Jump to content

Hvorfor tror folk presisjonen blir borte ved kapping av løp?


Mas-36

Recommended Posts

Nå er jeg usikker på hva du vil fram til her Kammerherren. Mener du nå teoretisk eller praktisk? Hvis det er sistnevte så er jeg ikke nødvendigvis enig. Da mener jeg at god balanse i børsa er viktigere enn pipelengde for å få til et godt skudd på stående skyting. Min Sauer med 70cm pipe er for meg ikke spesielt god å skyte med stående. Den er for fortung. Da er det lettere for meg å skyte med 50cm S&L pipa mi med jaktprofil. Hvis det er teorien du sikter til er jeg heller ikke enig.

 

Sitat:

Are Shorter Barrels More Accurate? As a general rule, the answer is yes. A shorter barrel will be stiffer, pound for pound, since you can run a thicker contour (diameter) with the same weight. As you increase diameter, barrel rigidity rises to the 4th power of the increase. But if you lengthen a barrel, stiffness declines in proportion to the cube of the length. So a barrel that is just a few inches longer and a bit thinner can be half as rigid as a 20" max contour barrel (More details). The added stiffness of fat 20-22" BR barrels raises barrel harmonic frequency to the point that barrel vibration becomes a non-issue (provided the bedded action is rigid as well). Common sense tells us that it is easier to make a shorter piece of steel perfectly straight, and with less bore length to drill, there is less chance of a flaw in a shorter barrel. Benchrest competition proves that short barrels, in the 20-22" range, give maximum short-range accuracy in 6mm, assuming you use a scope. For a gun with iron sights, longer barrels offer increased sight radius which helps the shooter aim more precisely. And don't think that a 26" or 28" barrel can't be very accurate. We've seen 28" barrels deliver 5-shot groups in the "ones" at 100 yards.

Kilde: http://www.6mmbr.com/barrelfaq.html#24642

 

En annen:

What is the Best Barrel Length? Different shooters have their preferences, but here are some general guidelines: 100/200 yd 6mm Benchrest Gun: Use a short, 20"-24" barrel. 22" is ideal, but you may want to start with 24" so the barrel can be set back as the throat wears, or if you want to convert to a different caliber (i.e. from 6BR to 6PPC) 300m to 600m: A variety of lengths will work here, but you will probably be shooting heavier bullets, with a slower-burning powder, so you want a longer barrel that will give you more velocity. We recommend 26"-28". However, barrels as short as 24" do just fine at 600 yards with the right bullet. 600m and Beyond: Go with at least 28". A 30" length tube may be even better, but with some powder/bullet combinations, you may actually get less velocity with a barrel much longer than 29". With a standard 6BR case, 28" is probably long enough, while a 6BR Improved case can give a little more velocity with a 30". But keep in mind shorter barrels will be stiffer, if they are the same contour.

Kilde: http://www.6mmbr.com/barrelfaq.html#24633

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 108
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ser en for seg ei rifle med et 100m langt løp (dette er selvfølgelig ikke reelt) og med et tyngdepunkt som ligger 99m foran skytteren er det ganske innlysende at presisjonen ikke vil bli påvirket av avtrekket.

 

Tror du må lære deg hvordan tyngdepunkt regnes ut jeg.

 

COG flyttes vekk fra skytter (demperen veier mer enn løpet som kappes) .

 

Kommer helt an på hvor mye du kapper og hvilken demper som settes på.

Link to comment
Share on other sites

Bortsett fra dårliger presisjon er der også en vesentlig endring i utgangs hastighet når løpet kappes. Noe som burde taes i betraktning om våpenet skulle brukkes til jakt. Gjennomsnitt taper man 5 m/s for hver cm som kappes fra løpet. Mao. kapper man en løp ned fra f.eks 60cm til 50cm, Blir dette en reduksjon av ca. 50 m/s i utgangs hastighet. Noe som påvirker anslags energi på 100m. Ballistisk informasjon som ofte finnes på bakside av amunisjons eske er beregnet fra en løp med 60cm lengde (eller mer). Det er derfor viktig for å sjekke om en type amunsjon som skal brukkes til jakt fremdeles oppfyller krav angående anslags energi til f.eks storvilt jakt etter kapping av løp.

