strek på kartet. Så går jeg et stykke til for så å gjøre det samme til å sette 2 strek til målet på kartet for å indentifisere posisjon til målet som da er krysset til strekene på kartet. Deretter måler jeg cm i avstand mellom min posisjon og målet som også gir rett vinkelavstand dersom man skulle befinne seg oppe eller nede for målet. Kompasset mitt har også klinometer+ at jeg har papirliste i kartmappa med cosinus bregning. Den andre måten sjekker jeg med selve utstyret for å kryssjekke parameter.

Dagens beste :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri elektroniskt utstyr og bruker 2 måter å peile avstand. Den ene av dem er å krysspeile meg nøyaktig i naturen på M711 kart og Thommen Classic 6000 meter høydemåler for å gi referanse om hvor jeg er, og fjerner deklinasjon før jeg setter kompass på kartet. Deretter måler jeg gradene til målet med speilkompasset, fjerner deklinasjon og setter strek på kartet. Så går jeg et stykke til for så å gjøre det samme til å sette 2 strek til målet på kartet for å indentifisere posisjon til målet som da er krysset til strekene på kartet. Deretter måler jeg cm i avstand mellom min posisjon og målet som også gir rett vinkelavstand dersom man skulle befinne seg oppe eller nede for målet. Kompasset mitt har også klinometer+ at jeg har papirliste i kartmappa med cosinus bregning. Den andre måten sjekker jeg med selve utstyret for å kryssjekke parameter.

Det fungerer sikkert bra på lengre avstander, men jeg får hodepine av å i det hele tatt prøve å forstå det. Lettere å kjøpe lasermåler.... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri elektroniskt utstyr og bruker 2 måter å peile avstand. Den ene av dem er å krysspeile meg nøyaktig i naturen på M711 kart og Thommen Classic 6000 meter høydemåler for å gi referanse om hvor jeg er, og fjerner deklinasjon før jeg setter kompass på kartet. Deretter måler jeg gradene til målet med speilkompasset, fjerner deklinasjon og setter strek på kartet. Så går jeg et stykke til for så å gjøre det samme til å sette 2 strek til målet på kartet for å indentifisere posisjon til målet som da er krysset til strekene på kartet. Deretter måler jeg cm i avstand mellom min posisjon og målet som også gir rett vinkelavstand dersom man skulle befinne seg oppe eller nede for målet. Kompasset mitt har også klinometer+ at jeg har papirliste i kartmappa med cosinus bregning. Den andre måten sjekker jeg med selve utstyret for å kryssjekke parameter.

 

Begynnte og lure på den declinasjonen din, de fleste bruker vel missvisning som er det mest brukte begrepet, jeg tenkte mer i rettning himmelkoordinater når det gjelder declinasjon, men "magnetisk declinasjon" høres vel litt mer avansert ut.. :winke1: Regner med du går med deviasjonstabell i lomma, gjerne tre forskjellige etter hvilket våpen du har (rustfritt stål løp, eller blånert) og gjerne om du har samekniven på høyre (styrbord..), eller babord.. Eller foretar du deviasjonskontroll, du har vel gjerne gyrokompass med deg også, bare og peile sola i opp/nedgang cosp = (sin b/cos decl). Dessverre må du dra meg deg nautisk almanakk også, så du får ut declinasjonen og timevinkelen.. Hehe ble mye tull nå, metoden er vel grei den, men kanskje litt omfattende hvis man ligger å ser på hjorten hmm.. var det nå 250, eller 300m dit??

 

Jeg for min del, hvis jeg skal bruke en "metode" så bruker jeg stråmetoden, lukke ene øye, for så og åpne det andre, beskrevet lenger opp her. Vanligvis har jeg ikke behov for avstandsbedømmelse på jakt, men når jeg er ute å går tur så er avstandsmåleren med. Gjetter avstanden for så å måle. Vanligvis blir det noen lengre bannregler, for jeg bommer noe j... :?:lol:

 

Ops, det glemte jeg nesten, jeg har fancy milliradian retikkel, det er faktisk kjempegreier til å bedømme avstand innenfor normale avstander, men det er nesten nødvendig å ha skikkelig godt anlegg, eller tofot..

Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern har nok rett. :( Jeg skumleste tråden og feilbedømte den litt, men tenkte bare at forumet langhold kun gjelder for lange hold utover jaktsituasjoner. Beregningen jeg henviser til bruker jeg på fisketurer, hvis jeg skal posisjonere meg for deretter å gå i den retning/plassen jeg ønsker med avstandsberegning i forhold til tid på gange. Det hadde jo vært en sporty greie for langholds entusiaster i å utføre sånn posisjonsberegning etter å ha plassert gonger eller luftbalonger helt sporadisk ute i skauen.

