Jump to content

Her blir den påkjørte elgen dyttet og dratt etter bena


beagle

Recommended Posts

Hva skulle man gjøre da? Bare stå å se på den til viltnemda kommer?

 

Ja, elgen hadde det vondt, men tror ikke personene påførte den betydelig større smerter enn det den allerede hadde etter påkjørselen?

 

Ja, man skal stå å se på til viltnemda kommer om man ikke kan, eller vil avlive dyret der det ligger, helst trekke godt unna også for ikke å stresse dyret unødvendig, det er faktisk et levende pattedyr med en ekstrem frykt for alt som har med mennesker å gjøre.

Å dra et dyr med brudd i ryggen over en vei må man kunne regne med påfører en del smerte ja.

 

Forøvrig kunne dette fort vært livsfarlig for dem som var innvolvert, en elg dreper et menneske med et spark!

At personene på åstedet var helt uten dømmekraft kan det ikke være tvil om, og at en politimann mener at det var greit burde bevise at han er uskikket til jobben sin.

Link to comment
Share on other sites

Gitt att politiet på stedet var satt opp med våpen kunne vel en frontal lobotomi blitt effektuert uten unødig ventetid på viltnemd.

 

Sikkert Ikke gjennomførbart mtp. lover , regler, hjemmelsgrunnlag og alt mulig annet byrokrati, men er hvertfall min innskytelse for å få slutt på lidelsene til elgen.

 

Min mening er att det er forkastelig å la ett skadd dyr lide dersom det er praktisk mulig/forsvarlig å avlive det.

Link to comment
Share on other sites

Ja.

 

De har ganske mange års utdanning, hvor dette er endel av opplæringen.

 

Du har 5 kvelder med jegerprøvekurs. Gratulerer!

 

Way to miss the point....

 

Hvis jeg er skikket til å avlive elg på flere hundre meter etter - som du skriver - 5 kvelder med jegerprøvekurs. Hvorfor er ikke da en politibetjent med mange års utdanning skikket til å avlive en elg på 1 meters hold?

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke avlive en elg med tjenestepistol. Vet om en som fikk bot ++ for å Ha avlivet en skadet elg med en rifle i kaliber .223.....tok godt over en time før viltnemda var på stedet. Man må visstnok bruke et våpen som er godkjent til storviltjakt.

 

Okei. Da burde politiet, ihvertfall i litt mer spredte distrikter med mindre ressurser, ha en storviltrifle i bagasjerommet.

Synes jeg. Politifolk blir jo gjerne litt "alt-mulig" menn når områdene blir store.

Link to comment
Share on other sites

eies skrev:Eg trur ikkje politi har kompetanse, vanlegvis, til å avliva ein elg.Men de har kompetanse til å bære pistol og om nødvendig skyte på mennesker?
Politiet har kompetanse til å bæra pistol og om nødvendig skyta på menneske. Men slik skyting har vanlegvis som hensikt kun å skada, avliving skal dei i ein slik situasjon for all del unngå.
Link to comment
Share on other sites

I prinsippet har en nok lov til å avlive med det en måtte ha for hånden- forutsatt at dette kan skje på en effektiv og smertefri måte uten å sette menneskeliv i fare. Ikke alle politifolk føler seg kompetente til å sette skuddet på rett sted på elgen, og husk nå på at vi kun er oppsatt med 9mm helmantel. Jeg ville muligens funnet fram en MP5 og gitt dyret en 9mm eller to i sentralnervesystemet, forutsatt sikker bakgrunn- men jeg har full forståelse for at ikke alle ville gjort det samme. Det har nemlig hendt litt for mange ganger at kolleger med mye initiativ og liten vurderingsevne har skutt relativt mange helmantler i en skadd elg uten at dette tok livet av dyret. Derav anbefaling om å vente på viltnemda, med mindre man vet hva man gjør.

Link to comment
Share on other sites

I prinsippet så kan man sikkert gjøre det, men man har ikke lov. Ellers hadde ikke kompisen min blitt dømt. Men tingen som har gjorde "feil" var at elgen var såpass hardt skadet at han gjorde det ved eget insj, uten å spørre om lov. Hadde man avklart dette med politiet/viltnemnd så kunne man sikkert på et eller annet vis fått disp til å bruke et "ikkestorvilt" kaliber til jobben.

Link to comment
Share on other sites

Beklager, men her må jeg bare være litt OT:

 

Kurs i hvordan avlive skadet vilt... og slikt:

 

 

Ontopic: Vet om flere som har ringt viltnemnda og fått tillatelse til å avlive trafikkskadet vilt med håndvåpen, om de var bekjente, eller sett på som usedvanlig skikket vites ikke.

