Jump to content

Rødpunktsikte.. Valgets kval


rypsteggen

Recommended Posts

Tenker å bytte sikte på elgrifla, har til nå brukt en bushnell 3-9x42

Men s har egentlig aldri brukk mer enn 3x

Så har jeg bynt å sikle på rødpunkt, jakter jo med løshund i tette skoger så korte hold er det

Mest vanlige,

Men hvilket sikte

Har sett en del på aimpoint men, så ser jeg at jaktfall fører sightron rødpunktsikte

Som di mener er like bra som aimpoint...noen som har erfaringer eller vet noe om disse?

Sightron er jo bare halve prisen, hvordan er batteri levetia på disse?

Aimpoint reklamerer jo med 50.000 timer på siste mod

 

Tar i mot andre forslag også;)))

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Sightron S33-4R på min praktiske rifle.

 

Ikke noe at utsette på den. Jeg liker at det er mulighet at bytte retikkel utfra hva man trenger, der og da.

 

Skal bytte ut den mot en som har 3 x forstørrelse siden det blir litt skyting på lengre hold, men det er da som sagt ikke noe jeg har at utsette på Sightron.

Link to comment
Share on other sites

HAr ett Aimpoint 9000L som jeg bruker på Drivjakt og jakt med hund, personlig synes jeg siktet dekker mitt bruksområde på en meget god måte da denne type jakt er i all hovedsak kortholdsjakt og behovet for forstørrelse ikke er til stede,

Med slik skyting som på drivjakt er det ikke finsikting men peking ala haglskytte som gjelder og da vil det etter min mening en førstørrelse virke forstyrrende, men selvsagt smak oog behag.

Har heller ikke noe problem med å sette 5 skudd innenfor ringen på reinsfiguren med Aimpointen heller.

Mht Batteriets levetid så har dette en levetid på 50000 timer.

Har også et 3-9x40 med lys dette siktet passer utmerket til skumringgsjakt og postjakt

 

Men som sagt smak og behag

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er levetia på batteriet?

Og har hørt at enkelte rødpunktsikter så må man være nøye med

Å ha dotten midt i kikkerter for å treffe rigtig, men aimpoint

Har ikke det, hvordan er sigthron?

 

Er usikker på batteri levetiden, siden jeg aldri har skifta batteri på min.

 

Så lenge du ser målet og prikken i sikte så er det der du treffer.

Link to comment
Share on other sites

Har både Aimpoint Comp C3 med 2 moa dot og Meopta 1-4 m lys.

Ville valg kikkertsiktet av de to. Mer fleksibelt og gir mindre "skygge" rundt synsfeltet.

 

Og da bruker du riktig sikte/se teknikk som Aimpoint har som forutsettning? For jeg har ingen skygge når jeg fokuserer på målet når jeg skyter med Aimpointen min, og jeg ser målet like klart selv om Butler creek lokket sitter på..

Link to comment
Share on other sites

Har både Aimpoint Comp C3 med 2 moa dot og Meopta 1-4 m lys.

Ville valg kikkertsiktet av de to. Mer fleksibelt og gir mindre "skygge" rundt synsfeltet.

Men spørs til hvilken bruk ?

Til elg-, hjort-, villrein-jakta, slik som man driver her i landet;- kikkert

Til drivjakta etter villsvin, hjort; - aimpoint.

På korte avstander er paralaksefri siktet bedre.

 

Eller er du hundefører og fortsatt foretrekker Meopta 1-4 m lys ?

Link to comment
Share on other sites

Og da bruker du riktig sikte/se teknikk som Aimpoint har som forutsettning? For jeg har ingen skygge når jeg fokuserer på målet når jeg skyter med Aimpointen min, og jeg ser målet like klart selv om Butler creek lokket sitter på..

 

Selvsagt er det skygge, selv om man bruker riktig se-teknikk.

 

Også kikkertsikter med lys gir deg en mulighet til å sikte med objektivet tildekket.

Link to comment
Share on other sites

Ville satsa på Aimpoint micro, Docter eller at ennet rødpunktsikte i samme størrelse. Montert på fremre låskassebro eller så langt fram du får det. Rifla føles litt mer håndterlig og du kan holde rundt låskassa når du smyger innpå. Har brukt Aimpoint 3000, 9000L, et Bushnell sikte som nok er det samme som det Sigtron siktet med 30mm mellomrør (Samme spesifikasjoner og identisk utseende), akkurat fått og prøvemontert et Vortex sparc sikte. Aimpoint gir en litt bedre følelse kvalitetsmessig og prikken er skarpere og bedre. Har hatt Meopta 1-4, synes ikke at det var like raskt og hendig i bruk som rødpunkt siktene. Liker faktisk da bedre de små Leopold siktene uten lys.

Link to comment
Share on other sites

Også kikkertsikter med lys gir deg en mulighet til å sikte med objektivet tildekket.