Link to comment
Share on other sites

Dette med massesenteret er interessant. Er ikke så sikker på at jeg deler synet om å ha dette lengst mulig unna skytteren. Kanskje noen langhold-karer har erfaring de vil dele? Dessuten vil jeg si at plasseringen av punktet har mye å bety langs flere akser enn den ene..!

 

Det at en gitt demper skal være tyngre enn pipebiten en kapper av kjøper jeg heller ikke. En lyddemper vil jo inneholde mye luft, og vil fort være lettere per cm enn en varmintpipe f.eks. Eksempler på det motsatte finnes helt sikkert.

 

"Farlig" å påstå noe som helst egentlig, men jeg drister meg til å komme med følgende påstand:

Ved kapping av løp og montering av en demper, vil man kunne bevare massen eller balansen (tyngdepunktet) i våpenet, men aldri begge to.

Når det er snakk om tyngdekraften vil jo vinkelen til krafta være 90 grader om en skyter flatt, og cosinus til vinkelen vil være 1, og kan oversees. Dette vil ikke gjelde om en ser på de kreftene som virker innenfor selve våpenet!

 

Noen her som har erfaring med, eller vet noe om hva som skjer om man henger et lodd fra pipa, som en pendel..? :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Noen her som har erfaring med, eller vet noe om hva som skjer om man henger et lodd fra pipa, som en pendel..? :winke1:

Jeg har gjort mye dumt som liten, bl.a å henge bæreposen med matvarer på sykkelstyret :lol: ,

men jeg har aldri hatt behov for å henge den på riflepipa :lol::lol::roll:

Denne diskusjonen blir bare dummere og dummere, og har lite og ingen ting med egenpresisjonen til rifla å gjøre :wink:

 

En kan like gjerne slå fast først som sist at presisjonen til ei kappa pipe;

a) enten er tilfeldig el.

b) har en sammenheng med produksjonskvaliteter (som hvor rett og sentrert den er, om den har spenninger, o.l. fenomener som vi kjøpere ikke rår helt over når vi bestiller en RemChester fra den lokale våpendealeren).

Link to comment
Share on other sites

Om du er i stand til å skyte like tette samlinger med en Sauer 200 med 40cm langt løp som med samme børse og 74cm langt løp, med forutsetning om lik kikkert og like forhold så imponerer du meg stort! Alle bevegelser i børsa får større utslag pga det kortere løpet, så min erfaring med dette er som jeg skriver i første innlegg. Det blir rett og slett mer krevende.

 

Jeg har skutt 15mm samlinger med langt og kort løp i Sauer STR. Der det ene løpet var 70cm og det andre 44cm. Har også brukt begge løpene i Sauer 202. Med samme resultat.

Og jeg syns ikke at det er så imponerende.

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg usikker på hva du vil fram til her Kammerherren. Mener du nå teoretisk eller praktisk? Hvis det er sistnevte så er jeg ikke nødvendigvis enig. Da mener jeg at god balanse i børsa er viktigere enn pipelengde for å få til et godt skudd på stående skyting. Min Sauer med 70cm pipe er for meg ikke spesielt god å skyte med stående. Den er for fortung. Da er det lettere for meg å skyte med 50cm S&L pipa mi med jaktprofil. Hvis det er teorien du sikter til er jeg heller ikke enig.