Link to comment
Share on other sites

Det burde vært en obligatorisk del av politiutdannelsen å lære seg å avlive skadede dyr med tjenestevåpen. Hadde holdt med et lite avsnitt i ei bok med bilde av et æljhode, og kanskje fremvisning av et kranie. Klarer ikke noen å skyte en ælj i skallen på kloss hold med pistol/MP5, har de nok ingenting på et skarpt oppdrag med våpen å gjøre. 9mm helmantel holder i massevis ved treff i hjernen.

Link to comment
Share on other sites

Det burde vært en obligatorisk del av politiutdannelsen å lære seg å avlive skadede dyr med tjenestevåpen. Hadde holdt med et lite avsnitt i ei bok med bilde av et æljhode, og kanskje fremvisning av et kranie. Klarer ikke noen å skyte en ælj i skallen på kloss hold med pistol/MP5, har de nok ingenting på et skarpt oppdrag med våpen å gjøre. 9mm helmantel holder i massevis ved treff i hjernen.

 

Det var vel obligatorisk før i tiden tror jeg?

Link to comment
Share on other sites

Riktig plassert kan en .22 gjøre jobben også. Kjenner en kar i Texas som til og med avlivet en trafikkskadet White Tail med luftpistol. Jeg ville ikke gjort akkurat det, men jeg fikk se kraniet med hullet, og det er forbløffende tynt enkelte steder. Er man oppe på sentertente patroner så er det stort sett godt mulig å få til pålitelig human avliving. Utfordringen er riktig skuddplassering, og det er selvsagt mer kritisk jo mindre kaliber. Ekstra vanskelig blir det naturligvis på et skadet dyr som kanskje ikke akkurat ligger stille, samt hensynet til sikker bakgrunn, men det siste er jo strengt tatt enda viktigere med ordentlige storviltkalibre. Vet ikke om jeg ville like å fyre av en .30-06 mot et elghode bare et par meter unna, med asfalt rett under og kanskje ei fjellside ikke langt bak...

Link to comment
Share on other sites

Folk flest veit ikkje korleis skotet skal plasserast for å avliva ein elg, trur ikkje politifolk flest er sikre på det heller. Jegerar vil eg tru veit dette betre. (Men dei er jo drilla i å skyta i bogen :D:D:D ) :D:D:D:D

 

Og hvor mange år behøves det for å videreutdanne politifolk til å vite hvordan man setter skuddet på hjortedyr?

Link to comment
Share on other sites

Enig. Og en 9mm avfyrt på en meters hold må da klare å penetrere et elg-kranium?

Selvfølgelig, kan gjøre det med .22. Poenget her er jo det dyrevernmessige. Det er ikke greit å flytte på en skadd elg på denne måten og det burde vedkommende polititjenestemann skjønne. Dessuten farlig. Så da må folk vente til folk med våpen kommer til stedet. Det jeg ikke skjønner er at det ikke gikk an å kjøre forbi, var det så jævla trafikk imot? :trist:

Link to comment
Share on other sites

eies skrev:Folk flest veit ikkje korleis skotet skal plasserast for å avliva ein elg, trur ikkje politifolk flest er sikre på det heller. Jegerar vil eg tru veit dette betre. (Men dei er jo drilla i å skyta i bogen ) Og hvor mange år behøves det for å videreutdanne politifolk til å vite hvordan man setter skuddet på hjortedyr?
Viss du greier å få dette emnet inn i politiutdanninga, skal eg eta eit politiskilt :D:D:D
Link to comment
Share on other sites

Ser ikkje noe gale i at de skubbet den ut av veien, Dagbladet skriver

Viltnemda kom på stedet kort tid etter påkjørselen. Elgen hadde sprukket vom og knekt rygg og ble avlivet på vanlig måte, ved skudd.

 

Tviler den fikk så mye mer vondt, den var nok garanter satt ut av ulykken, hadde det ikkje vert for knekt rygg så hadde han som hadde dytta bak hatt noen fine merker i tryne :lol:

Link to comment
Share on other sites

Avliving av hjortevilt er pensum på phs! Når tenkte du å spise det politiskiltet eies? Lager du film og legger en link i tråden?
Huff ja, det blir vanskeleg å vri seg unna det :D:D:D Men du må vera snill å gi meg ein link eller anna skriftleg prov først, men det er heilt sikkert kurant.
Link to comment
Share on other sites

Nå er det etter hvert noen år siden jeg gikk PHS, men jeg husker vi hadde en leksjon i avliving av dyr ja. Kun teori, og instruktørens oppsummering til slutt var "Hvis du ikke er jeger og vet hva du gjør, bare vent på viltnemda." Egentlig en grei konklusjon, en kan ikke regne med at alle skal huske hvor i huet på alle mulige viltarter (og husdyr) nøtta sitter etter en halvtimes leksjon. Dette er ikke noe en kommer borti hver dag, selv i vårt yrke, så en får ikke repetert kunnskapen heller.

