Jump to content

1000 meter på Mjøsa


Kjell Olav

Recommended Posts

Vi har en skutt langt en stund, 500-600 meter skytes jevnlig og stort sett hver uke. I hvertfall om ikke termometeret viser alt for mange blå. Vi har også vært på 800 meter og det har for såvidt fungert bra. Men, det er noe som frister veldig med å skyte en kilometer så vi måtte bare prøve oss. Siden Mjøsisen ligger der med sine mil på mil med "tilgjengelig" skytebane så måtte det være et ideelt sted å skyte. Etter å ha snakket med sheriffen og forklart våre planer så fikk vi klarsignal.

 

Bildene kan klikkes for større versjon.

 

På vei utover en av Norges lengste og flateste "skytebaner" med gonger og utstyr. Kjekt med akebrett. 30Ihmsa (Frode) er trekkhest.

normal_20130410_105251.jpg

 

normal_20130410_105301.jpg

 

Noen vindflagg måtte på plass utover, noe som viste seg å være et smart valg da vinden snudde på seg kontinuerlig. Drill med passende trebor gjorde susen.

normal_20130410_110025.jpg

Første på plass.

normal_20130410_105120.jpg

Og det blåser litt.

normal_20130410_105143.jpg

 

Etter et par prøveboringer der det ble hull rett igjennom ( 30 - 35 cm tykk is ) greide Frode å stoppe sveiva på boret i tide slik at vi fikk satt ned to stolper. :mrgreen: Noen kjappe treskruer og stativet var ferdig.

normal_20130410_111858.jpg

 

Gongene er opp.

Standplass ligger i retning over den minste gongen og nesten inne ved land innerst i vika. Gonger 30x30 og 35x35 cm....litt små kanskje.

normal_20130410_112219.jpg

 

Standplass.

Frodes sauerprosjekt og borterst min SSG 3000 klone, begge i 6,5.

normal_20130410_132019.jpg

Avstand til gong er etter gps nøyaktig 1000 meter, og ute på isen var det optimalt mottak av satellitter. Lot gps'n midle gongstativet når jeg satte veipunkt og og fikk en nøyaktighet på +/- 1,5 meter.

normal_20130410_115911.jpg

 

Bare å skru opp.

normal_20130410_120512.jpg

 

Frode har vært ute på 100m med en skive for å verifisere treffpunkt.

normal_20130410_132042.jpg

 

Jeg liker P4Fine retikkelet i S&B PMII 4-16x50 meget godt, og det var enkelt å sentrere seg på 35x35 cm gongen på dette holdet. Hadde det feks stått en 0,5 liter brusflaske på gongstativet så hadde det vært null problem å skutt på den. Å treffe hadde vært en annen sak :mrgreen:

 

Plottet temp, barometertrykk og høyde inn i Shooter og fikk ut 108 klikk opp med min nye ladning med Scenar, sideveis ble det 5 - 12 klikk avhengig av vind. Og vinden snudde jevnt, eller krysset, så å bedømme den var ikke lett. Det skulle vise seg at å treffe ble alt annet enn enkelt, det ble stort sett sprut av snø i det fjerne, noe som måtte tyde på at treffene lå lavt. Mao Shooter var ikke enig med den faktiske kulebanen......eller mer sannsynlig så har jeg gjort en feil innstilling på denne ladningen i programmet. Det var bare å begynne å klikke seg opp og etter 15 - 20 skudd og 6 klikk opp til 114 kom første pliiiing og så 3 til på rad. 4 av 5 skudd på stålet på denne avstanden var moro. Frustrasjonen over å klundre og bare skyte hull i lufta forsvant på et øyeblikk.

 

Frode funderer.

normal_20130410_132210.jpg

 

 

Jeg hadde igjen 7 skudd med 140 A-Max i patronesken (snill ladning på 780m/s) måtte bare teste hvordan dataene til Shooter fungerte med denne. Fikk ut 126 klikk i høyde og skjøt. Treff på første skudd så her ga Shooter korrekte data. Mao det fungerer bara inndataene er riktig.