 

 

Nå er ikke jeg så opptatt av teorien, siden det i min verden handler mest om det praktiske. Jeg er helt enig i at balansen i våpenet er helt utslagsgivende for hvor lett det er å skyte med rifla. Nettopp derfor vil en fort oppleve at balansen forskyves om løpet kuttes mye ned. Jeg har hele tiden brukt lengden 40cm, siden dette er svært kort, men lovlig. Noen nevner benkskyting, det er lite relevant siden børsa da er tilnærmet fastmontert. Jeg har aldri hevdet at børsa i seg har dårligere presisjon med kort løp. Det jeg har tenkt på er sittende skyting, ikke stående. Ved sittende skyting på frihånd er det mulig å skyte svært tette samlinger om børsa sitter godt. Jeg har enda ikke opplevd ei rifle som sitter veldig godt med svært kort løp. Jeg har et par jaktrifler med kort løp, de er ikke av de letteste, men alikevel opplever jeg at de krever vesentlig mer av meg som sjåfør for å samle godt. Jeg klarer ikke å samle like godt som med f.eks jaktfeltrifla som sitter som støpt. Jeg har på min tegning brukt 1mm sikteavvik, bare for å ilustrere at om du faktisk har samme sikteavvik ved munning, så vil avstanden fra senter bli størst med kort løp. Om dette er et godt eksempel skal jeg ikke nødvendigvis påstå, men det var nå noe jeg kokte sammen i går kveld.

Link to comment
Share on other sites

snakk om tyngdekraften vil jo vinkelen til krafta være 90 grader om en skyter flatt, og cosinus til vinkelen vil være 1,

 

Cosinus til 90 grader er hva sa du? Ihvertfall ikke 1.

 

gif&s=31&w=299&h=131&cdf=RangeControl

 

Denne diskusjonen blir bare dummere og dummere,

 

Så fordi man begynner å nevne trigometri og tyngdepunktsberegninger, så blir det dumt? I min verden er det dette som er spennende.

Link to comment
Share on other sites

Oooops! Beklager. Sinus til 90 grader er vel 1. Som sagt, fort gjort å "skyte fra hofta".. Litt for lenge siden jeg brukte dette..

Det bildet du postet kommer ikke opp her Skruffen.

 

At enkelte forhold omtrent kan sees bort fra når det gjelder praksis og den virkelige verden er jeg enig i, men vil nå ikke si at diskusjonen blir dummere og dummere av den grunn.

 

Hastigheten vil endres ved kapping av løp, dermed vil også treffpunkt flyttes. Vil nok tro at hastighet, ammunisjon og i alle fall kula er viktigere faktorer når det kommer til presisjon, enn lengden på løpet og mye annet.

 

Angående å "henge en handlepose på styret" mener jeg ikke at man skal løpe sundt i skauen på jakt, med et lodd hengende en meter under pipa. Men det som er sikkert er at det i en eller annen grad vil påvirke balansen, samt redusere følt rekyl. Tyngre piper går da for å være mer stabile, gjør de ikke?

 

E: Jeg er helt sikker på at det finnes massevis av gode skyttere som ikke aner hva et bueminutt er, og at evnen til å treffe blink ikke trenger å ha så mye med teori å gjøre!

Link to comment
Share on other sites

For å fortsette diskusjonen blant noen av oss fysikkinteresserte...

 

"Senter of Gravity" (CoG) ble nevt, og at CoG langt frem hjelper. Dette mener jeg er ganske uinteressant for presisjonen. Du kan f.eks. konstruere en rifle med langt løp og CoG liggende rett foran kammeret. Det er bare å legge en passende vekt bakerst i stokken. Du vil fortsatt kunne forbedre presisjonen pga. det lange løpet, siden dette gir økt treghet for vinkelendringer (uavhengig av hvor CoG er). Her snakker jeg om faktisk presisjon ved skyting, ikke riflas egenpresisjon. Dette avhenger vel av type skytestilling også. I stående er det jo ikke noen fordel med veldig langt løp. I liggende derimot vil jeg tro de fleste vil dra nytte av det.

Link to comment
Share on other sites

Det bildet du postet kommer ikke opp her Skruffen.!

 

Var bare en cosinufgraf, men du kom heldigvis på bedre tanker.

