Jump to content

Utvikling i hjortebestanden


ejdanielsen

Recommended Posts

Det er helt klart en nedgang i bestandene de fleste steder men på de riktig gode områdene merkes det mindre. Mine erfaringer er fra Sunnhordland og Nord-Rogaland. Der hvor der normalt har vært relativt lite hjort synes nok nedgangen best men også områder der man kunne se svære flokker de siste 30årene ser man tilnærmet ingen dyr idag.

Selvsagt mange årsaker til dette men forvaltningen må ta hovedansvaret. En etter min mening sterk årsak er et hysterisk utleie, spesielt til folk som driver framleie. Hvis bare noen få % av det som har nådd mine ører stemmer så er det ganske vilt, løyver kjøpt for opptil 15K skytes ganske mange ganger. Med de nye jakttidene sist høst kan jo disse utleierne leie ut dyrene 2-3ganger til, alle forstår vel hvor det da bærer hen. Og forvaltningen her lokalt kan ikke gjemme seg bak at de ikke vet/visste, jeg og veldig mange andre har sagt ifra mange ganger.

 

Når nå bestandene går nedover så blir det lett til at man går løs på de voksne kollene, hvis de da ikke allerede er skutt, og dette forsterker nedgangen betydelig.

Med dagens tvungne tildelingsmodell fra DN kan man etter det jeg har forstått ikke skyte spissbukk på voksen bukk kort, forstå det den som vil.

Kunne skrevet mye om dette men får ta det litt etterhvert som man hører andres erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

Klart du kan skyte spissbukk på voksen bukk-kort!

Du kan med god samvittighet skyte yngre kategorier. Trodde det var noe alle var klar over i 2012.....

 

I 2011 visste jeg at det gikk an men i 2012 står det slik i Lovdata :

 

§ 21. Målrettet avskyting

 

Som alternativ til bestemmelsene i § 19 og § 20 kan kommunen eller villreinnemnda pålegge målrettet avskyting ved å fordele fellingskvoten på et bestemt antall definerte kjønns- og aldersgrupper. Fellingstillatelsen skal da være utfylt etter følgende alternativer:

 

 

For hjort:

 

Kalv ( ½ år), voksne hunndyr (1 ½ år og eldre), spissbukk, og voksne hanndyr (2 ½ år og eldre).

 

For alle artene kan kalv felles i stedet for voksne dyr av begge kjønn. Kommunene kan ikke pålegge målrettet avskyting av rådyr ved å fordele fellingskvoten på definerte kjønns- og aldersgrupper.

 

Man kan skyte kalv i stedet for andre dyr men det står ingenting om at andre grupper kan ombyttes, som spissbukk på bukkekort.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

At du kan skyte spissbukk i staden for vaksen er det nok ikkje alle som veit. Kvifor er ikkje dette betre opplyst? I dag då det blir stilt så store krav til dokumentasjon for nesten uansett kva ein gjer er det merkelig at dette ikkje er informert betre om.

 

Når det blir sagt at eit av måla var å få ned hjortestamma så er dette ein sannheit som ikkje gjeld over alt. Alle kommunane, sjølv på vestlandet, har ikkje dette som målsetting. Når det og blir sagt at forvaltninga er på etterskot og at ein ikkje har kunne registrere nedgangen så lenge fellingstala har holdt seg høge så burde Frøyen som uttalte dette vite at einkelte stader så er det lettare å felle dyra enn andre stader sjølv om bestanden er redusert. Altså nokon stader klarer ein å halde oppe høg felling sjølv om bestanden har minka. Kvotene er tross alt ikke så store at ein utryddar hjorten. Spesiellt der mykje hjort blir felt på innmark er det lett å felle hjorten sjølv om bestanden har minka.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Selvsagt kan du skyte spissbukk (1,5 år)!

 

Nei, dette er ingen selvfølge alle steder !!!

 

Nå er det sikkert forskjellig fra kommune til kommune.

 

I min kommune kan vi IKKE felle spissbukk på voksenbukk kvote, det KAN felles kalv på både spissbukk og voksenbukk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var på et møte i det interkommunale hjorteviltutvalget tidlig i des. Da kunne sekretæren opplyse at han hadde sjekket dette med å skyte spissbukk på bukkekort, hos DN. Og fått til svar at det kan man ikke lengre gjøre slik forskriften er utformet. Og da gjelder det alle steder ikke bare i enkelte kommuner som det påstås over her.

Jeg vil selvsagt selv ha denne muligheten på jakt selv, så jeg ville bli glad om noen kunne motbevise dette.

