Jump to content

7 mm, 308w, 30.06, 300 wm, 9,3x62..........


NRB89

Recommended Posts

Skal ha ny rifle til storvilt, å funderer på hvilket kalibervalg jeg skal gå for :winke1: rifla skal også kunne tas med på langholdstreninger for litt plinking, å gjerne kunne utfordre min 200 str i 6,5x55..

 

Tilgjengelighet og pris på ammo er litt sentralt... Takker på forhånd for gode tips!

 

Nico

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

7 mm er et giftig kaliber så at det fungerer til jakt og strekke holdene litt innimellom er det ingen tvil om.

Nå er det jo lang kasse du har så 7 mm rem mag eller 270 er en mulighet ,dette er hylser som det ikke er mye dill med ved hjemmelading ,det finnes også masse og få kjøpt.

Eventuelt så finnes det mer spesielle patroner med mere fart men hvis dette skal være jakt rifle primert tror jeg jeg hadde stått over det.

 

Eventuelt 300 WM som er hevdet over all tvil at fungerer laangt ut så lenge du kjøper en med tvist i pipa til og stablisere tunge kuler.

Dette kaliberet er også billig og lade til selv og fornuftige priser på ferdig amo.

Link to comment
Share on other sites

Tikka T3 Lite i 308 / '06 er det første jeg tenker når du skal bære den opp og ned sørlandske heier.

Super presisjon, lette og du finner dem jevnlig på bruktmarkedet. 308 / 3006 er fine kalibre.

Eller 300wm?

 

Snubler du over en god gammel M595 e.l i greit kaliber gjør du ikke noe feil der heller.

Link to comment
Share on other sites

NRB89,

 

Her ikke tenkt å fortelle deg hva du skal gjøre, men hva jeg har gjort. Rifla har du sikkert sett

P1010015_zpsbf6e1de0.jpg

 

Filosofien er som følger:

Jakt = kuler > 140gr

Jakt = Bærbar, jeg siktet på < 4.5kg

Langt hold = høy BC og høy utgangshastighet - samtidig

Treffsikkerhet = minst mulig rekyl

Stort utvalg i kuler BC = 6.5mm, 7mm eller .30"

 

Siden jeg hadde en kort kasse fra øverste hylle fra før, avtrekk og stokk fra samme, så var riflevalget mitt gitt. Og jeg trengte kun løp og sluttstykke - det kostet mer enn mange rifler, javel - men det virker.

Lite rekyl vil jeg ha for å se at og hvor jeg treffer, og for bedre skyting fra improviserte stillinger, kort kasse og ikke noe 338-greier for å holde vekta nede, kunne bruke ei "tynn" pipe osv...

Nærmest skjæringspunktet mellom lite rekyl og over 9grams kuler med høy BC er 7mm - ser en på formfaktor så ser en at f.eks. Berger sine 7mm kuler er meget effektive design. .30" er også et godt valg.

 

Den kjøperifla som peker seg ut som presis, og mye for penger, og igjen, alltid presis, er Tikka T3 - den fås i den varianten du vil ha og i flere kaliber, og er ferdig fra eska - alt du trenger er en lyddemper og ei picatinnyskinne - eller optilock. Var jeg deg, og det fantes, så kjøpte jeg en T3 Lite i 7mm RM, evt. i 300WM eller 30-06. Det kommer an på om du skal ha ei rifle til de lange skuddene på jakt og vil ha størst mulig marginer, eller om du skal ha ei vanlig jaktrifle rifle som "også kan brukes" på langholdsskyting. 7RM og 300WM blir aldri feil, ikke Tikka T3 heller.

En Sauer 202 er dyrere, men den fins i et utall varianter, lette og tunge, du kan sette deg inn i utvalget der... Det er stort.

Det blir 5 ganger dyrere å skyte med enn 6.5x55, men vi skal vel få lært deg å lade, og da er du på 2-3gangen...