 

Her snakker jeg om faktisk presisjon ved skyting, ikke riflas egenpresisjon.

 

Her er du inne på noe vesentlig. For hva er det man egentlig snakker om i denne tråden?

Link to comment
Share on other sites

For å fortsette diskusjonen blant noen av oss fysikkinteresserte...

Det er da helt greit å være interessert i fysikk :wink:

 

Her snakker jeg om faktisk presisjon ved skyting, ikke riflas egenpresisjon.

Det blir litt for enkelt å prøve og forklare faktisk presisjon ved skyting ved hjelp av litt fysikk, og som noen prøver på; trigometri og tyngdepunktsberegninger.

Det å forklare faktisk presisjon ved skyting innbefatter så mange variabler at jeg tror det blir svært vanskelig å bli enig.

Av de få jeg kommer på i farten utenom rifla, er f.eks. skytestilling og anatomien hos den aktuelle skyteren (ingen er helt lik, noen er tykk, noen er tynn, noen er lang og andre er kort osv.). Alle disse variablene betyr noe for hvordan rifla skal tilpasses den aktuelle skyteren og skytestillingen. Med andre ord jeg skyter ikke nødvendigvis bra med den rifla som du skyter innertiere med hele dagen lang knestående.

 

Hvorfor vil man egentlig snakke om faktisk presisjon ved skyting, og hva skjer ved kapping av løp på generelt grunnlag :?: Er ikke det litt uinteressant :?: I mine øyne er det i grunnen det, rett og slett fordi man må ta stilling til alt for mange variabler. :wink: OK!..en kan kanskje på statistisk grunnlag trekke sluttninger som f.eks; Det er lettere å skyte stående bra med en moderat lett rifle, enn en superlett eller veldig tung rifle. Det gjelder kanskje for de fleste. Man kan til og med kanskje driste seg til og forklare det med at frøken Hansen ikke en gang klarte å holde den tunge rifla i det hele og store, og enda mindre klarte å ta et avtrekk. Men hva da med Ole Styrkeløfter som holder den samme riflas vekt på strak arm hele kvelden bare for moro skyld :?: Ser noen påenget.... :?::roll:

 

Hvis man har lyst og synse....., javel :!::wink:

Link to comment
Share on other sites

En rar tråd.....

Er ikke sikker på at presisjonen blir mye dårligere, men at den skal bli bedre, enten rent teknisk eller skytemessig, det nekter jeg å tro...

 

Er du enig i at et løp som er 60cm langt vil bli stivere dersom du kapper det til 40 cm ?

Vil ikke ett stivere løp gi bedre presisjon?

Link to comment
Share on other sites

Det er vel det som er problemet med denne tråden. Noen prøver å gjøre det mer komplisert med å innbefatte en haug med rare teorier når realiteten er mye enklere.

 

Når du sier at det i realiteten er mye enklere, så er det fordi du allerede har gjort en haug med antagelser. Problemet er komplisert om det skal løses korrekt.

 

Problemet med dette problemet er at det finnes enorme mengder empiriske data og alle har sin egen tolkning av disse. Jeg ønsker å belyse de faktiske forhold. Dette er det dog liten vits å i gjøre siden det kommer kommentarer som "en rar tråd", "nerdete" osv. Enkelte kommer med "eksemper" og drar inn andre lignende problemer som i beste fall er helt på jordet.

Det sier meg at den jevne leser her inne trolig ikke innehar kompetansen til å i det hele tatt forstå problemet. Å da kunne belyse løsningen, med alle de faktorer som må medberegnes blir nyttesløst.

Link to comment
Share on other sites

Om man skal fortsette å diskutere dette må man først enes om hva man diskuterer, det er man ikke her. Noen prater om hvordan våpenet er å skyte med og noen prakter om hvordan riflas egenspredning blir. Presisjonen, eller egenspredningen til rifla er det jeg tror det er spurt om. Som flere har vært inne på, hvorfor brukes det da korte løp på br100 og 200 konkurranser når mange mener at lange løp går betydelig bedre? En som skyter med støtte foran og bak kunne jo hatt lenger løp uten at det skal gå ut over balanse. Om det hadde gitt en fordel med langt løp ville garantert br folket brukt det.