Link to comment
Share on other sites

Mange gode tips her. :thumbup: Men boermetoden er litt vanskelig for meg. Har bare 30% syn på venstre øye. Så målet blir ikke helt lett og se :smile:

Bruker også og sammenligne avstander jeg er kjent med for og få en vis peiling, men naturen spiller deg puss hele tiden.

Har til og med lurt etter målig på 2 mål som så ut til og ligge tett opp i mot hverandre (forskjell på 150m, men så ut som 10) Måtte gå og sjekke, og det var en kløft i mellom disse som man ikke så. Alt lå på samme plan.

Skal teste ut litt forskjellig, og måle med avstandsmåler. Er bare trening som skal til. :D

Link to comment
Share on other sites

En annen måte man kan bedømme avstand uten elektronikk og uten mildot/mrad sikter, men man må vite størrelsen på objektet.

 

-Gå på 100 meter banen og sett opp en 2 meter lang stokk ved målet.

 

-Ta en liten lineal eller bruk det til kompasset, legg deg ned på standplass som på bildet med strak arm og legg hånden med linjal på kneet for å få best anlegg.

 

-Mål størrelsen til objektet som er 100 meter unna med millimeter til lineal og merk antall millimeter som rommer stokkens lengde.

 

-Del den 2 meter lange stokken i antall millimeter til linealet som du målte på avstand, og da får du vite hvilken lengde på 100 meter vil romme 1 millimeter på linealet til din strake arm. Dette tallet kan man kalle for "referanse per millimeter"

 

-Gå i skauen og mål et 1.5 meter stort rådyr med anlegg som på bildet.

 

-Bruk da formelen, høyde på rådyret i (meter/antall millimeter på linealet), så deler du dette tallet med "referansen per millimeter" *

100, og da får du avstanden.

 

Utennavn_zpsfe91b927.png

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ved 100 meter er det 140 cm mellom de grove stolpene i kikkerten min. Får en reinsbukk med kroppslengde på 2 meter plass mellom stolpene, så er det 142 meter fram til dyret. Ved 200 meter er det 140 cm mellom kors og en av de grove stolpene. Får den samme reinsbukken plass mellom kors, og en av de grove stolpene, så er det ca 284 meter til dyret.

Link to comment
Share on other sites

Man kan også bruke vanlig trådkors som milliradian. Dette er kanskje raskest og lettere å bruke enn lineal eller hårkamm, men man må bruke mildot formel på individuelle trådkors som måles opp i cm mellom stolpene på 100 meter. Som innlegget over: størrelse på objekt 200 cm delt på antall plass mellom stolpene, delt på 140 cm mellom stolpene på 100 meter, ganger 100.

 

Altså reinsbukk får akkurat plass mellom stolpene 200/1/140*100=142 meter

 

Reinsbukk får plass mellom kors og stolpene 200/0.5/140*100=285 meter

 

Reinsbukk får plass på halve mellom kors og stolpene 200/0.25/140*100=571 meter

 

Reinsbukk rommer ca. 3/4 mellom stolpene 200/0.75/140*100=190 meter

 

Reinsbukk rommer 1+1/2 mellom stolpelengde 200/1,5/140*100=101 meter

 

Reinsbukk rommer 1+1/4 mellom stolpelengde 200/1,25/140*100=114 meter

 

Så rommer den hele 2 mellom stolpelengder 200/2/140*100=71 meter

 

OBS* bruker man beregning som over, da må sikter med variabel forstørrelse være såkalte "first focal plane reticle" hvor retikkelet er plassert etter justerings kneppene mot objektivet. Dvs at trådkorset ikke forandrer seg i proposjon til målet når man skrur på variabelen, ellers blir det feil i beregning.

 

På andre sikter med trådkors mot okkularet i "second focal plane" hvor trådkorset forandrer proposjon i forhold til objekt ved forskjellig variabler, må det kun brukes en variabel til beregning som er målt i cm mellom stolpene på 100 meter.

Link to comment
Share on other sites

Etter at jeg kjøpte meg en avstandsmåler har jeg kommet fram til at å bedømme avtand over 300m er dønn umulig for meg hvis jeg bare velger et vilkårlig mål som en stein, tre, knaus osv. Når jeg ikke vet målstørrelsen blir jeg rett og slett rundlurt og bommer grovt. Spesielt vanskelig er det hvis målet jeg skal gjette meg fram til, er forbi en skogflekk, vann eller kanskje i et skyggeområde.