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

7RM /300WM, det er vel muligens ett fett, Det skjer mer når 300en treffer - men også når den går av... Du har helt sikkert de samme ballistikkprogrammer som jeg har, Finn de kulene du vil bruke, eller bruk Berger sine som eksempel, og finn realistiske hastigheter, på nettet, eller i Bergers ladebok, Litz sin ballistikkbok (begge er noe du bør vurdere å kjøpe eller låne, slik du spør :wink: ) Mine er utlånt,

Hvor langt ut trenger du pålitelig storviltballistikk? er det 200m, så kan du vel holde deg til 6.5x55? Ingen av kalibrene gir deg noen dramatiske fordeler over 6.5x55, men noe mer marginer om du skal skyte elgen på andre sida av en dal eller noe.

En T3 Lite i 300WM er IKKE ei veldig enkel rifle å skyte über-presist med - du ser ut til å ha god teknikk og alt det der, og vil nok mestre det, men den tilgir ingenting - du må velge mellom lett og "lett å skyte presist med" er jeg redd, og det kan være enklere i 7mm.

Poacher bruker en Blaser R93 i 7mm RM til nesten alt - og det har jeg sett at fungerer, det er et godt alternativ. Mildot har sin 280AI, som er omlag det samme som 7x64, og som du får Sauer 202en i.

300WM går det fint an å skyte rådyr med, selv om hardt ladd 208gr Amax muligens ikke bør være førstevalget - skuddplassering er uansett en sikker vinner. Jeg har etterhvert sett en himla mengde rådyr skutt med 7mm RM og Accubond, og det er absolutt å anbefale. Selv 338LM kan en skyte rådyr med, fluktstrekning er ikke et stort tema iallfall.

Roe er vel den jeg vet om som skyter mest rådyr - 6.5-284 er vel greia der i gården nå? En får Blas(t)eren i det også om en maser litt, og da får en enda mindre rekyl. 6.5-284 er og noe å vurdere vil jeg si. Det er en 6.5 som har kjørt fra diskusjonen om nok anslagsenergi til storvilt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg forstod deg riktig,så er det en 200STR du har. Den er jo super på mange områder.

 

Jeg bruker min til jakt og jaktfelt/elgbane.

Den har 74cm løp 6,5x55 som var dreid ned veldig mye når jeg kjøpte den. Det ser ut som dem har gjort det i en hobby dreibenk i en garasje ;) Men presisjonen er super.

Den har en KKC stokk som jeg liker godt.

Med en ganske tung kikkert veide jeg denne inn på 4,8kg på jaktfelt NM i år.

 

Dette er bare et tips,om du har en STR fra før.

 

Litt tung,litt lang og litt spe i 6,5. Men jeg har i utlandet skutt flere dyr opp til hjortestørrelse på over 300m uten noe problem.Elgen her hjemme detter også uten problem på de holdene som regnes som akseptable her.

 

Jeg har kjøpt 7mm Rem Mag som jeg ikke har skutt så mye med ennå og 7 WSM på vei som jeg begge skal bruke til jakt.

 

Man kan jo sette i 308 eller 30.06 løp. Har hørt om noen som har lagd short magnum. (for du har ikke lang kasse som tidligere nevnt)

 

Mitt synspunkt:

Du holder kostnadene noe nede med å bygge litt videre på den STR`n du har.

Eller bruker mer penger og kjøper det du har lyst på.

 

Jeg har gjort begge deler og kommer til å beholde alle ;)

Link to comment
Share on other sites

Takker for mange gode svar her! Jeg har bestemt meg for å anskaffe meg ei rein jaktrifle, men som jeg samtidig kan kose meg litt med på langhold...

 

Det frister helt klart med for eks. 7mm rem mag eller 300 wm, men tilgangen og ikke minst prisen på ammunisjonen setter en liten demper på kjøperlysten....

