Jump to content

Sportegn jeg ikke kjenner igjen


Nilsen308

Recommended Posts

Er ikke nr 1 litt stor til å være ekorn? Helt klart et dyr som hoppet for det var flere slike avtrykk bortover. Jaktkompisen og jeg tenkte selv på hare men vi har aldri sett eller hørt om hare i dette terrenget. Hadde vært morsomt om det var hare! Da blir nok også havørnene som sirklet over oss som to åtselgribber også blitt glade :)

 

Nr 2 gikk omtrent som en rev, ingen hopping, så jeg har vanskelig for å tro at det er en hare. Jeg tittet etter flere sportegn som f.eks. pels som subbet i snøen, men så ikke noe slikt.

Link to comment
Share on other sites

Da tror jeg vi kan oppsummere med at det har kommet både hare og grevling til stedet :)

Haresporet virker litt rart, men "rar-faktoren" settes på konto for snøforhold, lysforhold og taltentløs fotograf.

 

Jeg er egentlig veldig fornøyd med å ha bevis for at begge artene har kommet til stedet. Jeg har aldri hverken sett eller hørt om hare og grevling der. Hare kan bli matvilt etterhvert, hvis ikke mår, mink og rev tar den, og grevling er en koselig krabat som spiser snegler og innsekter. Noe mat finner den ikke rundt husene alikevel, og kommer den til husene så er det jakttid på slike.

 

 

Takk for sporanalysen til alle som deltok!

Link to comment
Share on other sites

Bilde nr. 1 er nok hare! En liten en riktignok. Men jeg kom til å tenke på sporene kaninene jeg hadde som pissryss satt i snøen, de så slik ut. Kan det være kanin? Har sett flere harespor som likner, når den ikke har det travelt, men da bare over kort strekning. Størrelsen kan stemme med skarehopp, men det må da være for tidlig? Spor nr. 2 klarer ikke jeg å se hva er på mobilen min.

Link to comment
Share on other sites

"Stabblandet" ? I tillegg vil jeg tilføye at de enten må ha kommet roende, alternativt tatt ferga :lol:

 

 

Stabblandet har vært koblet til fastlandet så lenge at bompengene nærmer seg slutten nå, er observert gaupe etter at broa kom så en hare kan sikkert komme seg over den og. Har aldri tenkt på det men det er jo hare på Smøla og Hitra; og en haug med øyer nordover-hvordan kom de dit?

 

Harehund i dette terrenget vil nok bli artig; stupbratt og steinur fra fjæra til toppen:-)

 

 

Det har forresten vært småprat og hvisking om gaupe på Averøya.

Link to comment
Share on other sites

Mange kreative forslag :mrgreen:

 

1. Ekorn: hvis avtrykk på rekke og rad viser utover-bøyde bakføtter som bildet viser, samt fremføttene så samlet til bakføttene. Følger du sporene videre vil du se at de ender oppi ett tre. ...

 

Utfra bildet så er ca lengde 19cm samlet avtrykk alle føtter. Kroppslengde ekorn er 19-25 cm.

En hare 50-60 cm. Bra at du la en fyrstikk eske ved siden av sporet...

 

2. Oter ?: den var verre men grevling har mer innover vinklet fot stilling og mer synlige klør.. Ser vi ikke 5 tær der så vi kan si det er av mårfamilien ? Igjen.. viktig å følge sporene ett stykke. Se om det går over i parspor, eller feks oterenes karakteristiske sklier.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

For at spor skal være lette å lese på bilder så skal man altid ta sporbilder i dyrets gang/farts retning. Ta ikke bare bilder av sporavtrykk da det ofte er sporrekka som avslører hva det er.

 

Ta bilde av sporrekka med en meters tommestokk ved siden av. Ved bilder av sporrekka forsøk å få med minst 4-5 sporgrupper. Målestokk ved den som er nærmest fotograf.

 

Sporavtrykk avbildes rett ovenfra med tommestokken lagt i vinkel, altså slik at man får både bredde og lengde på spor.

 

Bruk lys (lommelykt) til å belyse sporavtrykket slik at man får fram best mulig kontrast, blits er ikke altid det beste. I allefall ikke på mobil eller små kompaktkamera.

 

Kakaopulver er også fin til å skape kontrast i sporet før man tar foto, spesielt på sne og i dårlig fotolys.

 

Er det mye løs nysne tar man bort det øverste laget med sne (god spade eller til nød et stivt papirark) for å få fram poteavtrykket. Det er poteavtrykket som er interessat, ikke sporgropa. Sporgropa kan i nysne være over dobbelt så stor som poteavtrykket.

Link to comment
Share on other sites

Siden ekornets frembein er mellom 1-1,5cm brede, og bakbeinet 2-2,5, kan sporene selvfølgelig kommet fra ekorn..hvis ekornet har falt fra 10-15 m og rett ned i puddersnø. Pfoffff... Er det forresten noen regel som sier at alle harer MÅ være store på vinteren? Jeg har da skutt både store og små harer midt på svarte vinteren...

Link to comment
Share on other sites

Et spørsmål til de som er kjent, ligger denne øya langt fra Edøy?

 

fra denne websida:

http://www.sabima.no/kanin" target="_blank

 

"Utbredelse i Norge: I dag er det

livskraftige bestander av villkanin på Edøy

på Nord-Møre og på øya Fedje i

Hordaland."

 

 

Måtte kanskje ha svømt over fjorden da? Ikke særlig sannsynlig, men....

:shock:

Link to comment
Share on other sites

Mener at det er "kjent" at det er kanin på Edøy og Smøla. Utslipp/rømning som har tatt av.

 

Er en solid fergetur over Trondheimsleia mellom Edøy (Smøla) og Stabblandet.

 

Ref: http://kart.finn.no/?lng=8.14910&lat=63 ... ype=normap

Edøy ligger rett nord for Edøyfjorden og Stabblandet rett sør for Edøya

 

Neste gang det er sporsnø skal jeg følge begge sportypene for å se hvor de kom fra.

 

 

Ang. spor 2 kan jeg vanskelig se for meg at det er oter. Ingen "sklier" å se og noen hundre bratte høydemeter ned til sjøen. Hadde vært en morsom skapning å ha der ute da den siste kjente oteren ble skutt av min bestefar før krigen en gang (samme med havørn). Hans sikre råd til barnebarnet (meg) angående oter var å skyte før den fikk "kul" på ryggen og dermed større fart. Jeg har aldri hatt anledning til å sjekke hans anbefaling.

Link to comment
Share on other sites

Et spørsmål til de som er kjent, ligger denne øya langt fra Edøy?

 

fra denne websida:

http://www.sabima.no/kanin" target="_blank" target="_blank

 

"Utbredelse i Norge: I dag er det

livskraftige bestander av villkanin på Edøy

på Nord-Møre og på øya Fedje i

Hordaland."

 

 

Måtte kanskje ha svømt over fjorden da? Ikke særlig sannsynlig, men....

:shock:

det kan jo verre ei som har rømt også fra ein gård der :) skal verre einig i at det faktisk kan ligne kanin spor :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...