Jump to content

Hva er den besten demperen til 308win


Tronic

Recommended Posts

Hei har en mauser M98 i 308win som jeg ønsker en lyddemper på.

Demper jeg har sett på er:

S&L tmd 45

Sonic 45

Br reflex t8

Hva synes dere om dem, kom gjerne med forslag? Vil at den skal dempe mest mulig.

Takker for svar

 

Demperene du nevner er alle gode, best på pris, bra på demping. BR suger på vekt men er best ved mye skyting. Er du ute etter beste demping er den ikke blandt de nevnte.

 

Tre viktige elementer ved valg av demper: Demping, Vekt, Pris. Sorter etter egen overbevisning.

 

Jeg setter vekt som viktigst, deretter demping. Har bla, Sonic 45, mest for pengene?

 

Kommer til å kjøpe A-Tec CMM4.

 

Forstår ikke poenget med å ha beste demping, god nok demping og lav vekt passer meg til jaktbruk.

Link to comment
Share on other sites

For meg har dempingen mest å si i forhold til pris så da blir nok hausken litt for dyr, så i en test at sonic 45 dempa like mye som hausken whisper med forlenger, og vekta var mye høyere på hausken i forhold til sonic med 5 ekstra moduler, så det blir nok en sonic 45 demper med 3 ekstra moduler

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte sonic med 2 ekstra moduler til min Howa 308, meget fornøyd.

 

Støtter denne. Har hatt sonic45 både i 6,5x55 og nå i 308. På 308 satte jeg på to ekstra moduler og føler det er mindre rekyl og poff enn det var på 6,5x55. Hvis ikke så er det ihvertfall ikke stor forskjell.

Link to comment
Share on other sites

Nå skal jeg legge til en sak som ikke så mange tenker over, og det er hvorfor mange oppfatter Hausken som betydelig beder enn t.d. A-Tec, Sonic med flere. Tiltross for at de normalt kun demper litt bedre enn konkurrentene,

 

Ved ellers lik eller tilnærmet lik demping, er det min klare oppfatning at Hauskens dempere generelt produserer lyd i ett lavere toneleie. D.v.s. At smell med tilnærmet samme lydtrykk, ligger noe lenger nede i frekvensene enn for mange andre dempere. Og derved oppfattes som enda lavere (Stillere) og vanskeligere å retningsbestemme. Spesielt merkes dette på skytebaner og andre steder med mye reflekterende materiale. (Den nye jaktdemperen til Hausken har jeg ikke hørt, så den holder jeg utenfor. Men den ser lovende ut).

 

Selv bruker jeg A-Tec TMM4 på 308w, 6.5.55, og foreløpig også på 22-250. Stort volum, vekt 410g material alu. (Best egnet til jaktbruk grunnet ren alu innmat).

Mens jeg bruker en Hardcore Twister 35 på 223r. Lite volum, Vekt kun 250g material alu/stålfortserkede moduler.

 

Min ærlige oppfatning er at det snart ikke spiller så stor rolle hvilken demper vi kjøper, med tanke på demping. Selv de dårligste på demping er jo i dag bra nok til å skåne hørselen ved jakt.

 

Derfor vurderer jeg i dag bruksområde, vekt, lengde (balanseforskyvning), demping, og pris. Før var demping vurdert langt før prisen i det hele ble tema, og i det hele så ble det en liste over dempere som dempet akseptabelt, og så gikk man ut fra disse når man vurderte.

 

A-tec var etter mitt syn best egnet for min bruk (med tanke på vekt lengde og demping), en lett demper til jaktbruk til min 308w. I dag hadde det kanskje blitt en Sonic 45 om det var lite peng i lomma, men jeg tviler. TMM4 er ikke bare lettere, men også svært godt egnet for nattjakt med sitt relativt store volum (lite munningsblåst, kun slått av Hausken av det jeg har sett så langt). Kort sagt så ble A-Tec dengang veid ut til å ha den beste profilen i forhold til mitt tiltenkte bruk. (Hausken demperne var alt for tunge for min bruk dengang). I dag tror jeg nok at jeg i samme situasjon med de erfaringer jeg har gjort meg ville ha valgt en A-Tec Maxim Titan, eller en Hausken std i alu (SD128, vekt 393g), dette da jeg til dags dato alltid føler at må ha tarmen rykker når jeg hører Hausken dempere brukt på skytebana.

 

Med tanke på hvordan jeg vurderer tingene i dag, valgte jeg en Hardcore 35 Twister til 223r rifla, som er en kort lettvekter til allsidig bruk. Dette da den er lett, kort, demper godt nok, og er svært rimelig. (Sonic35 ble ikke valgt da den er endel tyngre med sine 305g). Denne demperen skal også tilpasses mitt 22-250 løp.

 

Til demping av 308w til mobil jaktbruk, ville jeg nok (etter å tatt prisen med i bildet). Klart vurdert Sonic 45 som den demperen jeg ville anbefale en nybegynner om penger betyr noe. Om det er snakk om mye jakt etter Hjort (natt som dag), ville jeg ha anbefalt å se nøye på Hauskens standard utgaver (Man blir ihvertfall ikke skuffet, og lydsignaturen er normalt den behageligste av demperne). Eller kanskje kjøpe til en modul eller to til en Sonic? Den er jo så rimelig at det ikke er noen krise å prøve en. (Er nok den kommende "Folkedemperen").

 

Om det i hovedsak var snakk om bøjakt på Hjort, ville jeg uten diskusjon anbefale en av Hausken sine Whisper utgaver. Til det bruket er alt annet kompromis med lommebok, ikke behov.

 

Det som er klart er at man i dag har et betydelig større utvalg å velge i av gode dempere, og det skal mye til for å gjøre de store feilene.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Bruker selv sonic45 med 3 moduler. På remington seven i 308 blir den da en smule framtung med alle 3 modulene. men passer fint fint orginal. Løpet er 42cm og pressisjonen ble bedre og bedre for hver. modul. Gikk ifra en snusboks og ned mot en 1kr på 100m.

Så er veldig fornøyd med både smell og rekyl.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...