Jump to content

Topp vs bredde, forbund imellom.


v_olden

Recommended Posts

  • Replies 138
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg mener DFS slipper billig unna kostnadene med å sende toppskyttere til internasjonale mesterskap.

Rifleskyting som breddeidrett - DFS

Rifleskyting som toppidrett - NSF

Toppidrett koster men DFS er ikke med å ta den kostnaden. Det er det NSF som gjør. I NSF er det 75% pistolskyttere leste jeg et sted her. Dette utgjør selvfølgelig en skjevfordeling når kontingenten i NSF skal fordeles.

 

Dette henger ikke sammen. Hva hvis vedkommende også hadde skutt jaktfelt innen NJFF?

Mener du da NJFF skulle vært med på kostnaden i OL?

De bruker samme rifla i sporter/NJFF/Jaktfelt (Sauer 200STR) som de bruker i DFS, selv om den ene bruker kikkertsikte og den andre bruker diopter.

 

Men jeg er helt enig i at Norge hadde trengt -1- Forbund som samler alle grener innen skyting. Uansett om det er med håndvåpen/hagle eller rifle.

Link to comment
Share on other sites

I NIF er det kun NSF og skiskytterne som er organisert av norske skytterforbund.

 

Synd at den som blir skytterkonge ikke kan kalle seg idrettsmann i regi av DFS, for det er mange timer med trening som skal til.

 

Jeg tolker det dithen at skyting i NSF er idrett og skyting i (eksempelvis) DFS er hobby/fritidssyssel.

Link to comment
Share on other sites

I NIF er det kun NSF og skiskytterne som er organisert av norske skytterforbund.

 

Synd at den som blir skytterkonge ikke kan kalle seg idrettsmann i regi av DFS, for det er mange timer med trening som skal til.

 

Jeg tolker det dithen at skyting i NSF er idrett og skyting i (eksempelvis) DFS er hobby/fritidssyssel.

Håper inderlig at mine stevnedeltagelser i NSF regi regnes som Hobby og ikke som idrett.... :?

Link to comment
Share on other sites

I NIF er det kun NSF og skiskytterne som er organisert av norske skytterforbund.

 

Synd at den som blir skytterkonge ikke kan kalle seg idrettsmann i regi av DFS, for det er mange timer med trening som skal til.

 

Jeg tolker det dithen at skyting i NSF er idrett og skyting i (eksempelvis) DFS er hobby/fritidssyssel.

Håper inderlig at mine stevnedeltagelser i NSF regi regnes som Hobby og ikke som idrett.... :?

 

Det håper vi alle :D

Link to comment
Share on other sites

Det jeg har lært meg det siste halvannet året da jeg har jobbet tett mot DFS lag og skyttere er at vi snakker bredde. Vi snakker lang tradisjon som går langt tilbake i tid. Og vi snakker interesse fra staten via forsvaret for å gjøre folk kjent med våpen derav i en krigs situasjon.

 

Men jeg har også opplevd at DFS skyttere mener NSF og internasjonal skyting er "kjedelig", eneklte mente dette kom av at man skyter program som poengsummene automatisk blir noe lavere eller at man bruker andre våpen.

 

Dette resulterer igjen at DFS har en større bredde enn NSF, se bare på eldre rekrutt og hvor godt de skyter. Se bare på klasse 1 under vanlige stevner. Det er for mange lett å skyte fullt hus, og det er rekkrutterende siden det igjen blir gøy.

 

DFS har desverre ingen nytte av internasjonele prestasjoner, siden det ikke gangner de på noen måte. Men for NSF betyr det mye, siden penger er avgjørende for å kunne overleve. Se bare på budsjettene etter ett OL feks, rifle og lerdue får mye mindre fra Olympiatoppen og derfor sliter de noe mer enn vanlig. De ønsker derfor ennå mer penger fra NSF sentralt skal gå til toppidretten for dvs at rifle og lerdue får mer igjen pga sine gode resultater.

 

Det vi burde fått til er vel heller mer fokus på bredde generelt, slik at spydspissen vår hadde blitt ennå breiere enn den pr i dag er. For det er ikke å legge under en stol at vi ikke har så mange som banker på døra siden vi nesten sender "pensjonister" til OL.

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Men jeg har også opplevd at DFS skyttere mener NSF og internasjonal skyting er "kjedelig", eneklte mente dette kom av at man skyter program som poengsummene automatisk blir noe lavere eller at man bruker andre våpen.