 

Sauer.

Notater er viktig så loggbok er alltid med.

normal_20130410_132521.jpg

 

Noe treff ble det til slutt, men en ting er sikkert, disse gongene på 30x30 og 35x35 er små til så langt hold.

normal_20130410_145653.jpg

 

normal_20130410_145633.jpg

 

Alt i alt en lærerik, litt frustrerende, men morsom dag.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Artig! Jeg selv har funnet ut at islagte vann er perfekt for langhold. Testet 600 meter i går, men får greit 1000 der jeg holder på også. For å spørre litt kritisk: Hadde det ikke vert lurere å satt blinkene inn mot land, ikke midt på Mjøsa, slik at eventuelle skudd som bommer på stålplata ikke treffer gården som ser ut til å ligge i kulefanget? Eller er bom på plata helt urealistisk? :lol:

Link to comment
Share on other sites

Alt i alt en lærerik, litt frustrerende, men morsom dag.

Jeg bytter rekkefølge på de ordene...og legger til "morsom dag" én gang til.

Man blir litt "frustrert" når man har gjort alt riktig og likevel bommer grovt. Man "lærer" også litt når man (etter 35 skudd) finner ut at dusterifla ikke holder på momentet:roll: Hadde isboret hatt større diameter, hadde jeg dytta hele skiten i fjord'n:lol: For første gang siden min pure barndom, kunne jeg ønske at isen lå året rundt.

Link to comment
Share on other sites

@Kjell Olav:

Dette var stas å se. Norges største innsjø som langholdsbane! Vond å slå. Tror Vetle og jeg må begynne å tenke på å realisere noe vi fabla om på vei hjem fra jaktfelt en dag: Innendørs LH-bane i en av de rette og lange tunnelene på E18 :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Vi har endel vann her omkring, problemet er at folk ferdes OVERALT. Foreldre drar med seg ungene på ekspedisjoner der man trodde det ikke skulle være mulig å finne folk. Jeg har jo mitt faste sted, der dette ikke er noe problem, men jeg ser stadig nye steder som er fine å skyte mot, men folk har en tendens til å oppholde seg i bakgrunnen.

 

Genialt med 30 km til nærmeste nabo, da kan man utelukke alle rikosjetter og det som måtte være.

Jeg får som alltid, lyst til å komme på besøk og skyte, her ser jeg for meg at det burde være mulig å ta med 2km skiva mi, og sette utpå isen.

Men nå smelter vel isen fort?

Link to comment
Share on other sites

Inge E

 

Andre veien :wink:

Ligger ved land og skyter utover. Og oversikten utover er ekstrem i klart vær, så vi følte oss 100% sikre. Det er ca 30 km til land den veien vi skyter.

 

Viktig å ta høyde for at det kan komme en isfisker eller skiløper ihvertfall ! (Ikke skyt fatter'n, han går på ski over mjøsisen til stadighet...)

Link to comment
Share on other sites

Nå er jo ikke langholdsskyting noe nytt fenomen på Mjøsa. Raufoss har vel fortsatt noe testgreier i nærheten av Falken/Skreifjella. Og litt lenger sør, omtrent ved fylkesgrensa sto det et svært observasjonstårn i min barndom. Tror det var brukt i forbindelse med testskyting av artillerigranater.

Link to comment
Share on other sites

Fjellhaug standplass du tenker på tenker jeg?

 

 

Når en skyter på såpass hold er kulefallet så stort at kula er vel i isen bare "noen få" meter etter gongen hvis det blir bom. Og Mjøsisen pleier å være rimelig oversiktlig så området bak gongene burde det være lett å holde kontroll på. Det er nok betraktelig vanskligere hvis en skyter mot land.

 

Apropos standplass, er det i Trosvika dere har standplass?

