Jump to content

Våpenblader: Hvilke er verdt å kjøpe?


Titus

Recommended Posts

Gamle utgaver av våpenjournalen..:mrgreen:

 

Litt avhenging av hva du er ute etter så liker jeg Vapentidningen, det som er på markedet av norskspråklig synes jeg er søppel, ditto med mye av det "mainstream" amerikanske.

 

DWJ er/var bra hvis det er mulig å få tak i det, og du har sånn ca tysk leseforståelse..

Link to comment
Share on other sites

Hvis du hovedsaklig er interessert i våpentekniske artikler, ladestoff og litt seriøse produkttester mener jeg de amerikanske søskentidskriftene "Rifle" og "Handloader" er meget bra. Disse må ikke forveksles med noen av de amerikanske bladene som er tilgjengelige i Narvesen o.l., dette er en helt annen kvalitet. Gå på nettsiden til Wolfe publishing og sjekk ut PDF utgavene. Her kan du også abonnere (du må abonnere på disse, er ikke i salg over disk i norden så vidt jeg vet).

 

Selv er jeg allergisk mot trofèjakt, og likekledes dølle historier fra Norge à la "gamle Hans og mauseren hans Adolf som skjøt den store bukken i myra", og derfor ligger jeg langt unna Danske jaktblader generelt og Norske tidskrift som "Jeger, Fuglehund og av og til noen våpen", "Jakt" etc. men de ovennevnte amerkinaerne har jeg abonnert på i flere år og er godt fornøyd. Svenske "Vapen" er jo også brukbart, litt riktig å støtte dette prosjektet selv om det ikke alltid er interessant på lese enda en test av Sako, Tikka el.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Skummelt lite på norsk, dessverre. Vapentidningen, Rifle og Handloader er nevnt. I tillegg inneholder Presicion shooting også mye bra lesestoff.

 

+ Accurate Rifles, Amerikan Rifleman, G&A, og Rifleshooter. :wink:

 

Hvis du har alle de, så er jeg sikker på at du vet det meste om Colt 1911, og AR15 i allefall. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du hovedsaklig er interessert i våpentekniske artikler, ladestoff og litt seriøse produkttester mener jeg de amerikanske søskentidskriftene "Rifle" og "Handloader" er meget bra. [...]Her kan du også abonnere (du må abonnere på disse, er ikke i salg over disk i norden så vidt jeg vet).

 

Og om de hadde vært i salg over disk, så hadde antagelig to nummer kostet omtrent det samme som et årsabonnement gjør om du bestiller på siden det er henvist til.

 

Sagt på en annen måte:

De er nesten latterlig billige å abonnere på;)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du hovedsaklig er interessert i våpentekniske artikler, ladestoff og litt seriøse produkttester mener jeg de amerikanske søskentidskriftene "Rifle" og "Handloader" er meget bra. [...]Her kan du også abonnere (du må abonnere på disse, er ikke i salg over disk i norden så vidt jeg vet).

 

Og om de hadde vært i salg over disk, så hadde antagelig to nummer kostet omtrent det samme som et årsabonnement gjør om du bestiller på siden det er henvist til.

 

Sagt på en annen måte:

De er nesten latterlig billige å abonnere på;)

 

Unntatt Presicion Shooting, og Accurate Rifles. De koster ca. 700,- i året hvis det ikke har endret seg. 8)

 

+ en annen ting:

 

- du får IKKE inkassovarsel hvis du ikke vil abonnere lenger. Du får rett og slett bare ikke bladet lenger.

Jeg fikk inkasso-varsel fra JEGER, så de er jeg definitivt ferdige med!! :?

Link to comment
Share on other sites

Og om de hadde vært i salg over disk, så hadde antagelig to nummer kostet omtrent det samme som et årsabonnement gjør om du bestiller på siden det er henvist til.

 

Sagt på en annen måte:

De er nesten latterlig billige å abonnere på;)

51 amerikanske pesetas for Handloader i to år, det er vel tolv blad som skal komma i posten då. Har styrt meg i alle år, men når eg såg desse innlegga blei det berre til at eg bestilte. Takk skal de, ha medKammeratar!
Link to comment
Share on other sites

Vil som tidligere nevnt anbefale Vapentidningen og gamle nummer av VJ. Men Hatari Times er også et veldig bra blad. Harald Wolf bygger mange spennende børser, og forsker mye i gammel våpenhistorie, og da særlig tyske merker og kalibrer. 9,3x70 magnum artikkelen og børsa er en glimrende i så måte.

Link to comment
Share on other sites

De utenlandske tidsskriftene kan nok være spennende, men jeg mener at dersom man har mulighet bør man støtte opp om våre norske jaktblader. Etter min mening bidrar man mer til jeger/skytter Norge med et abonement i JAKT, enn et medlemskap i NJJF. Jeg mener disse bladene er viktig for demokratiet og et talerør for vår sak.

 

JAKT og JHV er gode bidragsytere til diverse arrangementer rundtomkring. De bidrar med sponsorkroner og premier. Har hatt gleden av å samarbeide med dem flere ganger, og jeg tror mange her inne har nytt godt av Deres bidrag (kanskje uten å tenke over det).

 

Jeg godtar at mange synes disse bladene er litt uspennende. Det blir variasjoner over samme tema, men jeg tror alikevel at disse bladene kan tilføre Norske jegere noe som De utenlanske ikke kan.