 

Min fornuft tilsier at jeg burde gå for 30-06, men vet at det ikke er noe "optimalt" kaliber for å strekke holdene.. Hvilke erfaringer har dere med 30-06-en til litt morroskyting på langhold. Hvor mye kan en forvente seg å strekke holdene sammenliknet med seks-og-en-halv-en? :winke1: blir også hjemmeladning litt frem i tiden...

 

Nico

Link to comment
Share on other sites

Tenker i første omgang en tikka t3 lite ss links. Virker ut som et godt valg... Men hvordan er for eksempel Howa riflene, eller andre rimeligere alternativer... Får du tikka kvalitet/presisjon i de? Har egentlig bare hørt positive ting om de..?

Link to comment
Share on other sites

Det er her moroa begynner, inn i ballistikkprogrammene og lek deg. Samkjør med ladetabeller for de aktuelle kalibrene og data på kulenes BC.

 

F.eks får du en 208grs Amax med en solid BC opp i anstendige hastigheter i en 06. Sender du den gjennom motorrommet til dyr så dør dem.

Det finnes også mange gode kuler fra Lapua/Sierra/Hornady i området 175-190grs med god BC.

Hvilken BC dem har og hvilken fart du kan forvente har jeg ikke i hodet, men ladetabeller og ballistikkprogrammene gir deg svaret.

Link to comment
Share on other sites

Ttsx 168g i rett under 900ms i en 3006. Den treffer hardt. Har skutt elg med denne på avstander som jeg ikke oppgir her. 185g scenar går flott ut til 1000m. Men så har jeg ei 65cm pipe i s&l min. 208g amax er en lekker torpedo. Funker bra. Skal prøves mere ut når 308NM pipa mi kommer

Link to comment
Share on other sites

En 30 kaliber med tung kule og hastighet nok til langhold gir ubehagelig mye rekyl i en lett jaktrifle. Den blir slitsom å skyte med, det krever mye trening for å kunne skyte 100-200 skudd med full konsentrasjon. Svikter konsentrasjonen så trener du inn feil som du senere vil slite med å få bort. Min mening er at 7 mm er det maksimale om du komfortabelt og stabilt skal skyte mye på langhold. Dersom du går opp i våpenvekt blir 30 kal aktuelt, men det krever mye tyngre rifle for å få samme komfort.

Link to comment
Share on other sites

Dette blir som sagt ei jaktrifle og skal brukes til det! Derfor tenker jeg på T3-en i lite versjonen. Å ligge å plinke 100-200 skudd med 30-06 ser jeg ikke for meg når jeg er å skyter langhold.... Det har jeg saueren til :winke1:

Men det er jo gøy å utforske litt med den evt nye elgbørsa å...

 

Ved kjøp av en god demper og, så får en jo ned rekylen litt å :D

Link to comment
Share on other sites

Slik du skisserer bruken, og med ei 6,5 fra før til langhold og ev.mengdetrening så ville jeg gått for .300 Wm av de du lister opp i trådtittelen.

 

Mulighet for tunge kuler til storvilt og gode egenskaper til langhold. Forutsetningen er selvfølgelig at du takler rekylen i ei rifle som er lett nok til at den er grei å bruke på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Tikka Supervarmint i .300 win mag. Den fungerer egentlig ypperlig til langhold prisen tatt i betraktning. Rekylen den produserer med kulevekter på 200-220 grains og en fart på rundt 900m/s er i det meste laget for hva som er enkelt å beherske i en rifle som har vekt som en T3 lite.

 

Jeg snakker selvfølgelig utifra egen erfaring, men etter jeg monterte på en GRS-stokk med limbsaver så er den et helt annet dyr å skyte med. Det gikk fra nesten ubehagelig til bare moro - Men nå veier den da på langt nær så lite som en t3 lite heller. Tipper den veier rundt 7kg med optikk og demper.

Og en rifle på 7kg er i det meste laget for hva jeg gidder å drasse med meg rundt i skauen (Postering med liten avstand til bil blir noe annet).