Link to comment
Share on other sites

Nå er jo ikke langholdsskyting noe nytt fenomen på Mjøsa. Raufoss har vel fortsatt noe testgreier i nærheten av Falken/Skreifjella. Og litt lenger sør, omtrent ved fylkesgrensa sto det et svært observasjonstårn i min barndom. Tror det var brukt i forbindelse med testskyting av artillerigranater.

 

 

Hvor sånn ca da? Var nedover før påske og jobbet med den nye tunellen der ved Falken. Og like nord for den var det en bunkers som Raufoss hadde. På en liten knaus like ved veien ut mot Mjøsa.

 

 

Knallfin tråd Kjell Olav og 30Ihmsa :))

 

John

Link to comment
Share on other sites

VeT|Us og Hollako.

Takk for det. Det er vel bare å sette opp et par sperrebukker i hver ende av tunnelen så er bana klar :mrgreen:

 

KnuteriK.

Som Frode er inne på så tror jeg du skal bestemme deg bråfort for om du skal skyte eller ikke. Isen varer neppe så lenge nå utover. :)

 

Jeffery.

Du er inne på noe, vinkelen på kula er nok ganske bratt og den tar fort i isen bak gongene.

Trosvika er riktig ja.

 

Tord.

Det er ikke så langt fra Odalen til Stange vettu. :wink:

Men det blir vel vanskelig å få til noe mer der nå i vår.

 

Sharpshooter.

Takk for det :wink:

Link to comment
Share on other sites

Fjellhaug standplass kan nok stemme ja. Rett nord for svingene rundt Falken. Det er jo piggtråd rundt det hele, men har jo aldri sett noen aktivitet der. Den tiden er kanskje forbi.

Observasjonstårnet jeg snakket om sto noen km lenger sør. Rett nord for Skomakerbekken-gårdene. Mulig det tilhørte Fjellhaug det også. Jeg husker det som et høyt smalt tretårn, men det kan være at jeg husker feil. Sikkert omkring 30 år siden det forsvant. Om det datt ned, brant ned, eller ble revet vet jeg ikke.

Synes å huske at det var en episode der det ble bedrevet litt vel lang langholdsskyting derfra en gang. Granatene landet på Stange...

Link to comment
Share on other sites

Syntes jeg kjente meg igjen når jeg myste litt grundig på bildene. Var litt nysgjerrig på hvor dette foregikk siden jeg er ganske lokalkjent i området.

 

På Staur gård i Stange står det en kanon i hagen. Denne er rettet mot Fjellhaug og ble gitt av Raufoss som plaster på såret for at de beskjøt Staur en gang i tida. Innretting på kanonen er visstnok slik for at de skal kunne besvare ilden hvis det skulle skje igjen;-)

Link to comment
Share on other sites

Fjellhaug standplass kan nok stemme ja. Rett nord for svingene rundt Falken. Det er jo piggtråd rundt det hele, men har jo aldri sett noen aktivitet der. Den tiden er kanskje forbi.

 

Er da ikke så mange år siden jeg så i avsisa at det var skyting mot Helgøya. Regner med det var derfra. Granatene lander vel midtfjords en plass, men er jo greit at ingen er ute og dregger akkurat der de lander. Selv om de er granatene er kalde så kan de jo være leie å få i hodet eller tvers gjennom båten :)

Link to comment
Share on other sites

Man blir litt "frustrert" når man har gjort alt riktig og likevel bommer grovt. Hadde isboret hatt større diameter, hadde jeg dytta hele skiten i fjord'n:lol: For første gang siden min pure barndom, kunne jeg ønske at isen lå året rundt.

