Jump to content

Topp vs bredde, forbund imellom.


v_olden

Recommended Posts

Snedig at Vebjørn Berg, Espen Berg-Knutsen, Kristina Vestveit og Gyda Olssen gjør det godt i begge da.

 

De er faktisk både rifleskyttere OG rifleskyttere!

 

Dette skjønner du selv bare blir dumt.

er det samme program og utstyrsreglement? nei

 

de du nevner er glimrende skyttere. de ville sikkert blitt god i jaktfelt og om de prøvde seg på det. betyr det at jaktfelt, DFS skyting og NSF skyting er det samme?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 138
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ja.

 

Alle tre er rifleskytingsprogrammer.

 

I pistoldelen i NSF har vi: Internasjonale baneøvelser med pistol, nasjonale baneøvelser med pistol og nasjonale feltøvelser med pistol og revolver. Disse har ikke samme reglement og feltøvelsene er ganske annerledes med tanke på krav til utstyr i forhold til de andre.

 

Beklager om dette ikke faller i smak.

Link to comment
Share on other sites

De kan selvfølgelig innlemmes ved å utvide øvelsessortimentet i NSF, ja.

 

Hvis de ønsker så kan de til og med ha egne fagretninger i et felles forbund.

 

Men disse forbundene har da egne internasjonale forbund de er tilsluttet, i motsetning til DFS? Eller tar jeg feil?

 

Der du ser begrensninger ser jeg muligheter.

Link to comment
Share on other sites

Jo i teorien kunne man gjort det (med unntak av NFPS som etter det jeg forstår måtte utenfor NIF for å få PODs godkjenning). Problemet er at det garantert ville gått politikk i fordelingen av midler. Jeg har selv lest innlegg fra personer høyt i NSF som kritiserte feltskytingen for å stjele talenter fra de langt viktigere internasjonale grenene. Så har vi alle rifleskyttere som mener pistol skulle vært forbudt, baneskyttere som mener at feltskyttere er kåbbåyer med alt for store våpen, og feltskyttere som mener praktisk-skyttere er rambo-aspiranter som skulle vært kjeppjaget av en hver bane. Og selvfølgelig alle luftskyttere som synes kruttvåpen kun er for de med liten tiss. Og så har vi det gående igjen.

 

Nei, så lenge skyttere har så liten respekt for folk som skyter et annet program enn de ser jeg på et slikt forbund som en garantert tragedie.

Link to comment
Share on other sites

Enig, vi skyttere trenger ikke andre fiender enn oss selv.

 

Jeg forstår jo hvorfor denne hakkeordenen har oppstått, det er en voldsom stigmatisering av skytevåpen i samfunnet. Problemet er bare at denne rangeringen av "farlighetsnivå" som skyttere driver med kun eksisterer blant skyttere. De som er i mot våpen i resten av befolkningen er det på et mye mer generelt grunnlag, og alle forsøk på å ofre noen for å redde seg selv er bare med på å undergrave skyting som en legitim sport.

 

Den dagen alle skytterorganisasjonene klarer å stille felles front i en sak av prinsipiell betydning kan vi diskutere et fellesforbund, men med mindre det kommer et forslag om å forby alt sivilt innehav av våpen vil det neppe skje. Så lenge et forbund kan fortsette med noen form for aktivitet vil de heller holde kjeft enn å minne noen på at de eksisterer.

Link to comment
Share on other sites

De kan selvfølgelig innlemmes ved å utvide øvelsessortimentet i NSF, ja.

 

Hvis de ønsker så kan de til og med ha egne fagretninger i et felles forbund.

 

Men disse forbundene har da egne internasjonale forbund de er tilsluttet, i motsetning til DFS? Eller tar jeg feil?

 

Der du ser begrensninger ser jeg muligheter.

hehe

DFS vil nok aldri la seg innlemmes i NSF til det er organisasjonen for tradisjonsrik, osv.

for mange er organisasjonen nesten hellig. å mange av de som sitter i styre og stell mener det.

så dt er vel like sannsynlig som at USA skulle la seg innlemme i norge ;)

Link to comment
Share on other sites

DFS vil nok aldri la seg innlemmes i NSF til det er organisasjonen for tradisjonsrik

 

"Forgubbing" er ett ord som kommer frem når jeg tenker over det du sier. Leser man en del av det som står i bladet fra DFS så kommer det frem en del saker som skytterne ikke er helt enig i hvordan ting skal være. Tar man LS feks er det ett bra arrangement, men det hele blir styrt av NRK og skytterne må bare tusle etter.....så DFS er nok ikke perfekt det heller.....