Dette skjønte jeg ikke? At man skyter program som gjør poengsummen lavere? At noen syntes det er kjedelig skal jeg respektere.

 

Det er for mange lett å skyte fullt hus, og det er rekkrutterende siden det igjen blir gøy.

For rekrutering så er det viktig at det er gøy, men å stille i OL er noe helt annet! Syntes dette blir helt feil sammenligning.

 

Det vi burde fått til er vel heller mer fokus på bredde generelt, slik at spydspissen vår hadde blitt ennå breiere enn den pr i dag er. For det er ikke å legge under en stol at vi ikke har så mange som banker på døra siden vi nesten sender "pensjonister" til OL.

Pensjonister :shock: Nå må du faan meg gi deg Bromark, du klarer ikke å la være å gi ei stikkpille til "motparten" din tydeligvis :? Om så Norges beste skyttere er 95år og har medalje sjanse, Hva så? Norge skal vel sende de beste? Eller syntes du ikke det?

Du ønsker altså bredde innen skyting og alt skal bare være gøy, og ingen toppidrett som reiser til OL?

Link to comment
Share on other sites

Løvenskiold kan vi bare drømme om elektroniske skiver ol.

 

 

Dog er det vel slik at det er "snille" og "slemme" klubber og ett relativt labert samarbeidsklima oppå der, om jungeltrommene trommer riktig...

 

My point exactly :mrgreen:

 

Tror ikke de 4 klubbene som skyter der oppe hadde klart å dele 10 skiver.

Det jeg reagerer på er at man ikke kan bruke breddemidler til feks å sette opp 5 elektroniske skiver hos hver klubb i første omgang.

20 skiver av de totalt 80 som er der burde vel være mulig?

Hvor mange NSF medlemer bruker denne banen? At det er flere tusen er helt sikkert.

Hvor mye har NSF brukt på pistolbanene på Løvenskiold de siste åra?

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke slik at årets skytterkonge er deltaker i OL .... :D:D

det stemmer.

 

Poeng. Men representer han forbundet han ble skytterkonge i?

 

I OL er han NSF-skytter.

 

Det kan vel ha noko med det faktum at grunnlag ikkje er OL-grein. Då hadde vi forresten kanskje hatt eit OL-gull til :D

 

DFS er nok eit ganske særnorsk fenomen, men med ganske tilsvarande greier i Sverige og Danmark. Men ikkje heilt likt broderfolkets program heller. Fulgte med på ein delegasjon frå svenske landslaget eller noko sånt som skaut på LS. Det var tydeleg, både på skytestil, bruk av utstyr, og poengsummane at enkelte element var ganske uvant... Uten at eg veit kva opplegg desse skyttarane normalt skyter.

 

Meir og betre samarbeid med ulike skytegreiner og forbund er vel alltid vel og bra. Kanskje DFS burde hjelpe til økonomisk med toppskyttarane, i alle fall dei som kjem frå DFS.

Men tatt i betraktning formålsparagraf og tradisjonar i DFS so trur eg ikkje DFS kan foreinast og slåast saman med meir reine idrettsforbund.

Link to comment
Share on other sites

DFS er nok eit ganske særnorsk fenomen, men med ganske tilsvarande greier i Sverige og Danmark. Men ikkje heilt likt broderfolkets program heller. Fulgte med på ein delegasjon frå svenske landslaget eller noko sånt som skaut på LS. Det var tydeleg, både på skytestil, bruk av utstyr, og poengsummane at enkelte element var ganske uvant... Uten at eg veit kva opplegg desse skyttarane normalt skyter.

 

jeg skjøt tilfeldigvis felt sammen med våre svenske venner. feltskyting var ikke ukjent for flere av dem.

 

 

men til mr ferskvann(olden...)....

jeg er DFS skytter med flere ok resultater fra div stevner på samvittigheta, å jeg ser definitivt på DFS skyting , feks i klasse 5 som idrett!

 

å se på hva ungdomsskytterne presterer!

Link to comment
Share on other sites

Bare som en liten kuriositet til uttalelsen om at årets skytterkonge er OL deltaker og hans syn på DFS kontra NSF. I et intervju med VG eller Østlendingen(husker ikke hvor jeg leste det) uttalte nevnte han at DFS skyting til sammenligning var som å skyte på en låvevegg...

