Jump to content

salg av gammel samlerammo


Tom K

Recommended Posts

Jeg har noen gamle patroner som bare ligger her, alt fra 12,7 til 22 nøtteskudd, hvordan gjør jeg hvis jeg skal selge disse ? Har hatt de i mange år men er ikke registrert samler, kan jeg selge e til en samler eller må de leveres inn til politiet?

Link to comment
Share on other sites

Det var da svært også da......

 

Våpenloven paragraf 16

 

§ 16. Den som vil drive handel med skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon, må ha bevilling fra vedkommende departement. Dersom Kongen ikke annet bestemmer, gjelder dette også våpen som er omhandlet i § 5. Søknad om bevilling sendes politimesteren i det distrikt hvor søkeren akter å drive sin virksomhet.

Link to comment
Share on other sites

Ja, hvis han selger det så er det å betrakte som handel. Derfor er det ingen som nekter han å gi det bort.

 

Hvis han tjener penger på å kvitte seg med dem så er det jo handel. Hvis han gir det bort så tjener han jo ikke på det og kan ikke kalles handel, ikke sant?

Link to comment
Share on other sites

Ja, hvis han selger det så er det å betrakte som handel. Derfor er det ingen som nekter han å gi det bort.

 

Hvis han tjener penger på å kvitte seg med dem så er det jo handel. Hvis han gir det bort så tjener han jo ikke på det og kan ikke kalles handel, ikke sant?

Du mener definisjonen på "handel" er at selger tjener penger på det?

Link to comment
Share on other sites

Våpenloven paragraf 16

 

§ 16. Den som vil drive handel med skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon, må ha bevilling fra vedkommende departement.

 

Tolker jeg som å drive foretning/butikk.

 

Om jeg velger å selge en pakke med ammunisjon, driver jeg ikke handel.

Link to comment
Share on other sites

Ikke hvis du tenker over det; når du selger et våpen må salget registreres hos politiet via et eget skjema. Hvis ikke er det et ulovlig salg.

Jeg tror ikke det finnes noe skjema for salg av ammo, så dette skal skje igjennom en registrert selger.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har vel brutt loven da jeg har solgt unna ammo til våpen jeg ikke lenger har. Eller, den har jo alltid blitt gitt med våpenet, så da er den ikke solgt, men gitt bort.

 

Har vi ikke alle kjøpt ammo av andre? Dersom noen har for mye av noe, hva skal man gjøre da? Jeg fikk med uhorvelige mengder. 22lr da jeg arvet salongen til farfar. Vet ikke om han fikk det billig eller forventet matmangel i butikkene for 50 år siden. Har vurdert å selge noe av dette, men nå får jeg bare niskyte til jeg blir kvitt det jeg ikke trenger...

Link to comment
Share on other sites

Om noen tror dette er en oppkonstruert problemstilling, så er det altså ikke tilfelle.

 

http://www.sb.no/nyheter/solgte-ulovlig ... t-1.971255" target="_blank" target="_blank

 

Dømt for salg av samlerpatroner.

 

Triste saker. Her tror jeg verken politiet,retten eller tiltalte har forstått lovens intensjon.

 

Det blir for enkelt å si at salg av ammo fra private er forbudt, så løsningen må bli å gi ammoen bort. Dette vil nok være like ulovlig. Ser for meg en mann på torget med skiltet "ammo gis bort" :D

 

Men er det dette som var intensjonen med loven? Neppe. Om man f.eks skal selge en skjelden rifle i obskurt kaliber der ammo er lite tilgjengelig skal man da være avskåret fra å sende med en pakke skudd til kjøperen som står der med gyldig kjøpetillatelse for våpenet?

 

Jeg har selv solgt ammo, men kun til personer med samlerlisens eller våpenkort for aktuelt kaliber. Jeg nekter å tro en opplyst rett ville dømt meg for dette.

