Jump to content

Beste ATV?


Rango

Recommended Posts

Et umulig spørsmål; hvilken er den beste ATV?

I mitt hode er japansk bra som Suzuki, Kawasaki og Yamaha. Så vet jeg det blir solgt mange Polaris og Canam.

Er det noen her som kan si litt om AtV? Tenker, kjøreegenskaper, kvalitet og deletilgang - reklamasjoner.

Link to comment
Share on other sites

har en polaris selv, da ikke 4x4 men. Jeg har prøvd å gi den mye juling og den har tålt alt. Skifter man olje så går det.

konklusjon, den har tålt julingen bedre enn meg.

 

men om du skal velge polaris, yamaha, Kawasaki eller Suzuki er som å spørre om hvilket våpen er best.

kjøp av kjent merke. greit å ha et verksted innen grei avstand. så man får tak i deler om noe skulle skje.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mangler en god del av den tekniske innsikten, men har hatt ATV i noen år og ser at det jeg har fungerer. Bruker ATV stort sett daglig på barmark og ukentlig (sporing etter private skogsveier) på vinteren. I sommerhalvåret til gjerding, beitetilsyn osv. Den første var en Kawasaki Prairie 360, skal være eksakt samme doning som 750'n bortsett fra motoren. Fast bakaksel på denne. Kjøpte den fra "skyggeimportør" dvs ikke registreringsmuligheter, men knallende billig. Den har fått kjørt seg noe enormt. Ca 60 kmt maksfart. Liten og lett og kort, dvs smidig men mangler tyngden til å dra større lass. Har brukt den til å dra frem elg med henger og det fungerer glimrende, likeledes vedlass. Egentlig imponert over denne, både hvor mye juling den har tålt og hvor fremkommelig den er. Det blir stopp du sklir deg oppå snøen og blir hengende, men det skal en del til - og den er lett nok til å løfte ut av sporet.

 

Men jeg ble lei av å ikke ha mulighet til å kjøre på vei, så det ble en Polaris 850 traktorregistrert. Oppleves mer som en "vei-doning" enn kawasakien, men er sperra på 50 kmt. Sterk som juling, ingenting som stopper så lenge den får grep. Dårlige originaldekk, et eller annet kompromiss mellom skog og vei. Har dårligere fremkommelighet enn kawasakien, tror det er vekta som gjør det meste + dekkene. Er i tillegg en del større og "stivere" til skogskjøring. Og såpass kostbar at en nesten må være litt forsiktig med den... Men ei fantastisk maskin, det er jo i prinsippet en "bil-light". Selger anbefalte ikke belteaggregat på denne, noe med differensialen som visstnok gjorde yamaha 750'n mer egnet. Kjenner en som har belteaggregat, og med det grepet du får da er det utrolig mye krefter som legges på forstilling og akslinger, og han har kjørt sundt forstillinga på den flere ganger med beltene.

 

Fjerner du sperra gjør den visstnok 110-115 kmt og med litt andre småtriks skal en også få opp effekten betydelig.

 

Hvis prisen er en faktor og du ikke trenger veiregistrering (men det bør en vel ha) er den lille kawasakien utrolig mye doning for pengene. Eventuelt 750-versjonen. Er som sagt mektig imponert over disse.

 

Husk hjelm...

Link to comment
Share on other sites

For noe tull men dessverre vanlig fra Polaris fanbois. Flere har til og med manuell sperre framme sånn som feks Yamaha. Can-Am har en viskose sperre som sperrer fullstendig og er helt vedlikeholdsfri og svært sterk. Gressklipper sperra til Polaris er noe svak og har en tendens til å ryke etter noen år selv med normal kjøring. Belter på xp går dårlig. For svak forestilling rett og slett. Uansett vil jeg si, kjøp det merket som kan gi best service i området du bor i. En dårlig forhandler klarer å kødde til hvilken som helst maskin.

 

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kjørt Canam og Polaris, og det er nok sånn at om en kun ser på terrengkjøring så er vel Polarisen hakket hvassere enn Canam (jeg har selv Canam)..

Men forskjellen er ikke så dramatisk som man ofte får inntrykk av på diverse youtubevideoer.

Dekkvalg/dekktrykk og kjørestil har vel så mye å si som at viskosesperren til Canam er tregere til å koble inn.

Bruker man derimot atv'n til en del veikjøring så stiller det seg litt annerledes etter min mening. Da er Canam'n litt bedre enn Polaris...

Igjen så er forskjellen ikke særlig stor, men den er der.

 

Jeg er enig med Smaug i at det lureste er å velge den leverandøren som kan gi deg best service der du bor..

Link to comment
Share on other sites

Når man kjører 5-7000 km i året så er det bare Yamaha som holder.

Har kjørt Polaris i alle år, men 2012 sesongen gikk jeg over til Yamaha etter å ha plagdes så mye med Polaris og kollegaene som kjører Yamaha så og si aldri plages med feil.

