Jump to content

Hvilken sekk til reinsjakt?


ctm-4

Recommended Posts

Velg deg en sekk som er god å ha på ryggen i mange timer, ikke kjøp deg for stor sekk, jo større sekk jo mere putter du oppi den, en sekk på ca 80 liter er egentlig nok, skyter du dyr skal du ha med dette ut igjen i tillegg til alt du har puttet oppi sekken fra før,

Selv har jeg en Bergans Powerframe 130L, den kommer jeg til å legge igjen hjemme i år og bruker en 90 Liters Fjellsport sekk jeg har, den har lettere egenvekt ikke så mye reimer og greier, og er mere en nok til å bruke på reinsjakt.

Noen sverger til en stor pakkramme sekk og begrunner dette med stor plass, klarer du å bære en sekk på 60 kg i 4 timer uten å bli ødelagt i rygg og knær, ja kjøp en slik og bær tungt, jeg har gjort det i 35 år, og har knær deretter.

En sekkevekt på 35 -40 kg er mere en nok og til det duger en 80 -90 liters sekk.

Vær nøye med hva du putter i sekken av utstyr, gjør du dagsturer fra en base enten den er i fjellet eller i bygda, trenger du strengt tatt ikke så mye, ett par kniver ei lita fintinnet sag, en fjellduk ekstra sokkeskift ei tørr trøye og en varm genser, bomullsklær tar du ikke med på en slik tur hvor du blir svett, det er bare iskaldt når det blir svettevått, da er det bedre med syntstoff i ei trøye, selv så bruker jeg ullfrotte, lett og varmt, og selvsagt mat og energitilskudd, en snyltekopp greier seg, må du ha med kokeapparat, bruk da den minste kjelen og bare ett lite spritbluss, en kokeplass murer du opp av flate steiner, Tenk vekt når du pakker sekken.

Link to comment
Share on other sites

Det aller viktigste i valg av sekk er bærekomfort når sekken har maks tyngde av det du synes er greit å bære noen timer i småtungt terreng.

Er en del lette sekker på markedet som absolutt ikke er noe gøy å ha tunge kjøttbører i.

 

I mine yngre dager da jeg var sterk, sprek og "uovervinnelig", var jeg en stor tilhenger av kraftige pakkrammesekker som jeg kunne stable digre kjøttbører på for å få færrest mulig turer for å få hjem kjøttet.

Jeg er langt forbi det stadiet nå, selv om det fortsatt hender at jeg kanskje presser meg selv litt mer enn det som er sunt.

 

Idag vil jeg aldri finne på å bruke en sekk større enn 80-90 liter.

 

Du kan også lage en ryggsekk av dyret og bære det ut på den måten om det ikke er alt for stort(tungt) for deg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gikk bort fra powerframen pga at den passet ikke meg 100%

Har no recon pack og er mye mer fornøyd med den, en halvkilo mindre egenvekt er ikke dumt det heller.

Det at man har stort lastevolum betyr ikke at den må fylles helt opp, men at man kan ha utstyret inni sekken istede for og ha det utenpå sekken.

68kg i sekken kjentes like tungt ut som 50 kg i powerframen.

Link to comment
Share on other sites

Er laaangt unna den å ha den erfaringa som "Villreinjegeren" har, så skal ikkje vere bastant her. Men er det ikkje fordelaktig med ein rammesekk viss man tenker litt meir langsiktig? Er av den oppfatninga at ein 80 liters- sekk uten ramme vil bli mykje raskare slitt enn ein rammesekk (med tunge bører så klart). Eller tek eg heilt feil no?

 

SJølv brukar eg ein rammesekk av typen "Chevalier Reindeer" (130 liter), ein sekk som er veldig enkel uten så mange detaljer. Denne har blitt med i 6 sesonger, men angrer i dag på at eg ikkje den gang valgte Norrøna sin "Recon pack" som har ein heilt fantastisk bevegelighet og komfort. Men no blei også eg usikker på om dette er noko lurt kjøp likevel, og om eg heller skal gå for noko mindre...Interessant tråd!!

Link to comment
Share on other sites

Noen som er veldig opptatt av å ha plass til tunge bører her...

