Jump to content

Topp vs bredde, forbund imellom.


v_olden

Recommended Posts

  • Replies 138
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Sender DFS sine beste utøvere til internasjonale mesterskap?

Får NSF noen form for støtte fra DFS for å gjøre det?

 

Rifledelen i NSF er preget av toppskyttere som ikke får den oppfølgingen jeg mener de bør få i DFS.

 

Egner seg kanskje i egen tråd?

Link to comment
Share on other sites

Faktisk en DFS-skytter som sikret norges første OL-gull, i Athen i 1906:-)

 

Men i dag er "DFS-skyting" en ren nordisk gren så jeg skjønner ikke helt hva du mener?

 

Jaja-OT så det holder.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener DFS slipper billig unna kostnadene med å sende toppskyttere til internasjonale mesterskap.

 

Rifleskyting som breddeidrett - DFS

Rifleskyting som toppidrett - NSF

 

Toppidrett koster men DFS er ikke med å ta den kostnaden. Det er det NSF som gjør. I NSF er det 75% pistolskyttere leste jeg et sted her. Dette utgjør selvfølgelig en skjevfordeling når kontingenten i NSF skal fordeles.

 

Dette hadde vært et ikke-tema med bare ett skytterforbund.

 

En moderator kan gjerne skille ut temaet i egen tråd med passende navn.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener DFS slipper billig unna kostnadene med å sende toppskyttere til internasjonale mesterskap.

 

Rifleskyting som breddeidrett - DFS

Rifleskyting som toppidrett - NSF

 

Toppidrett koster men DFS er ikke med å ta den kostnaden. Det er det NSF som gjør. I NSF er det 75% pistolskyttere leste jeg et sted her. Dette utgjør selvfølgelig en skjevfordeling når kontingenten i NSF skal fordeles.

 

Dette hadde vært et ikke-tema med bare ett skytterforbund.

 

En moderator kan gjerne skille ut temaet i egen tråd med passende navn.

hm, DFS og NSF er 2 forskjellige forbund, med 2 forskjellige reglement og program det skytes.

rifleskytterne i OL skyter ikke DFS program. så jeg forstår ikke helt hvorfor du blander dette sammen?

 

det du vil fram til er at vi burde hatt kun 1 skytterforbund i norge?

Link to comment
Share on other sites

Du er ikkje berre off topic, v_olden, du er temmeleg langt utpå vidda i tillegg. DFS og NSF har heilt ulike program og heilt ulike våpen. DFS er ein rein norsk organisjon utan internasjonal overbygging, med unntak av eit samarbeid med søsterorgansasjonane i dei nordiske landa. Dette samarbeidet ser ein best gjennom nordisk mesterskap som går kvar haust, i år i Danmark første helga i september. Internasjonale mesterskap utover dette har DFS ingen rett til å delta i. DFS-skyttarar med ambisjonar om VM- eller OL-gull må difor melde seg inn i NSF og tilpasse seg programmet der. DFS er truleg viktigaste rekrutteringskanal for NSF (utan at dei får nokon form for støtte frå NSF for det :wink: ).

 

Eg har vore samd med deg i at DFS og NSF burde vore samla under eitt forbund, men når eg no ser korleis dei ulike fløyane i NSF brukar krefter på indre strid har eg skifta meining.

Link to comment
Share on other sites

DFS og NSF har heilt ulike program og heilt ulike våpen.

 

Dette er synd, synes jeg. Det burde være plass for alle øvelsene i étt forbund.

 

DFS-skyttarar med ambisjonar om VM- eller OL-gull må difor melde seg inn i NSF og tilpasse seg programmet der. DFS er truleg viktigaste rekrutteringskanal for NSF (utan at dei får nokon form for støtte frå NSF for det :wink: ).

 

Dette er det jeg mener med at DFS "sniker seg unna ansvaret". Det bør være slik at DFS tar økonomisk ansvar for sine skyttere som ønsker å prøve seg internasjonalt men som ikke får anledning til det i eget forbund.

Uhørt at DFS skal få kompensasjon for å "utdanne" skyttere til NSF. Skytterne som kommer derifra er mye dyrere i drift enn de som blir.

