Jump to content

6,5x55 tråden


Arvid.N

Recommended Posts

Har lett etter en ren 6, 5x55 tråd. Men finner det ikke..

Så, da lagde jeg en, her kan vi diskutere kaliberet og kuler og krutt og diverse.altid bra og dele erfaring.

 

Trengte en rifle til trening og småviltjakt så imorgen etter jobb henter jeg ei splitter ny browning x-bolt composite i 6, 5x55. Kikkerten som skal på er en Swarovski z4i 3-12x50. Hausken standard demper skal jeg også selvfølgelig ha.

Bilder kommer når jeg får den hjem.:)

 

 

Hvilke kuler bruker dere til trening? Og til rådyr jakt?:)

Link to comment
Share on other sites

Til trening har jeg brukt mest Sierra MK 140grains. Og 130grains Norma HPBT. Ellers bruker jeg alt av FMJ og HPBT kuler som er å skaffe.

 

Til rådyr har jeg kun brukt Hornady Interlock kuler i 6,5x55. 129 og 139/140grains. Men liker den tyngste av kulene best.

Link to comment
Share on other sites

Brukte Nosler Accubond 140grain i fjor.

Velta dyr fra Voksen elg til rev.

Fannt igjen ei av ca 20 kuler.

God gjennomtrenging sopper godt lager en god sårkanal og er moderat med ødeleggelser.

Men noko skal dyra dø av, og bruke steinharde kuler i 6,5 trur eg er en dårlig ide.

Men for den som vil trene ettersøkshund er det supert :wink:

Dyra er nok akkurat like døde men reiser ett stykke før dei tar kvelden med vanlige bogskudd.

Og her på vestlandet med jakt i måneskinn er det greit att dyra legg seg sånn nokonlunde i nærheita av der dei er påskotne.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har alltid jaktet med 6,5x55.

Årsaken er at jeg har vært aktiv DFS-skytter i 30 år, og dermed godt kjent med kalibret.

Lader trening/konkurranse ammo selv, og i mange år har jeg også ladet jaktammo. Jeg har i de siste to år jaktet toppjakt, og har eksperimentert en del med krutt og kule til dette formålet. Varmint har jeg også vært innom til bever, og det blir kanskje gjenopptatt med tanke på rev etterhvert.

 

Mine ladninger på dette tidspunkt...

Trening / konkurranse: Ingen "låst", eller foretrukket ladning. Akkurat nå Norma Golden Target kule, med NC96M krutt etter ladevekter på boksen.

Storvilt: Norma 10,1 gram Oryx. Ladet normalt med Norma MRP-2, men har fått en kjempe-samling med Vithavouri N170 som må forskes nærmere på.... Jeg har brukt Oryx siden den kom, har ikke skutt voldsomt mye vilt, men synes den har fungert godt på det jeg har skutt. Både rådyr og elg.

Toppjakt: Lapua 100grains FMJ (Trainer). FMJ lades med 48,5 grains vithavouri N160. Jeg slet med å finne god ladning til denne kula, men kom i mål til slutt. Prosessen er forøvrig beskrevet i denne tråden http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=17&t=85519. FMJ-kula skal være en god kule på fugl, og presisjon god nok ihvertfall opp til rundt 200 meter. Jeg skal teste den ett år, og vurdere om jeg skal gå over til Lapua Scenar for bedre BC og presisjon etter det.

Varmint: Sierra 85grains. Har ikke fått utarbeidet noen god ladning til denne ennå. Forrige forsøk på bever ga gjennomskudd, og store ødeleggelser. Må opp i fart, men har ikke testet mer.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

a2vztd.jpg

 

Da har jeg fått den hjem:D

Gleder meg til å skyte med den, bare det kan slutte og regne!

 

Er ikke 85 grains veldi lett i 6,5x55, dagl? Jeg spør fordi jeg lurer:)

Meget interessant lesing dere alle skriver, gleder meg til å sette igang med skyting med 6, 5, blir nokk den jeg bruker til småvilt, var litt overkill å brukke win magen til rådyr... hehe:)

Link to comment
Share on other sites

AD: Sierra 85 grs varmint, så lader jeg den til 5 ulike rifler for rev og beverjakt. Vi har ikke testa noen annen kule som går bedre i våre våpen. Har nesten aldri hatt gjennomskyting på bever, mens det oftest blir gjennomskyting på rev.

Lader med 50 grs URP. Har aldri kronografert, da presisjon og effekt har vært det vi har ønska.

Link to comment
Share on other sites

Flott rifle. Du kommer ikke til å angre et sekund, har samme selv. Bruker kun ammo rundt 120 grain. Samler meget godt selv på lengre hold.

 

Flott:) hvor langt hold har du skutt med den på?

Ligger du på 120 grain både på dyr og blink?:)

Link to comment
Share on other sites

Trenger litt hjelp av noen med QL.

Jeg driver og lader meg oppover med litt testing av 123gr Scenar kuler.

Jeg har ladet 50gr VV N560 Col.78.00 uten trykktegn i 56cm pipe. Hastighet kronografert til 840ms.

 

Jeg har nå ladet følgende, men ikke testskutt :

 

Scenar 123gr

VV N560 50,5gr

Col: 77.00

Hette BR-2

Pipelengde 56cm.

 

Scenar 123gr

VV N560 51,gr

Col: 77.00

Hette BR-2

Pipelengde 56cm.

 

Scenar 123gr

VV N560 51,5gr

Col: 77.00

Hette BR-2

Pipelengde 56cm.

 

Scenar 123gr

VV N560 52gr

Col: 77.00

Hette BR-2

Pipelengde 56cm.

