Jump to content

Rifle til det meste


StokkAnda

Recommended Posts

Hei!

Er selv 15 år, og skal kjøpe rifle sammen med faren min.

 

Jeg liker å prøve ut litt forskjellig jakt, og rifla vil bli brukt til blandt annet bever, rev, storfugl, rådyr og senere eventuelt andre hjortedyr.

 

Jeg oppfatter det slik at kaliber 6,5x55 er den beste løsningen fordi man kan skyte alle arter med det. Noen innvendiger?

 

Har dere noen tips til gode rifler, helst til under 7000 kroner?

 

Takk,

Hilsen StokkAnda.

Link to comment
Share on other sites

De artene du nevner går jo fint med en 223, så har du billig trenings ammo og kan trene mere, det er aldri galt. Senere kan du jo vurdere en 30-06 eller grøvre spørs litt på hvilke storvilt du sikter deg inn på.

 

Du kan gjerne satse på en rimelig rifla, men et godt kikkertsikte gjør det lettere å treff og sparer mye plunder og heft.

Link to comment
Share on other sites

Søk på Lakelander på Finn.no. Nydelige norske børser som dessverre ikke produseres lengre. Jeg hadde kjøpt denne tvert om jeg var på utkikk etter en til storviltbørse:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=39818453&searchQuery=lakelander

Er flere andre Lakelandere på finn.no nå. Hadde aldri i verden vurdert noe nymotens billigbørse når disse selger til de prisene de selges for.

 

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=38655336&searchQuery=lakelander

Link to comment
Share on other sites

Hadde aldri i verden vurdert noe nymotens billigbørse når disse selger til de prisene de selges for.

quote] Helt enig. Sako Forrester, og Finnbear selges også ofte for liknende pris, og er sammen med Lakelander noe av det "beste" som er laget.

Link to comment
Share on other sites

Jeg støtter forslaget om lakelander aka kongsberg 389/393

 

Jeg har selv 2 stk. med 4 stokker og 3 forskjellige kaliber.

 

De går ekstremt billig på finn.no til tider, fordi markedet ikke skjønner greia.

 

Kjøpte nylig ei i 6.5 for litt over 4000,-

Strøken rifle...

 

Kjøper du en i 6.5x55 har du en fantastisk allroundrifle.

Kjøper du i 30.06 eller annen med langt magasin kan du få ei 6.5x55 pipe av meg til spottpris.

Har ei til overs nemlig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil anbefale 6.5x55 grunnet rekyl. Gutten er 16år og skal lære seg å skyte. Ammoprisen på 6.5x55 er også svært gunstig. Det er vel neppe noe annet kaliber som har lakt ned mere elg i Norge enn nettopp 6.5x55

 

Jeg var en 9-10 år gammel når jeg drev å skjøt med .308 og var ikke værre enn at man brukte en litt tykk genser pga rekylen. Men for å lære seg å skyte, så er verken .308 eller 6.5x55 kaliberet... det er det man kjøper seg salongrifle til :winke1:

 

Forøvrig så er det 2 kalibere som har flest elg på samvittigheten, 7,62 lang og 7,62 kort :lol:

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på at elgbestanden i Norge ikke var særlig mye å skryte av i årene rett før og etter WW2, så er jeg nok enig i at det mest sannsynlig er en variant av 7,62 som har felt mest elg her i landet. På 80 tallet var vel bestanden så stor som den aldri har vært hverken før eller siden, med dertil store kvoter og mange felte dyr. På den tiden var det mange jegere her i landet som benyttet 308 og 30-06. Når det er sagt så ville jeg valgt ei rifle i 6,5x55 om jeg skulle kjøpe min første rifle i dag, nydelig patron, og den er norsk! :mrgreen: Finnes ikke en elg i landet som tåler et treff i girkassa fra en slik!