 

blir slikt nøyaktig noengang? har testet litt med en kikkert, og avviket var da ganske stort. (10-15cm på 40m)

testene mine var dog veldig uvitenskapelige med få repetisjoner og mange andre feilkilder.

Link to comment
Share on other sites

blir slikt nøyaktig noengang? har testet litt med en kikkert, og avviket var da ganske stort. (10-15cm på 40m)

testene mine var dog veldig uvitenskapelige med få repetisjoner og mange andre feilkilder.

 

Hvis montasjen er god, slik at man ikke må skru mange knepp fra optisk sentrum, blir dette bra.

Link to comment
Share on other sites

Vel.. 1 MOA (Minute Of Angle) = 2,54 cm / 1"

Og hr. Rypestegg, hvis du er bekymret for batteri kan du jo vurdere en Aimpoint Comp M4, de kan stå kontinuerlig på i 8 år før du må skifte batteri (1 stk helt vanlig AA-batteri). De kan kjøpes fra http://www.equipnorshop.no/product.aspx ... 92&gid=562" target="_blank Kjøpte mitt der (har det på en Ruger GSR), kan absolutt anbefale både equipnor og siktet.

Link to comment
Share on other sites

Vel.. 1 MOA (Minute Of Angle) = 2,54 cm / 1"

 

 

Nå blander begreper Adarma.

 

1" er 25,4mm det er vi enige om. Dette er som kjent et lengdemål.

 

MOA er som du skriver et vinkelmål. På 100m er 1 MOA 29,088mm, om noen kaller det 30mm er de nær nok for meg.

Link to comment
Share on other sites

Ser at mange anbefaler aimpoint.

 

Aimpoint er definitivt et godt alternativ, dyrt men bra.

 

Uten at ha alt før mye kunnskap om aimpoint så er det en kun en retikkel på dem(?), og sist men ikke minst så er det to år garanti, versus Sightron som har lifetime.

 

Begge merkene er meget gode sikter, og som jeg ser det så må man se på bruksområder og ikke minst økonomi oppe i det hele.

Link to comment
Share on other sites

Utan å vera ekspert på raudpunktsikte, har eg i alle fall ingen ting negativt å seia om Sightron (30 mm økonomimodell) som eg har hatt på kombien i haust. Synes det er lett å finna målet og får overraskande gode treff sjølv utan forstørring. Har ikkje skote på lengre hald enn 100 meter, men bruksområdet er generelt korte og mellomlange hald.

 

Batteriet gjekk tomt - men det etter at børsa hadde stått 2 mnd i skapet med påskrudd lys etter skyteprøve i sommar. :?

Link to comment
Share on other sites

Er du redd for å gå tom for strøm, hadde jeg i hvert fall kjøpt et kikkertsikte med både trådkors og lyspunkt. Den gjør allt en aimpiont kan gjøre, bare mer fleksibel, da forstørringen kan skrues opp, og om man går tom for strøm, spiller det ikke så stor rolle, da man kan bruke trådkorset i stedet.

Link to comment
Share on other sites

Selv om militære bruker aimpoint, er det mest fordi de er billigere enn kikkertsikter. Praktiskskyttere bruker kikkertsikter.

 

På 1x er et kikkertsikte like raskt og intuitivt som en aimpoint. I tillegg du muligheten til å skru opp til 4x (5x, 6x eller til og med 8x)

 

Det aller beste er å kikkertsikte i avtagbare montasjer som svingmontasje. Da kan du putte siktet i sekken, og bruke de åpne siktene. Om du lærer deg å bruke de, er de utrolig praktiske. Åpne sikter veier nesten ingen ting, dugger ikke i regnvær, tåler mye mer misshandling og slag enn optiske sikter, og går aldri tom for strøm.

Link to comment
Share on other sites

På det ene våpenet jeg har - som ikke er i bruk - har jeg ikke skiftet batteri i Docter`en på minst 3 år.

De andre våpenene jeg har med Docter - som brukes - skifter jeg hvert år.

Ikke for at det er mer nødvendig på de - men da vet jeg med sikkerhet - at jeg ikke har slurvet med jaktforberedelsene.

Link to comment
Share on other sites

Meopta meostaren jeg har varer knapt 14 dager :evil: . Har skutt vilt med lyset på 1 gang, og da gjorde jeg det bare forde jeg nettop hadde kjøpt batteri og hadde lyst til og prøve :winke1: . Vurderer nå en zeiss viktory ht, vet ikke hvordan de er på strømmen.? Og skal ha en zeiss rødpunkt attåt :winke1: .

Link to comment
Share on other sites

da kom det opp enda ett alternativ Zeiss Z Point...

ser den er 3,5moa prikk (10cm-100m) er det noe nevne værdig forsjell på 3.5 moa og aimpoint 2moa.. noen med erfaring dær ute??:)

batterilevetid osv

 

og hva betyr paralaxefree 40-100m at den e paralaxefri fra 40-100m?? :oops:

hvilke feste leveres med? fant lite info på norsk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...