 

Er det noen som kunne sjekket litt i QL før jeg begynner og teste disse.

Grunnen til litt forsiktighet er at vi er 3gr høyere enn tabellen til Lapua på dette punktet.

Der er forøvrig Col. satt til 80.00, men jeg skjønner ikke hvordan kulen får noe hold da.

 

 

Håper noen kan hjelpe meg litt her.

Våpenet er en Synchro 202 med maks Col uten friflukt på 123gr Scenar 79.48 i mitt løp.

 

Nec dien er 0.291 og da sitter kulen helt OK etter min oppfatning.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Du er 3gr høyere enn oppgitte ladedata? Og du ønsker sikkerhet i et simuleringsprogram? Du har en optimistisk god tro på hvor nøyaktig QL er. Dersom du går 3 gr over ladedata skal du ha såpass gode rutiner for trykkmåling at QL blir unødvendig for deg.

 

Hvilke metoder bruker du for å sjekke trykket underveis?

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Micrometer selvfølgelig.

560 er etter min erfaring et "snilt krutt" når man lader seg oppover med sakte trykkutvikling.

Men når jeg endrer Col. og øker over oppgitt maks så liker jeg og kunne ha simulasjon som en pekepinn på forventet trykk.

All informasjon er god informasjon.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Scenar 123gr

VV N560 50,5gr

Col: 77.00

Hette BR-2

Pipelengde 56cm.

 

892ms, meget nærme max.

 

Scenar 123gr

VV N560 51,gr

Col: 77.00

Hette BR-2

Pipelengde 56cm.

 

902ms, over max.

 

Scenar 123gr

VV N560 51,5gr

Col: 77.00

Hette BR-2

Pipelengde 56cm.

 

913ms, godt over max.

 

Scenar 123gr

VV N560 52gr

Col: 77.00

Hette BR-2

Pipelengde 56cm.

 

923ms, veldig godt over max.

 

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Tusen takk for hjelpen Vetle.

Meget interesang utvikling her.

 

Her må mann trå varsomt uansett men litt data er godt nytt.

Hva er max satt som i QL. er det 3700 bar som gjelder der?

Mener og huske at noen her inne hevder at Sauer kasser skulle tåle 4000 bar. i en eller annen tråd.

Jeg tror for min del at 51gr. blir maks av hva jeg tester uansett.

Så da kommer kulehammeren frem igjen.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Er ikke 85 grains veldi lett i 6,5x55, dagl? Jeg spør fordi jeg lurer:)

 

Jo, 85 grains er lett. Men det er litt av vitsen med den, da tanken er at den skal ekspandere kraftig og ikke få restvekt nok til å slå igjennom. Men dette har du jo fått svar på allerede. Jeg fikk også svar på at den ofte gir gennomskudd på rev, og fikk noe å tenke på....

Angående presisjon, så har jeg ikke nok erfaring til å uttale meg. Jeg fikk brukbar presisjon, men ble aldri (ennå...) ferdig med å teste i mitt våpen.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Flott rifle. Du kommer ikke til å angre et sekund, har samme selv. Bruker kun ammo rundt 120 grain. Samler meget godt selv på lengre hold.

 

Flott:) hvor langt hold har du skutt med den på?

Ligger du på 120 grain både på dyr og blink?:)

 

Ja bruker samme på både dyr og blink. Så langt har jeg kun fått skutt på 700m Men det går som en drøm.

Link to comment
Share on other sites

til rev og ikke matvilt bruker jeg stort sett 120 grs NBT og litt v-max. (noen ganger elgjaktammoen)

til matvilt: Fusion 140 grs.

Langhold: 120 grs NBT, 140 grs Lapua Scenar, 140 grs Norma helmantell og har prøvd amax.

 

har prøvd 120 grs barnes tsx i min 6.5x55 og syns det var helt perfekt med samlinger på 100m og 400m

 

eneste jeg vurderer er å få tak på ei litt tykkere og lengre pipe til mauseren så jeg får mer fart til langholdsskytinga. har jo igrunn latt 6.5x55'n få stå i skapet siden jeg fikk 300 winmag'n

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ladet 123grains lapua scenar. Minimums lading er 41, 5 og maks 45, 1 grains ifølge lapua sin tabell..

Jeg ligger på 44, 5 nå og får sota hylser og lite rekyl.. noen som har erfaring med lading til den kula? Er forresten n160 krutt

Link to comment
Share on other sites

Bruker til trening/elgbane og jaktfelt: 7grams Lapua scenar foran 40 grn N140 og Federal 210 hette i Lapua hylser. Det gir Vo 855 m/s og fin presisjon i min Sako SS 75. Jakter med den børsa i bukkejakta. Da bruker jeg 120 grn Nosler Ballistic tip foran 49,5 grn N160 og Fed.hetter. Vo 940 m/s. Jakter mye fra tårn mitt ute på et jorde, så ladningen er fin til noe lengre hold. Syns den kula dreper fort, selv om litt bogkjøtt må ofres. Men bikkja får litt da :wink: . Effektiv på rev og grevling også :D

Link to comment
Share on other sites

Noen som har ladet 100grs ttsx/ tsx?

Spørsmålet mitt er hvor lavt det er mulig å gå med N150?

 

Altså er hensikten å få til en rekruttladning.

Har ikke funnet data for den aktuelle kula, men tatt utgangspunkt i 100grs NP med en startladning på 38grs N150.

Har ikke fått testet eller kronografert ennå, men tenkte å høre om noen har synspunkter på om dette høres alt for lavt ut?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...