 

Skal bli gøy å se den dagen pengene slutter å komme fra statsbudsjettet....lurer på hva DFS har å si da....blir nok fort slutt på all subsidieringen til lagene da tenker jeg.

 

Men kampen forbundene seg i mellom vil alltid være der......den saken er nok udiskutabel. Kanskje det er derfor pistol regi NSF bør ta full kontroll og tenke på seg selv ?? Lurer på hva som hadde skjedd med de andre da gitt.....??

 

K.

Link to comment
Share on other sites

DFS vil nok aldri la seg innlemmes i NSF til det er organisasjonen for tradisjonsrik

 

"Forgubbing" er ett ord som kommer frem når jeg tenker over det du sier. Leser man en del av det som står i bladet fra DFS så kommer det frem en del saker som skytterne ikke er helt enig i hvordan ting skal være. Tar man LS feks er det ett bra arrangement, men det hele blir styrt av NRK og skytterne må bare tusle etter.....så DFS er nok ikke perfekt det heller.....

 

Skal bli gøy å se den dagen pengene slutter å komme fra statsbudsjettet....lurer på hva DFS har å si da....blir nok fort slutt på all subsidieringen til lagene da tenker jeg.

 

Men kampen forbundene seg i mellom vil alltid være der......den saken er nok udiskutabel. Kanskje det er derfor pistol regi NSF bør ta full kontroll og tenke på seg selv ?? Lurer på hva som hadde skjedd med de andre da gitt.....??

 

K.

jeg har vel aldri sagt at DFS er en perfekt organisasjon? styre og stell er et velde av endel ldre mennesker...

ja det er endel pamper i DFS. men pamper, det fins i NSF og, å enkelte av dem er ikke engang på den skytebanen det skjer ting... bare se på OL ;)

 

en anna ting jeg ikke syns er bra med DFS er at jeg føler feltskytingen blir mindre og mindre feltskyting. men det er vel diskuteren anna plass her på kammeret.

Link to comment
Share on other sites

Tror nok vi er kvitt de fleste pampene i NSF, og vet det er flust av de i DFS. Så får håpe dere for ryddet vei i vellinga med årene som kommer....men desverre så er det lenge mellom kandidatene til verv i slike ting.....

 

Og hvis du hadde kjent saken om OL så tror jeg du hadde holdt kjeft ;-)

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Tror nok vi er kvitt de fleste pampene i NSF, og vet det er flust av de i DFS. Så får håpe dere for ryddet vei i vellinga med årene som kommer....men desverre så er det lenge mellom kandidatene til verv i slike ting.....

 

Og hvis du hadde kjent saken om OL så tror jeg du hadde holdt kjeft ;-)

 

K.

vel. om det er noe å kjenne til i formildende omstendighet i OL saka, hvorfor er det ikke sagt ut høyt?

for det virker som det er pamper i NSF og.

Link to comment
Share on other sites

DFS er en breddeorganisasjon - der er jeg helt enig.

Men - hvis man ser i NSF´s instruks til Forbundsstyret og Fagkomiteene så står ikke "bredde" nevnt en eneste gang faktisk - det poengteres at det er topp-idretten som har fokus.

Med andre ord - fagkomite Pistol f.eks skal ikke bry seg om annet enn å dyrke fram toppskyttere i de internasjonale øvelsene. Det lykkes man kanskje ikke så veldig godt med for tiden.....

I NSF er det ingen tvil om at pistol har flest medlemmer.

Men alle vet jo at mange er medlem utelukkende for å kunne eie en pistol og har ingen interesse av toppsatsning.

At rifle og hagle "tar" mer penger per medlem har jo en sammenheng med at man for tiden oppnår langt høyere resultater - og resultater genererer penger fra OLT, sponsorer etc.

Slik har det alltid vært; resultater først - så penger.