 

men når eg no ser korleis dei ulike fløyane i NSF brukar krefter på indre strid har eg skifta meining.

 

Dette skjemmes jeg oppriktig av. Det er selvfølgelig trist at de forskjellige retningene ikke kan samarbeide bedre. Det får bli opp til styret i NSF hvordan fordelingsnøkkelen er økonomisk så får de forskjellige retningene heller holde seg til budsjettet, for det er nok det det handler om.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dette er egentlig en veldig interresant tråd, for DFS handler all skyting om nasjonale grener og i NSF har vi internasjonale.

 

Men, ja for det er ett stort MEN her. Vi har også i NSF og spesielt på pistol nasjonale øvelser som ikke eller lite blir skutt ute internasjonalt. Vi snakker så klart om felt i tillegg til hurtigpistol som stammer fra det militære.

 

Problemet som oppstår er at under NSF har styret en plikt i forhold til internasjonal deltakelse (VM, EM og OL) mens i DFS er LS det store.....ser vi på hvem som har det best økonomisk er det heller ingen tvil hvor man egentlig bør være medlem. Men jeg tviler på at maktkampen er stort bedre i noen av forbundene, vi vil alltid ha noen som ønsker mer makt og innflytelse.

 

Det vi kanskje burde sett på er ett bedre samarbeid organisasjonene sammen, slik at all bredde hadde vært samlet og all toppidretten hadde vært utskilt og drevet under egne forutsetninger.

 

Husk at innen NSF har de forskjellige fagkomitene det skrevet i sin instruks at de skal jobbe for toppidrett, så bredde blir i enkelte tilfeller satt noe til side selv om mange er flinke til å bidra her også....mens i DFS slipper de å tenke "toppidrett" siden man ikke driver med det her.....

 

Men det hadde vel vært på sin rette side at både NJFF og DFS hadde bidratt økonomisk til sine skyttere som deltar under NSF sin regi....

 

Hadde bare vi i pistol hatt ett eget forbund som vi kunne brukt alle pengene på oss selv......hehe

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Men det hadde vel vært på sin rette side at både NJFF og DFS hadde bidratt økonomisk til sine skyttere som deltar under NSF sin regi....

 

Hadde bare vi i pistol hatt ett eget forbund som vi kunne brukt alle pengene på oss selv......hehe

 

K.

 

her ligger vel hele greia i det du skrev her?

 

pistolskytterne vil ikke bidra til at rifleskytterne skal få noe?

 

å slik det er i dag er det vel rifle og hagleskytterne som er de som har mulighet til å hente medaljer i internasjonale mesterskap, mens det er blandt pistolskytterne bredden ligger?

 

jeg ser ikke hvorfor DFS skal betale for et annet forbunds deltakelse i internasjonale mesterskap.

Link to comment
Share on other sites

noen mener altså at DFS bør betale for å sende NSF skyttere til internasjonale mesterskap, for å betale "sin del av kaka"?

 

hm. det blir nesten som om skiforbundet skal dekke skiskytteres deltakelser i mesterskap om skiskytteren også går vanlig langrenn........

 

Tror nok det at hvis skiskytterne hadde hatt lite med penger (som NSF) hadde nok langrenn bidratt med kronasjer......en vinn vinn for begge parter det vet du.....

 

Men det er vel forvanskelig for en DFS skytter å skyte NSF program ? ikke vet jeg hvorfor de ikke tør eller vil være med, viser seg at det kun er de aller beste som tør delta innen NSF....

 

K.

Link to comment
Share on other sites

pistolskytterne vil ikke bidra til at rifleskytterne skal få noe?

 

å slik det er i dag er det vel rifle og hagleskytterne som er de som har mulighet til å hente medaljer i internasjonale mesterskap, mens det er blandt pistolskytterne bredden ligger?

 

Pr i dag hadde det ikke vært noe internasjonal satsning innen NSF hvis ikke pistolskytterne hadde bidratt med sin kontigent. For det er nettopp av disse pengene fagkomitene har sine budsjetter, en fordelingsnøkkel av det som alle over 21 år betaler inn til NSF.

