Jump to content

Villmarksliv Hamar 2013


ko-stens

Recommended Posts

Messa er fra 15. - 17. mars.

 

Noen som skal dit i år da?

 

http://www.hoa.no/no/arrangement/arrangementer/villmarksliv-2013/

 

Syntes ikke det var all verden i fjor (er vel egentlig aldri det, men hvor mye kan en egentlig forlange), men tenkte da jeg skulle ta meg en tur eller to dit. Bor jo ikke så skremmende langt unna, ca fem minutter.

 

Trenger en lyddemper til .222'en og et "tacticoolt" billigkikkertsikte til .22'en (brukes kun til plinking og blink, så trenger ikke noe dyrt, fælt noe). Ser det er rimelig på Finn.no, men da har jeg uansett en unnskyldning til ledelsen for å dra dit!

 

Om man kan gjøre noe bra kjøp der, gjenstår å se. Får vel manne meg opp til å dra innom MBO-trading og se om de har noe spenstig til salongen... :lol: Trivelig kar, men du verden som han prater! :shock:

Link to comment
Share on other sites

Hadde alltid med fruen og unga dit før.Men nå klarer de å kjenne igjen utstyr som pappa har kjøpt på "billigsalg". Nå orker jeg ikke disse avhørene lengre..."Hmm..sa ikke du at S&B var en billig kinakikkert??" Så heretter reiser pappa på "jobb" alene. Og faktisk har jeg etter turnusen, arbeidshelg dette året også. Og tro det eller ei...jeg hadde turnusen på den telefonen som falt i Samnangerfjorden i sommer. Heeelt sant!

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke dit med mindre det er gratis parkering og inngang i år. Det er ikke noe bra der. Er en grunn til de fleste større aktører ikke drar dit lenger.

 

Venter til Elverum i August jeg. Litt lenger å reise men også 10 ganger bedre.

Link to comment
Share on other sites

"Hmm..sa ikke du at S&B var en billig kinakikkert??"

 

S&B er da en kinakikkert! Bokstavene står for Shanghai&Beijing! Herregud asså... :lol:

 

Mas-36, parkere gratis går det an å få til, om man vil gå et par hundre meter ekstra. Jeg parkerer litt unna og rusler et lite stykke. Men inngangen koster jo litt uansett. Jeg synes nok messa har tapt seg de siste årene selv, med et lavmål i fjor. Savnet blant annet bueskyting, men i år står de på utstillerlista i hvert fall.

 

Men jeg møter opp da det er så nærme jeg da. Uansett er det bedre enn ingen messe. Grei tidtrøyte. :) Men forstår at folk prioriterer Elverum og Lillestrøm når de skal lenger av gårde enn tre km. De er tross alt større.

Link to comment
Share on other sites

Den messa har vel aldrig vært det helt store,men var tross alt bedre for 10-12 år siden..I fjor var den tragisk!Halvfull hall,og lite spennende..Må sjekke utstillerlista grundig for å se om jeg gidder å dra..Ikke allverden i Lillestrøm heller,liker Elverum best!Blir Vikingskipet som i fjor fremover kan dem like godt legge ned!

Link to comment
Share on other sites

Billigere leie av stand og rimeligere inngangspriser. Gratis inngang for alle under 12 år. Nå er det 60,- for alle under 16. Bare tull å feks betale for åtteåringer! De kommer jo inn gratis på andre ting. Jentungen på 11 kommer feks inn gratis på hockeykamper til Storhamar (jeg som voksen hadde for øvrig ikke giddet betale for å se på hockey uansett, men... ;-) ). Neste helg må jeg ta med begge unga, på 8 og 11 da høvdingen er på Birkebeineren som funksjonær. Da må jeg spa ut 240,- for å komme inn og spare en hundrelapp eller to på ting jeg trenger. Egentlig er det ingen vits å dra da... Men, det er nå engang bedre å dra dit enn å sitte og se på tv eller drive med noe som er slitsomt...

 

En annen ting som kunne vært gjort er å kunne hatt en jakthundutstilling feks. Mener det var det før? Evt valpeshow, slik det er på Lillestrøm. Man trenger å tenke litt nytt, for det er jo det samme hvert år. I fjor var det for øvrig ikke bueskyting der heller, trist. I år er de på plass igjen. Ikke var det spesielt med aktiviteter for unger heller i fjor. Hva med en klatrevegg? Ballbinge? Luftgeværskyting og bueskyting? Spikking av et eller annet? Barneparkering?

 

Det bør kunne få flere utstillere og flere besøkende. Det blir jo litt kjedelig når deler av hallen faktisk står ubenyttet og det er få større aktører der.

