Jump to content

Jaktfelt på DFS bane


bjugin

Recommended Posts

Som et DFS skytterlag så har vi ikke lov til å arrangere jaktfeltskyting på dyre figurer. Finnes det andre måter som gjør det mulig uten at en trår dfs på føttern. Vi har opprettet en egen jegergruppe som har tenkt å arrangere jaktfelt. Er det noen som har nå formeninger om dette. Vi er et skytterlag uten en eneste aktiv DFS skytter, men vi har 90 aktive jegere som bruker banen og en kjempe fin elg bane som har blitt brukt alt for lite. Alt vi driver med er relatert jegere men vi er et dfs lag med regler som ikke passer helt inn i de aktivitetene vi ønsker å drive med. Finnes det nå muligheter til å gå over i jeger og fisk

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvis dere er 90 medlemmer og ingen av dere er baneskyttere, gjør som dere vil?

Ingen kommer til å kaste styret på årsmøtet for å ha gjort noe 'ulovlig' og verden kommer ikke til å implodere om dere bytter ut C20 med en rev.

 

I DFS sin langtidsplan står det også at vi skal støtte uortodokse konkurranser og nye ideer i skytterlaget for å bl.a rekruttere flere jegere.

Link to comment
Share on other sites

DFS ønskjer ikkje at skyttarlaga skal arrangere reine jaktfeltstemner då dette er ei grein NJFF arrangerer. Ein vil vel ikkje trakke i beddet til NJFF. Men DFS sentralt har vel ingenting imot at eit DFS skyttarlag låner/leiger ut banen sin til jaktfeltstemner. (Veeeldig mange NJFF jaktfeltstemner vert arrangert på DFS-baner).

Løsninga er vel berre å alliere seg med nærmaste NJFF lag og arrangere i fellesskap? Arranger etter NJFF sine reglar med NJFF laget som arrangør og med DFS laget som "teknisk" med-arrangør.

Link to comment
Share on other sites

Som et DFS skytterlag så har vi ikke lov til å arrangere jaktfeltskyting på dyre figurer. Finnes det andre måter som gjør det mulig uten at en trår dfs på føttern.

Nei. DFS skal skyte på abstrakte figurer. Dyrefigurer er ikke ok. Les litt om dette i skytterboka.

Sitat fra DET FRIVILLIGE SKYTTERVESEN, SKYTTERBOKA 2012-2013 § 1-2:

I dag er det baneskyting, feltskyting, skifeltskyting/skogsløp med feltskyting og innendørs 15–metersskyting på DFS programmer (kap 11 og vedlegg1), som skal prioriteres for å fremme de formål som fremgår av grunnreglene § 1.

15–meters skyting er innført i senere år som etrekrutteringstiltak.

Skytterlagene bør i tillegg legge til rette for trening og gjennomføring av den årlige skyteprøve for storviltjegere(se vedlegg 4 ).

Ingen annen form for skyting skal foregå i DFS regi.

Ved interesse– eller ressurskonflikt mellom rekrutteringsaktivitet på DFS normale program eller tilrettelegging for skyteprøven for storviltjegere, skal rekrutteringsaktivitet på DFS normale program prioriteres.

 

Finnes det nå muligheter til å gå over i jeger og fisk

Ja er vel bare å melde seg ut av DFS og melde seg inn i NJFF. Som enkeltperson vel og merke. Å melde hele laget ut av DFS er ikke så enkelt. Da kan det føre til at DFS stopper prosessen.

Sitat fra DET FRIVILLIGE SKYTTERVESEN, SKYTTERBOKA 2012-2013 § 1-14:

Denne bestemmelse gir DFS muligheter til å gripe inn overfor et skytterlag eller et samlag som ikke fungerer.

Det er ikke fritt frem for Skytterstyret å gripe inn når som helst. Det må foreligge spesielle indikasjoner. I forbindelse med innføringen av denne bestemmelse ble det pekt på følgende situasjoner som kunne gjøre det berettiget å gripe inn med å overta administrasjonen, evt. innkalle til ekstraordinært årsmøte i et lag:

• Skytterlaget drives på en måte som strider mot DFS’ formål og grunntanke

• Skytterlaget eller samlaget "ligger nede", eksempelvis ved at siste valgte styre ikke fungerer og det ikke blirinnkalt til årsmøter m.v.

