Jump to content

Lage target-turrets selv?


Recommended Posts

Litt inspirert av den godeste Jamez fikk jeg lyst til å lage turrets til min trofaste Leupold. Jeg har noen skrudde tanker, men ikke noe konkret på papiret enda så jeg er åpen for forslag hvis noen har prøvd på dette før meg. Litt av tanken var muligheten for løse topper for forskjellige ladninger, det burde jo være mulig å lage de med en nøyaktig indeksering så man kan bytte topp etter hvilken patron en bruker?

 

Noen som har noen spennende forslag?

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde tenkt å modifisere salongkikkerten (BSA sweet 22) med et bånd/strimle av plastikk med skriblerier.

(Antall klikk blir bare tull på denne kikkerten uansett, da de ikke er metriske, upresise og retiklet er et enkelt kors)

 

 

Tanken min er at dess lengre hold, dess mer av strimla stikker ut av tårnet,

og dermed bør det bli mulig å slippe å myse etter usynlig skrift i et lite usynlig hull,

antall runder på tårnet bli uvesentlig da det er meget synlig hvor langt man er fra null.

Kanskje kan man fargekode strimla på en intuitiv måte også.

 

Ikke helt det du tenkte på kanskje, men iallefall litt utenfor boksen..

..og jeg liker orginale skrudde ideer, så kom med dem :-D

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde tenkt å modifisere salongkikkerten (BSA sweet 22) med et bånd/strimle av plastikk med skriblerier.

(Antall klikk blir bare tull på denne kikkerten uansett, da de ikke er metriske, upresise og retiklet er et enkelt kors)

..og jeg liker orginale skrudde ideer, så kom med dem :-D

 

Hvit elektrikertape rundt tårnet, sprittusj i forskjellige farger. 25-50-75-100m. :)

Link to comment
Share on other sites

der fant du jo en fin tråd ja :)

Om du ikke vil fjerne denne fingerknotten helt så ser jeg for meg det går an å lage en muffe/gjenge som passer på lokkets gjenger. Denne kan man så dytte et 3D-printa plasttårn nedpå som passer ned på fingerknotten innvendig. Blir en veldig enkel løsning å lage, lett å bytte mellom flere forskjellige etter kulebane osv. Bør helst brukes på en kikkert som er vanntett uten lokket på da - og så kan vel den løsningen være litt slem med de stusslige små gjengene sånn på sikt.

 

apropos søk, google søk og site:kammeret.no bak søkeordene bruker å være betydelig bedre enn søkfunksjonen her, da går det også an å hoppe over på bildesøk og kjappere finne riktige bilder.

søkte på "lage turret site:kammeret.no " og hoppa over på bilder så kom alt som var relevant...

Link to comment
Share on other sites

Å skru fra 100 meter til 600 meter blir fortsatt 75 klikk for meg. Finnes det noen "patenter" i tårn som gjør dette enklere?

 

Det var noen ekstremt gode linker! Den dreiningen LongeRange gjorde i alu var meget pen.. Mon tro hvilket dreiestål og hvilken hastighet som ble brukt på benken? Jeg fikk lyst til å gjøre noe av det samme..

Link to comment
Share on other sites

Ingen fingerknott her, kun den kjipe myntslissen. Jeg tenkte å gå for en base i alu som skrus på gjengene, i senter blir det en stamme som tilpasses slissa og tetter mot basen med en o-ring. På toppen vil jeg ha utskiftbare topper som indekserer nøyaktig, der sliter jeg fremdeles med et godt design...

 

Men her er grunntanken:

assem1.jpg

 

 

 

Nilsen: Ikke tenk så mye. Har du tilgang på benk må du bare gå på og se hva du får til, til aluminium kan du bruke hva som helst av skjær og høy hastighet.

Link to comment
Share on other sites

Dreie alu har jeg så ymse erfaring med. Blir sjeldent vakkert når jeg gjør det. Håper Chiefen tar en tur innom en dag og stiller diagnose på om det er kast i hovedlagrene i benken.

 

Har vel over snittet utstyrt hobbyverksted så dette skal jeg fikse. Vil bare se på løsninger og tenke før jeg starter. Lav dørstokkmil på prosjekter har jeg også så dette tårnet må inn i prosjektlista sammen med alle de andre :)

 

Hva er det som holder tårnet fast til alu basen i tegningen din?

 

Jeg har sett en del fine indekseringsløsninger på klokker som kan brukes i tårn, men det er klart at det blir litt merarbeide. Utskiftbart knott på tårnet for forskjellig ammo og forskjellige justeringer hadde vært flott. Hmm.. Får begynne enkelt som du sier..