Hvis man tror det er bare å legge seg ned på 1000 meter å treffe en gong på 30x30 cm hver gang man prøver, slik en kan tolke det ut fra det siterte innlegget over, kan det tyde på:

 

1. At man ikke har fulgt med i fysikktimene på skolen.

2. At man har overdreven tro på egen selvtillit.

3. At man har sett litt for mye på amerikanske DVD'er omhandlende skyting på lange hold.

 

30ihmsa..........i stedet for å klore å slite for å få hullet i isen på Mjøsa stort nok, er det muligens bedre å vente til isen går på Mjøsa. Mye lettere å gjennomføre det du har tenkt på da :mrgreen:

Alternativt kan du sende rifla til Kongsberg. Tar den gjerne imot jeg. Kan til og med betale frakt :wink:

 

Fra spøk til skryt. Varmer en moden kropp å se at det er mye kreativitet ute å går for å få til skyting på laaaaange hold rundt om.

Veldig bra tiltak gutta.

Link to comment
Share on other sites

slik en kan tolke det ut fra det siterte innlegget over, kan det tyde på:

 

1. At man ikke har fulgt med i fysikktimene på skolen.

2. At man har overdreven tro på egen selvtillit.

3. At man har sett litt for mye på amerikanske DVD'er omhandlende skyting på lange hold.

 

30ihmsa..........i stedet for å klore å slite for å få hullet i isen på Mjøsa stort nok, er det muligens bedre å vente til isen går på Mjøsa. Mye lettere å gjennomføre det du har tenkt på da :mrgreen:

Alternativt kan du sende rifla til Kongsberg. Tar den gjerne imot jeg. Kan til og med betale frakt :wink:

 

Fra spøk til skryt. Varmer en moden kropp å se at det er mye kreativitet ute å går for å få til skyting på laaaaange hold rundt om.

Veldig bra tiltak gutta.

Lurer på om du skal ta på deg "tolkehatten" èn gang til.. Åsså kan du tolke det du IKKE har tatt med i sitatet. Dèt hadde vært mere konstruktivt å få "tolket" :roll: Man trenger ikke mange fysikktimer, mye selvtillit eller dvd-spiller for den saks skyld for å skjønne ut at moment er småviktig på en sauer. Der tror jeg du røk ut i konkurransen om å få en gratis rifle. Kom med et saklig innlegg på hvorfor rifla mister dels mye moment du, så skal jeg vurdere om du blir med i trekningen igjen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ja. Men aller mest på den fremste. Testet i går på 100m. 5 skudd uten å røre skruer = 40mm samling. 5 skudd der moment ble sjekket for hvert skudd = 12mm samling. Bedding er av Loctite s1/s2 alu og er ca 10mm tykk.

 

Du er ikke den første som opplever å miste moment på skruene.

Ikke særlig bra for som du erfarte så vil du miste mye av presisjonen.

Suerene eg har hatt med å gjøre går best på 4NM både bake og framme.

Moment nøkkel ligger altid i beggen.

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Du mister såpass fort ja :shock:

 

Er på den fremste jeg mister litt på også. Tar bestandig en sjekk før hver skyteøkt. Glemte det i går. Men likevel satt de tre kontrollskudda på 6,5 mm på 100 meter.

Har ikke målt hvor mye jeg mister, men nok til at jeg får "litt" før nøkkelen sier klikk. Bruker 4,5 NM på begge jeg. Stokken er hjemmelagd og ikke beddet.

 

En kompis av meg plagdes mye med dette på en Grs stokk. Der ble det også lagt inn beddeblokk på stokk nr 2 uten at det hjalp. Han kjøpte seg mcmillan SSG 3000 stokk istede.

 

John

Link to comment
Share on other sites

Eg må spør Kjell Olav

Har dere sjekket der kulene går ned i snøen isen ca50-80m bak skivene om kulene går ned med en så bratt vinkel at de blir liggende i gjenn uten å rikosjere,, kulene begynner å gå ned med en ganske bratt vinkel etter 1000m..

Hadde vært greit å vite..

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Har dere sjekket der kulene går ned i snøen isen ca50-80m bak skivene

Kulene 11,2m over isen på det meste. Pluss de 25 cm som utgjør avstanden fra pipe og ned i isen. Jeg har ingen anelse om hvor langt ut man må være for å nå max høyde, men noe særlig bratt vinkel er det jo ikke snakk om, og nedslagene er laaange, selv etter 1000m.