 

Jeg hadde først en Powerframe 130. Stor pose. Fikk oppi framdelen til ei hel simle samt lår og boger i tillegg uten problemer.. Tungt? Ja, altfor tungt!

Likte ikke hoftebeltet, og synes sekken var for stiv og et helvete å gå oppover med..

 

Kjøpte meg så Recon-Pack med Syncroflex. Fantastisk passform, og merker ikke vekta på ryggen, men knærne...... Bærer man tungt får det før eller siden konsekvenser for helsa!

Sekkeposen her takler ikke fronten på ei simle oppi, med lår oppi og boger på sida. Måtte stable mer i høyden.

Minuset med denne sekken er vekta. TOM veier den 4,7kg!!!!!

 

Jeg har nå endt opp med en 85l anatomisk sekk som veier 2,7kg.

Jeg bærer altså på 2KG mindre vekt i utgangspunktet.

Det gir meg mulighet til å ta med meg et telt på 1,5kg samt en lett dunpose, og fortsatt ikke bære tyngre enn med R-Pen tom!!

Sammen med en Optimus Crux gassbrenner, en liten gassboks, og et par drytech er jeg utrolig mobil til veldig lav vekt!

Dette er fint om man vil slippe å gå helt ut av terrenget på kvelden og inn igjen på morgenen dersom man ser dyr langt borte på tampen av dagen. Jeg gidder ikke sove i fjellduken, det blir fryktelig klamt og kaldt utpå morgensida, dersom man får sove så lenge da..

 

Hvorfor trenger man egentlig så stor sekk at man skal bære alt på en gang?

Det går seint, man er maroder dagen derpå, og får på sikt trøbbel med helsa. Det er det ikke verdt! "Den late bærer seg ihjel" sies det, og to kjappe turer med halve vekta tar ikke så mye lenger tid, dersom det viser seg å ta lenger tid i hele tatt?

 

Jeg klarer ikke svare godt på hvorfor man på død og liv må ha pakkrammesekker til kjøttjakt, og jeg gikk i må-ha fella på sekkene jeg kjøpte. Bare bortkastede penger. Skal sies at jeg kjøpte de på "supertilbud" begge to...

 

Min neste sekk blir nok mest sannsynlig en Stone Glacier (1,8kg!!!)eller Kifaru sekk. Dette er lette sekker beregnet på tyngre laster og brukes av "Backpack Sheep hunters i Amerika. Dette er folk som er opptatt av både å ta vare på helsa, og kroppen, med lett og godt utstyr.

De veier nesten ingenting, og takler helt fint 40kg (eller 60-70kg for den del). Koster vel omtrent som en Recon-Pack på full pris..

 

Det holder lenge for meg i alle fall:D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har brukt Bergans Viking II anatomisk i mange år, den er på 110(?) liter med sekkelommene etter hukommelsen. Har knadd 55 kilo i den og bært i noen timer, men har gått over til å beine ut dyret. Da slepper ein som regel så tung sekk..

Gå evt. fleire turer i stedet er mitt tips. Har recon pack men syns den er tung i utgangspunktet og den bråker/ knirker med mye vekt oppi. Det blir jeg sprø av...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Powerfame og er godt fornøyd med den. En stor fordel med pakkramme er at du raskt og enkelt kan surre fast dyret utenpå sekken og fortsatt bære stabilt. Jeg skjøt meg en ungsimle på 32 kg sist høst som jeg hadde lyst til å få med meg hel ut. Jeg har alltid med meg en bunt tynt nylontau på jakt, og det fungerte helt supert å knyte slaktet fast på ramma. Det er mulig jeg kunne truet den oppi, men jeg var alene og det hadde blitt plundrete. Min erfaring er at tung last utenpå anatomiske sekker vrir seg underveis og fort blir guffent å bære.

Link to comment
Share on other sites

Nå skriver jeg at jeg har bergans powrframe 130,,,,,,,,, det jeg lurte på om det finnes et bedre alternativ til den sekken? Sekken er blytung!!!!! Satt med kikkerten på reinsjakta i fjor og studerte 2 gammelkarer, di hadde noen idielle sekker( så ut som noen spinkle rammesekker med bra størrelse) men klarer ikke å finne noe som ligner

Link to comment
Share on other sites

Er laaangt unna den å ha den erfaringa som "Villreinjegeren" har, så skal ikkje vere bastant her. Men er det ikkje fordelaktig med ein rammesekk viss man tenker litt meir langsiktig? Er av den oppfatninga at ein 80 liters- sekk uten ramme vil bli mykje raskare slitt enn ein rammesekk (med tunge bører så klart). Eller tek eg heilt feil no?