 

Pr i dag har vi ingen som er gode nok innen pistol, men vi har heller ingen søster organisasjon som kan ivareta oss med billig ammunisjon eller elektronikk på alle baner der ute. Ergo trenger vi mer penger for å kunne hevde oss i toppen. Husk at de gutta som er i toppen i VM eller OL trener MYE, og pr i dag er det ingen pistolskytter i Norge som får betalt for å skyte og trene, så gode er de ikke at vi kan få sponsorer for de som evnt kan karre seg til noe slikt må være i medias søkelys som feks skiskytterne har greid.

 

Nei, jeg tror nok at det er mer motforestillinger blant DFS og rifle skyttere mot oss som skyter pistol enn omvendt desverre.....for det vi driver med er liksom ikke helt stuerent det....

 

K.

Link to comment
Share on other sites

 

Men det er vel forvanskelig for en DFS skytter å skyte NSF program ? ikke vet jeg hvorfor de ikke tør eller vil være med, viser seg at det kun er de aller beste som tør delta innen NSF....

 

K.

er vel ikke snakk om å tørre. er vel mer snakk om at NSF skyting er en mye mindre idrett og DFS skyting har et bredt nok stevnetilbud for de fleste.

NSF skting med rifle blir for de spesielt interesserte slik jeg oppfatter det. å det er helt greit.

det jeg derimot ikke synes er greit er bromark sin nedrakking ovenfor andre enn de som driver med det han selv gjør og ovenfor de som ikke er enige med han. ser det i denne tråden og i president-tråden.

 

edit:skriveleif

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Her demonstrerer Bromark tydelig hva som er saklig og hva som er usaklig debatt:

 

 

Tror nok det at hvis skiskytterne hadde hatt lite med penger (som NSF) hadde nok langrenn bidratt med kronasjer......en vinn vinn for begge parter det vet du..... K.

 

Saklig. Greit. Høflig og egentlig ikke så verst folkeskikk.

 

Men det er vel forvanskelig for en DFS skytter å skyte NSF program ? ikke vet jeg hvorfor de ikke tør eller vil være med, viser seg at det kun er de aller beste som tør delta innen NSF....

 

K.

 

Usaklig, ikke greit. Grov mangel på dømmekraft og et bevisst forsøk på å ødelegge tråden ved usaklig provokasjon. Sånne oppgulp vil føre til stenging av tråden.

Link to comment
Share on other sites

Men det hadde vel vært på sin rette side at både NJFF og DFS hadde bidratt økonomisk til sine skyttere som deltar under NSF sin regi....

 

Skulle det ha gått noen penger noen veier, er jeg stygt redd for at NSF burde ha bidratt økonomisk til NJFF og DFS for fremifrå rekruteringsarbeid... :wink:

 

Hadde bare vi i pistol hatt ett eget forbund som vi kunne brukt alle pengene på oss selv...

 

Og det tror du hadde ført til mindre fraksjonsvirksomhet enn i dag ?? oss selv, ville da inkludert bane og feltskyttere, samt bredde og topp...

 

Fagkomite, pistol har jo vist seg å kunne dyrke frem alle disse retningene med godt resultat allerede, i tillegg til å virke samlende og beroligende på fag grenen... :mrgreen:

 

Jeg er til en viss grad enig i betrakningene dine rundt økonomidelen, men all den tid Olympiatoppen er inne i sløyfa, så må det presteres før pengepungen åpnes og det stilles krav til at særforbundet også stiller penger til rådighet... Presterer du ikke får du ikke penger - slik er det bare. Det er en stund siden vi har hatt pistolskyttere som har prestert internasjonalt og da er det ikke penger å hente i det norske toppidrettsystemet. Når andre grener da får frem skyttere som presterer, går midlene dit og jeg synes ikke det er spesielt urettferdig. Du må yte for å nyte....

Link to comment
Share on other sites

Mange DFS lag er utrolig flinke til å søke på midler, men de har også en stor pengesekk i DFS sin regi noe som ikke NSF har.