 

For å ta nedgangen i stammene mange steder videre. Det er min bestemte oppfatning at mange jakter mye mer for å fulle kvotene tilfredstillende. Jaktiden har vært utvidet de fleste steder de senere år og veldig mange dyr har blitt felt på måneskinn i desember, dyr som tidligere kom seg helskinnet igjennom jakta.

Jegerne er blitt stadig flinkere og mer erfarne, husk der er få plasser hvor hjortejakt i noen skala har vært drevet mer enn 30-35år. Jegerne får stadig bedre utstyr, optikken er blitt mye bedre, før så vi masse melkeflasker m/melk i opp på riflene, idag er det annerkjente europeiske sikter med stor lysåpning på de fleste. Stadig flere er kompetente til å skyte på lengre hold (men langtifra alle).

Summen av dette og endel andre momenter gjør at man i noen år klarer å skyte det meste av kvoten mange steder. Men når f.eks. trekkdyrene uteblir grunnet for høy beskatning der de er tidlig på høsten, så er jeg redd dette går veldig bratt nedover om man ikke tar grep raskt. Og som jeg nevnte i et tidligere innlegg på denne tråden, skyter man i tillegg de stedbundne voksne kollene så går det rett til helvete. Ihvertfall lokalt men også regionalt etterhvert

Link to comment
Share on other sites

Selvsagt kan du skyte spissbukk (1,5 år)!

 

Nei, dette er ingen selvfølge alle steder !!!

 

Nå er det sikkert forskjellig fra kommune til kommune.

 

I min kommune kan vi IKKE felle spissbukk på voksenbukk kvote, det KAN felles kalv på både spissbukk og voksenbukk.

 

:D Kan ikke annet enn å le. Om man velger å skyte spissbukk på voksenkort, hva kan gå galt? Du bør ta opp dette med kommunen.

 

Kanskje det er annerledes med de som har egen bestandsplan (at de står mer fritt) kontra de som får tildelt fra kommunen etter §15?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har registrert at dere har mulighet til det. Kan ikke se at det skal gagne annet en fryseren til jegerne. Noen voldsomt gjennomtenkt forvaltningsmodell vil jeg ikke tro det er. Sikkert et resultat av at "alle" mente stammen var for stor og noe måtte gjøres. Da åpner man kanskje for slike løsninger som gjør det lettere for jegerne i å få tak i dyr.

 

For bukkeandelen vil det bare føre til at snittalderen går ned. Litt mot strømmen å forvalte slik.......

Link to comment
Share on other sites

Jeg er interessert i hva dere mener bukkeandelen, voksen og ungdyr, samt kolleandelen bør være i en bestand man ønsker å holde stabil, eller ha en svak vekst på? Er klar over at dette vil variere fra område til område.

Pr. i dag (i gjeldende bestandsplan)har vi som mål å skyte maks 20% voksen bukk og 15% voksen kolle, samt ha ca 50/50 i kjønnsfordeling. Dette er et stort vald med få fellingstillatelser oppe i Nord Østerdal.

På forhånd takk

:D

Link to comment
Share on other sites

Hmmm.

Det enerådende firmaet på utarbeidelse av bestandsplaner på sørlandet har de siste årene operet med en estimert bestandsutviklingskurve på hjort som er betydelig brattere enn liene på vestlandet. Utvidet jakttid ( i begge ender) er mottiltaket som har blitt satt inn for at ikke hjortebestanden skal eksplodere, dseneste utvidelse i 2012. Likevel er avskytningen synkende. Samme er forøvrig elgavskytningen. Her har bestandsplanutviklerene og jegerene kranglet i årevis om det er for mye eller for lite elg. Har man bommet på bestandsutviklingen på hjort også?

Link to comment
Share on other sites

En ting er hva tallene viser en annen er realitetene, tallene er kun for skrivebords-spesialistene. Husk at hjortejakta ble utvidet med 48dgr dette året, riktignok hadde mange kommuner utvidet jakt de to foregående årene også men mye kortere.

Det tallene ikke viser er hvor mye mer og hvor lenge folk måtte jakte for å lykkes, glem Sett Hjort som i hovedsak blir fylt ut etter jakta.

Link to comment
Share on other sites

Samd med Veidinn. Slik den nye jakttida er, handlar det overordna no om å redusera hjortebestanden, til kanskje det halve. Så frå forvaltningsnivå vil det nok heita at ting går som planlagt, og det gjer det jo. Kva konsekvenser det har lokalt er ei anna sak, men her er det jo og slik at dei lokale jegrane til slutt avgjer kor mange dyr dei vil skyta. Baron von Munchausen ville utvilsamt hatt sans for dei nye jakttidene :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Hvor lovlig det er å jakte på utlagt åte (rundballer ) hadde vært greit å belyse . I et av mine jaktområder har enkelte økt avskytingen med 70% som følge av lengre jaktid og åtejakt på hjort . Bestanden er generelt lavere i hele området .