Link to comment
Share on other sites

Etter at jeg kjøpte meg en avstandsmåler har jeg kommet fram til at å bedømme avtand over 300m er dønn umulig for meg hvis jeg bare velger et vilkårlig mål som en stein, tre, knaus osv. Når jeg ikke vet målstørrelsen blir jeg rett og slett rundlurt og bommer grovt. Spesielt vanskelig er det hvis målet jeg skal gjette meg fram til, er forbi en skogflekk, vann eller kanskje i et skyggeområde.

 

Når jeg er på jakt, så er det som regel etter et dyr av noe slag. Stein, tre, knaus osv. pleier jeg ikke skyte på ;)

Link to comment
Share on other sites

Til storviltjakt er det ikke noe tema siden avstandene er greit innenfor det jeg klarer å beregne rimelig kjapt eller kjapt nok og målet er relativt stort. Skulle det være snakk om langholdsjakt mener jeg personlig at å ikke bruke LRF er idioti. Svikter LRF'en er det rett og slett bare å gå hjem. Siden dette er postet i Langhold-delen av forumet regner jeg med at jakt ikke er primær tanken bak spørsmålet, men skyting på steiner, stål, istapper, ballonger, leirduer osv. I helgen skaut jeg sammen med en som er flink til å mille og selv om det nok hadde blitt noen bom med bare milling på noen mål er det faktisk sånn at milling kan gi mer korrekt avstand enn LRF enkelte ganger oppdaget vi så lenge man vet størrelsen på målet.

 

Innenfor 300m, bruker jeg sammenligningsmetoden enkelt å greit. Jeg har vært på 100, 200 og 300m baner og sammenligner da feks hvor lang en 200m bane er med det jeg ser i skauen. Det finnes mange plasser at jeg blir lurt også innenfor 300m, feks over vann eller en skyggefull dal, men som oftest så går det greit og jeg ville nok ha vært innenfor på en 30cm sirkel.

Link to comment
Share on other sites

Når man ikke vet størrelsen på objektet, hvordan synes dere det er å bruke M711 kart og krysspeiling av egen posisjon på to plasser for å identifisere posisjon til målet og måle avstanden på kartet, slik som jeg beskrev tidligere i denne tråden? Dette er for lange hold og er det noen her som har prøvd det? Måler du opp streken på kartet, da får du samtidig automatisk rett vinkelavstand dersom du befinner deg oppe eller nede for målet. På kartet kan en også lese og observere topografien fra seg selv til målet, hvis man er flink. Jeg tenker litt på spm til trådstarter om avstandsbedømmelse uten elektronikk. Stålplater og luftballonger kan man jo på forhånd ta mål av for å mille seg til avstand.

Link to comment
Share on other sites

Ballongen kan krympe eller utvide seg i varmen og man trenger ikke nødvendigvis vite målene på en stålgong. En gong trenger heller ikke å være fullt synlig.

 

Hvis man tar jakt som utgangspunkt så kan jeg ikke tenke meg at krysspeiling fungerer noe særlig ved bruk av kart og høydemåler? Til stillestående mål som steiner og gonger så fungerer det sikkert bedre men det er jo også veldig avhengig av terrenget da. I terreng uten noen særlig landemerker kan det jo være køddent å vite hvor i all verden men er innenfor en vettug margin.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes også en til måte å beregne ut avstand uten kart, men bare med speilkompass og stoppeklokke til langt hold.

 

Du peiler et mål med speilkompasset som viser feks 270 grader magnetisk vest, gå 90 grader i annen retning feks. 000 nord i noen minutter avhengig på avstand til objekt med å telle dine skritt som du vet avstand mellom hver ca. 1 meter pr sekund. Bruk omtrent 2 minutter på dette, og peil målet på nytt som kanskje viser 266 grader magetisk vest.

 

Målet har altså forandret seg på 2 minutters gange dvs. 120 meter ca. 4 grader i forhold til deg.

 

Bruk formel 120 meter/4 grader*360=10800 meter sirkel bane mellom deg og målet.

 

Del 10800 meter på 3,14pi, så deler du dette med 2, og da får du ca. 1719 meter avstand fra deg og målet.