 

At Løvenskiold ikke har elektronikk på alle baner sier egentlig det meste, for dette burde være ett stort skytesenter med alle muligheter. Men siden de har utleie til mange som ikke kan skyte (forsvar og politi) er kanskje ikke elektronikk det beste med tanke på vedlikeholdet og kostnadene det medfører..

 

Og som en kommentar til Moderator som mener å vite hva som er saklig eller ikke saklig. Tallene taler egentlig for seg selv, så enkelt er det.....

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Løvenskiold kan vi bare drømme om elektroniske skiver ol.

 

Det er med all mulig respekt B.S. :D

 

Det dere eventuellt kan drømme om er å få satt opp alle standplassene med elektronikk med engang (i den grad det er ønskelig). 10 skiver som klubbene deler på vil havne på ca 300,000 kroner...Ferdig oppsatt med litt dugnadsarbeid.

 

Det skulle bli ca 75K pr klubb i engangskostnad og det skulle jeg tro var godt overkommelig som f.eks ett to års prosjekt...

 

Dog er det vel slik at det er "snille" og "slemme" klubber og ett relativt labert samarbeidsklima oppå der, om jungeltrommene trommer riktig...

Link to comment
Share on other sites

Men det er vel forvanskelig for en DFS skytter å skyte NSF program ? ikke vet jeg hvorfor de ikke tør eller vil være med, viser seg at det kun er de aller beste som tør delta innen NSF....

 

K.

Nja usaklig formulering, eller drittslenging som man sier på godt norsk.

Er det nå ikke heller slik at kun de som har interesse av internasjonale program, skyter rifle i NFS?

 

Skjønner fortsatt ikke helt koblingen mellom NFS og DFS, annet enn at DFS på mange måter står for bredde idretten innenfor rifleskyting her i landet.

 

Det skulle vel ikke være pengesekken til DFS som du går og sikkler etter? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Desverre så viser Bromark noe av sykdommen innen skytesporten.

Ikke aksepter andre enn det en selv driver med.

Alle andre forbund er dumme.

Nå er jeg medlem i NSF, DFS Og NJFF. Vi kan samarbeide, og derved oppnå resultater.

Men da må pidestaler rives og vegger fjernes.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er glad for at debatten har kommet igang.

 

Jeg for min del synes det er nedlatende at et forbund ikke tar vare på sine toppskyttere som ønsker å prøve seg på internasjonale mesterskap. Ansvarsfraskrivelse kaller man sånt.

 

Å be de melde seg over i et annet forbund for å drive med samme idrett... Skjønner dere tegninga?

 

Helst hadde jeg sett at det fantes bare étt skytterforbund med sine respektive fagretninger som styrer seg selv, stort sett. Da kan vi kanskje komme noen vei, politisk også.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er glad for at debatten har kommet igang.

 

Jeg for min del synes det er nedlatende at et forbund ikke tar vare på sine toppskyttere som ønsker å prøve seg på internasjonale mesterskap. Ansvarsfraskrivelse kaller man sånt.

 

Å be de melde seg over i et annet forbund for å drive med samme idrett... Skjønner dere tegninga?

 

Helst hadde jeg sett at det fantes bare étt skytterforbund med sine respektive fagretninger som styrer seg selv, stort sett. Da kan vi kanskje komme noen vei, politisk også.

her er ikke jeg enig. de som er i interasjonale mesterskap skyter at annet program. de representerer også et annet forbund. om det er samme idrett? kansje, men det er ikke samme utstyr, ikke samme program, osv. at det stort sett går ut på det samme, ja det kan så være. men DFS har mest fokus på 2-300m skyting og feltskyting. i OL går det vel bare i 50 m miniatyr og 10 m luft. så å si at det er det samme, det er vel ike helt rett?

 

DFS skyter et særnorsk program. DFS sender ingen deltakere til OL osv. DFS tar i mine øyne godt vare på utøvene ved at det er skytebaner over hele kongeriket tilgjengelig nesten hvorsomhelst og så å si for hvemsomhelst.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er glad for at debatten har kommet igang.

 

Jeg for min del synes det er nedlatende at et forbund ikke tar vare på sine toppskyttere som ønsker å prøve seg på internasjonale mesterskap. Ansvarsfraskrivelse kaller man sånt.