 

Ikke ble det gjort noe forsøk på å lære oss skuddplassering på hjortevilt heller, slikt var det ikke tid til. En gikk gjennom relevant lovverk og instruks på området, og fortalte et par anekdoter. That's it.

 

Å tro at PHS skal øke timetallet på dette ørlille temaet tilstrekkelig til at alle tjenestemenn skal føle seg kapabel til å avlive alle mulige dyrearter, er omtrent som å tro på at julenissen skal komme ridende på en enhjørning med Peter Pan på slep mens Tingeling danser poledance på enhjørningens horn. Det er allerede ALT for liten tid til å lære langt viktigere ting, det har i mange år rast en til dels høylytt debatt om hvilke fag som må nedprioriteres for å få tid nok til de aller viktigste tingene (og hva som egentlig er viktigst; hver lerd strider for sin lille tue og ser ikke helheten).

 

Litt lite politisk korrekt av meg kanskje; jeg får understreke at jeg poster min personlige oppfatning og ikke politiets offisielle linje ;-)

Link to comment
Share on other sites

Folk flest veit ikkje korleis skotet skal plasserast for å avliva ein elg, trur ikkje politifolk flest er sikre på det heller. Jegerar vil eg tru veit dette betre. (Men dei er jo drilla i å skyta i bogen :D:D:D ) :D:D:D:D

 

Og hvor mange år behøves det for å videreutdanne politifolk til å vite hvordan man setter skuddet på hjortedyr?

 

 

må nok regne med et 2årig kveldskurs på det

Link to comment
Share on other sites

Her er det 2 motstridande opplysningar om kva opplæringa til politiet dekker!

 

Avliving av dyr er ikke en obligatorisk opplæring/leksjon ved PHS i dag. Det var det "før i tiden". Den praktiske og løsningsorienterte politimannen har måttet vike for akademikeren.

 

Avliving av hjortevilt er pensum på phs! Når tenkte du å spise det politiskiltet eies? Lager du film og legger en link i tråden?

 

Lurer litt på kva som er rett.

Eit av utsagna må vere feil, og for eies har det stor betydning for fordøyelsen kva som er rett og feil. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Ja, eg har so smått byrja å øva meg på tyngre kost! Og viss eg kreperer i dumskapen, får eg kanskje med meg hundane mine: I kveld fekk dei fri tilgang på ein tørrforsekk. Med 4 skeier flytande parafin kvar, går det bra, hittil. Eg reknar med at eg får fri tilgang på flytande parafin viss eg skal gå laus på skiltet...

Link to comment
Share on other sites

Egentlig en grei konklusjon, en kan ikke regne med at alle skal huske hvor i huet på alle mulige viltarter (og husdyr) nøtta sitter etter en halvtimes leksjon. Dette er ikke noe en kommer borti hver dag, selv i vårt yrke, så en får ikke repetert kunnskapen heller.

 

 

 

elg og rådyr så er du dekka i 99% av road-kill scenarioene...

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke avlive en elg med tjenestepistol. Vet om en som fikk bot ++ for å Ha avlivet en skadet elg med en rifle i kaliber .223.....tok godt over en time før viltnemda var på stedet. Man må visstnok bruke et våpen som er godkjent til storviltjakt.

En gammel og anerkjent utstopper jeg er godt bekjent med ringte viltnemda da en elg hadde blitt påkjørt på E6. Han forklarte situasjonen og at han hadde en salongrifle i bilen. Han fikk tillatelse til å avlive elgen. Situasjonen tilsa at det var det tryggeste å snarert avlive elgen, så at man MÅ bruke et våpen til godkjent storviltjakt stemmer ikke i følge denne hendelsen.

Link to comment
Share on other sites

Tykkjer det blir mykje "bajasfakter" (unnskyld uttrykket) her, der avliving med mindre og svake våpen blir sett på som nærast uproblematisk. Viss skyttaren har høg kompetanse so klart slikt kan gå greitt. Kjenner ein som avliver storvilt med kniv, men dette er ein som er dyktig og veit kva han gjer. At "hvermansen", anten han er politi eller ei, skal gå laus på ein elg med salongrifle bør det åtvarast på det sterkaste mot.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...