Pistol prøver jo å gjøre det omvendt nå; "gi oss pengene først så skal vi se om vi gidder å trene nok så vi kan bli gode". Latskap og mangel på initiativ kalles det.

Link to comment
Share on other sites

vel. om det er noe å kjenne til i formildende omstendighet i OL saka, hvorfor er det ikke sagt ut høyt?

for det virker som det er pamper i NSF og.

Tipper det blir interressant å lese neste nummer av skytternytt.

 

Hvis du ikke mottar skytternytt så er du enten: 1. ikke medlem av NSF, dermed fritatt for å mene noe som helst i saken, eller 2: medlem av NSF, men ikke meldt inn til det sentrale medlemsregisteret(purr på klubben din).

Link to comment
Share on other sites

vel. om det er noe å kjenne til i formildende omstendighet i OL saka, hvorfor er det ikke sagt ut høyt?

for det virker som det er pamper i NSF og.

Tipper det blir interressant å lese neste nummer av skytternytt.

 

Hvis du ikke mottar skytternytt så er du enten: 1. ikke medlem av NSF, dermed fritatt for å mene noe som helst i saken, eller 2: medlem av NSF, men ikke meldt inn til det sentrale medlemsregisteret(purr på klubben din).

 

er du medlem av DFS?

Link to comment
Share on other sites

DFS er en breddeorganisasjon - der er jeg helt enig.

Men - hvis man ser i NSF´s instruks til Forbundsstyret og Fagkomiteene så står ikke "bredde" nevnt en eneste gang faktisk - det poengteres at det er topp-idretten som har fokus.

Med andre ord - fagkomite Pistol f.eks skal ikke bry seg om annet enn å dyrke fram toppskyttere i de internasjonale øvelsene. Det lykkes man kanskje ikke så veldig godt med for tiden.....

I NSF er det ingen tvil om at pistol har flest medlemmer.

Men alle vet jo at mange er medlem utelukkende for å kunne eie en pistol og har ingen interesse av toppsatsning.

At rifle og hagle "tar" mer penger per medlem har jo en sammenheng med at man for tiden oppnår langt høyere resultater - og resultater genererer penger fra OLT, sponsorer etc.

Slik har det alltid vært; resultater først - så penger.

Pistol prøver jo å gjøre det omvendt nå; "gi oss pengene først så skal vi se om vi gidder å trene nok så vi kan bli gode". Latskap og mangel på initiativ kalles det.

God dag, Hans. Endelig en skikkelig god skytter fra riflesiden som deltar i debatten.

 

Men: Tenk deg om en gang til.

 

Skal NSF drite i breddeidretten og heller la andre forbund ta seg av den saken slik rifle gjør? Da dannes det nytt pistolforbund rimelig kjapt og internasjonale deltakelser blir det atskillig færre av.

 

Ser du ikke hvor mye penger som kunne vært generert hvis ALLE betalte kontingent til ett forbund?

 

Men alle vet jo at mange er medlem utelukkende for å kunne eie en pistol og har ingen interesse av toppsatsning.

Dette er både en velsignelse og forbannelse. Velsignelse fordi de "tvinges" til å være medlem og betale kontingent pga lovverket og forbannelse fordi vi vil jo egentlig at de helst skal være aktive skyttere.

 

Slik har det alltid vært; resultater først - så penger.

Pistol prøver jo å gjøre det omvendt nå; "gi oss pengene først så skal vi se om vi gidder å trene nok så vi kan bli gode". Latskap og mangel på initiativ kalles det.

Nuvel... Treningstid er for mange satsende skyttere tapt arbeidsfortjeneste. Bør ikke det kompenseres i første omgang?

Link to comment
Share on other sites

Slik har det alltid vært; resultater først - så penger.

Pistol prøver jo å gjøre det omvendt nå; "gi oss pengene først så skal vi se om vi gidder å trene nok så vi kan bli gode". Latskap og mangel på initiativ kalles det.

Nuvel... Treningstid er for mange satsende skyttere tapt arbeidsfortjeneste. Bør ikke det kompenseres i første omgang?

nå klipte jeg ut en del av innleggene. vet ikke om det var noe viktig jeg tok bort.