Link to comment
Share on other sites

For å prøve og svare på det med svingninger uten å blande inn fysikk teorier :wink:

 

Det ser for meg ut som om mine korte tykke løp skyter variert ammo på samme plass, mens de tynne lange skyter variert ammo på forskjellige plasser. Det kan kanskje tyde på at kort/tykt løp har mindre utslag på svingninger enn lange/tynne løp. :wink: Men det betyr ikke nødvendigvis at lange/tynne løp behøver å ha dårlig presisjon av den grunn. De ser bare ut til å spre variert ammo mere enn kort/tykt. Hvis dette stemmer, kan kanskje lang/tynn løp ha en ulempe med ujevne ladninger :?: Hvem vet :?: Jeg har ingen statistikk og vise til, bare mine subjektive erfaringer.

 

Det har ført til at jeg personlig liker de korte tykk løpene, men må som alle andre også inngå kompromier med vekt og lengde for å kunne bære rifla og ikke miste for mye fart på kula (avhengig av kaliber) :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er dette mange her ikke har fått med seg. BR skyttere bruker ikke lange piper. De bruker veldig tykke piper men ofte er de ikke veldig lange , gjerne så korte som 50cm.

 

Som alltid, er det smart å ta en kikk på hva de beste bruker. Hvis du skal ha de beste langrennskia så se hva f.eks. Petter Northug bruker. Skal du ha fotballsko så se på Zlatan. Og videre, skal du vite hva som er presist, så se på benkskyting. Men en bør alltid ha i bakhodet at det kan være store begrensninger i regelverket på hva en får lov til. Og da kan en titt på reglene være på sin plass. Reglene for heavy varmint finnes her: http://www.benchrest.no/heavy-varmint/" target="_blank Det er altså en minimumslengde på løpet, men ingen makslengde. Det er jo et lite hint om hva som lønner seg. Videre er det maksvekt på våpenet, og da oppstår plutselig situasjonen at en må inngå kompromisser. Løpet kan ikke være både langt og tykt, for da er det ikke vekt igjen å bruke på stokk, låskasse osv. Det finnes også en unlimited class, og der er det meste lov, men fremdeles er det 18" minimum løpslengde.

Noe annet å tenke på er at selv om benkskyting i stor grad handler om presisjon, så er det fremdeles en utendørssport med vindpåvirkning og det hele. Det er ikke forskning i laboratorium det er snakk om. Det er langt fra bra nok å holde midt i og trekke av. En må kompensere for vind, ellers raser en nedover på lista. Ihvertfall når det blåser. Og det gjør det alltid! Jeg har aldri prøvd langhold, så jeg skal være litt forsiktig med å påstå for mye. Men det handler om mye av det samme som benkskyting, men vinden får mye mer å si. Og det påvirker igjen kulevalg, patrontype, løpslengde osv. Og der du i korthold benkskyting kanskje kan slippe greit unna med varierende ladning og utgangshastighet, kan det være fullstendig ødeleggende på langhold. Så min lille påstand er at benkskyting handler mer om presisjon enn langhold.

 

Ellers er jeg enig med Skruffen. Hva er det vi diskuterer? Riflas egenpresisjon? I så fall bør vi eliminere flest mulig forstyrrende faktorer, vi må skyte i benk eller tilsvarende. En liten digresjon; rifla mi fikk mye bedre praktisk presisjon på løpende elg når jeg satte på en tung ståldemper.

Link to comment
Share on other sites

Det å forklare faktisk presisjon ved skyting innbefatter så mange variabler
Sant nok, men siden temaet er kapping av løp kan man forenkle ting en god del. Anta at våpenet er det samme, eneste endring er lengde på løp og evt montering av demper.

