Jump to content

Avvist i Felt Grov med CZ75


OIH

Recommended Posts

Var på favorittstevnet mitt, 1/5, hos Farris Sportsskyttere (Neste gang må jeg huske å forhåndspåmelde meg...). Snakket da med et par ferske deltakere som hadde opplevd følgende. Han ene hadde en .45 og han andre en CZ75 i 9mm. De hadde altså ett våpen hver. Mens de ventet på å få betale tenkte han ene at hvis de brukte .45'en til Mil og 9mm til grov, så kunne de begge skyte 2 grener denne dagen hvis de byttelånte våpen.

 

Da måtte de rett nok bytte våpen og program akkurat denne starten, men det var alle typer program på hvert lag, så det var ikke problemet. Vedkommende med autoritet i denne situasjonen (senior funksjonær/dommer), pekte på CZ'n og hevdet at dette var et militærvåpen, og at all diskusjon rundt temaet ble avfeid.

 

Meg bekjent er eneste kravet til "Grov" være seg felt eller UIT at våpenet skal være kaliber 7.65mm og 9.65mm samt tilfredsstille kravet til størrelse og vekt, og at ammunisjonen ikke er klassifisert som "Magnum". En CZ75 er innafor med god margin - det er ikke krav til justerbare sikter på et grovt våpen. Har sjekket litt for å finne ut om det er noen slik regel, men klarer ikke finne det ut. Jeg har selv skutt VM Grov med HK Expert i 9mm uten å bli avvist.

 

Ja, det er slett ikke optimalt med hverken CZ eller 9mm, men når man først har kjørt en bit for å være med på et stevner er det jo gøy å skyte mer en ett program, selv om man benytter samme våpen i begge?

 

Man kan jo skyte både revolverfelt og grov med samme våpen. Noen vil kanskje si at man da har fått "øvd" seg på programmet, og da har en fordel i forhold til de andre, men at det finnes noen regel som rammer dette, klarer jeg ikke se.

 

Er jeg helt på jordet?

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Kravene for grov er:

1. Avtrekksvekt minimum 1000g.

2. Våpenvekt m/magasin maks 1400g.

3. Passe i Målekasse på 300x150x50mm.

4. Maks løpslengde 153mm.

5. Maks siktelinje 220mm.

6. Munningsbremser, kompensatorer etc forbudt.

 

(Pistolreglementet 8.9/8.10).

 

En CZ75 er langt innenfor alle krav, har måttet ta tak i tidligere utdannede dommere/skyteledere i egen klubb på dette. Som også hadde dette med Militært våpen i hodet.

 

Når man får trøbbel er det lurt å kunne regelverket, og ha det tilgjengelig (De fleste har vel smarttelefon i dag, så det er bare å ha liggende på pfd på tlf).

Slik at når noen prøver seg på noe de tydeligvis ikke har kompetanse på, drar man frem regelverket, og ber de lese paragrafene selv.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

............Vedkommende med autoritet i denne situasjonen (senior funksjonær/dommer), pekte på CZ'n og hevdet at dette var et militærvåpen, og at all diskusjon rundt temaet ble avfeid...........

9mm og 38 er helt greit å skyte grov med. Man må bare følge dem samme skytestillingene som er gitt for Fin & Grov.

 

Men....det som er mere intressant, er hva rettigheter en skytter har når man møter en slik kronidiot som faktisk ødelegger et stevne for en person der det tas slike openbare feilaktige avgjørelser på senior funksjonær/dommer nivå.

 

Hva gjør man i en slik situasjon der og da i en slik situasjon som er beskrevet ovenfor ?

(det er jo svært få som går rundt med regelverket i lomma)

Link to comment
Share on other sites

Jeg opplevde også en funksjonær som noe stivbeint da jeg kom for å melde meg på. Er medlem hos Farris Sportsskyttere og ble i utgangspunktet nektet å delta fordi det var dugnad 1. mai og jeg skulle visstnok skutt på lørdag. Ettersom jeg ikke var forespurt om å delta på dugnad synes jeg det var litt strengt å bli avvist. Heldigvis fikk jeg meldt meg på og skjøt en runde med revolver. Da jeg så sto i kø for å melde meg på til militær kom han bort i køen og pekte på meg mens han høylytt proklamerte at jeg ikke fikk skyte mer. For å ikke lage noe bråk fulgte jeg med som tilskuer mens kameraten min skaut fin og militær med mine våpen. Det hender en hobby er hverken morsom eller inkluderende, og noen ganger er vi ikke engang på samme lag... Ellers vil jeg nevne at det var en særs fin feltløype og de som deltok på dugnad gjorde en god jobb.