 

De som mener det motsatte bør sporenstreks henvende seg til Kammerets admin og forlange å få fjernet alle annonser om ammosalg som ligger på Handelskammeret.......... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Den saken høres jo stygg nok ut, men en sak har flere sider og media er ikke akkurat kjent for å være særlig oppegående hva som er lovlig og ikke. Her har det nok vært salg i stor skala og slik jeg leser den artikkelen skal det først ha dreid seg om ammo utlevert til AG'en, men så viste det seg ikke å være det allikevel. Så for å redde ansikt måtte nok påtalemyndigheten finne en annen paragraf for å få "tatt" vedkommende. Vil tro at en bedre advokat ville fått fyren frifunnet.

 

Intensjonen med at man ikke kan drive handel, er nok at eksempelvis jeg som privatperson ikke skal handle flere tusen skudd billig med kvantumsrabatt, for deretter å selge en og en eske til fullpris igjen sånn uten videre.

 

De som selger under 1000 skudd for "å bli kvitt" ammo etter et våpensalg etc går ikke under handel, da handel er noe man gjør hele tiden. Et salg er noe helt annet.

Link to comment
Share on other sites

Lov/forskrift er klinkende klar, dette krever tillatelse fra politiet.

 

For en med lovlig behov er det svært enkelt å få en tillatelse. Dette er også noe som ikke koster søknadsgebyr.

Link to comment
Share on other sites

har du amo etter ei rifle du har solgt, krever dette ingen lisens for salg av dette om det ikke er vannvittige mengder....

Mmmmm, skulle vore interessant å vite kor i lovverket du kan underbygge det der? Det blir litt sånn at det er greit å køyre i 87 km/t i 80-sona medan det ikkje er greit å køyre i 101. I praksis er det kanskje greit, men om det kan forsvarast i lovverket er noko heilt anna.

Link to comment
Share on other sites

Sammleren: Det dette dreier seg om er det juridiske, ikkje det fornuftige. Du var veldig bastant om det med små mengder kontra store mengder her i tråden. Eg lurer genuint på kor det er spesifisert i lovverket. Sia du er utruleg sikker på at du har rett så burde det ikkje vere vanskeleg å referere til korrekt paragraf i lovverket? Hugs at viss du ikkje kan det, så...

Link to comment
Share on other sites

Jeg er denne 40 årige samleren som ble tatt for å selge patroner, så derfor er jeg så bastant.....ble dømt i tingretten, men frikjent i lagmannsretten pga saks behandlings feil med anvendelse av lovverket ang kjøp og salg av amo.....Ja, du må ha salgs lisens for kjøp og salg for komersielt salg, privat salg til samlere eller enkelt personer i små mengder. Trenger man ikke å ha tilatelse, jeg har en generell samler lisens , for div patroner opp til 20mm, uten unntak. Dette med patron samlere er ikke tatt med i loverk da dette be forandret på 70 tallet en gang. Det var ikke noe tema den gang......

Link to comment
Share on other sites

Det du skreiv her var svært fornuftig og opplysande Sammleren. Eg var ikkje kjent med at du var den det var snakk om. Den manglande fornuften frå dei der oppe skal eg ikkje snakke om. Eg ønskjer tidvis å vite kvar grensa går, men det er vel i praksis ikkje så enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Det stod jo å lese at dommen ble vedtatt som en tilståelses dom eller hva det var, det var fordi jeg hadde en annen advokat jeg konforerte med på forhånd, han var en idiot.....Snakket med en annen etter på og han ordnet opp, han kjente våpenloven bedre en politiet gjordet........Men det er skummelt, politiets utroe tjenere, kan selge beslaglagt amo og det blir personal sak bare, mens jørgenhattemaker selger patroner og blir idømt bestinget fengsel.....dette har skjedd ved flere tilfeller, men de jobber fremdeles som politi...

 

Men denne saken viser jo bare hvor myye folk synser om det de leser og spinner sine egne " sanheter" ut av det......

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...