Jeg er forsåvidt enig, men du må ha med skytteren også. Hvis du betrakter våpen og skytter som referansesystem så er jeg med. Samme våpen, samme skytter, eneste endring er lengde på løp og evt montering av demper. Da påstår jeg det kan være at en skytter oppnår en forbedrett skytestilling/balanse -whatever-, en annen gjør det ikke :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tror også det må skilles på korte BR hold og lengre. Som det ble nevnt bruker gjerne langholdsskytterne lengre piper for å utnytte hastighetspotensialet.

Nå regner jeg med at de fleste skytterne i linken jeg legger ved skyter på lengre hold, men det ser ut til at de anbefaler piper på 22-32" og det er jo 56 til 80 cm!

 

http://forum.accurateshooter.com/index. ... on=search2" target="_blank

 

En der nevner faktisk at presisjonen kan bli noe bedre på 100 yard ved kapping, pga stivere pipe, men at hastighetstapet medfører større problemer på lengre hold pga vindavdrift.

 

Edit: Ser at man må legge inn søkeparametre. Jeg søkte på "barrel lenght"....

Link to comment
Share on other sites

Uansett om rifle pipen peker i en viss vinkel, så vil ikke kapping av pipen endre noen ting på denne vinkelen, pipen vil fortsatt peke samme veien uansett hvor lang den er.

 

Det som vil endre seg er jo treffpunkt i forhold til utgangshastighet på kulen. Pluss kulen får mindre tid til å stabilisere seg på på kortere piper. Å har skutt med rifler med korte løp vs lange løp av samme merke, at du tydelig kan skille presisjon, jo kortere pipe jo dårligere går det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er forsåvidt enig, men du må ha med skytteren også.

 

Dersom du klarer å utlede formler på hvordan man kan ta med skytteren, så skriv de gjerne, for det vil jeg påstå er tilnærmet umulig.

 

men at hastighetstapet medfører større problemer på lengre hold pga vindavdrift.

 

Dette stemmer, men for å kunne gjøre seriøse beregner må vi anta at vi har null vind (perfekt verden). Vi må også tildels se bort fra kulas oppførsel i luften. Dette for å gjøre det hele enklere.

 

Pluss kulen får mindre tid til å stabilisere seg på på kortere piper.

 

Snakker vi normale lengder på rifleløp, så er ikke dette noe å tenke på.

 

Å har skutt med rifler med korte løp vs lange løp av samme merke, at du tydelig kan skille presisjon, jo kortere pipe jo dårligere går det.

 

Som nevnt tidligere, det finnes mengder av empiriske data som gjerne har blitt tolket ukritisk. Du skyter gjerne bedre med lange løp, betyr det at alle andre også gjør det? Tro kan man gjøre i kirken.

Link to comment
Share on other sites

Dersom du klarer å utlede formler på hvordan man kan ta med skytteren, så skriv de gjerne, for det vil jeg påstå er tilnærmet umulig.

Det er vel det jeg har prøvd å formidle igjennom hele tråden :wink:

 

Jeg vet om en enkel metode for å teste ut presisjonsendring ved kapping av pipe som utelukker skytteren helt. Noen DFS lag har en fjærbelastet skytebenk med vaierstyrt avtrekk som er boltet i bakken eller til en betongblokk. Den fungerer riktig nok bare for Sauer 200STR siden den er spesialtilpasset denne stokken. Benken er slik jeg forstår det laget for å finne rett moment på skjefteskruene (det er i hvert fall det DFS laget mitt har brukt den til), men det er ikke noe i veien for at man kan teste alt annet som bidrar til presisjonsendringer og utelukke skytteren helt.

 

Har noen tilgang på en slik benk og en STR i orginal stokk med ei pipe som skal kappes, har de muligheten til å finne "fasit"

 

Jeg vet ikke hvordan en orginal STR ser ut :mrgreen::lol:

Link to comment
Share on other sites

Nok tullprat fra meg....