 

SJølv brukar eg ein rammesekk av typen "Chevalier Reindeer" (130 liter), ein sekk som er veldig enkel uten så mange detaljer. Denne har blitt med i 6 sesonger, men angrer i dag på at eg ikkje den gang valgte Norrøna sin "Recon pack" som har ein heilt fantastisk bevegelighet og komfort. Men no blei også eg usikker på om dette er noko lurt kjøp likevel, og om eg heller skal gå for noko mindre...Interessant tråd!!

 

Jeg brukte en Bergans Viking anatomisk i 10 år da gikk det hull på bunnen, og måtte pensjonere denne, denne var meget god å ha på rygg og å bære med vekt opptil 35 kg, den sekken har faktisk bært ut noen tonn med reinskjøtt. Kjøpte meg en fjellsport 90 liter pakkrammesekk, helt ok,

Kjøpte så en Powerframe den var tung i egenvekt og svarte egentlig ikke opp til forventningen, altfor mye remmer og glidelåser, men mengler det viktigste, å utvide sekkeposen .

 

I år skal jeg bruke 90 literen da denne har stor åpning i sekkeposen ikke mere remmer og glidelåser en hva man trenger, og til de børene jeg har gått over til ca 30 -40 kg holder en slik i massevis, lav egenvekt har den også.

Link to comment
Share on other sites

Nå skriver jeg at jeg har bergans powrframe 130,,,,,,,,, det jeg lurte på om det finnes et bedre alternativ til den sekken? Sekken er blytung!!!!! Satt med kikkerten på reinsjakta i fjor og studerte 2 gammelkarer, di hadde noen idielle sekker( så ut som noen spinkle rammesekker med bra størrelse) men klarer ikke å finne noe som ligner

Se på bergans Finnmark om jeg ikke husker helt feil. Dem er 100L og lett og fin, kjærringa har en sånn

Link to comment
Share on other sites

Har egen rammesekk fra lillsport, meget bra

Har lånt powerframe, meget bra

Har nettopp kjøpt Eberlestock battleship v90 med hylse for våpen.

Ikke prøvd den til reinsjakta enda, men den er konstruert for 45 kilo. På vinterturen veide sekken 36 kilo, den var utrolig behagelig. mange fine detaljer på den sekken.

forhandles av winge våpen i norge.¨

jeg kjøpte av http://www.santanaoutdoors.com" target="_blank" target="_blank pga fargevalg.:)

Link to comment
Share on other sites

Hei! Jeg har aldri jaktet reinsdyr før og skal søke for første gang i år på det som er rundt Rondane, og det er noen ting jeg lurer på.

 

Kan man søke på flere dyr på et område? Eksempel søke på fritt dyr, over 40kg og under 50, For å øke kjangsen får å få kort?

Også var det dette med utstyr. Burde man ha en tung diger sekk eller minimalisere og gå for lettvekt-utstyr?

 

Takker for tilbakemeldinger :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg er fortsatt ung og sprek og bærer det remmer og tøy kan holde når jeg skal ha ut rein :mrgreen: .

 

Jeg har en gammel Norrøna Beito 80l som egentlig er mer enn stor nok. Har båret ut 65kg med den flere ganger. Ikke knirkefritt, men det går. Skal ha meg en Recon Pack nå før høsten.

 

En pakkramme er for meg et must. Ikke minst pga bærekomforen, men også fordi rammene fungere ypperlig for "knagger" til rifla og håndkikkert. Skulder og nakkepartiet får virkelig kjørt seg etter 10-12 timer i fjellet hver dag over mange dager hvis kikkerten henger rundt halsen og rifla henger over skuldra. Det er MYE værre enn å ha noen kilo ekstra på ryggen i selve sekkvekt. Når rifla og håndkikkerten henger over "knaggene" så får jeg vekta av dette også på hoftebeltet. Det er et viktig poeng!