 

her er jeg helt enig med HansB.

de som er gode nok, får vel noe støtte, når de har blitt gode nok.

man kan ikke betale noen for tapt arbeidsfortjeneste fordi de skal trene for å prøve å bli en toppskytter....

Link to comment
Share on other sites

her er jeg helt enig med HansB.

de som er gode nok, får vel noe støtte, når de har blitt gode nok.

man kan ikke betale noen for tapt arbeidsfortjeneste fordi de skal trene for å prøve å bli en toppskytter....

Enn de som reiser internasjonalt da? De som skal skaffe seg internasjonal erfaring før f.eks. OL?

 

Det er forskjell på toppskytter og internasjonal toppskytter. Toppskyttere trenger ikke få kompensasjon for tapt arbeidsfortjeneste, mens internasjonale toppskyttere kanskje må ha det til en viss grad.

Link to comment
Share on other sites

At rifle og hagle "tar" mer penger per medlem har jo en sammenheng med at man for tiden oppnår langt høyere resultater - og resultater genererer penger fra OLT, sponsorer etc.

Slik har det alltid vært; resultater først - så penger.

Pistol prøver jo å gjøre det omvendt nå; "gi oss pengene først så skal vi se om vi gidder å trene nok så vi kan bli gode". Latskap og mangel på initiativ kalles det.

 

Det er nå slik at hvis du skal skyte med pistol (22kal eller luft) noe som de fleste starter med må du være medlem av NSF. De fleste som starter her kjøper seg også kanskje en revolver og/eller 9mm. Mange har ikke ønske om annet enn å drive med dette på hobby basis, og derfor er evnt Praktisk eller Svartkrutt ikke aktuelt for disse.

 

Og siden da NSF skal ta seg av både bredde og toppidrett (selv om instruksen sier noe annet) faller desverre noen ganger bredden noe utenfor. Men vi har da en liten pott med penger som fordeles til bredden hvert år, problemet er at det er stort sett andre fagretinger som stikker av gårde med disse pengene også.....og det er her skoen begynner å trykke.

 

Vi snakker ikke om mer penger til toppidrett, fagkomite har ca 1mill til dette og det bør holde med det nivået vi har pr i dag.....men ser vi på de midlene som blir fordelt fra bredde kronene så blir pistol på godt norsk rævkjørt....se bare på de siste års tall...det sier det meste...

 

Rifleskyttere har DFS som sin støtte ellers i året, lerdue har NJFF....pistol har ???? INGEN....

For jeg tror uansett at rifleskytterne nyter godt av alle banene med elektronikk der ute, og lerdueskytterne nyter av alle lerduebanene som NJFF har.....og det er nettopp slike ting som gjør at pistol også ønsker å få litt mer tilbake når de putter 75% inn i kassen......

 

Vi snakker om mer penger til elektronikk og våpen....nytte til bredden og ikke til toppen....

 

Søk om tippemidler sier sikkert noen, men det er ikke mange som har 40 års leiekontrakt på banene sine...så da er den saken død. Bygg ny bane da vel....med hva da ?? Vi har ingen som putter inn 100 tusen av kroner som feks DFS gjør.....

 

Hva er så ille med å faktisk være med å bidra da ? Hvorfor kunne ikke feks DFS satt av en "pott" til sine ridleskyttere som deltok internasjonalt? støttet de litt så NSf slapp å bruke de få midlene de har og heller puttet dette inn til bredden....

 

K.

Link to comment
Share on other sites

da må vel bare NSF endre denne måten å fordele penger på?

 

å be om at noen andre skal betale for et forbunds eget bruk av penger synes jeg høres rett og slett rart ut.

hvorfor skal det gå utover mitt skytterlags økonomi at et annet forbund skal sende utøvere hit og dit?

det henger ikke sammen.

Link to comment
Share on other sites

hvorfor skal det gå utover mitt skytterlags økonomi at et annet forbund skal sende utøvere hit og dit?

Du ser ikke lenger enn til nesetippen. Dersom ditt skytterlag skulle produsere en såpass god skytter at han ville prøve seg internasjonalt men ikke fikk lov fordi han ikke er tilsluttet NSF, hva da?

 

Ønsker du ikke at gode skyttere skal skyte på internasjonale stevner?

Liker du ikke Vebjørn Bergs 4.plass i OL?