 

Iht til dette resonnementet skal da altså NSF ved fagkomite, pistol ta kostnaden når NFPS sender pistollandslaget sitt til utlandet ?? De er jo faktisk i stand til å hevde seg internasjonalt på ett nogenlunde nivå, de skyter pistol og har i 99% av tilfellene startet opp som nybegynnere i NSF... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Iht til dette resonnementet skal da altså NSF ved fagkomite, pistol ta kostnaden når NFPS sender pistollandslaget sitt til utlandet ?? De er jo faktisk i stand til å hevde seg internasjonalt på ett nogenlunde nivå, de skyter pistol og har i 99% av tilfellene startet opp som nybegynnere i NSF... :wink:

 

Ikke ta regninga, men i det minste være med å bidra. Du har iallefall skjønt poenget.

 

Det aller beste hadde vært om praktisk skyting hadde vært i NSF ved Fagkomite Praktisk Skyting :D

Link to comment
Share on other sites

Iht til dette resonnementet skal da altså NSF ved fagkomite, pistol ta kostnaden når NFPS sender pistollandslaget sitt til utlandet ?? De er jo faktisk i stand til å hevde seg internasjonalt på ett nogenlunde nivå, de skyter pistol og har i 99% av tilfellene startet opp som nybegynnere i NSF... :wink:

 

Ikke ta regninga, men i det minste være med å bidra. Du har iallefall skjønt poenget.

 

Det aller beste hadde vært om praktisk skyting hadde vært i NSF ved Fagkomite Praktisk Skyting :D

 

Eller at feltskytterne i NSF har vær i NFPS :D

Link to comment
Share on other sites

Eller at feltskytterne i NSF har vær i NFPS :D

 

Da blir det flere forbund igjen, og det ønsker ikke jeg.

 

Det er tullete med flere forbund som driver med samme idrett. Iallefall såpass lignende idretter som Praktisk skyting(NFPS) og pistolskyting(NSF), Rifleskyting(DFS) og rifleskyting(NSF).

 

Men hvis alle skal mele sin egen kake og ikke er interresert i å hjelpe hverandre så havner vi ingensteds.

Link to comment
Share on other sites

å hærreguuud.

 

NSF og DFS driver ikke med det samme. det er helt forskjellige progam osv. det er ikke samme organsiasjonen.

 

desverre for NSF så er de lillebror i rifleskyting. å med den presidenten NSF har fått, er jeg gla det ikke er det forbundet jeg praktiserer min skyting i ;)

Link to comment
Share on other sites

Ikke ta regninga, men i det minste være med å bidra. Du har iallefall skjønt poenget.

 

Det aller beste hadde vært om praktisk skyting hadde vært i NSF ved Fagkomite Praktisk Skyting :D

 

:mrgreen:

 

Når NFPS dukket opp, var det etter at NSF hadde nektet å ta i praktisk skyting med en ildtang. Det har de gjort "hyppig" og det har resultert i følgende forbund: NFPS, NSU, Metallsiluett såvidt jeg har oversikt over.

 

NFPS hadde fra tidlig på 80 tallet, metallsiluettgruppe/avdeling og er i ferd med å etablere PPC gruppering, etter at PPC ble avist i NSF (det siste er ett feltrykte) og jeg synes de har vist stor grad av fleksibilitet og vilje til omstilling, det kan knapt sies om noen av de andre forbundene.

 

For min del, hadde jeg stor tro på forslaget om å legge ned grenkomiteene og opprette en bredde og en toppkomite i NSF, på lik linje med de andre forbundene i NIF. Dette med bakgrunn i de oppgitte tallene - NSF har ikke bredde i noen annen gren enn pistol og en slik organisering ville antagelig ha ført til at pistol fikk mer på bunnlinja og dermed mulighet til å få frem toppskyttere. Dette forslaget ble elegant avfeid av Fagkomite,pistol under ledelse av BJ.

 

Snakk om å se på muligheter og vilje til nytenking og omstilling. :roll: (Det finnes etter min oppfatning, endel å sette fingeren på også i andre forbund i forhold til dette...Eller skal jeg være moderne og kalle det forbedringspotensiale...)