 

På forhånd vurderte vi å stille i grov klassen med CZ75 eller revolver, men prøvde heldigvis ikke å melde oss på;)

Link to comment
Share on other sites

Hva gjør man i en slik situasjon der og da i en slik situasjon som er beskrevet ovenfor ?

(det er jo svært få som går rundt med regelverket i lomma)

Da leverer man en protest. Så må juryen behandle protesten i henhold til gjeldende reglement. Og siden juryen ikke vil kunne finne noen regler som nekter en å skyte CZ75 i grovfelt, skal juryen ta protesten til følge og betale protestgebyret tilbake til skytteren. Forutsatt at reglementet følges.

Link to comment
Share on other sites

Det har ikke noe med våpengruppe etter 8.25.7.1 å gjøre da, Grov og militær er i gruppe 1, da må vel neste start på samme stevne være i gruppe 2 eller 3.

Rekkefølge for skyting av forskjellige våpen grupper, er det arrangøren som avgjør (I de tilfeller en arrangerer flere våpen grupper samme dag).

Milfelt og Grov er forøvrig i samme gruppe (Gruppe 1).

Forskjellen er at det i Grovfelt også er tillatt med anatomisk grep.

Link to comment
Share on other sites

Det er greit, men vist kronidioten selv sitter i juryen, og er like autoritær der, så blir

noe slikt bare ubrukelig teori. Jeg er ikke engang sikker på om det alltid finnes en kopi

av regelverk tilgjengelig der det avholdes feltstevner, og da har man ikke engang en

bok å se i. Hva som er teori og hva som er praksis rundt forbi tror jeg kan variere.

 

Men si at man har betalt sitt protest gebyr og fått protesten uretmessigt avslått.

Hva er neste aksjon da ?

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Feltreglementet beskriver kun stevnejury så her er det ingen ekstra muligheter for protest.

 

Fellesreglementet beskriver apelljury, men her er det kun beskrevet for Norgesmesterskap.

 

Hvis man da er uenig i en jurytolking i et approbert stevne må neste steg være eieren av regelverket, som er Fagkomite Pistol.

 

Fagkomiteen vil da måtte vurdere saken ut i fra foreliggende informasjon.

 

Sett i etterkant burde det da foreligge en skriftlig protest. Denne skulle været behandlet og svart ut skriftlig av juryen, med begrunnelse for avslag.

 

Lett å være etterpåklok, men en henvendelse til fagkomiteen om saken vil gi denne en mulighet til å gi ut informasjon om tolking av regelen.

 

Alternativt vil Fagkomiteen kunne vurdere behovet for en regelendring.

 

Det er forøvrig vanskelig å lage lovtekster hvis det ikke er vilje til å følge de.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, det er vel denne klubben som skal arrangere Felt NM 2013?

 

Det hadde vært greit om slike ting ble ryddet opp før den tid ihvertfall slik at man ikke drar hele veien til NM for så å bli møtt med slikt tull.

Ikke trivelig hvis funksjonærene er den lokale varianten av The Soup Nazi: https://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=4&cad=rja&ved=0CFYQtwIwAw&url=http%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DWZ3AOmZ2fps&ei=knmHUcTVHqzV4QSovIDYDg&usg=AFQjCNETzZiHiu0wwZoCPm9hcqEZfrcDFA&sig2=0a1hO8hXVoJM6vHj_mnFFw&bvm=bv.45960087,d.bGE

Link to comment
Share on other sites

Det er greit, men vist kronidioten selv sitter i juryen, og er like autoritær der, så blir noe slikt bare ubrukelig teori.

Den funksjonæren som har fattet avgjørelsen som det blir klaget på, skal selvsagt ikke være med og behandle klagen. Det er derfor man alltid oppnevner noen "ekstra" jurymedlemmer.

Link to comment
Share on other sites

er enig i det som blir sagt her, men det skal sies i den personens forsvar nå som jeg ikke vet hvem det var du snakket med, er du sikker på at den personen var dommer utdannet. å tror egentlig at reglementet skal vær tilstede ved alle baner/baneanlegg som benyttes. om jeg tar feil si gjerne ifra.

Link to comment
Share on other sites

...er du sikker på at den personen var dommer utdannet...

 

Jeg har overhodet ikke greie på pistolskyting og reglement rundt dette, men det kan da umulig være noen unnskyldning at vedkommende eventuelt ikke var dommer utdannet. Snarere tvert i mot.

Link to comment
Share on other sites

Selv om jeg regner med at representanter for aktuell krets og fagkomite pistol allerede har lest tråden vil jeg gjenta oppfordringen til å skrive en formell klage på dette.

 

Det er et altfor stort problem med lokale nessekonger med aparte meninger om hva som er/bør være reglementet og hvordan det skal tolkes.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...