• Skytterlaget/samlaget mister styringen over sinøkonomi

• Skytterlaget blir kuppet av utenforstående krefter som dreier skytterlagets virksomhet bort fra deformål som er nedfelt i DFS’ regelverk

• Misbruk av makt – eksempelvis ved å nekte å ta inn nye medlemmer for selv å kunne sitte med makten

 

 

edit: skriveleif

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ta en titt på http://jaktfelt.mamutweb.com/company.htm" target="_blank og http://www.jaktfeltcup.com/Om_Hadelando ... ltcup.html" target="_blank

Dette er altså to forskjellige "jaktfeltkaruseller", som arrangeres av av hver sin forening som består av jegerforeninger og skytterlag. DFS-lag uten aktive baneskyttere er nok ikke helt unikt. Jeg har vært DFS-medlem i 20 år, men aldri skutt bane. Hverken trening eller stevner. I kommunen jeg kommer fra arrangeres det årlig en form for jaktfelt der (elg)jaktlagene konkurerer. Det kåres beste skytter, beste jaktlag, og beste skytterlag. Skytingen foregår på storviltfigurer på DFS-baner. Og ingen protesterer. Og det er ikke så rart, det er jo vi DFS'ere selv som ønsker å ha det slik i våre foreninger. Noen av foreningene har nesten bare jegere, og noen har kanskje overvekt av baneskyttere. Men det er plass til alle.

Link to comment
Share on other sites

Med mindre noen blir sure og lager styr er ikke dette noe problem; lag stevne og kjør på. En kan jo markere at det ikke er et ordinær jaktfeltstevne ved å kalle det "Jegerfelt" ell.

 

Jeg har noen små planer om noe lignede selv; jegerfelt, gavepremiering og mest fokus på å ha det trivelig-får se om jeg klarer å lokke flere med.

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at DFS la ned "forbud" mot jakfeltskyting i DFS-regi, og at den senere blodfattige "jegerklassen" (kun kl. 1, og på ordinære feltstevner) ble opprettet, var at jaktfelt er big business på det sentrale Østlandet. Flere hundre deltakere, og masse gavepremier, gir solid økonomisk overskudd. NJFF mente DFS tråkket i deres bed, og DFS la derfor ned forbud mot at DFS-lag kan arrangere åpne jaktfeltstevner.

 

De fleste JFF-lag driver med ymse aktiviteter - fluebinding, laks- og ørretfiske, leirdueskyting, kanskje disponerer de også noen jakt- og fiskeområder. De færreste JFF driver med rifleskyting - det overlater de til DFS-laga. Det er da også ganske naturlig - DFS har banene, instruktørene, våpen for trening, og driver med rifleskyting.

 

Følgene av at DFS-lag ikke kunne arrangere "jaktfelt" (i ymse varianter), var at dette tilbudet forsvant i store deler av landet. Noen gir jo f..., og skyter ymse programmer likevel. Undersøk med det nærmeste noenlunde aktive JFF-lag - har de ingenting i mot at dere arrangerer slik skyting, burde det la seg gjøre.

 

Men dere BØR (for å si det mildt) også skyte vanlige DFS-programmer. Prøv for eksempel "Dugleiksmerket" (se Skytterboka 12.210) - da er "treningsskudda" unnagjort.

 

Ingen annen form for skyting skal foregå i DFS regi.
Denne bestemmelsen har kommet fra Skytterstyret/skytterkontoret, og har ikke vært behandlet på Skyttertinget. Den sementerer oppfatningen av "kondomdress-skytterne" i DFS. Den er også temmelig langt fra virkeligheten i mange skytterlag. "Laget" er basisen for all "skyting" i lokalmiljøet. Etter treninga på 15-meter, tar noen fram luftpistolen, og skyter noen serier på 10 meter, eller en har kjøpt en ny bue, man rigger noe som kan stoppe pilene, og alle prøver noen skudd - og får se at pusting, sikting og avtrekk er felles for mange skytegrener.
Link to comment
Share on other sites

Nå skal ikke jag si at dette er 100% sikkert men meiner at det er en åpning for å skyte på dyrefigurer i DFS sin regien så lenge dere ikke driver med å annonsere ut dette.