Så da må vel kunne kalle DFS for breddeidrett, ettersom det var der vi alle begynte, på låveveggen.. :lol:

 

Men, jeg er helt enig i at all skyteaktivitet i Norge burde vært samlet under ett forbund med ulike fagkomiteer. Se bare på NJFF og NSF, hva er forskjellen på Nordisk Trap og Jegertrap, eller Leirduesti og Sporting? Det er vanvittig at vi idag konkurrerer i hagle og riflegrener for tre ulike forbund, dette kan vel ikke kalles verken bredde- eller toppidrett skapende, hverken på nasjonalt eller internasjonalt nivå?

En annen artig liten sak her er f.eks årets EM i Jaktskyting, hvor Norge ikke deltok. Dette ikke fordi vi ikke har jaktskyttere som er dyktige nok, men fordi deltagelse krever at forbundet er medlem i FITASC. Dette funket selvsagt ikke for NJFF, så da måtte våre kjære jaktskyttere være hjemme..

Så som tidligere nevnt, det må nok rives ned ENDEL pidestaller før vi ser en sammenslåing her på berget!

Link to comment
Share on other sites

Se bare på NJFF og NSF, hva er forskjellen på Nordisk Trap og Jegertrap, eller Leirduesti og Sporting? Det er vanvittig at vi idag konkurrerer i hagle og riflegrener for tre ulike forbund, dette kan vel ikke kalles verken bredde- eller toppidrett skapende, hverken på nasjonalt eller internasjonalt nivå?!

Enig. Innen leirdue kunne man ha brukt ressursene bedre ved full koordinering av disiplinene under én paraply. Men det vil være krevende å få til et fungerende samarbeid som forener de for så vidt meget ulike interessene det her er snakk om (idrett kontra dyktiggjøring for jakt).

 

En annen artig liten sak her er f.eks årets EM i Jaktskyting, hvor Norge ikke deltok. Dette ikke fordi vi ikke har jaktskyttere som er dyktige nok, men fordi deltagelse krever at forbundet er medlem i FITASC. Dette funket selvsagt ikke for NJFF, så da måtte våre kjære jaktskyttere være hjemme..

Så som tidligere nevnt, det må nok rives ned ENDEL pidestaller før vi ser en sammenslåing her på berget!

Hva er EM i jaktskyting? Har du en link?

Det er ikke EM i FITASC Sporting du tenker på? Der er NSF medlem og Norge har deltakere. Medlemskap og deltakelse er riktignok temmelig ferskt, da Norge meldte seg inn for 1-2 år siden.

Link to comment
Share on other sites

Fulgte med på ein delegasjon frå svenske landslaget eller noko sånt som skaut på LS. Det var tydeleg, både på skytestil, bruk av utstyr, og poengsummane at enkelte element var ganske uvant... Uten at eg veit kva opplegg desse skyttarane normalt skyter.

 

Litt OT, men siden jeg bor ved grensen og har skutt en del stevner i Sverige (samt studert to år i Sverige), har jeg litt kjennskap til organisering og program i Sverige.

De har som oss, en "nasjonalt" og en "internasjonalt" organisasjon. Det ene kalles ofte "Nationellt skytte", og det andre "Sportskytte".

Når det gjelder "Sportskytte", så er det internasjonalt, og skytes som i Norge under NSF.

 

"Frivilliga Skytterørelsen" (motsvarende DFS) har i alle år vært mindre konservative enn DFS, spesielt med tanke på regler for utstyr. I Sverige skyter de også på internasjonal skive. Således har Frivilliga Skytterørelsen hatt nærmere tilknytning til internasjonal skyting enn DFS. De har også kvalifisering til sitt Svenske Mesterskap, og det er ikke den festen LS er. Noe skytterne missunner oss kraftig....! De har delt mesterskap i bane og felt.

 

Feltskyting er ganske lik DFS sin, så her vil nok mange svenske skyttere kjenne seg igjen. Den store forskjellen er på bane. De har ikke grunnlag, men hadde i det gamle programmet "ställningsserie" som bestod av 3kne+2stå.

I grensetraktene har skyting på tvers av grensene hatt tradisjon. Som en kurositet kan nevnes at i Dalby ble det i mange år arrangert stort stevne. Her ble det skutt Norsk program (på internasjonale skiver) på lørdag, og Svensk program på søndag. Her kunne det i de beste år være over 300 skyttere, nesten likt fordelt på Norske/Svenske. Den lokale idrettsklubben passet på å arrangerer fest på lokalet i nærheten, og for mange ble skytingen på det Svenske programmet ingen suksess.....!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Om så Norges beste skyttere er 95år og har medalje sjanse, Hva så? Norge skal vel sende de beste? Eller syntes du ikke det?

