Jump to content

Forenklet tollbehandling!


vømmøl

Recommended Posts

Har lært meg et nytt skjellsord:

 

"FORENKLET TOLLBEHANDLING" ... som fritt oversatt betyr: VI TAR PENGENE DINE!, og må være noe arbeiderpartiet har funnet opp.

 

Jeg kjøpte en film hos et svensk nettbutikk. http://www.lindrothnorin.com/" target="_blank

Filmen koster 299,- svenske kroner. Tollgebyr 193,- NOK!

 

Han på posten sa at dette var et fast tollgebyr for alt som koster fra 200,- til ett eller annet.

 

Fy fan!

397688_232381900229405_973786519_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jepp, sånn er det. Det er vel ca. 120,- tollgebyr, pluss moms. For 193,- var den totale kostnaden din? Det var ikke 193,- pluss moms?

 

Jeg tenkte jeg skulle ta Posten på dette en gang ved å fortolle selv på toll.no. Penger spart tenkte jeg. Å nei du, så lett går det ikke. Da kalte de det "oppbevaringsgebyr" isteden. Akkurat samme summen.

Link to comment
Share on other sites

120 + mva. Sjekke før man bestiller fra utlandet kanskje?

 

Sent from my HTC One S using Tapatalk 2

Selvfølgelig! Men har kjøpt varer for 1000 kroner fra usa uten å betale toll, så jeg tenkte ikke på det.

 

Sent fra min duppedings som er så fancy at det halve kunne vært nok.

Link to comment
Share on other sites

kan ha flaks noen ganger, man vinner noen og taper noen,

 

var uheldig på en liten pakke en gang,

kursen hadde forandret seg så verdien var ikke 190kr men 203kr når den kom over, fikk 170 i toll og mva,

 

grensen på 200kr har stått alt for lenge og burde justeres opp. men det er et argument for alle små butikkene i norge som vil slite mere om man kan kjøpe enda mere billig fra utlandet

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fått forenklet tollbehandling på pakke med verdi under 200kr, fordi de måtte sjekke om det som var i pakka virkelig var verdt under 200kr... Pakke ifra DX, så verdien var vel litt over 100kr...

 

Jeg vet at DX ble fersket i utstrakt feilprising, men den der er for drøy. Hvis oppgitt verdi var riktig kan de ikke kreve penger for den jobben.

Link to comment
Share on other sites

Går det an å kjøpe noe fra DX som er verdt mer enn 200 kroner? :lol:

Verdt altså, ikke hva prisen er :lol:

 

Kjøpt masse fra DX selv jeg og er ok fornøyd med det, men jeg passer alltid på at bestillingen inklusive frakt er under 200 kroner inklusive frakt + litt sikkerhetsmargin.

 

Jeg syns det høres pussig ut at Tollvesenet (antar det ikke er Posten selv som har tatt initiativ) kan kreve gebyr for "stikkprøver". Gebyret er for administrativ tollbehandling i henhold til proforma faktura, ikke for at etaten skal drive etterforskning av mistanke om svindel og bedrag.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje det var derfor den ble sjekket?? Men ja, er enig i at jeg ikke burde betalt det gebyret, men det var ikke å diskutere engang.

 

Men jeg har en artig historie ang tollbehandling også. Jeg hadde kjøpt noen bildeler ifra Island. Disse var korrekt priset på lappen, 800kr eller noe slikt. Pakka ble stoppet i tollen, så gikk det noen dager før jeg fikk mail ifra de om at de ville ha kopi av faktura/kvittering. Jeg tok da kontakt med firmaet jeg hadde handlet av på Island, og fikk de til å sende meg en faktura på Islandsk på mail, denne videresendte jeg til Tollvesenet, og enten så er de gode i Islandsk, eller så ga de opp, for pakka var videresendt innen en time :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det er svindel og ran ved høylys dag, i mine øyne.

 

Heldigvis har jeg hørt (fra kilder jeg ikke oppgir) at posten begynner å miste grepet som monopolist på post/pakker. Tilpass for de j*****e sier nå jeg.

 

Da er det bare å håpe på konkurrenter som FedEx osv får litt mer holdepunkt og blir brukt oftere (har veldig god erfaring med dem, med pakker på døra, uten noe forenklet tollbehandling og piss. Var til og med enda billigere enn å bruke posten).

Link to comment
Share on other sites

Disse pengene er vel ikke til posten. De krever vel bare inn for staten?