 

Høggern kan sikkert vise til hvilken paragraf som jag da bryter i skyter boka.

 

Men hvis de er et brudd på regelverket er de noe å bry seg med? Hvem skal anmelde dere til DFS da? Trur du DFS kommer med NEI NEI fingeren da? Ønsker DFS ikke å ha skytterlaget som passerte 100 år for en god stund siden på laget lenger?

 

Dere har jo fått orden på 300m banen nå og det er kun et par elektroniske skiver som mangler. Ettersom ingen av de skytterlagene som er i nabolaget har tilgang te annet enn 200m kan de henda at noen utvandret DFS:ere som har lyst å skyte på denne avstand kommer tilbake. Dere har og et kjempemulighet for ~500m skyte rett mot fjellet.

 

Angående å gå «over» til NJFF må dere være klar over regelverket til DFS (kuppe styret). Personlig trur jag dere er tjent med å tilhøre DFS med tanke på den hjelp dere kan få i forbindelse med forsøk te å redusere bruk av banen og overfor kommunen .

 

Ellers så ønsker jag gjengi noe som «Flatin» så passende skrev i disse spesielle tider:

 

« Noen av foreningene har nesten bare jegere, og noen har kanskje overvekt av baneskyttere. Men det er plass til alle.»

Link to comment
Share on other sites

Ønsker jegerene (som hjå oss er 99%) dyrefigurer på jaktfelt bør de få det. Det blir jo uansett holdt "vanlig" feltskyting i lagets regi.

 

Om DFS skulle begynne å lage styr rundt dette kan de ha det så godt.

Det du sier er at du egentlig gir bæng i reglementet? ;)

Link to comment
Share on other sites

Eg synes at DFS-skyttarlag skal overlate til NJFF å stå som arrangør av jaktfeltstemner. Men dette kan sjølvsagt gjerne skje på DFS-baner, utleigd til NJFF, eller i eit samarbeid mellom lokale DFS/NJFF lag. Ingenting i DFS regelverk som skulle stoppe det.

Link to comment
Share on other sites

Skytterboka regulere alt DFS skal drive med, jaktfelt er ikke nevnt der-altså skal ikke DFS lag drive med det.

 

I dag er det baneskyting, feltskyting, skifeltskyting/skogsløp med feltskyting og innendørs 15–metersskyting på DFS programmer (kap 11 og vedlegg1), som skal prioriteres for å fremme de formål som fremgår av grunnreglene § 1.

15–meters skyting er innført i senere år som etrekrutteringstiltak.

Skytterlagene bør i tillegg legge til rette for trening og gjennomføring av den årlige skyteprøve for storviltjegere(se vedlegg 4 ).

Ingen annen form for skyting skal foregå i DFS regi.

Ved interesse– eller ressurskonflikt mellom rekrutteringsaktivitet på DFS normale program eller tilrettelegging for skyteprøven for storviltjegere, skal rekrutteringsaktivitet på DFS normale program prioriteres.

 

Ingen kommer til å løfte på et øyenbryn av at et lag arrangerer et feltstevne eller to med dyrefigurer, men det er altså ikke etter regelverket.

Link to comment
Share on other sites

Asker skytterlag drives slik du gjerne vil drive det. Vi er etskytterlag med DFS og jaktutvalg. Jaktutvalget arrangerer jaktfelt og vi skyter om hverandre på banen. Ikke noe problem. Ta gjerne kontakt med noen i Asker skytterlag, så får du kanskje noen innput..?