Du ønsker altså bredde innen skyting og alt skal bare være gøy, og ingen toppidrett som reiser til OL?

 

Både enig og uenig.... ;-)

 

Det jeg mener er at det er merkelig når vi sender skyttere som er 40+ til ett OL når feks USA og andre nasjoner har skyttere som knapt har blitt 20 år. Vi har da mange gode skyttere i Norge som fint kan hevde seg hvis de får den erfaringen se trenger og den oppbackingen som må til.....er ikke verre enn det....

 

Men nå vi snakker om "pensjonister", ser vi til Sverige har de en av verdens beste fripistol skyttere som har kvalifisert seg til OL i fripistol. Snakker om Ragnar Skanaker, en mann som vel er over 70 år, Men som svenskene sa: " Vi sender da inte pensjonistar til OL" og dette selv om mannen kunne vunnet !!

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser hvor du vil med dette og kan være enig med deg i at nye/unge utøvere trenger konkuranse trening for å komme seg videre. Det er hevet over enhver tvil.

Samtidig så er det jo kvalifikasjons stevner hvor landslaget/utøvere til OL blir plukket ut. Her er det NSF som innstiller skytter, og Olympiatoppen som tar avgjørelsen om hvem som skal sendes til OL.

Husker ikke hvor, men her gikk jo OLT imot innstillingen til NSF på en skytter før OL 2008.

Husker ikke hvor jeg leste dette, men jeg mener det var ei av de unge jentene.

 

Kravet fra OLT er at man skal kunne plassere seg blant topp 10-12.plass.

At man blir sett utifra formkurve, om man er ung/gammel, hva man har prestert tidligere osv. Mye av dette står på hjemmesiden til OLT

I et stevne under EM/VM/OL, så hjelper det ikke å bare kunne skyte. Men du må ha hodet/psyken med deg også. Og det er det bare et mindretall som har...

 

OLT = Olympiatoppen

Link to comment
Share on other sites

Godt å se noen som følger med, som du sier det er OLT som styrer mye av hvem som skal sendes og hvem de instiller. Men uasnett er det jo NSF som fremmer skytterne slik at de får en bedre trening for å kunne gjøre seg ennå bedre rustet til mesterskap og det presset som kommer der.

 

Er vel kun felt Nordisk som har et rent uttak utifra prestasjoner under NM, utover dette reiser de trofaste som de har tro på og som evnt har skutt over kvalifiseringskravet som er satt. Men dette gjelder pistol, hva de andre gjør kjenner jeg ikke til.

 

Det som overrasker meg er hvor gode enkelte skyttere er på vanlige treninger og under lokale stevner, men kommer de til en omskyting i NM så raser de totalt. Og når jeg opplever at enkelte kretser ikke gidder å arrangere omskyting ved poenglikhet i mesterskap men heller velger å bruke en rangeringsskie for å gjøre ting enkelt, ja da blir jeg egentlig bare lei meg. For hvor skal vi ellers få treningen vi trenger....??

 

Nei, jeg tror vi står foran en stor jobb innen skytesporten hvis vi skal overleve. Noen av de gamle må slippe taket og vi må få inn litt nytekning som kan gjøre oss ennå bedre. Generelt må folk engasjere seg mer tror jeg, isteden for å sitte å bare syte å klage som mange gjør nå.

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Det som overrasker meg er hvor gode enkelte skyttere er på vanlige treninger og under lokale stevner, men kommer de til en omskyting i NM så raser de totalt. Og når jeg opplever at enkelte kretser ikke gidder å arrangere omskyting ved poenglikhet i mesterskap men heller velger å bruke en rangeringsskie for å gjøre ting enkelt, ja da blir jeg egentlig bare lei meg. For hvor skal vi ellers få treningen vi trenger....??

 

Det er beklageligvis ikke overraskende på meg. Skytesporten er vel den sporten som krever mest mentalt av alle? Hvertfall veldig mye i forhold til andre...

Er du ikke mentalt tilstede, så er du listefyll idet du slipper et skudd som ble dårlig utført!

 

På trening/lokale stevner så er mange liksom "kongen" på standplass, når de da kommer andre steder så er alt uvant og nervene kommer ASAP.

Når da arrangører ikke "gidder" å arrangere omskyting ved poenglikhet... Så er jo dette tragisk! Da vil man ikke kunne klare å heve nivået.