Link to comment
Share on other sites

og den er norsk! :mrgreen:
En av grunnene til at jeg ikke liker den er at i resten av verden kalles den Swedich Mauser og stammer fra tiden Norge var en del av Sverige. Men på pluss siden har den vert nyttig til å lære ung hundene å gå ettersøk av elg, med minimale blodspor.
Link to comment
Share on other sites

Rausheim er du sikker på det. 6,5 har vært brukt til elg jakt lenge (6,5krag). Og mange som har div 6,5 til elg nå.

jeg anbefaler 6,5x55, har skutt alle rådyr, rev, elg, hjort med det kaliberet.

 

"Alle" har/hadde jo en HV-Mauser i .30-06 og "alle" har/hadde rifle i .308 pga billig treningsammo. Dessuten så var det jo ei god stund 6,5 ikke var lov på skogens konge. (Og at veldig mange mener den ikke er kraftig nok heller, men det diskuteres ikke her for da blir det skikkelig diskusjon blant folkene her hehe)

 

6,5 er jo et greit kaliber, men selv går det i .308 pga billig/gratis tilgang på treningsammo type NATO :winke1:

 

Jeg las faktisk en plass (Bladet man får fra NJFF mon tro?) der de hadde en noenlunde statistikk over kalibre som felte flest elg, der var det nesten jevnt løp mellom .308 og .30-06.

Link to comment
Share on other sites

Dessuten så var det jo ei god stund 6,5 ikke var lov på skogens konge. (Og at veldig mange mener den ikke er kraftig nok heller, men det diskuteres ikke her for da blir det skikkelig diskusjon blant folkene her hehe)

 

6,5x55 har aldri vært forbudt for elgjakt. Om det er et ideelt kaliber er en annen (laang) diskusjon.

Link to comment
Share on other sites

Om 6,5x55 duger på elg eller ikke skal jeg ikke uttale meg om da jeg verken jakter elg eller med 6,5x55(dog jeg TROR 6,5x55 blir marginal på elg).

Men det jeg vet er at hvis du ikke har skutt veldig mange skudd med grovkalibret rifle vil 6,5x55 være en fin introduksjon. Selv begynte jeg å skyte med 30-06 som 16-17 åring og mestret det godt, men da hadde jeg skutt mye med 6,5x55.

 

Grovere kaliber er, etter min mening, kun en fordel hvis du mestrer de godt, ikke alle gjør det. Dessuten har jeg erfart at hvis interessen for jakt og skyting tar tak i deg vil du fort få lyst på noe "grommere" enn den første riflen du kjøper. Selv har jeg skutt 3 jaktfeltsessonger og hatt en høst med storviltjakt før jeg følte at jeg kunne mestre en annen rifle enn min Tikka t3 med KKC i 30-06. Når havelysten meldte seg endte jeg opp med å konvertere studielånet til en Blaser R93 i .375 blaser magnum. Tikkaen tenker jeg nå på å gjøre om til nettopp 6,5x55 for å få en mer optimal jaktfeltrigg.

 

Hvis du ikke har skjønt det ennå synes jeg du/dere bør velge en rifle i 6,5x55, det er et kaliber du alltid får bruk for som allsidig jeger!

Link to comment
Share on other sites

Jeg anbefaler deg helt klart å kjøpe ei brukt rifle i 6.5x55.

Lav rekyl, bra kulebane, billig treningsammo og god effekt på alt vilt i Norge.

Det finnes ikke en elg i hele verden som ikke dør fort av ei høykvalitets kule fra en 6.5x55 plassert sentralt i motorrommet.

 

Dersom budsjettet ditt er låst på 7000 kr innkludert kikkertsikte, ville jeg ha kjøpt et Leupold VK-I kikkertsikte til den brukte rifla.

Om du kan klare å hoste opp 2-3 tusen til, ville jeg ha kjøpt et Zeiss Duralyt kikkertsikte.