Link to comment
Share on other sites

Ingen fingerknott her, kun den kjipe myntslissen. Jeg tenkte å gå for en base i alu som skrus på gjengene, i senter blir det en stamme som tilpasses slissa og tetter mot basen med en o-ring. På toppen vil jeg ha utskiftbare topper som indekserer nøyaktig, der sliter jeg fremdeles med et godt design...

 

Syns det var en god ide og smart design det der...

På toppen av den stammen kan du jo sette på omtrent hva som helst, på hvilken som helst måte. Er jo lett å feste selve turreten/toppen til stammen med en skrue i senter oppå, evt settskruer radielt slik som det er på mange kikkerter orginalt. Da er det jo også lett å sette på tårnet på toppen i riktig posisjon/nullstille det.

Link to comment
Share on other sites

Litt av tanken var en løsning med løse topper som lett kan byttes uten at innstillingen endres og aller helst uten verktøy. Skrue er akseptabelt, men jeg må fremdeles pønske ut en løsning for presis indeksering av det hele...

 

Nilsen: Har ikke tegnet inn noe feste til tårnet enda, grubler fremdeles på det. Når det gjelder fin finish på alu er skarpe skjær bra, har en liten neve med høypositive skjær med 0,2 og 0,4 neseradie for slikt, men highspeed blir aldri feil. Bruk vann eller aller helst sprit for kjøling og god hastighet.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan definerer du god hastighet på benken på et emne som er 50mm og alu 6082 T6 :)

 

Topper kan byttes hvis man setter på en gjengering på utsiden igjen. Men indekseringen av disse ser jeg ikke helt hva man kan gjøre med uten å ha en intern utveksling. 75klikk for å gå fra 100 til 600 meter er fortsatt 75 klikk. Hvordan komme bort fra å telle klikk til å skru inn avstanden. Helst bare klikk for 100, 150, 200, 250, 300, 350, 400 osv til 600.

 

 

Djevelen ligger i detaljer..

Link to comment
Share on other sites

Hvordan vet jeg hvilken "runde" jeg er på hvis det ikke er et "snekkeveksel" på tårnet?

 

Jeg husker ikke i farta hvor mange klikk det er på "runden" på Meoptaen nå.. Er det bare en runde så er det jo enkelt :)

 

 

Edit: Snekkeveksel og "worm gear" er altså det samme..

Link to comment
Share on other sites

Sjå der ja Hydrox, det er omtrent det jeg tenker på. Det er egentlig ikke noe vanskelig å lage, utfordringen er ideen om løse tårn med hurtigskift. Ser du har skrudd den rett nedpå gummipakningen, du får ikke problemer med at den sklir der? Jeg sliter litt med å finne en egnet o-ring å erstatte den med...

 

Nilsen: Bånn gass :mrgreen:

Hardmetall tåler lett noen hundre m/min (for HSS bør du holde deg under 100), så du får bare prøve deg litt frem. Men høy hastighet krever også kjøling, alumulium blir veldig fort bløt og seig når den blir varm.

Link to comment
Share on other sites

I stedet for o-ring på spindelgjennomføringen så har jeg gjenger der, samme stigning som mynt-spor-skuen på kikkerten. Sammenligner med din tegning lengre opp i tråden. På den måten så følger spindelen stillskruen opp og ned. Har ingen tetninger i mine tårn, stillskruene er tette. Fine gjenger med fett på blir også ganske god tetning.

Skyter inn kikkert med å stille på spindel og deretter setter jeg rattet fast helt ned mot sokkelen. På den måten fungerer rattet i seg selv som 0-stopp.

Har ikke vært plaget med at basen flytter på seg, har bare den orginale pakningen under den.

Link to comment
Share on other sites

Er kun friksjon i kikkertens stillskrue og litt i fra de fine gjengene på spindelen i tårnet. Fungrer helt greit, og er ikke plaget med at noe flytter seg. Men jeg droppet å serratere rundt toppen på rattene for å minske faren for at noe flytter på seg når jeg transportere eller bærer riflen.

Link to comment
Share on other sites

gjenging på spindelen? unnskyld viss jeg er litt treig nå men hvorfor det? vill ikke det hindre muligheten till å "nulle ut" viss selve tårnet blir skrudd fast med gjenger til spindelen?

 

har du eventuellt fler bilder du har lyst å by på Hydrox? =) kanske litt fra hvorda du har løst det på innsiden. som nevnt ovenfor så ær det ett genialt design, og jeg låner gerne patentet til egen kikkert.

