Jump to content

God (nok) revekikkert til kombi


Linduvarri

Recommended Posts

Har en Kahles Heila C 1,5-6X42 på min kombi. Bruker den på revejakt om natta og kombi jakt (rev, rådyr og fuggel) på dagtid. Godt fornøyd med den. Kompakt og fin. Skøyt tidligere rev på åta med en 1,5-5x20 Leopold VXIII, gikk det og men var avhengig av litt måne eller strølys.

Link to comment
Share on other sites

Swarovski z6 1,7-10x42, har denne og er sykt fornøyd. liten, lett og alsidig. tror jeg betalte ca 9000 for min fra eurooptics med frakt og mva. var en demokikkert, men kom i eska med alle papirer og garanti, man kunne ikke se at det var en demokikkert. Disse ligger ofte ute på siden demmes på tilbud/salg.

Link to comment
Share on other sites

Snøen er hvit, reven mørk, 50m er ikke langt. Trådstarter spør etter en kikkert som er god(nok). En 56 mm kvalitetskikkert er topp det, enda bedre med lys. Men du klarer deg nok med mindre objektivdiameter, hvis det gjør kikkerten bedre egna til annen bruk.(Ikke sikkert det er aktuelt.)

Link to comment
Share on other sites

Mange kombier har hurtigmontasje som muliggjør bruk av flere kikkerter, som mange sier. Regner med han har et annet til dagjakt. Har selv brukt kombi på åtejakt, spesielt på åte der reven kan komme på haglehold.

 

Slik jeg leser trådstarters spørsmål, er han på utkikk etter en kikkert til åtejakt i mørket, og kun det.

 

Med et så stort budsjett som på 10 000 ser jeg ikke noen grunn til ikke å gå for det beste kvalitetssiktet en kan få, for en trenger all den lysstyrken en kan, selv om avstanden er 50 meter. Kunne nevnt Swarovski også.

 

Hadde budsjettet vært halvparten så hadde mine anbefalinger vært annerledes.

 

Uansett bør en dedikert nattjakt-kikkert i mine øyne minst ha 50 men helst 56 mm objektiv av så høy kvalitet som mulig.

Link to comment
Share on other sites

Et godt europeisk sikte ala en Kahles 1,5-6x42 har bedre nattegenskaper en et vilket som helst Amerikansk/japansk/kinesisk sikte.

jeg har en gammel Henshold 1,5-6x32, den er vel så god i mørket som min 3-9x50 Leupold VX-R.

Så kjøp heller en god brukt europeisk kikkert en en "annen" ny.

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

Er vel ikke et godt valg på en kombi da
Jeg får gjenta meg selv. Man trenger ikke bare ha ett sikte til hvert våpen.

 

Har man f.eks en slik 7x50, og en 1-4x24 i hurtigmontasje til kombien, er man rustet til det meste. Om kombien er dedikert til åtejakt, er det 7x50 siktet absolutt egnet til en kombi.

Link to comment
Share on other sites

Er vel ikke et godt valg på en kombi da
Jeg får gjenta meg selv. Man trenger ikke bare ha ett sikte til hvert våpen.

 

Har man f.eks en slik 7x50, og en 1-4x24 i hurtigmontasje til kombien, er man rustet til det meste. Om kombien er dedikert til åtejakt, er det 7x50 siktet absolutt egnet til en kombi.

 

Hvorfor ha 2 sikter når man klarer seg med 1? En kamerat av meg har jaktet hjort i flere år, på månelys, uten snø, med en S&B 1,5-6x42 uten lys. Skuddhold ofte 100+. Da må vel et slikt sikte takle åtejakt med snøbakgrunn uten problem. Når det gjelder "vanlig" kombijakt så er ikke forskjellen på 1x og 1,5x stor. Fluktskyting på fugl er vanskelig med begge forstørrelser.

 

Registrerer at trådstarter ikke har kommentert noen innlegg, kanskje kikkert er valgt allerede, og da trenger vi jo ikke krangle mer om dette :lol:

Link to comment
Share on other sites

Skal man ha bare ett sikte til en kombi, og den skal brukes til både åtejakt etter rev, men også f.eks rådyrjakt, er jeg selvsagt enig i at det beste er en topp 1,5-6x42. Om du leser innlegg jeg har skrevet, er jeg en av de største talsmennene for at 1,5-6x42 er det mest universelle siktet.

 

Men jeg er ikke enig i at en fast 7x50 ikke er egnet for en kombi. Som en spesialrigg til akkurat åtejakt etter rev, er nettopp en kombi med et topp sikte for dårlig lys, optimalt.

Link to comment
Share on other sites

Hei, takk for alle svar og tips! Har ikkje vald kikkert enno. Men vil sjå litt meir på Mepota Meostar mellom anna. På kombien blir det nok ein kikkert (i alle fall enno). Dersom kikkerten kjem "i vegen", har eg sans for å bruka opne sikte. Meir enn godt nok til fluktskyting med hagleløpet :) og korte hald med rifleløpet - i dagslys. Men takk igjen for mange tips og interessante vinklingar. God søndag!

 

mvh Lindu

Link to comment
Share on other sites

Nei, har den og med på rådyrjakt en el to ganger i året, og tanken er et par turer etter rypa. Og kanskje en hare i ny og ne. Så altså mest rev. Enten lokk eller i hyttegluggen der åtet ligger på haglehold. Har rødpunktsikte på nå, det er ok på korte hold i dagslys men ikke uten forstørring på lengre. Og aldeles ikke godt nok til gluggjakt uten lys.

Link to comment
Share on other sites

No har eg uansett tinga ein Meopta Meostar R1 3-12x56 med lys, og så får eg sjå om ikkje den går på. Når eg fyrst skal ha lys nok så ville eg likegodt ha skikkeleg lys :wink: . Har eit Truglo adapter frå 3/8 skinne til Weaver montasjer på kombien, meiner det skal vera nok klaring. Takk for tipsa og ha ein gild dag!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...