Link to comment
Share on other sites

Kom med et saklig innlegg på hvorfor rifla mister dels mye moment du,

Det er lov å sjekke tiltrekkingsmoment en gang i mellom. Ganske så elementært egentlig :wink:

 

Utilstrekkelig bedding, alternativt Locktite 243 bør også vurderes, om man er opptatt av tiltrekkingsmoment og av å beholde tiltrekkingsmomentet

over tid :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Mauser M67

 

Som 30Ihmsa sier så var det fortsatt 40-50cm lange striper etter kulene i snøen på 1000 meter. Men vi så også spor etter de som ble skutt på 100 meter, der var det treff i snøen rundt 200 meter bak skiva, så var kula på nytt nedi isen ca 300 meter lenger ut. Jeg tviler på at disse gikk så veldig langt da de ganske sikkert tumler etter første nedslag.

 

På stripene i snøen så man tydelig at kula "skrudde" mot høyre.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 years later...

Drar opp igjen denne nå nesten "Forhistoriske" tråden.

 

Båten er i opplag for tiden, og det å dra på "sjøfugljakt" for å skyte 1000m blir for tiden umulig. 

Noen som de seneste årene har vært ute på mjøsisen og skutt langt?

 

Har ei 50x50 hardox plate jeg pleier å bruke.

 

Og hva er egentlig regelverket her? Det er jo vanvittig mange grunneiere rundt mjøsa, og sånn sett ingen som "eier" vannmassene. men det faller jo heller ikke under "sjø" i lovverket?

ringe Onkel blå og spørre pent, eller prøve å grave seg ned i noen lover og forsvare handlingen da/om man blir kontrollert?

 

Hadde jo vært artig å fått til noe halvorganisert en gang?

Link to comment
Share on other sites

Østledningen skrev (7 timer siden):

ringe Onkel blå og spørre pent

Send et brev, til nærmeste lennsmannskontor og kopi nærmeste våpenkontor. Med kart, med standplass, mål, "kulefang" farlig sektor fra standplass (typisk 6 grader til sidene) og farlig sektor fra mål (22 grader til sidene). Det er vel et gammelt skytefelt der, hvor det fremdeles er plass nok.
Beskriv planer for oppmerking og avsperring, eller hvordan skyting tenkes avbrutt om noen kommer inni området - prøv å se så proff og serøs ut som mulig. Opptre helst som en klubb, og kall det gjerne for et stevne...
Henvis til den gamle skytebaneforskriften, og helst til en eller annen grunneier nær der der skal skyte, evt der dere kjører utpå elns. Farlig rekkevidde er fort 3-4km her, så det blir et greit område som båndlegges.

I dag risikerer du å få nei siden dere "slipper ut" bly, så det går an å tenke over om en skal bruke blyfritt, eller skryte på seg noe oppsamling,,, Det som treffer er jo faktisk mulig samle opp mye av.

 

Byråkrater møtes best med deres egne metoder. Ringe til Politiet og spørre om lov til noe er en sikker måte å ikke få lov, og da har du allerede fått nei. Da er det bedre å bare gjøre det, og få tilgivelse etterpå...

 

K

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (2 timer siden):

Det er vel et gammelt skytefelt der,

Fra Fjellhaug skjøt vi med 3"/50 kanon i mange år og de siste årene standplassen var i bruk var det mest sporlystesting med 20 mm og 12,7 så sikkerhetsavstand og sektorer er tilstrekkelig med hensyn til bebyggelse. Sikkerhetsavstand og sikkerhetsvinkler over blank is er vanskelig å forutse, så bruk 5 km, om det er snø på isen vil det være svært myemindre.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Uten å strekke strikken alt for langt her? Men hva om saltvann er under liggeunderlaget da man skyter?