Link to comment
Share on other sites

Spindelen vil dreie på gjenger i basen, samme stigning som justeringsskruen har. Dette sørger for pålitelig inngrep mot mynt-sporet i hele justeringsområdet. Den er altså ikke skrudd fast i basen men kan dreie fritt.

 

Etter det jeg kan måle har både beskyttelsehette og justeringen samme stigning (0,5mm), det forenkler konstruksjonen ganske mye. Basen kan da bli et rett rør som er gjenget hele veien innvendig. Kikkerten skal ha 52MOA arbeidsområde og 12MOA per runde, det gir ±1mm vandring. For min del trenger jeg neppe mer enn +15MOA justering, men jeg kan like godt lage tårnet så det fungerer i hele området.

Link to comment
Share on other sites

ah, då førstår jag førvirringen =)

jeg har en litt annen design, isteden for det mynt sporet så har jeg en liten plastik bit med en liten knott på, ala det noen (tror det var du Erlend Meyer) kallte for komfyrknott.

jeg tenkte kanske la basen stikke en 4 mm ovenfor toppen av justeringsskruen på kikkerten med ett hull gjenom med liten margin for spindelen, så ikke all vekta og moment av tårn og dreing av dette går rett i de ørsmå skruene spindelen blir skrudd fast i justeringsskruen med. vad tror dere om det?

Link to comment
Share on other sites

Mener å huske det var 0,5 mm stigning jeg brukte, og tror det var samme stigning mellom basen og kikkert.

 

Bare løse tanker i fra min side:

- Sekskant på toppen av spindel

- Innvendig sekskant i ratt, eller navet slik jeg tenker nå. Dette festes på toppen av spindel med skrue i senter ned i spindel.

- Ratt settes ned på navet og låses med tre settskruer rundt periferien, kan da nullstilles.

- Du trenger da ratt og nav for hvert kaliber/patron.

Sekskant på toppen av spindel freser du og nav med innvendig sekskant kan du dreie av hodet på en umbrakoskrue.

 

Rattet på toppen av min kikkert er laget med gjenget spindel mot base. Rattet på siden er laget slik du beskriver Erlend, bare et rør med innvendige gjenger. Spindelen løper her mot gjengene i røret. Prototypen på toppen, og MKII versjon på siden som blir mer kompakt. Det synes på bildet jeg la ut.

Går du for den enkle rørløsningen så må du bore hull for å slippe inn og ut trykk. Spindelen vil fungere som et stempel og trykket kan skade tetningene på kikkert.

Link to comment
Share on other sites

Går du for den enkle rørløsningen så må du bore hull for å slippe inn og ut trykk. Spindelen vil fungere som et stempel og trykket kan skade tetningene på kikkert.

Du er inne på noe viktig, og det vil vel gjelde uansett løsning. Den må være vanntett, men ikke helt lufttett. Hmmmm.

 

Når det gjelder indeksering tenkte jeg på noe ala et kilespor, det kan gjøres ganske enkelt med en liten frest slisse i toppen og en pinne på spindel. Det gir korrekt indeksering, og toppen kan strengt tatt holdes på plass med en liten, kraftig magnet.

 

Her er konseptet så langt (indeksering er ikke tatt med):

assem1.jpg

Link to comment
Share on other sites

en løsning på vannproblemet kan ju vara att laga till gjenger på utsidan av basen, och så laga ett lokk till hele mekanismen. det ær vel inte så ofta man ligger och skrur på kikkerten i pissregn uansett, plus att man kan lackera beskyttelseslokket i en diskret farge, og tårn i de grällaste "long range farger" du skulle kunna ønska, vilket jeg ser som en fordel å ha litt synlige markeringer, rundeindikasjoner m.m.

 

min kikkert har som sagt ikke den mynt sloten som dere, men to små skruer som håller den lille knotten på plass:

 

https://www.dropbox.com/s/129u76a8moxd3 ... nt_top.jpg

 

bør jeg lage gjenger i basen tror dere, eller håller det med å ha ett genomgående hull dær spindelen har runt 4 mm å støtte sig på. jeg vill ikke att all kraft fra både egenvekt og moment i dreing kun skal belastes disse bittesmå skruene.

Link to comment
Share on other sites

tusen tack for gode svar!! jeg skal lage mig noen arbeidstegninger, men først må jeg til skytebana en tur, jaktfeltstevne imorga, og rifla ær skutt in med feil ammo på feil avstand med feil temperatur =)

kommer tilbake til tråden når jeg har noe nytt å tilføre!