 

Selvfølgelig liker du det, du vil bare ikke være med å bidra økonomisk.

 

Egoist.

Link to comment
Share on other sites

Det var da voldsomt.

 

Jeg er en av de som kun skyter for min egen del. Jeg har ikke noe i mot at andre gjør det bra, tvert i mot, men samtidig må jeg innrømme at det ikke interesserer meg stort med mindre jeg kjenner de. Og selv om man ikke skal undervurdere hvilken reklameverdi slike utøvere har for sporten synes jeg ikke noe om å hause de opp til noe av "nasjonal betydning". De skyter GARANTERT ikke for klubb, forbund eller fedreland, de skyter kun for seg selv. Det har jeg bare respekt for, men jeg sliter litt med å se den prinsipielle forskjellen på de og meg (bortsett fra dette med prestasjonsnivå selvfølgelig).

 

Jeg ser ikke problemet med å være en egoist, egoisme er å gjøre det som er best for en selv (totalt sett og på lang sikt).

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser ikke problemet med å være en egoist, egoisme er å gjøre det som er best for en selv (totalt sett og på lang sikt).

 

Greit nok det, forstår hvordan du tenker. Men hvis du er en skytter som deltar på stevner eller organiserte treninger så bør du endre oppfatning. Hvorfor skal jeg fortelle deg her.

 

For det er noen som ofrer sin tid på å gjøre noe for at andre skal nyte godt av dette. Enten det være seg ett verv i en klubb eller det å styre en trening. Det kan også være å stå ute på en standplass slik at andre skyttere kan være så priviligerte å komme å skyte for så reise hjem.

 

For det er nemlig slik at hvis ingen bidrar på noen måte har vi heller ingen mulighet for å skyte....alle klubber må legges ned og selv de som bare driver med dette som en hobby mister sin rett for å eie våpen da behovet ikke er til stede lengre siden klubbene er lagt ned......Skjønner ???? Det er ikke bare bare å være egoist heller.....

 

K.

Link to comment
Share on other sites

DFS vil nok aldri la seg innlemmes i NSF til det er organisasjonen for tradisjonsrik, osv.

for mange er organisasjonen nesten hellig. å mange av de som sitter i styre og stell mener det.

så dt er vel like sannsynlig som at USA skulle la seg innlemme i norge ;)

 

Se litt på historikken, DFS var vel egentlig en del av det som kan kalles NSF i dag for mange år siden. Du kan lese dette på NSF sine sider:

 

HISTORIKK

Skyting mot skive er en idrett med lange tradisjoner i Norge. Bergenserne var tidligst ute med å organisere skytesporten her i landet. Det Bergenske Skydeselskap ble stiftet i 1769. I Oslo ble Kristian Augusts Venner stiftet i 1810.

 

I 1861 ble forgjengeren til Norges Idrettsforbund og Olympiske Komité stiftet, nemlig Centralforeningen for Utbredelse av Legemsøvelser og Vaabenbrug, stiftet. Det er viktig å legge merke til at skyting er en av de idrettene som først ble organisert og kom med i den organiserte idretten i Norge.

 

De første miniatyrskytterlagene ble stiftet allerede før år 1900. De ble svært ofte kalt salong-skytterlag etter den våpentypen de brukte, nemlig salonggeværer. Oslo Sportskyttere ble stiftet i 1912 og tok seg av de skytterne som drev med lerdue, hjorteskyting og pistolskyting. I begynnelsen var det også dette laget som organiserte den internasjonale deltagelsen i disse grenene. Den internasjonale deltagelsen på riflesiden ble organisert av Det frivillige skyttevesen DFS.

 

I 1923 ble det stilt krav om at de nasjonale forbund som ville delta i internasjonale mesterskap måtte være medlem av den Internasjonale Skytterunion (ISU/UIT). Et slikt medlemskap var vanskelig for DFS, da de fant at dette lå på siden av deres formål. Det ble derfor opprettet en ny organisasjon for å arbeide med norsk representasjon i internasjonale mesterskap. Den nye organisasjonen fikk navnet Norsk Avdelig av den Internasjonale Skytterunion, NAIS, og ble stiftet i 1925.