Link to comment
Share on other sites

Enig i å kjøpe brukt god rifle fremfor ny billigrifle. Nå er det heller ikke så veldig stort utvalg i nye, billige i 6,5x55 (finnes det egentlig? Har ikke søkt på nett). Da må du på .308/.30-06. Et kjapt søk på 6,5x55 på Finn.no ga meg ingen resultater på under 7 000,- for dette kaliberet med kikkertsikte, i hvert fall et sikte som går an å bruke... Dette er et alternativ, men du må ha sikte attpå: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=39538675&searchQuery=6%2C5x55. ABC-fritid har også en Husquarna til 3 000,-. Går an å ta en telefon dit.

 

Om du vil vurdere .308 eller .30-06, får du plutselig flere valgmuligheter om du vil ha nytt. Du kan gå for Marlin, Weatherby Vanguard, Savage med flere.

 

I tillegg har du også mange flere muligheter brukt.

 

Gå for brukt Tikka, Sako, Browning A-bolt eller noe annet kurant. Da får du noe du lett blir fornøyd med. Nå har ikke jeg klådd på alt av billige, nye rifler, men både hører og leser at mange ikke er helt fornøyd med syntstokkene de leveres med. De er for myke, og det å skyte med tofot (om man vil ha det på), blir mer et sjansespill med endret treffpunkt. Ofte ender det med å bytte stokk, og da blir plutselig ikke billigrifla så billig lenger. Ellers treffer jo de billige der de skal de og da. Men jeg kan garantere at du får mer kvalitetsfølelse/godfølelse med en god, gammel Sako, feks. :wink:

 

Et par tips til .308 her:

Tikka, med Redfield:http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=40301122&searchQuery=.308. 500-lapp over, men det MÅ du ha råd til! :)

Ruger, med Leupold: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=40101237&searchQuery=.308

 

Ellers er det også et kaliber som (jeg synes) er interessant, 7mm-08. 7 mm kule i .308-hylse. Ikke helt det samme utvalget i patroner og nok litt dyrere å få tak i, men et kjekt kaliber. Om jeg noensinne selger min fiiiine Sako .308 (skjer den dagen helvete fryser til is), blir 7mm-08 høyst sannsynlig mitt neste kaliber. :wink: : http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=38068182&searchQuery=.308

 

Ellers har du jo selvsagt .30-06 og da. Flott kaliber, men etter mitt syn, blir det litt mer rekyl her. Jeg liker dårlig rekyl selv (jaaadaaa, pingle! Vet det!). Uansett, rekyl kan reduseres med lyddemper. Meeen, da blir det jo enda litt dyrere. Men finner du en god, brukt .30-06 med grei kikkert og demper til under 7 lapper, løp og kjøp. :)

 

Det du burde gjort, eller rettere sagt, det kammermedlemmer i nærheten av deg burde gjort :wink: , var å samle sammen rifler i 6,5x55, .308 og .30-06 slik at du kunne prøvd noen skudd med hver! Da vil du i hvert fall få litt mer inntrykk av kalibrene. Så får du sett om 6,5x55 blir førstevalget!

 

Konklusjon: Personlig ville jeg gått for en 6,5x55 med grei kikkert til 7 000,- om jeg hadde funnet et godt tilfelle, men om det ikke er mulig, ville jeg sett etter en .308, evt .30-06 da valgmulighetene vil bli større.

Link to comment
Share on other sites

Enig i å kjøpe brukt god rifle fremfor ny billigrifle. Nå er det heller ikke så veldig stort utvalg i nye, billige i 6,5x55 (finnes det egentlig? Har ikke søkt på nett).

...

...

Om jeg noensinne selger min fiiiine Sako .308 (skjer den dagen helvete fryser til is), blir 7mm-08 høyst sannsynlig mitt neste kaliber. :wink: : http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=38068182&searchQuery=.308

 

En relativt prisgunstig rifle i 6.5x55 var Diamond Hunter (men ser den er ikke så billig nå lenger)

 

Selge sakoen? :shock: nei da ville jeg heller fått tilpasset en ekstra pipe i 7-08 og med moffe eller pipestikke/kassenøkkel - da har du jo plurselig et systemvåpen :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...