 

ha det bra allesammen =)

Link to comment
Share on other sites

Dere har for mye fritid :lol:

Jeg tar det som en spøk, og det stemmer at jeg har langt mer tid enn penger for tiden. Men jeg tillater meg også å ta meg litt nær av slike sleivete kommentarer, for det er på langt nær første gang jeg hører det fra folk som ikke forstår hvorfor man kan finne på å bruke tid på (sett inn hva som helst DE ikke finner interessant). Man kunne si det samme om de som skyter ti tusen skudd i året og reiser land og strand på stevner, folk som legger fin oljefinish på kolber eller de som tar seg bryet med nettskjæring eller gravyre.

 

Faktum er at jeg liker å designe ting fra bunn, prosessen fra idé til tegning til ferdig del er for meg utrolig tilfredsstillende. At jeg får noe som er akkurat som jeg vil ha det er heller ikke noen ulempe, og om jeg skulle inspirere noen andre til å lage noe enda bedre vil det være helt topp. Så la meg få bruke min fritid som jeg selv ønsker så skal ikke jeg klage på hvordan du bruker din tid. OK? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg regnet med det, ville bare forklare meg på forhånd for den gangen jeg kliner til en eller annen Hotel Cæsar-idiot som drar den der :twisted:

 

Og hvis noen virkelig har for mye fritid har jeg dette designet:

Turret2.jpg

 

Det er denne jeg helst vil ha, men det er mye ekstra arbeide og tilpassing så vi får nå se...

Link to comment
Share on other sites

Det blir aldri feil å lage ting selv :wink:

Her er et hjemmelaga tårn i aluminium som er forsøkt hard eloksert, og farget sort med tøyfarge.

Den ble kanskje ikke hard elosert, men finisjen ble helt super og ligner utrolig på kikkerten. Siden jeg ikke har tilgang på lasergravering, ble det klisterlapp som merking :(

 

Turret01_(1024x240).jpg

 

Turret02_(570x1024).jpg

 

Turret03_(1191x869).jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker LabVIEW på jobb, og brukte det for å lage et program som genererer skala/label.

Her er sånn det ser ut foreløpig. (Har lagt noen av instillingene som synlige kontroller, men er jo mange fler variable det går an å endre på for å få ting til å se om som man vil.)

LabelMaker_zps36223f6b.jpg

Link to comment
Share on other sites

Gjengene var ca M24,0,5 (toppdia 23,7), slått i benk. Man må nesten slå slike gjenger om en skal få ting til å passe skikkelig, husk at spindelen også skal gjenges...

 

Pen løsning Jamez, men jeg tror jeg har et par programmer mer enn ønskelig installert som det er. Må nok finne på en løsning i et av de jeg har og kan, kanskje jeg kan få til noe vettugt med et regneark?

 

For høydejustering tenker jeg en hver for de mest aktuelle patronene for lengre hold, samt en med enkel innskyting for et par utvalgte jaktladninger. For sidejustering burde det holde med én som har MOA-skala og null-merke for de forskjellige ladningene. På basen til høydetårnet tenkte jeg å legge på noen ekstra streker for MOA-forskyvning, det gjør justering litt enklere.

Link to comment
Share on other sites

Se der ja, her skjer det saker og ting i helgen.. ;) Ble pent det der Erlend :D

Begge mine tårn har funket helt upåklagelig gjennom to jaktsesonger nå. En del drittvær og store temp svingninger har kikkerten overlevet uten at mine tårn er laget med noen form for tetning. Kikkerten sitter på salongen så jeg har ikke brydd meg med annet enn moa merking. Er for mye variasjon i treffpunkt i forhold til trykk og temp.

Link to comment
Share on other sites

det lenar desverre mer og mer mot å spara sig litt peng og kjøpe ny kikkert isteden for awesome custom turrets...

har verken utstyr eller kompetanse nokk sjøl til annet en å se for mig hvordan jeg ville ha laget dem, hade jeg hatt ovennemnte utstyr og kompetanse. tok med tegningene til en rekke bedrifter som har og bruker dreiebenk, men det blir allt for kostbart. får se viss jeg kan lage en middlertidlig løsning så det ihvertfall går ann å klikke sig opp og ned uten å måtte bruke pinsett.

 

dere skal uansett ha stort tack for gode inspill og inspiration. jeg blir stadig vekk mer og mer imponert over hvor mye samlet kompetanse det egentlig finnes på dette forum!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...