 

Men jeg kan nesten si deg med en gang at om du skal ha noe potent ammo i enten 7mm eller .300wm så må du lade selv. Kuleutvalg i ferdigsydd er begrenset, og prisen er helt forferdelig. Dette er ikke rakett-forsking, det blir en hobby og en klar fordel da du kan lade akkurat de kulene du vil til de hastighetene som passer viltet du skal jakte på. Det er også enklere å få til god langholdsammo enn hva som er å få kjøpt ferdig.

Jeg kjøpte ladeutstyr i forbindelse med at jeg kjøpte rifle i 300wm, og har ikke angret et sekund. Ladeutstyret er spart inn mange ganger bare det første året, og jeg kan lade treningsammunisjon som går godt (upåklagelig presisjon ut til 1225 meter) til prisen av ferdigsydd kvalitetsammo i 6.5x55.

 

Det spørs jo litt hva du tror du kommer til å gjøre mest.

Skyte/leke mest på lengre hold = anbefaler deg en t3 supervarmint i 300wm med for eksempel en GRS-stokk.

Skal du bære rundt på børsa ville jeg valgt 7mmRM i lite-versjon.

Link to comment
Share on other sites

Takk for god info "Rakken" :D

 

Foreløpig lader jeg ikke selv... så det er noe jeg må lære og regner med det tar litt tid å sette seg inn i. hvordan syntes du rekylen var i din tikka t3 supervarmint med orginalstokken?

 

ammunisjonen du lader til din 300 win mag, hvor mye blir det da per skudd? og hvordan blir 300 win mag kontra 7mm rem mag i pris/kostnader per skudd en lader?

 

er vel litt mer punch i 300 vs 7 mm? da med tanke på elgjakt osv... ikke det at 7mm ikke holder :D 7 mm har vel bedre BC og er mer flattskytende, og egner seg da kanskje bedre til jakt på alt vilt i norge + LH?

 

nico

Link to comment
Share on other sites

Vil bare skyte inn at jeg skyter "grisemye" med Sendero SF i 300WM(3,8kg)+kikkert på ca 800g. Grunnen til at jeg fint kan skyte 100 skudd på en økt er rekylbrems. Jo større kruttmengde som brennes i forhold til kulediameter, jo mer effektiv er den. Uten brems er det "ubehagelig"("møter" rekylen) etter 20 skudd. Min erfaring!

 

Edit. Dette er på bane. På jakt merkes ikke rekyl(bruker ikke brems da, av hensyn til evt. tilskuere :D)

 

 

AS

Link to comment
Share on other sites

Som jeg skrev over så var rekylen på grensen til ubehagelig. Mest fordi jeg ikke var vant med slik rekyl, og litt at jeg skøyt i t-skjorte da det var grisevarmt på banen den dagen. Nå takler jeg rekylen adskillig bedre - det skal sies.

 

Prisen på trenings-ammo blir: 2.20,- i krutt (70-73grs Rhino 22), 0.45,- i hette (Federal 215 Large magnum rifle match), 1.85,- for kule (Nosler CC 190grs) og 1.50,- for hylse (Norma-hylse med 10 smell per hylse for å ta et eksempel). = 6kr blank.

 

Golden target i 6.5x55 koster 7kr smellen.

Forskjellen mellom .30 og 7mm blir forsvinnende liten, men det kommer egentlig mest an på hvilke kuler du bruker. Om jeg bruker Berger 210grs VLD kjøpt i Norge, så smetter prisen opp til 12-13kr skuddet med en gang.

 

Det er helt klart at det skjer mer desto tyngre kule du har, så det kommer litt an på hvilke marginer du er ute etter. Som M67 nevnte over så skjer det også desto mer i andre enden i form av rekyl.

 

Og ja, jeg skyter mye med rekylbrems (da blir rekylen under 6.5x55-nivå), men det tror jeg jeg kommer til å trappe ned etterhvert da det medfører en intens skallebank etter en 150-200 skudd på en helg. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ei halvtung .300winmag med 26" løp er vel nær det ultimate i mitt hode, enkelt med komponenter, grei rekyl o.s.v.