 

Etter hvert ble det flere lag som utelukkende hadde lerdue, hjorteskyting og pistolskyting på programmet. Dette resulterte i at Norges Sportskytterforbund ble stiftet i 1925. Miniatyrskytterlagene sluttet seg i 1929 sammen til Norges Miniatyrskytterforbund. Denne organisasjonens arbeid var rent nasjonalt og hadde ingen representasjon utenlands.

 

I 1946 ble det nåværende Norges Skytterforbund stiftet ved en sammenslåing av de nevnte organisasjonene NAIS, miniatyrskytterforbundet, sportskytterforbundet og Skyteutvalget i Arbeidernes Idrettsforbund. Etter denne reorganiseringen dekker Norges Skytterforbund alle de skytegrener hvor det kjempes om internasjonale mesterskap og titler innen rifle, pistol, lerdue og viltmål.

 

Nasjonalt er forbundet tilsluttet Norges Idrettsforbund og Olympiske komité. Internasjonalt er Norges Skytterforbund tilsluttet International Shooting Sport Federation (ISSF), den Europeiske Skytterkonfederation (ESC) og Nordisk Skytter Region.

 

Så hvis man ser på historikken så burde det ikke være så vanskelig å igjen kunne gjøre ett samarbeid. Det er kun snakk om hvilke interesser den enkelte har.

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Se litt på historikken, DFS var vel egentlig en del av det som kan kalles NSF i dag for mange år siden. Du kan lese dette på NSF sine sider:

 

K.

 

Strengt tatt ikke, noen skyttere innen DFS dro ut i verden og hentet hjem heder og ære, relativt lenge før noe NSF i det hele tatt var påtenkt...

 

Skulle det ha vært noe hold i konklusjonen din hadde den vært snudd på hodet, nemlig at NSF skulle vært del av DFS.

 

DFS er en politisk villet entitet, opprettet av Stortinget etter at Centralforeningen og Folkevæpningssamlagene hadde polarisert seg politisk. Centralforeningen, som en konservativ organisasjon som helst så at svenskekongen fortsatte som dobbeltkonge og Folkevæpningsamlagene, som en radikal, nasjonalistisk "bondebvæpning".

 

Disse to organisasjonene ble i 1892/3 tvangsammenslått i Det frivillige skyttervesenet med uttrykket "Folket i våpen" som slagord. :wink:

 

Kort rekapitulert, fritt etter hukommelsen.

 

Denne boken kan anbefales på det varmeste for folk som ønsker litt historisk kunnskap.

Link to comment
Share on other sites

Ja nettopp, gavner det en selv at en stiler opp til dugnad, så gjør en egoist det. Det er t.d. klart jeg kan sitte hjemme og la andre styre alt på vår lokale bane, men vil jeg ha ting slik Jeg vil ha det, så er det best å gjøre det selv (og da blir tingene slik jeg vil, det er også egoistisk tenking). :wink: Å være egoist og være drittsekk er forøvrig ikke nødvendigvis det samme. :D

Link to comment
Share on other sites

Nettopp, folk forveksler egoisme med narsissisme og hensynsløshet. I det lange løpet er en feks tjent med å behandle andre mennesker bra fordi det er eneste måten å sikre seg at man selv også blir behandlet bra. Og som skytter er jeg selvfølgelig tjent med at klubben har et godt miljø og god økonomi. Men vi får vel prøve å holde filosofidebatten i sjakk her, tråden handlet om noe helt annet.

 

Mitt spørsmål var egentlig: Som hobby/mosjonist-skytter, hvilken nytte har jeg av toppidretten? V_olden sier jo at man er en egoist (tolker det som hensynsløs drittsekk) om en ikke vil betale for deres aktiviteter, men jeg forstår ikke helt hvorfor. Jeg kjenner ingen idrettsutøvere som konkurrerer for andre enn seg selv når alt kommer til alt, så hvorfor er det de gjør mye mer verdt enn det vi andre gjør. Motivene er vel akkurat de samme?

Link to comment
Share on other sites

Mitt spørsmål var egentlig: Som hobby/mosjonist-skytter, hvilken nytte har jeg av toppidretten?