 

Igjen vil jeg anbefale boka "Mental trening" selv om jeg ikke har fått rotet meg til å kjøpe den enda selv. Har dog vært på kurset omkring dette av forfatteren av boka. Det kurset hjalp meg når det gjaldt som mest i EM Spania 2006 :D

Link to comment
Share on other sites

Igjen vil jeg anbefale boka "Mental trening" selv om jeg ikke har fått rotet meg til å kjøpe den enda selv. Har dog vært på kurset omkring dette av forfatteren av boka. Det kurset hjalp meg når det gjaldt som mest i EM Spania 2006 :D

 

Løp og kjøp, det begynner etter forfatterens sigende å bli lite igjen av den, og det skal vist være usikkert om den blir trykket i nye opplag...

 

En annen klassiker som er vel verdt å legge fingrene på, uansett skytegren er Vidar Naklings "praktisk pistolskyting - slik blir du bedre".

 

Beklager OT, men må ut med bikkja så tilsvar til bromark får vente... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Samtidig så er det jo kvalifikasjons stevner hvor landslaget/utøvere til OL blir plukket ut. Her er det NSF som innstiller skytter, og Olympiatoppen som tar avgjørelsen om hvem som skal sendes til OL.

Husker ikke hvor, men her gikk jo OLT imot innstillingen til NSF på en skytter før OL 2008.

Husker ikke hvor jeg leste dette, men jeg mener det var ei av de unge jentene.

 

 

Stemmer det Poacher. NSF innstilte Ingrid Stubsjøen, men OLT gjorde om og ga plassen til Kristina Vestveit. Begge to unge jenter, ca 19 og 23 skulle eg tru? Eg har forresten ikkje høyrt grunngjevinga for uttaket, men det er det kanskje andre som har? Og for å komma tilbake til topic: begge har bakgrunn frå DFS :wink:

 

Retting etter ein liten sjekk: Kristina fyller 22 søndag! Ingrid er andreårs senior i DFS-samanheng og er eller blir 19 i år.

Link to comment
Share on other sites

Samtidig så er det jo kvalifikasjons stevner hvor landslaget/utøvere til OL blir plukket ut. Her er det NSF som innstiller skytter, og Olympiatoppen som tar avgjørelsen om hvem som skal sendes til OL.

Husker ikke hvor, men her gikk jo OLT imot innstillingen til NSF på en skytter før OL 2008.

Husker ikke hvor jeg leste dette, men jeg mener det var ei av de unge jentene.

 

 

Stemmer det Poacher. NSF innstilte Ingrid Stubsjøen, men OLT gjorde om og ga plassen til Kristina Vestveit. Begge to unge jenter, ca 19 og 23 skulle eg tru? Eg har forresten ikkje høyrt grunngjevinga for uttaket, men det er det kanskje andre som har? Og for å komma tilbake til topic: begge har bakgrunn frå DFS :wink:

 

Retting etter ein liten sjekk: Kristina fyller 22 søndag! Ingrid er andreårs senior i DFS-samanheng og er eller blir 19 i år.

 

 

Det er vel enkelte personlige trenere som har bedre forhold til olympiatoppen enn andre.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
ahh... så problemet er at NSF både har pistol, hagle og rifle, å pistolgutta er misfornøyd med at "deres" penger går til de geværskytterne som er gode nok til OL....

 

Ja. Og riflegutta tar det som en selvfølge.

 

Jeg blir kvalm.

 

hehe skjønte jeg det ikke ;) pistolgutta mener deres penger går feil plass. da får pistolgutta ta det med rifle og hagledelen av NSF. det du peker på der har jo ikke DFS noe som helst å gjøre med ;)

Link to comment
Share on other sites

Saken er enkel den, pistol har innen NSF over 75% av medlemmene og derfor generer de også en del penger inn i systemet. Er det rart enkelte blir irriterte når vi har noen innen andre fagretninger som mener at pistol ikke fortjener noe som helst ??? Men det de ikke forstår er at de selv lever av pistol og de medlemmer som betaler sin kontigent.

 

Det som enkelte mener er vel at rifle kunne vært størst hadde alle vært samlet under ett forbund, men slik er det nå ikke....

 

K.

Link to comment
Share on other sites

NSF driver ikke med samme skyting som NSF.

de som da ønsker slå sammen NSF-rifle og DFS, vel de har en laaaang vei å gå. for det er ikke samme type skyting i bunn og grunn. DFS baneprogram og NSF match skyting er et stykke fra hverandre. å feltskytingen....vel....