 

-Yamaha klarer man nesten ikke å ødelegge.

 

-Polaris har kjørekomfort en konge verdig, meeen.. så må man ha sveiseapparatet med seg på fjellet :lol:

 

Når det gjelder fremkommelighet så er det ikke så veldig mye forskjell. Men når hele formuen spring rundt på fjellet så er man avhengig av en ATV en kan stole på.

Andre merker brukes (nesten) ikke av oss fjellfinnan...

 

Om jeg bare hadde brukt ATV til rekreasjon så hadde jeg feks valgt den med finest farge :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

vi er 5 stk her som kjører kymco sine atv. selv har jeg den lille 300cc med 2hjuls trekk. mine kompiser har 4 hj trekk på kymcoene sine.dei tar tar seg lengre frem enn meg under ekstreme forhold. men min 300cc klatrer også imponerende godt i lavgir og ulendt terreng. dessuten er den lettkjørt og kan skremmes opp i 80km på vei.den er reg for 2personer.den dekker mitt hobby lekebruk godt nok. siden den blir brukt til og fra jobb i tillegg til litt nyttekjøring på gården hjemme så jeg ligger jeg på ca 7-9000 årlig kjøre lengde. ingen av oss har hatt noe trøbbel med maskinene våre,kun vanlig vedlikehold på variator og driv rem. min er 2010 modell og får olje fra biltema som jeg lett bytter selv+ en service i året. ryktene vil ha det til at kymco produserer noen atv modeller til artic cat også uten at jeg vet om dette stemmer. ps-vet dette er en gammel tråd men lell :smile: ......

Link to comment
Share on other sites

Har hatt både Honda og CanAm, og har bare gode ting å si om begge. Det jeg liker med CanAm er at de har en langsgående stålbjelkelignende ramme under som beskytter godt og gjør at den sjelden hekter seg fast i røtter osv. I tillegg holdt den greit følge med alt av Polaris, Honda og Yamahaer jeg kjørte sammen med i skogen, men ingen av de fulgte en Renegade langs veien! :P

Klatrer bra i skogen og går på bakhjulene på asfalten... Morsom kombo! :D

Link to comment
Share on other sites

Havesyke. Har egentlig ikke det største behovet for ATV, men det hadde gjort reisen til beverterreng, snømåking og henting av rådyr i skogen mye enklere.

 

Har foreløpig ikke mye penger, må spare, men hvis tenkt budsjett er 50 000 og hvis jeg skulle valgt mellom ny CF MOTO 500 og ny KYMCO 300 (2 hjulstrekk) , hva bør jeg gå for? Slik jeg ser det er tradeoff'n kvalitet mot mer power og 4-hjul. Noe med tips?

Link to comment
Share on other sites

HAr hatt 2009 Polaris 800 6x6 i 4 år, polaris sportsman 800 i 2 år. Solide maskiner begge to. 6x6 var veldig trygg i terrenget i forhold til steiling etc. Feilen mange gjør er å kjøre med alt for høyt lufttrykk, gir både kjøreskader og dårligere fremkomstevne.

Link to comment
Share on other sites

Blir vel litt som å diskutere hvem si kjærring som er best, men jeg tror nok også det er lurt å holde seg unna kinavarer. Selv har jeg en Polaris X2, 08-modell, og med tanke på hvor mye den er brukt, så er det jaggu mye maskin igjen. Men, styr unna brukt som har vært kjørt i reindriftsnæring!

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

@M67 Ville hatt Polaris før cfmoto hvis de kostet det samme.

 

Skulle jeg hatt rimelig atv så hadde jeg sett på noe ala denne. Går sikkert å prute litt hvis man ikke har innbytte: 

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=186892899

 

Ikke det du spør etter men lett og fin og helt ny. Jeg ville hatt litt mer dekk på den eneste.

 

Har selv en 2019 Can Am 650XT MAX som jeg har satt på HD fjærer, 28" dekk og Dalton variatorkit da jeg ble lei av at den tok nedi her og der når man kjørte. MAX (lang) er kjekt siden man ikke steiler så lett med den. elvekryssinger feks går jo enklere. Nyere 650 har to sylindre og går veldig stille i forhold til mye annet. 2019+ har også elektronisk gass. Det er kanonbra når man kjører i terreng. Ingen jukking på gassen :-)

Edited by vux
Link to comment
Share on other sites

Jeg tenker at du har lagt deg på en pris som er rett under nivået der du kan få noe veldig bra, ganske nytt og med lite behov For stadige reparasjoner. Jeg ville kjøpt Can-Am, Yamaha, Polaris, Suzuki, Honda, Kawasaki eller Arctic-Cat. CF-Moto går i stykker, i hvert fall de jeg har hatt kjennskap til.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...