 

 

Beregningen over brukes i luftfart for å peile avstand og egen posisjon mellom radiofyr. :)

Link to comment
Share on other sites

Takk for invitasjonen og ikke minst den flatterende tittelen, men jeg er av den oppfatning at dersom man ikke har noe å bidra med kan man holde fred og lære av de som kan noe, evt holde seg helt unna. Dette tipset kan enkelte andre med fordel ta til seg også.

 

Når det er sagt tør det vel være kjent at det er milling som er det store for min skyting, noe flere her inne etter hvert har vært her oppe og tatt del i etter eget ønske og behov, feks Smaug. Formelen for milling er fortsatt som før, intet nytt under solen på den fronten. Hvorvidt man har glede av milling eller ikke kommer fort an på hvor romslig komfortsone man har; min er ganske romslig på det området, og jeg tåler både å bomme på gonger og å skadeskyte dem litt i ny og ne, det teller jammen som treff det også. Det er endel av oss som har det sånn. :)

Jeg bruker kart og kompass ved behov i rammene rundt selve skytinga, feks skyteretninger og helningsvinkler, men ikke til avstandsbedømming eller måling utover veldig grove avstander mellom punkter på kartet.

 

Forøvrig venter jeg fortsatt på svar på den pm'n du fikk i våres, LongRange. Du tenker jo åpenbart på meg, så jeg synes du skal ta skrittet (rent metaforisk, selvfølgelig) så vi kan bli bedre kjent, du og jeg. ;)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvis avstandsberegningene som jeg har postet frem er trolling eller nettsøppel og ikke fungerer i praksis for langhold, da kan moderator med min tillatelse bare slette alle mine innlegg i denne tråden. Hvis ikke, så regner jeg med at de har nytteverdi for langholds skyting.

Link to comment
Share on other sites

LongRange. Du tenker jo åpenbart på meg

Romantisk :roll: Nå har jeg møtt dere begge og ingen havna i hestkuk-båsen, så hva dere krangler om er en gåte. Tror dere vil bli et fortryllende par.

 

Metodene til Furuoglyng har liten nytteverdi for langholdsskyting. Til navigasjon er de, og i forenklet form - svært nyttige. Jeg tør mene at at alle som kan å bevege seg i skog og mark uten GPS og slikt, faktisk bruker dem bevisst eller ubevisst.

Samtidig funker de som pekepinn ved jakt på 100-300m (retikkelmetodene) , for å å si om det er langt eller ikke langt.

 

Torquemada:

Får en reinsbukk med kroppslengde på 2 meter

Jeg må bare si - "dæven steike for en rein!"

 

Forøvrig bruker jeg en svært grei måte til å måle avstand dersom jeg ikke har laser tilgjengelig - er målstørrelsen kjent, så miller jeg - og skyter et skudd, er det svært langt og målet lite så bommer jeg som regel.

Vet|us sier da hvor mye jeg er over eller under og jeg korrigerer. 2. eller 3. skudd treffer som regel, og appen gir nøyaktig avstand ut ifra antall klikk som skulle til. Jeg tror det er den eneste metoden for avstandsmåling som blir mer nøyaktig jo lenger det blir :wink:

 

Om noen føler for å praktisere avstandsbedømming/skyting i konkurranseform, så anbefaler jeg (pånytt) feltskyting i regi av DFS - men vær forberedt på å bli knust av småjenter. Faktum er at jeg tror utsikten til nettopp det er grunnen til at mange ikke tør :oops:

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Torquemada:
Får en reinsbukk med kroppslengde på 2 meter

Jeg må bare si - "dæven steike for en rein!"

 

Store Norske leksikon: Kroppslengde 185–220 cm

Norsk villreinsenter: Kroppslengde inntil 220 cm

Wikipedia: total kroppslengde på mellom 150 og 230 cm

Hjortevilt.no: Kroppslengde inntil 220 cm

 

 

M67, hva mener du er normal gjennomsnittlig kroppslengde på en bukk?

Link to comment
Share on other sites

hva mener du er normal gjennomsnittlig kroppslengde på en bukk

1.40-1.70 kanskje? Det er mulig jeg er for vant til tamrein og at den er mindre? Riktig store dyr kanskje 1.80? Klarer ikke å begripe at en reinsbukk kan bli 2 meter lang, mulig om du henger den opp og måler fra snute til hale, men å bruke det som basis for avstandsmåling...

 

kroppslengde

Jeg snakker om kroppen, ikke hele dyret med hals og hode,

 

Slik, her med tysk #4 på 100m, så er denne reinen 140cm lang

rein100FD4.jpg

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...