 

så har du hagle gutta. vil pistol ha de ut av NSF de og?

 

hva er egentlig ønsket fra dere? at pistolskytterne skal være for seg selv?

 

jeg ser en enkel løsning på dette. pistol kan jo bare melde seg ut av NSF og danne et eget forbund(feks norges forbund for pistolskyttere). da blir det som blir igjen av NSF veldig lite iallefall, ca 25% av dagens størrelse....

Link to comment
Share on other sites

hehe skjønte jeg det ikke ;) pistolgutta mener deres penger går feil plass. da får pistolgutta ta det med rifle og hagledelen av NSF. det du peker på der har jo ikke DFS noe som helst å gjøre med ;)

 

Selvfølgelig har det det. Jeg ønsker jo også at rifleskytterne skal gjøre det godt internasjonalt, men det koster penger. Og en urettmessig del av de pengene tas i dag fra pistolskytterne når den skulle vært tatt av rifleskytterne(DFS).

 

Dette gjelder selvfølgelig også hagleskytterne(NJFF), som har litt lett for å falle utenfor diskusjonen.

 

Med étt forbund hadde vi ikke hatt denne diskusjonen.

Link to comment
Share on other sites

NSF driver ikke med samme skyting som NSF.

de som da ønsker slå sammen NSF-rifle og DFS, vel de har en laaaang vei å gå. for det er ikke samme type skyting i bunn og grunn. DFS baneprogram og NSF match skyting er et stykke fra hverandre. å feltskytingen....vel....

 

så har du hagle gutta. vil pistol ha de ut av NSF de og?

 

hva er egentlig ønsket fra dere? at pistolskytterne skal være for seg selv?

 

jeg ser en enkel løsning på dette. pistol kan jo bare melde seg ut av NSF og danne et eget forbund(feks norges forbund for pistolskyttere). da blir det som blir igjen av NSF veldig lite iallefall, ca 25% av dagens størrelse....

Jeg ønsker ikke flere forbund men færre. Ett, for å være nøyaktig.

 

Skjønner du ikke problemstillingen?

 

Rifleskyting er rifleskyting, uansett hvilke program. Det bør være rom for alle programmene i ett forbund.

 

Og den enkle løsningen du skisserer, tror du den bidrar til å sende skyttere til OL?

Link to comment
Share on other sites

Det mange innen pistol ønsker er vel at de også kan få lov til å ha budsjetter og ønsker om skyttere til OL uten at andre fagretninger skal slenge med leppa så fort pistol skriver en setning om penger i sitt langtidsbudsjett. Dette opplevde vi på siste tinget til NSF og jeg ble flau der jeg satt, personen som ytret disse var da en trener for en annen fagretning.

 

Videre er det også provoserende når pistol selv av sine egne ikke skal få lov til å ha evnt 70% av medlemmer i styret i NSF. Pistol er størst og derfor bør de også ha flest i styret.

 

Og ser man på hva pistol bringer til bordet kontra andre fagretninger så fortjener pistol også 70% av de midlene som kommer inn. Pr i dag får pistol en brøkdel av dette....

 

Men hvis pistol skal bryte seg ut, må nok all internasjonal satsning i andre fagretinger legges ned. For de har ikke økonomi til å dra dette alene. Det som er skremmende er at enkele mener at fagkomitepistol og satsningen internasjonalt kunne legges ned og pengene brukes av de andre som har skyttere som er gode nok....er vi alle tjent med en slik holdning ??

 

K.

Link to comment
Share on other sites

DFS skyting kontra NSF skyting med rifle.

skjønner ikke hvorfor dette er så vanskelig å forstå. pr i dag er ikke programmene like. det er ikke tilsvarende regelverk, osv. ergo er det ikke det samme man driver med i NSF og DFS.

dette gjør det merkelig i mine øyne at DFS skal ta regningen for skyttere fra et annet forbund.

skjønner ikke hvorfor pistol (som da er i flertall) ikke tar dette opp i sitt eget forbund (NSF) å får pengene dit de vil. om dette ikke fuinker, er det vel bare å danne et eget pistolforbund som ikke er med i NSF.

 

DFS er et rifleskyteforbund, som har et helt spesielt nasjonalt regelverk og program. derfor er jeg ikke enig i at rifleskyting er rifleskyting. akkurat som pistolskyting ikke er pistolskyting, for hvorfor har vi da NFPS? de skyter jo med både rifle og pistol.....