 

Niks, dette er Posten, ikke staten, ikke tollen. Snakker da om de ca. 120 kronene selvsagt. Det er ikke noe de er påkrevd, det er noe de velger å ta, selv om du fortoller selv. Aldri har noen fortjent å miste et monopol så mye som Posten. Momsen vet vi jo alle hvor går hen.

 

200 kroners grensa er ille, ikke tvil om det. Den har stått siden 1975, og blir vel fort stående i en del år til. Men 25% moms går greit det, hvis jeg ikke må betale noe mer. 25% moms, ikke 25% moms + 120 kr. tollgebyr.

 

Enig med Rausheim. Kan jeg velge f.eks. FedEx så gjør jeg det konsekvent.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje det var derfor den ble sjekket?? Men ja, er enig i at jeg ikke burde betalt det gebyret, men det var ikke å diskutere engang.

 

Kontaktet du Posten om saken? Jeg fikk feilaktig fortolling en gang da de feilaktig hadde verdien i CNY som USD. Pakken var litt tatt på grensa, så jeg betalte da jeg trodde jeg hadde bommet litt, men etter å ha sjekket ting innså jeg hvor feilen lå. Jeg kontaktet Posten, og selv om jeg egentlig skulle ha tatt det opp før jeg betalte tilbakeførte de summen.

 

Offisiell omregningskurs ligger forøvrig her:

http://www.toll.no/templates_TAD/Tolltariffen/TvinnExchangeRates.aspx?id=98&epslanguage=no

Link to comment
Share on other sites

Bare ett tips hvis dere handler fra USA.

Ofte er USPS ett alternativ, og i såfall sjekk prisen hvis du får det sendt med USPS Express Mail (EMS). Ofte er det ikke så mye dyrere men det er en del raskere og fordelene er at med EMS varer er fortollingen inkludert hos Posten. Så totalt sett blir det ofte ikke noe dyrere enn Priority mail.

Link to comment
Share on other sites

kan ha flaks noen ganger, man vinner noen og taper noen,

 

var uheldig på en liten pakke en gang,

kursen hadde forandret seg så verdien var ikke 190kr men 203kr når den kom over, fikk 170 i toll og mva,

 

grensen på 200kr har stått alt for lenge og burde justeres opp. men det er et argument for alle små butikkene i norge som vil slite mere om man kan kjøpe enda mere billig fra utlandet

 

Der gjorde posten feil, det er kursen fra den dagen når du kjøpte varene de skal gå ut i fra og ikke dagen de skal tolle inn pakken.

 

Jeg har prøvd gjentatte ganger å få ett konkret svar fra posten om dette gebyret siden jeg mener at denne behandlingen skal allerede være dekket av frakta som er blitt betalt når man kjøpte varen men får bare svada i retur, får vel ta det videre hos post og teletilsynet.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en film hos et svensk nettbutikk. http://www.lindrothnorin.com/" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Filmen koster 299,- svenske kroner. Tollgebyr 193,- NOK!

 

Han på posten sa at dette var et fast tollgebyr for alt som koster fra 200,- til ett eller annet.

 

 

Skal vel ikke være gebyr eller moms på "åndsverk", bøker, musikk, film, etc?

Link to comment
Share on other sites

Kontaktet du Posten om saken? Jeg fikk feilaktig fortolling en gang da de feilaktig hadde verdien i CNY som USD. Pakken var litt tatt på grensa, så jeg betalte da jeg trodde jeg hadde bommet litt, men etter å ha sjekket ting innså jeg hvor feilen lå. Jeg kontaktet Posten, og selv om jeg egentlig skulle ha tatt det opp før jeg betalte tilbakeførte de summen.

 

Offisiell omregningskurs ligger forøvrig her:

http://www.toll.no/templates_TAD/Tolltariffen/TvinnExchangeRates.aspx?id=98&epslanguage=no

 

Jeg gjorde ikke det, jeg bare bannet godt på vei ut av lokalet og inn i bilen.

 

Bruker posten minst mulig ifra utlandet. Andre fraktselskaper bruker mindre tid ifra andre siden av jorden, enn det posten bruker på en times kjøring. Men når jeg bruker jetcarrier.com til Norge, da klarer posten å levere pakka kjapt derifra og hit. Blir somregel levert inn på mandag og jeg kan hente den på tirsdag. Så hvilket tak jetcarrier har på posten skulle jeg likt å vist :winke1:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Jeg har fått forenklet tollbehandling på pakke med verdi under 200kr, fordi de måtte sjekke om det som var i pakka virkelig var verdt under 200kr... Pakke ifra DX, så verdien var vel litt over 100kr...