 

Vi gjør oss selv en tjeneste når vi bidrar til en nasjonal jaktpresse.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
Guest graahund

Det er en uting det Buster her tar opp, hvis du ikke betaler årsabonemanget så får du en inkasso i postkassa. Hvis du ikke betaler så er det vel ensbetydene at du ikke vil ha bladet mer og da burde bladet bare stoppe. Man burde IKKE få inkasso på et kioskblad. Jeg har selv JAKT og er fornøyd med det, men hadde blitt sur hvis jeg fikk en inkasso om jeg skulle glemme og betale for eksempel. Helt enig med Buster her.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sliter med å komme meg ut av den onde sirkel. Har flere ganger bestemt meg for å kutte ned til et jaktblad (ikke våpenblad....), men sliter fortsatt med å være konsekvent. Kan jo gå glipp av noe godt hjortestoff. Så her lander Villmarksliv, JHV og Jakt i postkassa så snart de kommer ut. Men nå skal jeg begynne et bedre liv..... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Min egenrådige, subjektive oppfatning:

 

Jeg ville ikke kjøpt et abonnement på American Handgunner. Av og til kjøper jeg enkelteksemplar hvis de har artikler med innhold jeg oppfatter som nytt. Bladet innholder uhyggelige mengder reklame, opptil flere artikler hvor man bekjenner sin tro i 1911-kirken og tildels uinteressante artikler om selvforsvar med våpen. Den bruker også mye tid på å forsvare "the 2nd ammendment" (Forstår motivasjonen for dette, men å preke om det til sin egen menighet har liten gjennomslagskraft i samfunnet ellers, man stoler da på en sekundæreffekt.). Når disse faste spaltene er fylt er det ikke mye igjen til å omfatte fag, dvs ladetekniske tips, jakt med håndvåpen, tips fra gode skyttere og det morsomste av alt; gjørdetselvprosjekter (Der aksepterer jeg informasjon om 1911A1 - det jeg sliter med er skribenter som kommer hver gang en produsent har gjort en 1911variant 5 millimeter kortere eller enda verre; gjenopptatt produsjonen av en gammel modell av ren nostalgia.).

 

Jeg leter etter artikler med Ross Seyfried (#1 som fortsatt lever), Vapentidninen publiserte en tid oversatte artikler, men oversettelsen var dårlig. Originalartiklene hadde snert, mens den svenske oversettelsen var sirumpa som surstrømming. Han skrev vel strengt tatt i G&A eller Handgunner, tynnere publikasjoner siden de kommer hver måned, men ikke så overlesset med reklame som AH. De er også henfalne til 1911-lovprising.

 

AH har en bra medarbeider; Ishiro Nagata - han tar vanvittig bra bilder av våpen. En periode kom AH med midtsidevåpen :lol:

 

Ellers er jeg enig i at gamle VJ er fine greier, Vapentidningen er helt ok (Selv om Sverker Ulving er blitt en Cut&Paste-skribent) og at enkelteksemplarer av G&A og Handguns kan være lesbare. Ulempen for oss som har lest våpenlitteratur i mer enn 20 år er at våpen er finitt tema, etter en tid finner man ikke informasjon man oppfatter som ny. Våpenbransjen er også konservativ, så moderne teknologi benyttes til å forbedre gammel teknologi heller enn å være nyskapende; inntjeningsmarginene er små i denne bransjen og et våpen som ikke selger kan bli kroken på døre for et selskap.

 

Nå utelukker jeg ikke at en som nettopp har begynt å interessere seg for skyting kan ha glede av et år med American Handgunner, men tror selv en fersk leser vil begynne å irritere seg litt over gjentakelsene i denne publikasjonen.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Eg vurderer å tegne ei rekke abbonnement;

- Guns and Ammo

- Rifleshooter

 

desse kjøper eg jo uansett

 

Shooting Times

og Rifle/Handloader/Hunter

 

Ein ting eg lurer på... Er det prisen som står på nettsida det ein betaler? Eller kjem det frakt, mva eller anna i tillegg?

 

Er Shooting Times noko å satse på?

Link to comment
Share on other sites

Hvilket blad er å anbefale om man er interessert i boltrifler, og ikke hagler eller håndvåpen? MUlig jeg er litt sær.. :lol:

 

Rifle og (Petersens) Rifle Shooter

kan hende det kommer med noen enkelskudds- og bøylerifler, men det tåler du vel... :D

 

Har selv abonnert på Rifle og Handloader, mye interessant der. Og i likhet med OIH, også veldig glad i artiklene til Ross Seyfried. Har han gitt ut noen bøker forresten..?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 months later...

Min favoritt er JAKT, Det er et blad som virke som er veldig bredt innen jakt-testing og annet jaktrelatert stoff. før var det mye rype jakt og mer flatt stoff. Men når dem legger om vinklinga som dem har gjort dette året så vil jeg gi dem ros og heder( ER IKKE ALLE SOM FÅR DET AV MEG HER INNE) Men smaken er som baken delt. Vi som er mest opptatt av jakt og skyting og ikke minst våpen så er det noe av det beste i norge i dag. Hadde jeg kunne bytta ut en del av jakt og fiske bladet mitt mot JAKT så hadde jeg gladelig gjort det. Men vvirke som det er enkelte som har problem med og se vinkling mi på den saken. Kjøp jakt hvis det er jakt-jaktrelatert du er ute etter og du vil ikke bli skuffa.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...