:mrgreen:

 

Ok, da tar jeg over. Kan det være noe i det at korte løp gir mindre løpssvingninger, og dermed mindre forskjell mellom ulike kulevekter/ladninger - ergo kan et kortere løp gi et våpen som er mer "altetende" dvs mindre kresen på ammotype?

 

Ingenting annet enn en magefølelse som tilsier at dette stemmer, men det er nå likevel en magefølelse jeg har...

 

(Og forutsatt at dette stemmer - for min del er dette viktigere enn ekstrempresisjon. Bomme klarer jeg sjøl)

Link to comment
Share on other sites

Skruffen, skal være enig om at en tomme eller to har svært liten betydning på presisjon. Det jeg snakker om er større lengder som f.eks til heldemping av våpen der halve pipa blir kappet av. Jeg er ikke noe proffesor i dette faget, men har testet flere våpen typer med forskjellige lengder på pipen, b.l.a i forsvaret, å det er ikke noe tvil om hva resultatene ble.

 

Kjærka kan du få lov å gå i selv :)

Link to comment
Share on other sites

Noen DFS lag har en fjærbelastet skytebenk med vaierstyrt avtrekk som er boltet i bakken eller til en betongblokk.

 

Nå er du inne på noe. Men dette blir rent empirisk, noen forståelse vil man ikke få av dette. Ved å gjøre et visst antall forsøk vil man, med å finne fellesnevnere for hva som kan være en fasit. Ved å ha kontroll over alle faktorer, kan man muligens komme nærmere svaret. Dog vil det være trolig være koblinger mellom de forskjellige bidragene, noe som gjør det vanskeligere. Her må det trolig tilnærminger til. Ved å ha "fasiten" blir disse tilnærmingene enklere å formulere.

 

Kan det være noe i det at korte løp gir mindre løpssvingninger,

 

Det spørs helt på hva du mener med løpssvingninger, manglende terminologi blir ofte et problem i slike sammenhenger.

 

men har testet flere våpen typer med forskjellige lengder på pipen, b.l.a i forsvaret

 

Godt å høre det er folk med erfaring her. Problemet er nå folk er fornøyd med løsningen uten å vite problemet. Forklaringer med "slik er det bare" har aldri passet meg noe særlig. Da kunne man like gjerne trodd på det som står i bibelen, slik når man først er inne på tro.

Link to comment
Share on other sites

Ved å gjøre et visst antall forsøk vil man, med å finne fellesnevnere for hva som kan være en fasit. Ved å ha kontroll over alle faktorer, kan man muligens komme nærmere svaret.

Jeg har ikke filla peiling på hvilket busjett du disponerer, men dit du vil kommer til å koste flesk uten at jeg gidder å utdype det :wink:

Det er nok en grunn til at du og jeg bruker "fasit" med hermetegn :lol:

 

Problemet er nå folk er fornøyd med løsningen uten å vite problemet. Forklaringer med "slik er det bare" har aldri passet meg noe særlig.

Jeg kan være tilbøyelig til å være enig, men av og til blir det for ressurskrevende å finne sann viten. Når du i tillegg setter det hele i perspektiv, finner du nok fort ut at kanskje er det ikke her fokuset bør ligge :?: Personlig forholder jeg meg til subjektive empiriske data, og mister ikke nattesøvnen av den grunn. Slik jeg bruker rifla skyter jeg bra nok med både korte og lange piper. Uansett utfall om korte eller lang pipe er saliggjørende for presisjonen, hadde jeg like forbannet valgt pipelengde etter bruksområde. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke noe proffesor i dette faget, men har testet flere våpen typer med forskjellige lengder på pipen, b.l.a i forsvaret, å det er ikke noe tvil om hva resultatene ble.

 

Kjærka kan du få lov å gå i selv :)

Hva ble resultatet?

 

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Ad empiriske data, og tolkningen av dem...