 

Tidspunktet for messa er ellers nokså klønete. Mars er den verste måneden i året når det gjelder regninger for meg i hvert fall! Strøm, årsavgifter, kommunale avgifter, eiendomsskatt, forsikringer... Alt forfaller denne måneden! I tillegg kan det være surt og kaldt og dårlig føre. Få tenker på jakt, få tenker på fiske, få tenker på friluftsliv. For endel år siden var messa i slutten av mai. Kanskje det kunne vært noe? Evt tidlig i mai? Ellers hjelper det neppe at messa er lagt til samme helgen som Birkebeinerrennet...

 

Messa på Lillestrøm ligger unektelig på et litt heldigere tidspunkt.

 

Ellers bør en jo også tenke på det at messa på Hamar ikke ligger i ideell reiseavstand for alle. Det er begrenset hvor mange som kommer, nesten uansett. Kjedelig om slike messer skal forsvinne. Hva blir alternativet?

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde tenkt å ta meg en tur på fredag(imorgen), men jeg hadde litt problemer med bilen og var på verksted og tok en sjekk idag og fikk klar beskjed om at jeg bør kjøre minst mulig med den til de får reparert den på onsdag neste uke.

Da sparte jeg meg i alle fall de pengene og får brukt dem og mer til på bilreperasjon istedenfor....

Link to comment
Share on other sites

Ellers hjelper det neppe at messa er lagt til samme helgen som Birkebeinerrennet...

 

For meg er det en bonus at folk som finner glede i å sykle birkebeinerløypa ikke er på samme sted som meg. :mrgreen:

(Hvis noen føler seg truffet, bra. :mrgreen::mrgreen:)

 

Fra spøk til side, messa på Hamar er betraktelig dårligere ja.

Men som nevnt over, det er bedre enn å glo på tv'en...

Gøy blir det først når det starter på Skogbruksmuseet.

Der er det jo diger tumleplass ute, mye god mat, og mye artig å se på.

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som en plan :wink: Men ville kanskje valgt å snu på rekkefølgen :mrgreen: Kan fort bli kort med tid til å rekke å skyte om du skal innom messa og jaktogfriluft først. Bare på Gjøvik går det fort 1 time i venting og skarvling med de som jobber der :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ellers hjelper det neppe at messa er lagt til samme helgen som Birkebeinerrennet...

 

For meg er det en bonus at folk som finner glede i å sykle birkebeinerløypa ikke er på samme sted som meg. :mrgreen:

 

Viss noen har tenkt å sykle birken på denne årstiden vil jeg gjerne møte dem:) Må være litt av noen optimister :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Nei. Jaktdepotet er ikke der. I det hele tatt ikke så veldig mye våpen. Veldig mye fiskeutstyr. Mye bra tilbud der. Grei nok messe, men savner jo litt mer om jakt. Nå fikk ikke jeg akkurat sett så nøye rundt omkring, da jeg hadde med tre unger, i tillegg til at en kompis hadde med en. Sammen er de dynamitt... Eller kaos... Ble mer å glane etter hva for slags rart de kunne finne på! Hvert år sier jeg at NÅ skal jeg bruke dagen, slappe av, ta en kald en og bruke goood tid. Hvert år blir det å mase rundt en time eller to. I dag gadd jeg ikke mer, men holdt ut et par timer. Men neste år!!!

 

Skulle egentlig se etter lyddemper til .222'en og kikkertsikte til salongrifla. Tror jammen jeg bestiller på nett! Kjøpte faktisk ingen verdens ting annet enn et par pølse i lompe og en kaffe... Forresten, en liten pilkestikke til en femtilapp fant veien hjem.

Link to comment
Share on other sites

Da slapp du jaggu billig unna ko-stens. :smile:

Jeg røyk på flere tusenlapper i knivskaft-emner :cry:

Men det skal jeg vel få tatt inn igjen på en eller annen måte :lol:

 

Som deg kjøpte jeg også pølser og kaffe, og synes kanskje prisen på det var verre enn på det andre jeg kjøpte :overrasket:

Link to comment
Share on other sites

Sønsterud Skogskole.

vi hadde en skytesimulator og noe sverdsnuing på standen våres.

 

kan legge til at jeg kjøpte meg et neverlost hundebåmd, jaktlykke sin bok ferdig signert (takker for en hyggelig prat og hyggelig å få møte deg IRL lykke :) ) ,forsvarets flisjakke (den nye modellen) og til slutt kjøpte jeg meg 6 par ullsokker til 300 kr tilsammen

Link to comment
Share on other sites

Takk for tipset, jeg fikk 200 225grs Norma FMJBT i .338 for 900,- det er ca 60% av normalpris:)

Ei slik luxus feltseng til 750,- hos noen fra Jessheim blei det også..

Men med en på 7 mnd og en på snart 3 avslutta vi kl 13ish med en obligatorisk gjeddeburger på vei hjem:)

 

Ellers var det mye folk til å være søndag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...