 

Meg bekjent eier ingen grunneiere sjøen, og skytetrening her burde vel være like lovlig som hagleskyting med stålpatroner på leirduer midthavs? 

 

Stedet jeg har sett meg ut har dessuten ca 6km inn til land i bakgrunn og er således trygt.

Link to comment
Share on other sites

Østledningen skrev (42 minutter siden):

Uten å strekke strikken alt for langt her? Men hva om saltvann er under liggeunderlaget da man skyter?

 

Meg bekjent eier ingen grunneiere sjøen, og skytetrening her burde vel være like lovlig som hagleskyting med stålpatroner på leirduer midthavs? 

 

Stedet jeg har sett meg ut har dessuten ca 6km inn til land i bakgrunn og er således trygt.


Det tror jeg ikke er særlig problematisk om du skyter ut av skjærgården, og mot åpent hav. 
Jeg gjør det av og til, men det er litt mer rigging om du skal sette opp blink på en holme. Ender oftest opp med at man finner ett punkt på fjellet og skyte på.. i tillegg så blåser det jo stort sett.. og de få gangene det er stille, er det gjerne godt med båter på havet- selv på vinteren

Link to comment
Share on other sites

Her, eller i allefall i Lillesands/ Blindeleia-skjærgården kommer Politiet og gir deg pålegg om å slutte dersom du kjører bil på isen. Begrunnelsen er normalt at det ikke er trygt. Siden det er straffbart å ikke etterkomme pålegg fra Politiet er det i praksis forbudt, selv om det ikke er lov... Dvs. du kan kjøre til du blir tatt, det er jo ikke straffbart, men etter at de har pålagt deg å slutte er det straffbart... Jeg vet ikke om noen som har fått noen straff, så helt ille er det ikke.

 

Om de er like runde når du har ei rifle de kan beslaglegge ("her ute", igjen) så har det vært tilfeller der Politiet har beslaglagt hagler under lerdueskyting på holmer (typ grunneierens barn skyter lerduer) inntil de fikk klarlagt at det faktisk var lov. Det er Politiets iboende "dette kan umulig være lov"-instinkt som slår inn...

 

Jeg har som @Ospa skutt litt på blink i skjærgården - men har praksis sluttet, siden det rett og slett er for mye folk der.. Og siden det er helt unødvendig. Det er nok av skytebaner.

 

@østlendingen, hvor søren er det is 6km utover?

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (14 minutter siden):

Her, eller i allefall i Lillesands/ Blindeleia-skjærgården kommer Politiet og gir deg pålegg om å slutte dersom du kjører bil på isen. Begrunnelsen er normalt at det ikke er trygt. Siden det er straffbart å ikke etterkomme pålegg fra Politiet er det i praksis forbudt, selv om det ikke er lov... Dvs. du kan kjøre til du blir tatt, det er jo ikke straffbart, men etter at de har pålagt deg å slutte er det straffbart... Jeg vet ikke om noen som har fått noen straff, så helt ille er det ikke.

 

Om de er like runde når du har ei rifle de kan beslaglegge ("her ute", igjen) så har det vært tilfeller der Politiet har beslaglagt hagler under lerdueskyting på holmer (typ grunneierens barn skyter lerduer) inntil de fikk klarlagt at det faktisk var lov. Det er Politiets iboende "dette kan umulig være lov"-instinkt som slår inn...

 

Jeg har som @Ospa skutt litt på blink i skjærgården - men har praksis sluttet, siden det rett og slett er for mye folk der.. Og siden det er helt unødvendig. Det er nok av skytebaner.

 

@østlendingen, hvor søren er det is 6km utover?

 

K

Drammensfjorden fryser helt over på kalde vintere ;)  Isfiskerene er på plass allerede, Men det er som du sier. Du blir nok ikke "dømt" her, men en klekkelig bortvisning kommer nok etter xx antall telefoner til ops. sentralen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...