Link to comment
Share on other sites

NSF har ikke bredde i noen annen gren enn pistol...

Ingen stor sak, men hvor stor aktivitet synes du egentlig må til for at det skal fortjene betegnelsen breddeidrett?

Det er ikke bare Brovold og Jensen som svinger haglen for NSF. Jeg kan forsikre om at de aller fleste deltakerne i disse stevnene ikke er klar for OL riktig helt ennå... :mrgreen:

Men deltar gjør de. Så hvor bred skal egentlig denne bredden være for å telle med?

Link to comment
Share on other sites

Det ble vel egentlig lagt ned fordi DFS trakk seg da det ikke hadde vært aktivitet i det de to siste årene det eksistererte, det var også de to årene DFS hadde sekretariatsfunksjonen... Iht Våpenjournalen.

ja det ble lagt ned fordi det ikke fungerte. men det tør jeg nesten vedde på ikke bare var DFS sin feil.

for det var vel flere medlemmer enn DFS?

 

en sak har garantert mer enn 1 side. jeg kjenner ingen av disse sidene. det eneste jeg vet er at det ble lagt ned. å det stemmer vel at DFS trakk seg ut.

Link to comment
Share on other sites

Tja, uten at jeg har full oversikt over oppdaterte tall, og går nogenlunde etter hukommelsen var det ca 10000 registrerte utøvere i pistol, ca 1600 rifle, ca 800 hagle og 130 viltmål for noen år tilbake i tillegg kommer det ca 15000 som ikke tar ut startkort, lisens eller på annen måte har kommet med på registreringene...

 

Jeg har startkort/lisens i alle grenene og hevder meg ikke spesielt bra i noen av dem, jeg heller... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Tja, uten at jeg har full oversikt over oppdaterte tall, og går nogenlunde etter hukommelsen var det ca 10000 registrerte utøvere i pistol, ca 1600 rifle, ca 800 hagle og 130 viltmål for noen år tilbake i tillegg kommer det ca 15000 som ikke tar ut startkort, lisens eller på annen måte har kommet med på registreringene...

 

Jeg har startkort/lisens i alle grenene og hevder meg ikke spesielt bra i noen av dem, jeg heller... :mrgreen:

hvordan får man lisens, startkort, osv?

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke slik at årets skytterkonge er deltaker i OL .... :D:D

det stemmer.

 

Poeng. Men representer han forbundet han ble skytterkonge i?

 

I OL er han NSF-skytter.

 

Ville bare poengtere at for å bli med i OL, må man være kvalifisert via NSF sine stevner, og etter uttak fra NSF. At året`s skytterkonge (I DFS) er OL-deltager, er en tilfeldighet.

 

Dette bare til info, for å unngå missforståelser.

 

mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

desverre for NSF så er de lillebror i rifleskyting.

 

Og allikevel klarer de å ha internasjonale program blant sitt øvelsessortiment og sende utøvere utenlands på store mesterskap.

 

Hvilken internasjonale program har DFS? Såvidt jeg vet så skyter de et annet program og på andre skive i Nordisk enn her hjemme i DFS. Nordisk er det mest internasjonale man kommer i DFS.

 

Forøvrig så er vel militæret en god støttespiller for mange av landslagsskytterne i NSF rifle (gjennom militærelandslaget). De har jo tilogmed litt sammenfallende program.

Link to comment
Share on other sites

 

Poeng. Men representer han forbundet han ble skytterkonge i?

 

I OL er han NSF-skytter.

 

Ville bare poengtere at for å bli med i OL, må man være kvalifisert via NSF sine stevner, og etter uttak fra NSF. At året`s skytterkonge (I DFS) er OL-deltager, er en tilfeldighet.

 

Dette bare til info, for å unngå missforståelser.

 

mvh Dagl

 

For å legge til litt mer om dette så kan det jo nevnes at det finnes flere profilerte NSF rifleskyttere som ikke skyter i DFS (og såvidt jeg vet aldri har gjort det heller). Også blant årets OL-deltagere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...