Toppskytterne reklamerer for sporten på en utmerket måte og bringer kanskje sponsorinntekter tilbake til idretten som kanskje nettopp ditt skytterlag nyter godt av i form av en elektronisk skive eller noe i framtiden.

 

Snu saken på hodet: Hvilken nytte har toppskytteren av hobby/mosjonistskytteren(breddeidretten)?

Link to comment
Share on other sites

Det er fødestedet deres, det er der de fikk lære seg å krype, så gå og når de vel har lært seg å springe. Ja så er de borte. :D (sorry kunne ikke dy meg). Ja kort sagt, uten bredde idretten ville der ikke omtrent ikke være noen topp idrett innenfor skyting. Nesten ingen baner å trene på, etc etc. Ja så Toppskyttern etrenger bredde idretten, mens bredde idrettens nytte av toppskytterne, i beste fall er god reklame og øket rekrutering (men det trengs det også).

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvilken nytte har toppskytteren av hobby/mosjonistskytteren(breddeidretten)?

Såvidt jeg kan se, har vel du og Hr. Bromark i fellesskap svart på det spørsmålet allerede: Jo flere mosjonister som betaler kontigent til sitt forbund, desto mer penger i forbundskassa og tilsvarende bedre mulighet for at toppskytteren får forbundsstøtte for sin aktivitet. Ellers hadde vel ikke dere argumentert så sterkt for at NSF skulle få penger fra "ikke-elite-forbund" som f.eks. DFS?

 

Ellers, selv om jeg ikke er NSF-medlem (dog DFS- og NJFF-medlem), synes jeg at jeg bør få komme med en liten betraktning: Jeg får en litt merkelig smak i munnen av enkelte av argumentene her. At mine barn betaler en sum til "sitt" forbund for at topputøverne i deres idrett skal få litt støtte er for meg helt greit. At en del av mine kontigenter går til å støtte utøvere som har vist seg å være på internasjonalt nivå er også greit. Men det jeg tolker ut fra enkeltes argumentasjon i bl.a. denne tråden, at noen skal få mer pengestøtte før de har vist evner til å hevde seg i toppen, gjerne fra andre organisasjoners medlemmer, det virker mildt sagt noe merkelig for meg.

Link to comment
Share on other sites

Men det jeg tolker ut fra enkeltes argumentasjon i bl.a. denne tråden, at noen skal få mer pengestøtte før de har vist evner til å hevde seg i toppen, gjerne fra andre organisasjoners medlemmer, det virker mildt sagt noe merkelig for meg.

 

Ingen som har sagt noe om penger før man har resultater......det som er sagt er at det hadde vært fint om man kunne fått litt tibake av det som betales inn.

 

Det er ikke spesielt motiverende når feks en krets med 2000 medlemmer betaler inn kr 450 000 kroner til NSF (hvorav 25 kr pr medlem er for den gamle stevne avgiften og 100 kr er for skytternytt, resten deles da i to potter: Topp og bredde) ikke spesielt gøy når kretsen bidrar med 100 000 kroner hvert eneste år til bredden...og når lagene søker blir de ikke prioritert pga at disse midlene blir delt ut til andre fagretninger.....!!!!!

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Gode argumenter her. Jeg ser selvfølgelig nytte i toppidretten, uten den ville sporten fort kunne stagnere. Og uten noen utvikling risikerer man forgubbing og død.

Mange starter jo fordi det virker morro, får ambisjoner underveis og konkurrerer en tid før de faller tilbake på mosjonistnivå. Dette er mennesker som ofte blir ildsjeler i klubben og hjelper nye skyttere inn på samme vei, uten de ville nok rekrutteringen bli mindre og frafallet større. Men som Vingemutter sier er bredden der de fleste starter, uten et levende mosjonistmiljø ville man ikke hatt noen idrett i det hele tatt.

Link to comment
Share on other sites

uten et levende mosjonistmiljø ville man ikke hatt noen idrett i det hele tatt.

 

Veldig sant, og det er derfor det er viktig å ta vare nettopp på dette. Og for mange er nettopp da ett sted å skyte samt noe å skyte med veldig viktig, og desverre er økonomien til mange klubber ikke bra nok til å kunne bære store investeringer med tanke på elektronikk eller noen mindre som feks nye 5 skudds luftvåpen ala Steyer.....

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...