Link to comment
Share on other sites

[Og den enkle løsningen du skisserer, tror du den bidrar til å sende skyttere til OL?

det jeg leser av skriveriene her er misnøye over at pistol betaler kaka for de andre særforbundene i NSF. det kan godt være det er sånn. det kan og være at denne praksisen ikke er rettferdig eller bra. det er jo bare å ta det opp med organisasjonen.

NSF er en organisasjon, det betyr at om det ikke er harmoni over hvordan den drives, så er det vel bare å gjøre noe med det. innad i organisasjonen.

Link to comment
Share on other sites

DFS=nasjonalt

NSF=Internasjonalt

 

DFS=Militært støttet via staten

NSF=støttet av medlemmene i NSF

 

Så lenge en rifle skytter er "god" nok til å skyte internasjonalt MÅ han være medlem av NSF. Det samme gjelder andre fagretinger også. Disse skytterne har ikke noen valg.

 

Ser vi på pistol, burde all type skyting vært i regi NSF. Men historien viser at krangel enkeltpersoner imellom har skapt nye forbund og ennå mer avstand. Det er vel nok kamp innad i NSF mellom OL øvelsene og feltskytingen, ikke blant skytterne men fra enkelte som mener at all skyting som ikke er internasjonalt er bare tull og tøys....

 

DFs burde bidratt siden de også drar nytte av dette, andre skyttere må trene mer for å kunne hevde seg og slikt skaper en økt aktivitet. For de som blir gode nok er internasjonale stevner tingen, og da må de inn til NSF for å kunne finne trenere og apparater som kan ivare ta de. Det er her pengene kunne vært brukt bedre mener jeg.

 

Men DFS er der for å skape våpenlyndige personer til evnt en krig i fremtiden.....eller ??

 

K.

Link to comment
Share on other sites

DFS skyting kontra NSF skyting med rifle.

skjønner ikke hvorfor dette er så vanskelig å forstå. pr i dag er ikke programmene like. det er ikke tilsvarende regelverk, osv. ergo er det ikke det samme man driver med i NSF og DFS.

Snedig at pistolskytingen innen NSF klarer det. Er det så vanskelig å ha program med forskjellige regelverk i samme forbundet?

 

om dette ikke fuinker, er det vel bare å danne et eget pistolforbund som ikke er med i NSF.

Seriøst? Tror du dette er veien å gå?

 

hvorfor har vi da NFPS? de skyter jo med både rifle og pistol.....

Det lurer jeg også på. Burde vært innen NSF.

Link to comment
Share on other sites

[Og den enkle løsningen du skisserer, tror du den bidrar til å sende skyttere til OL?

det jeg leser av skriveriene her er misnøye over at pistol betaler kaka for de andre særforbundene i NSF. det kan godt være det er sånn. det kan og være at denne praksisen ikke er rettferdig eller bra. det er jo bare å ta det opp med organisasjonen.

NSF er en organisasjon, det betyr at om det ikke er harmoni over hvordan den drives, så er det vel bare å gjøre noe med det. innad i organisasjonen.

La oss si at det skjer. At pistol får tildelt sin del av kaka og rifle da får redusert sin del til rettferdig sum. Hva skjer den dagen dette fører til at en rifleskytter ikke kan sendes til OL eller et annet stort mesterskap pga pengemangel?

Link to comment
Share on other sites

såegentlig burde vel NSF betalt DFS-laget for de toppskytterne som melder seg inn i NSF for å få internasjonal matching. akkurat som eliteserieklubbene i fotball betaler for spillere de henter opp fra feks 2.divisjon...

hehe. leie for en som blir nr 4 i OL kan jo være litt kroner.... ;)

 

La oss si at det skjer. At pistol får tildelt sin del av kaka og rifle da får redusert sin del til rettferdig sum. Hva skjer den dagen dette fører til at en rifleskytter ikke kan sendes til OL eller et annet stort mesterskap pga pengemangel?

om NSF ikke har penger til å sende sine utøvere til OL? vel, det ville jo vært trist.

 

jeg skjønner hvor du vil hen. du vil at DFS skal subsidiere NSF(som ikke er samme organisasjon engang) for å ha skyttere som er med på internasjonale stevner?

men det er jo egentlig en litt annen idrett.......