Link to comment
Share on other sites

Jakt på utlagt silo er svineri!!trekker inn hjort fra store områder og ødelegger for andre lag og vald i området!for meg er dette toppen av latmannsjakt. :roll: ulovlig er det ikke men,på enkelte steder hvor hjortestammen er i fritt fall så er dette også en fin måte å ødelegge storvald og naboskap på...... :thumbdown:

Link to comment
Share on other sites

Jeg håper det vil komme en klargjøring i forskrifts form. Om man lukker øynene er det selvfølgelig ikke noen stor sak. Visst myndighetene/DN skal ha meninger om jaktutøvelse i det hele tatt, bør de absolutt komme på banen overfor dette relativt nye fenomenet. Hva de ender på er uvisst, men jeg vet hva jeg håper det blir.

Link to comment
Share on other sites

§ 46. (jaging og lokking av vilt)

Vilt må ikke jages eller lokkes bort fra andres jaktområde. Fôring av vilt kan allikevel skje som ledd i et planmessig viltstell. Grunneier eller bruker kan skremme eller jage bort vilt når dette må anses nødvendig for å avverge skade eller ulempe.

Endret ved lov 23 feb 1996 nr. 7 (ikr. 1 juli 1996).

 

 

Dere må gjerne forklare hvordan dere kommer fram til at åtejakt på hjort ikke er tillatt eller kan forbys i forskrift eller rundskriv.

 

 

 

merk-jeg sier ikke at slik felling er noe jeg liker eller ikke liker!

 

 

Om nedgang i hjortestammen; om noen er overrasket over den har de ikke fulgt med mye de siste 3-4årene...

Link to comment
Share on other sites

....som igjen sørger for unaturlige høye fellingstall, og som tyner stammen enda mer.

Desemberjakt med rundballer skulle vært forbudt. Her er DN laaaaaangt på etterskudd i forhold

til hva utvidelse av jakttid gjelder.

 

Det er vel opp til det enkelte vald, innenfor eventuelle overordnede driftsplaner å sette begrensinger på jakttiden. Det er også slik at et vald kan vedta forbud mot jakt på foringsplasser. Her må noen korrigere meg dersom jeg tar feil, men hos oss slutter jakta 30. november, og foring starter da etter det. Dette kombinert med lite snø har i hvert fall dette året holdt vintertrekket tilbake og vi har håp om stabil eller svakt stigende bestand. Men jeg frykter jo at reduserte bestander i Møre og Romsdal og kanskje i Sør Trøndelag vil trekke dyr fra fjellbygdene?

Link to comment
Share on other sites

Et spørsmål til de som er kritisk til sett hjort skjemaet.

Hvordan skal vi få oversikt over hjorte stammen og den utvikling? Dersom vi ikke bruker dette skjemaet etter beste evne.

Er mistroen til forskerne så inngrodd at vi ikke stoler på de.

Eller er det bygdedyret som styrer? eg skal ha min del av kjøttet.

http://www.njff.no/portal/page/portal/n ... ypage=TRUE

Link to comment
Share on other sites

At kvotene er for høye i enkelte områder er jo åpenbart med fellingsprosenter under 50-60. Dette har jeg sagt før, forvaltningen er på etterskudd (både under vekst og nedgang av stammene).

Skulle det være så vanskelig å finne et balansepunkt som gjør at vi unngår denne jo-joforvaltningen?

 

Det som forsterker det hele, er jo den egoismen eller uvitenheten som råder blant grunneiere/jegere.

De måker ned kollene for å oppnå høyere avskyting. Hva får de tilbake året etter, mon tro?

Link to comment
Share on other sites

Har kikka raskt over fellingsstatistikken her hvor jeg bor.

Et lite utdrag:

 

2010, tildelt 250 dyr, felt 155 = 62%

Av dette 52 koller

 

2011, tildelt 250 dyr, felt 142 = 56,8%

Av dette 53 koller

 

2012. tildelt 250 dyr, felt 105 = 42%

Av dette 14 koller

 

Det er også forholdsvis mye kalveskyting, henholdsvis 42, 42 og 27 stk. de tre aktuelle åra.

Hvis dette er en villet og ønsket utvikling av myndighetene må en kanskje driste seg til å si at de har suksess?

Link to comment
Share on other sites

Et spørsmål til de som er kritisk til sett hjort skjemaet.

Hvordan skal vi få oversikt over hjorte stammen og den utvikling? Dersom vi ikke bruker dette skjemaet etter beste evne.