Link to comment
Share on other sites

Hei

Har nå vert på to stevner på feltskyting innen DFS som jeger, og vi skyter på samme skiver som DFS skytterne og det fungerer helt fint...men i går fikk jeg spørsmål om hvilken forstørrelse på kikkerten vi kunne skru opp på og boka til DFS ble plukket frem men vi klarte ikke å finne det ...er det noen som kan fortelle meg det? Noen sa 9 mens andre sa 12

Hilsen Alf

Link to comment
Share on other sites

Nettopp Vingemuttern!

 

Jeg var i helga stevneleder for "Myrkongestevnet" på Evje. Dette er et DFS stevne som har gått siden 50 tallet, og trakk over 500 skyttere i glansdagene. Siste laget har vert forbeholdt en gjeng med langkrag, HV Mauser og det som eldre er. Bekledningen er alt fra militær vadmelduniform fra unionsmobiliseringsdagene, til hatt og frakk.

 

Denne "åpne klassen" ønsker jeg å utvide til at alle kan komme å skyte med det utstyret de har. Fra og med neste år håper jeg Sørlandets benkeskytterklubb kan ha lagkonkurranse med 25x kikkert og tofot. Videre kan klasseførte skyttere skyte en ekstra runde med jaktrifla om de ønsker det, selv om DFS "forbydde" dette ved regelendringen i 2005. Premiering og slikt får organisasjonene ta selv, vi leier bare bort fasilitetene og noterer og lapper. Det må være en vinn vinn situasjon som jeg ser det.

Link to comment
Share on other sites

Inge E: Først og fremst skal du ha takk for å lede et fantastisk stevne på lørdag!

Meg og Krister var der, og det var et virkelig artig stevne! Uten tvil årets beste feltstevne!

 

Fra og med neste år håper jeg Sørlandets benkeskytterklubb kan ha lagkonkurranse med 25x kikkert og tofot.

 

For et initiativ! Vi stiller mannsterke!

Link to comment
Share on other sites

JA. Jeg var også på plass og koste meg skikkelig. 45 sekunder på 6 skudd, 2 forskjellige avstander uten å stille på siktet må jo bli en skikkelig utfordring med 2 fot og 20x forstørrelse. Får møte opp tidlig neste år, så jeg kan skyte jægerklasse først og 2 fot klasse etterpå. Kan fort bli småflaut resultatmessig da noen av dfs karene er farlig gode..

Link to comment
Share on other sites

Vetus og slurry: takk for det, jeg følte det gikk ganske på skinner, første året jeg var ansvarlig, men folk er veldig drillet på dette. Nestoren i skytterlaget i er 82 år, og svært skeptisk til kikkertsikte og jegerklasse. Tofot har jeg ikke tørt nevne enda :lol: Men det Er ikke så lett å slå hardt i bordet når de gamle har lagt ned en mannsalder av dugnad. skytterhuset dere var i har han og en til satt opp, i praksis uten hjelp... Men jeg er sikker på at vi kan få til noe her, jeg synes det er veldig artig at andre enn bare DFS folk stiller på dette stevnet. skytetidene kan tilpasses også om benkeskytterne ønsker det. Eneste begrensningen jeg ser for meg, er at de med grovere enn 308 må skyte på ferdig nedskutt vippe, tviler på stålmålet og mekanismen fra 50 tallet tåler en 338 RUM :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Inge E,

 

Kjempebra tiltak, og takk for et flott stevne (selv om dere ikke fant hullene i skiva mi :wink: ).

 

Med tofot og LH-børse kan en gå to veier om en vil tilpasse skytetidene. Enten opp, så ALLE får treff, og en konkurrerer om innertreff, eller ned, for å stresse folk opp og gi de en utfordring.

Det enkleste er nok å beholde det som det er.

 

Jeg tror vi vil kunne få med oss flere som ikke kan/tør skyte med reim, og de vil forhåpentlig bli inspirert til å skyte en "vanskeligere" klasse neste gang. Det kan jo og tenkes at det blir benkeskyttere nok til å gi matching i den klassen også.

 

Nestoren kan du forklare at nybegynnere/og ellers talentløse må skyte med støtte, akkurat som aspirantene :wink:

 

Forøvrig skal vi arrangere et feltstevne på på en DFS bane, vi skal prøve å lage litt action.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...