Link to comment
Share on other sites

såegentlig burde vel NSF betalt DFS-laget for de toppskytterne som melder seg inn i NSF for å få internasjonal matching. akkurat som eliteserieklubbene i fotball betaler for spillere de henter opp fra feks 2.divisjon...

hehe. leie for en som blir nr 4 i OL kan jo være litt kroner.... ;)

 

Ah... Våte drømmer om vi kan få fotballtilstander, ja! :D

 

jeg skjønner hvor du vil hen. du vil at DFS skal subsidiere NSF(som ikke er samme organisasjon engang) for å ha skyttere som er med på internasjonale stevner?

men det er jo egentlig en litt annen idrett.......

Nei, du skjønner ikke hvor jeg vil hen. Jeg har sagt mange ganger nå at jeg vil ha étt forbund der alle skyttere bidrar med kontingenten, men ser nå at det ikke går inn.

Link to comment
Share on other sites

Nei, du skjønner ikke hvor jeg vil hen. Jeg har sagt mange ganger nå at jeg vil ha étt forbund der alle skyttere bidrar med kontingenten, men ser nå at det ikke går inn.

vet du vil ha det. men det vil ikke skje.

det vil ikke bli et forbund med det første. DFS er et rifleforbund med tradisjoner. det vil ikke med det første la seg legge inn under NSF. for da må programmer og regelverk endres. å det som organisasjonen er veldig gla i, feltskyting, vil komme i bakleksa..... kan ikke se for meg internasjonalt program i DFS... luft skyting og 50 meter miniatyr? hehe. tror det er noen år til det er programmer i DFS.

 

 

å pistol? å hagle? vel...det er iallefall ikke "DFS" ;)

 

tror du kan drømme lenge om en stor organisasjon.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

jeg skjønner hvor du vil hen. du vil at DFS skal subsidiere NSF(som ikke er samme organisasjon engang) for å ha skyttere som er med på internasjonale stevner?

men det er jo egentlig en litt annen idrett.......

 

Kan jo la de støtte skytterne som er aktuelle, da går det mer direkte til utøverne enn NSF så da burde jo sakens kjerne være grei. Øremerk midlene til de aktuelle skytterne.....og saken er løst.....eller ?

 

Skulle vært gøy å snupp på saken. Tenk om rifle hadde hatt 100 000 medlemmer og pistol med sine 23 000 hadde fått 50% av det som rifle betalte inn? Det hadde vært gøy det......

 

For dere vet at hvis ett pistol medlem betaler inn kr 225 får han kanskje 50kr tilbake...i beste fall...mens i andre fagretinger har jeg sett tall opp mot 400 kr pr medlem !!!! rettferdig ??

 

K.

Link to comment
Share on other sites

jeg skjønner hvor du vil hen. du vil at DFS skal subsidiere NSF(som ikke er samme organisasjon engang) for å ha skyttere som er med på internasjonale stevner?

men det er jo egentlig en litt annen idrett.......

 

Kan jo la de støtte skytterne som er aktuelle, da går det mer direkte til utøverne enn NSF så da burde jo sakens kjerne være grei. Øremerk midlene til de aktuelle skytterne.....og saken er løst.....eller ?

 

K.

jeg gjentar....

det er NSF sine skyttere.

hvorfor skal DFS betale for de da?

 

fordi de skyter med rifle?

Link to comment
Share on other sites

Det er nettopp slike holdninger du har ,høggern, som gjør at vi har flere forbund i dag.

 

Lurer på om det blir oppslag når Friidrettsforbundet splittes opp til: Spydkasterforbundet, Lengdehopperforbundet, Hekkeløperforbundet, Langdistanseforbundet, Sprintforbundet, Kulestøterforbundet, Sleggekasterforbundet, Høydehopperforbundet, Stavsprangforbundet, 5-kampforbundet m.m.

 

Disse driver ikke med det samme heller, men de klarer å samarbeide og sende utøvere til OL selv om ikke alle øvelsene er representert.

 

Skyttere er et eget folkeslag, med en del fordommer mot idrett enkelte steder.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er nettopp slike holdninger du har ,høggern, som gjør at vi har flere forbund i dag.

kansje det stemmer. siden jeg ikke klarer se hvorfor et forbund skal subsidiere et annet forbunds representering. eller at siden jeg kjenner DFS fra innsida, vet at DFS neppe vil endre seg så mye at det blir programmer for hagle, pistol osv i organisasjonen. å at DFS vil legge seg inn under NSF? hehe det ser jeg på som like sannsynlig som at USA lar seg styre av et annet land

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...