Er mistroen til forskerne så inngrodd at vi ikke stoler på de.

 

Selv har jeg uhyre liten tiltro til måten Sett Hjort blir utfyllt av brukerne, vil man oppnå noe så kan man bare jukse til dette skjemaet over tid. Det jeg liker minst er offentliggjøringen av innholdet. Hvis man er flik til å oppdage dyr under de fleste forhold og skriver alt man ser og i tillegg er mye ute så vil det raskt skape et press på nevnte område. "Alle" vil jo jakte i et område med masse dyr. Man risikerer å bli priset ut av folk som ikke har gravet grøfter for pengene og heller ikke betalt skatt av dem.

Føler etterhvert at der er fryktelig mange som skal skape seg en jobb på å kreve stadig mer arbeid/info fra jegerne, kjever og annet. Også stadig noen nye "forskere" som vil ha sugerør inn i kommunenes Viltfond. Mulig der kommer noe godt utav dette på sikt men jeg er inngrodd skeptisk ja.

 

Forstår at det kan bli vanskelig å få oversikt over stammen men jeg har ingen tro på at nevnte skjema gjør det lettere. Hadde jegerne fått gode grunner til å stole på "forskerne", følt at de fikk viktig info tilbake som de forstod og ikke bare masse grafer og fremmedord. Da kunne dette kanskje endret seg fremover.

Link to comment
Share on other sites

Sett hjort er vel ikke så vanskelig å forstå?

Tetthet av hjort/tegn på endringer av bestandsstørrelsen: Sett hjort pr. jegerdagsverk.

Fruktbarhet/aldersgjennomsnitt blant kollene: sett kalv pr. kolle

Kjønnssammensetning (Andel bukk av totalen): sett kolle pr. bukk

Alderssammensetningen blant bukker: sett spissbukk pr bukk.

 

Et flott verktøy om man bare fikk inn dataene.

De som vil jukse er det bare å drite i. De forstår ikke poenget og har hodet stukket i sanden.

Pr. f.eks kommunenivå vil disse få likevel bli spist opp av massen som faktisk prøver å følge "reglene".

Link to comment
Share on other sites

Veidinn

Du får forklare meg hvordan vi skal få en oversiktlig bestandsutvikling. Vi har i dag et enkelt verktøy. Sett Hjort Skjemaet. Og det er enkelt å bruke.

At du mener at folk lurer og fører skjemaet etter eget forgodt befinede, får stå for din mening.

Jeg har tiltro til at dette kan fungere, og at det kan fungere bra.

Men det krever litt innsats fra jegeren, en innsats som og kommer jegeren og viltet tilgode.

 

Debatt om priser og hvor penger kommer fra hører ikke hjemme i denne tråden.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjeld sett hjort skjemaet så kunne det godt blitt informert mykje bedre om dette. Slik som det er no så er det ein del vald som lar vere å melde inn dette, altså blir det mangelfullt. Muntlig info om sett hjort hadde også hjelpt for eksempel på møter som foregår før jakta.

Link to comment
Share on other sites

Hei..

 

Var ikke det meningen å redusere bestanden av hjort..

Og det viser nå at antall påkjøringer av hjort er kraftig redusert her.

Så det har de klart.

Og det er klart effektivt å ta ut koller som produserer dyr når man vil ha ned bestanden.

 

Men vil man nå opprettholde stammen på et nivå så må man kanskje være forsiktig med å skyte kollene.

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Her på søre sunnmøre har to kalde vintrer for eit par år sia, kombinert med romslige tildelingar rasert hjorte bestanden (etter mitt syn). Tidligere har alle høstet av trekkdyra for å spare sine eigne stamkoller, men hjorten kan berre fellast ein gong og med utvida jakttider (snart halve året), har trekkdyra gått i bakken på sin vandring over dei forskjellige valda.

Skal man prøve å bevare stammen må man korte inn på jakt tida og samkjøyre tildelingane over større område enn idag, er ikkje noke hensikt med 700 mål per dyr i eine valdet hvis nabovaldet har 200 mål på dyr.

Link to comment
Share on other sites

Her er tall frå fjaler frå 2005 til 2012. 47.3% fellingsporsent i 2012.

Det var utruleg dårleg vær her i store deler av jakta. Dette kan ha innvirkning på at prosenten er så låg. Hvis ikkje så er stammen i fritt fall.

 

 

 

Tildelt totalt            729	 791	 791	 953	 984	 1024	 1002	 994
Felt totalt	            533	 565	 652	 744	 810	 704	  624	  470
Fellingsprosent	        73,1	 71,4	82,4	78,1	82,3	68,8	62,3	47,3

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...