 

Den der kan umulig vare lov. Tollerne på Svinesund tar ikke betalt for å stoppe og sjekke de ved grensa..

Link to comment
Share on other sites

hvis varene er feilpriset eller nedskrevet. har jeg måtte sende inne kvitering på hva jeg har betalt for den aktuelle varen.

Dette har og skjedd i forbindelse med at summen har vert på vippe punktet ang kurser og sånt..

Men det er den prisen JEG har betalt som jeg kan dokumentere som de altid har gått ut i fra..

Det har ALDRI vert noen problem..

Link to comment
Share on other sites

Et av de sittende regjeringspartiene lovte på direktesendt debatt på NRK for 8år siden at det første de skulle endre i regjering var nettopp denne 200kroners-grensen; 1000kr mente de var der den skulle ligge. Men de lovte jo varm skolemat og mye annet også.....

 

 

Om posten og fortolling er det bare en ting å si; de er udugelige. Feilprosenten er så høy at hadde det skjedd i privat næringsliv ville de ansvarlige blitt sparket.

Link to comment
Share on other sites

Det er svindel og ran ved høylys dag, i mine øyne.

 

Heldigvis har jeg hørt (fra kilder jeg ikke oppgir) at posten begynner å miste grepet som monopolist på post/pakker. Tilpass for de j*****e sier nå jeg.

 

Da er det bare å håpe på konkurrenter som FedEx osv får litt mer holdepunkt og blir brukt oftere (har veldig god erfaring med dem, med pakker på døra, uten noe forenklet tollbehandling og piss. Var til og med enda billigere enn å bruke posten).

For noe tullball. Det er da ingen hemmelighet at Posten Norge har fått konkurranse? Det er offentlig info som alle kan finne, man trenger ikke noe "inside" kilder i Posten Norge for det. Faktisk har det vært fri konkurranse på all post over 50 gram i mange år allerede(1.januar 2007?) og hvem som helst kan bruke den speditøren man vil hvis man er villig til å betale for det men fakta er vel at konkurrentene til Posten Norge slett ikke er så billige som mange skal ha det til. DHL, Fedex, UPS og Tollpost har vært tilgjengelige for allmennheten i mange år allerede.

USPS er i USA det Posten Norge er i Norge så hvis man velger USPS som leverandør i USA vil det være Posten Norge som leverer ut varene når de kommer til Norge.

EMS er et samarbeid mellom forskjellige land i hele verden og er håndtert av en internasjonal post union. Tanken er at det skal gå fortere og enklere å sende brev eller pakke mellom de forskjellige landene som er medlemmer.

Link to comment
Share on other sites

Du snakker om brev under 50gram altså, også omtalt som EU's 3. postdirektiv der kravet vil være at all post skal konkurranseutsettes? Den delen av postflyten hvor det tjenes minst penger? Du mener at det er dét som er interessant for utenlandske operatører å konkurrere med Posten Norge om markedsandeler i et land som Norge?

Det er allment kjent at det er pakker det tjenes mest på og der har det vært konkurranse veldig lenge allerede. Pakkepost er i vekst mens brevpost er synkende. Hvem tror du vil opprette terminaler i Norge på det grunnlaget? Ikke tror jeg at noen her egentlig ønsker å ha flere forskjellige postkasser eller pick up punkter alt etter hva og hvor de bestiller varene sine. Det finnes også allerede firmaer i Norge som konkurrerer med Posten Norge på brevpost i noen storbyer. Kall det å skumme fløten om du vil. Den dagen disse småaktørene er like store som Posten Norge og har samme maskinpark, tror du de har noe mindre ønske om å tjene penger enn Posten Norge?

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke store markedet, men det er nesten garantert noen som kunne tenke seg å prøve seg allikevel. Dessuten er det helheten, ikke bare pakker, men "ekstratjenester" som brev som vil avgjøre hvem som velges av aktørene.

 

Det er det fine om alt blir konkurranseutsatt, da må aktørene gjøre det de kan for å beholde sine kunder. Og slik som posten holder på, så vil de miste kunder.

Link to comment
Share on other sites

Prisen posten tar for tollbehandling er helt grei den, det er ikke der problemet ligger, det ligger i manglende kompetanse hos de som gjør denne jobben.

 

Og en til tider utrolig lang tid, både på selve tollbehandlingen, og ikke minst frakten. En dag så går ei pakke over natt, andre dager tar samme/kortere(forholdsvis samme) strekning over ei uke.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...