Link to comment
Share on other sites

Hei! Jeg har aldri jaktet reinsdyr før og skal søke for første gang i år på det som er rundt Rondane, og det er noen ting jeg lurer på.

 

Kan man søke på flere dyr på et område? Eksempel søke på fritt dyr, over 40kg og under 50, For å øke kjangsen får å få kort?

Også var det dette med utstyr. Burde man ha en tung diger sekk eller minimalisere og gå for lettvekt-utstyr?

 

Takker for tilbakemeldinger :D

 

Ja, søk på alle type dyr du er intereressert i på alle områder du søker på.

Bare ta og prioriter dem på lista.

 

Dersom du skal gå langt og mye, bør du prioritere vekt. En kilo her og en kilo der, blir etterhvert jævlig tungt om du går mye i tungt terreng.

 

Så et råd til Ladden og alle andre som allerede ikke har gjort det. Kjøp dere en kikkertsele til håndkikkerten deres. Det er en av de desidert beste investeringene dere kan gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er fortsatt ung og sprek og bærer det remmer og tøy kan holde når jeg skal ha ut rein :mrgreen: .

 

Jeg har en gammel Norrøna Beito 80l som egentlig er mer enn stor nok. Har båret ut 65kg med den flere ganger. Ikke knirkefritt, men det går. Skal ha meg en Recon Pack nå før høsten.

 

En pakkramme er for meg et must. Ikke minst pga bærekomforen, men også fordi rammene fungere ypperlig for "knagger" til rifla og håndkikkert. Skulder og nakkepartiet får virkelig kjørt seg etter 10-12 timer i fjellet hver dag over mange dager hvis kikkerten henger rundt halsen og rifla henger over skuldra. Det er MYE værre enn å ha noen kilo ekstra på ryggen i selve sekkvekt. Når rifla og håndkikkerten henger over "knaggene" så får jeg vekta av dette også på hoftebeltet. Det er et viktig poeng!

Googlet den norrøna beito sekken din :D akkurat slik en jeg ser etter.,. Det var en slik gammelkara brukte,,,,, men det er vel ikke mulig å oppdrive noe slik?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Som nevnt et annet sted på forumet, foretrekker jeg å gå med en relativt lett sekk med riflehylster, feks Norrøna Integral.

 

Ved bæring av slakt, så bytter jeg til pakkramme ved bilen, Recon.

 

Veldig behagelig å bære rifla i integralen, og sekken er 2 kg lettere enn en pakkramme, noe som merkes etter en hel dag i fjellet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Er ute etter en god sekk for reinsdyrjakt og har lest meg gjennom denne tråden og mange flere om valg av sekk. Ser alle sekkene som jeg vurderer er nevnt og foreløpig har valget ligget på Norrøna Recon Pack. Etter å ha gått enda dypere inn i materien , har jeg funnet frem til flere mer ukjente sekker som nevnes, blant annet Eberlestock sekkene, er jeg mer i tvil om Norrøna sekken er den riktige allikevel. Kanskje jeg heller bør gå for den noe mindre Eberlestock V90 Battleship. Lest at både Norrøna Recon Pack og Bergans Power Frame er beregnet på personer fra 175 og oppover. Er bare 172cm i høyde, så er redd de største sekkene blir litt for store i forhold til min kroppslengde. Er det noen som har noen formening om hvordan disse sekkene er for oss på bare 172cm?

 

http://www.norrona.com/Products/0049-03/recon-synkroflex-Pack-125L

http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=3547

 

Ser Eberlestock også har en V69 Destroyer som er på 60+liter. Skal ha med meg en kamerat (sherpa) på dagsturer til fjells og jeg har kort på fritt dyr under 50kg i Ringebu fjellstyre. Med to sekker og to mann til å få ned maks 50kg med kjøtt og bein vil jeg tro sist nevnte sekk er stor nok til årets jakt. Denne kan i så fall arves av fruen om det dukker opp fremtidige behov for en større sekk! Hva mener dere? Går det greit med denne sekken til årets tur eller blir denne sekken for liten?

 

http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=3550

 

Ønsker å kjøpe sekken primært i Norge med tanke på reklamasjonsrett, så de mange gode sekkene som nevnes i div tråder som ikke er å få kjøpt i Norge har jeg pr dato ikke vurdert som aktuelle.