 

Om en plotter antall barnefødsler som funksjon av antall hekkende storkepar i europeiske land, så finner man at det blir født klart flest unger der det er mest stork - det er jo nokså naturlig, ettersom unger kommer med storken, ikke sant?

 

 

Land: Storkepar: Barnefødsler: (10^3/år)

Albania 100 83

Østerrike 300 87

Belgia 1 118

Bulgaria 5000 117

Danmark 9 59

Frankrike 140 774

Tyskland 3300 901

Hellas 2500 106

Nederland 4 188

Ungarn 5000 124

Italia 5 551

Polen 30000 610

Portugal 1500 120

Romania 5000 367

Spania 8000 439

Sveits 150 82

Tyrkia 25000 1576

 

 

stork.gif

 

Når en så vet at det i Danmark i mange år var en klar sammenheng mellom storkebestanden i landet, og antall barnefødsler så trenger en ikke lenger være i noen tvil om dat barn kommer med storken :wink:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Smaug

 

Det våpen systemet vi testet hadde pipe lengde på 14"-16"-20", å forskjellen på spredningen/samlingen mellom 14 og 20 var omtrent 50%, vi testet på 100-200-300 meter med optik.

 

Nå skal ikke jeg dra inn noe her men vist en tenker på hagle er det jo det samme.

Chopper du pipa så sprer den mer selv om du kjører full cylinder på både kårt å lang pipe.

 

Det er min erfaring. Jeg liker å teste ting istedet for å filosofere over bibelen, som andre professorer gjør.

Link to comment
Share on other sites

Det våpen systemet vi testet hadde pipe lengde på 14"-16"-20", å forskjellen på spredningen/samlingen mellom 14 og 20 var omtrent 50%, vi testet på 100-200-300 meter med optik.

Jøsss :overrasket: .... optikk og greier :shock:... da må det vel være fasiten vi leter etter :shifty:

 

@Erlend Meyer

De der farga greiene du viser til ser jo ut som storker som flyr i fylla :lol:

Håper for GUDS skyld det ikke lander en full stork hjemme hos meg :stortsmil: Se..., nå måtte jeg blande inn Gud også :lol:

 

@Socom

Er du sikker på at dama ikke foretrekker en kort og tykk en? :silent:

Link to comment
Share on other sites

De der farga greiene du viser til ser jo ut som storker som flyr i fylla :lol:

 

Skal si meg enig i det :oops:

Men det er utrolig mye data samlet i denne grafen, presisjon til 14 forskjellige ladninger fra 10 til 22 tommers løp. Her kan man se både effekten av løpssvingninger og total-effekt av løpslengde, og selv om det bare er fra ett løp så er det veldig informativt.

Link to comment
Share on other sites

@Socom: Hvor mange testvåpen i hver av pipelengdene ble brukt i forsøket?

 

Jeg har testet 5.56 i pipelengder mellom 7,5" og 24", med jevnt over god presisjon i de fleste lengder. Det som derimot ble veldig tydelig, er at ingen piper er like, og at tilsynelatende identiske piper varierer mye presisjonsmessig.

 

Dette ble testet med våpenet boltet fast.

Link to comment
Share on other sites

men dit du vil kommer til å koste flesk uten at jeg gidder å utdype det

 

Det er jeg fullstendig klar over, derfor jeg ønsker å løse dette matematisk. Jeg kom bare med et eksempel på en fremgangsmåte som er kjent blandt forskere.

 

Dog vil dette bare bli med tanken, når personer som M67 kommer med slike innlegg.

 

Om en plotter antall barnefødsler som funksjon av antall hekkende storkepar i europeiske land,

 

Altså, har du ikke noe å komme med, så trenger du ikke å ødelegge en tråd med usakeligheter. Dette går altså over dine kunnskaper når det kommer til matematiske simuleringer, skal ikke klandre deg for det.

 

Som jeg skrev tidligere i tråden, kammeret er tydeligvis ikke hva det lengre hva det var. Jakten etter nye kunnskaper har gått i glemmeboken. Trist.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...