Men der er et kaliber som lett blir oversett : .280Rem (7mm), med MRP2 og 160-180grs kuler får man "alt" med en slik, gjerne 26" løp her også.

Link to comment
Share on other sites

Skal ha ny rifle til storvilt, å funderer på hvilket kalibervalg jeg skal gå for :winke1: rifla skal også kunne tas med på langholdstreninger for litt plinking, å gjerne kunne utfordre min 200 str i 6,5x55..

 

Tilgjengelighet og pris på ammo er litt sentralt... Takker på forhånd for gode tips!

 

Nico

 

 

Hei..

 

Du har en meget bra børse (200 str) og en rett ladet 6.5x55 har samme ballistiske egenskapene som en 300Win mag

Vil du ha mer futt så oppgraderer du ene av løpene til 6.5 RWS den sender ut en 9gr pil i 1000m pr sek.

 

Eg har selv en 300win mag på 3.3kg som er lett å drasse rundt med. En helt annen børse å håndtere ang rekyl,

Men for min del går det greit, men mange føler ubehag med lett våpen i magnum kaliber.

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen tvil om at 200 STR-en er et fantastisk våpen... Jeg elsker det :D

Jeg er stadig vekk innom tanken på å bruke bane-saueren som jaktbørse også.

Men det er vekten som begrenser...

 

Dersom jeg skulle "konvertere" saueren til en fullblods jaktrifle... Hvilken stokk anbefaler dere? Helst ved å oppnå lavest vekt og god ergonomi;)

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen tvil om at 200 STR-en er et fantastisk våpen... Jeg elsker det :D

Jeg er stadig vekk innom tanken på å bruke bane-saueren som jaktbørse også.

Men det er vekten som begrenser...

 

Dersom jeg skulle "konvertere" saueren til en fullblods jaktrifle... Hvilken stokk anbefaler dere? Helst ved å oppnå lavest vekt og god ergonomi;)

 

Jeg har 200 STR som jaktrifle. GRS sporter/Varmint stokk og et neddreid (16mm) og kappet 308 løp. (50 cm)

 

Da kommer vekta ned på 4,5-4,9 kg avhengig av vekten på kikkert og montasje!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Hei..

Du har en meget bra børse (200 str) og en rett ladet 6.5x55 har samme ballistiske egenskapene som en 300Win mag

Vil du ha mer futt så oppgraderer du ene av løpene til 6.5 RWS den sender ut en 9gr pil i 1000m pr sek.

Eg har selv en 300win mag på 3.3kg som er lett å drasse rundt med. En helt annen børse å håndtere ang rekyl,

Men for min del går det greit, men mange føler ubehag med lett våpen i magnum kaliber.(Fixet sitatet. Jegermeistern.)

Nå vet ikke jeg hvordan du lader 6.5x55 eller 300 win mag. Men jeg tror at en 6.5x55 sliter med å ha de samme egenskapene som en 230 grs Berger HMT kule som jeg sender ut i 900 m/sek i min 300 win mag. Den komboen er råere enn 338LM som jeg skyter mye med.

Har forøvrig en 6.5x65RWS selv, og den er meget ypperlig til jakt og langhold. Den er nok nærmere en 300 WM enn x55.

Link to comment
Share on other sites

Slettet sitatet av forrige innlegg. Jegermeistern.

 

Hei...

 

ja du har helt rett Knut Erik,

Eg skulle ha skrevet at en 6.5x55 ladet med kule med samme ballistiske egenskapene som den i 300win mag i samme utgangshastighet vil ha samme ballistikk ang knepptabel både for kulefall og vind.

 

Det eg mente er at lader man en 6.5x55 med samme utgangshastighet og kule med samme ballistiske egenskapene som det man har i 300win mag så er ballistiske egenskapene lik. Eg veit ikke om der er kule i 6.5mm med samme ballistik som en 230 grs Berger HMT kule i cal 30. men det hadde vært noe i 6.5mm :-)

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...