Link to comment
Share on other sites

Har jaktet villrein siden 1994. Har brukt Norrøna recon pack i 12 år, deretter Bergans power frame i noen år. De tre siste sesongene har jeg brukt en anatomisk, 80l. Arcteryx Bora. Sistnevnte har meget god bærekomfort og er lett i utgangspunktet. Ble lei av power frame'en pga høy egenvekt. Jeg brukte vel rammesekk i alle år pga "myten" om at det er det eneste som duger på villreinjakt. Det har åpenbart sine fordeler i forhold til hvordan man kan pakke sekken, festemuligheter osv, men for meg er det Bora'en som blir med i år også.

Link to comment
Share on other sites

Har kjøpt en Stone Glacier Solo på 1.6kg som jeg tenker bruke...

Ikke så lenge siden jeg fikk den, så har bare fått testet en kort tur i nærområdet. Lastet med 18kg - og det føltes helt uproblematisk. Stabil og ramma overfører vekta svært effektivt til hofta. Brukte den ekstra korsryggstøtta, men tror faktisk den er bedre uten, så det må det eksperimenteres litt med.

 

Vs Reconpack... med 18kg (=16.4kg last) i Stone Glacier er komforten utvilsomt bedre enn recon pack på 21kg (16.4kg last). Så spørst det når det blir 40kg+ da... Ingen sekker er vel behagelige med 40kg+, men er forbauset om ikke recon er "mindre ubehagelig" med så mye vekt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har kjøpt en Stone Glacier Solo på 1.6kg som jeg tenker bruke...

Ikke så lenge siden jeg fikk den, så har bare fått testet en kort tur i nærområdet. Lastet med 18kg - og det føltes helt uproblematisk. Stabil og ramma overfører vekta svært effektivt til hofta. Brukte den ekstra korsryggstøtta, men tror faktisk den er bedre uten, så det må det eksperimenteres litt med.

 

Synes å huske fra en lignende tråd at du vurderte Kifaru sin sekk som alternativ, jamez? Eg har sjøl tenkt å investere i ny sekk til reinsjakta, der egenvekta til sekken er 1 prioritet. Slik eg ser det er det 1)Stone glacier solo som du refererer til jamez, 2) Kifaru sin med bikiniramme, 3) 4400 Porter Pack fra hyperlite mountain gear.

 

Imidlertid finn eg fordel/ulemper med alle disse 3 lettvektsalternativa. Kva var ditt hovedargument for å velge stone glacier jamez? Har du link til nettbutikk?

Link to comment
Share on other sites

Stone Glacier og Kifaru Bikini gir uten tvil bedre mulighet for å bære litt kjøtt ned fra fjellet enn Porter Pack gjør...

Jeg var veldig usikker på Kifaru vs Stone Glacier, men det ble SG fordi den var tilgjengelig for levering umiddelbart slik at onkelen min kunne ta med hjem fra USA.

Som en bonus er den også lettere, og "load shelf" løsningen syns jeg er elegant. Dessuten har SG nok plass til alt utstyret mitt, og Kifaru highcamp ville vært unødvendig stor... Tror kanskje Kifaru'en har et ørlitt bedre hoftebelte, så hadde kanskje valgt den ellers...

 

Har justert litt mer på SG'en nå. Endret på mengden skum i hoftebeltet og justerte vinkler på skulderreimene. Så nå føles 30kg bortimot så bekvemt som 30kg kan...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 

Jeg fikk etterhvert testet denne Battleshipsekken. Og aldri i verden om det er meningen at du skal bære reinsdyr i denne! Jeg lasta den opp med 30 kg (som ikke er spesielt mye med tanke på reinsjakt) og tok en to timers tur. Sekken sklir nedover på ryggen, som fører til at de to stengene som man bøyer til gnager seg inn i korsryggen.

 

Sekken har mange smarte løsninger/lommer. Skulle jeg hatt en sekk til å bære 15-20 kg ville denne vært et godt valg!

 

Jeg endte opp med en ReconPack.

 

Artig å se at Winge satte den opp med 500 spenn etter at den scoret så godt i testet i Jakt&Fiske.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...