Jump to content

Vurderer å kjøpe min første rifle. Marlin 1895G Guide Gun


Kennethah81

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg er ny på forumet her, men har lest litt i det siste (spesielt om Marlin-rifler) før jeg til slutt registrerte meg.

 

Jeg har skutt litt før i tiden (salonggever privat og AG3 i militæret), men det begynner å bli noen år siden.

Da jeg har bodd på Svalbard i noen år, så har jeg egentlig hatt behov for en kraftig, men kompakt rifle til isbjørnforsvar når jeg er på skuterturer og sånt, men har så langt ikke klart å kommet meg så langt at jeg har kjøpt eget våpen.

Nå har jeg endelig bestemt meg for å kjøpe min første egne rifle!

 

Nå har vel strengt tatt mange anbefalt meg å kjøpe ei kort bolt-rifle, men etter å ha lest om Marlin på diverse forum (blant annet dette), så har jeg funnet ut at Marlin 1985G Guide Gun i kaliber 45-70 er den rette riflen for meg.

Jeg var på våpenforhandleren å så på en ny rifle i går og må innrømme at jeg fallt for den nesten øyeblikkelig.

 

Nå sitter jeg her med søknaden i hånda og holder på å fylle den ut. (er ca halveis nå)

 

Da var det en ting som slo meg: Forumet!

 

Det er jo enda ei stund igjen til rifla faktisk blir kjøpt, så da tenkte jeg å spørre de kloke hoder her inne:

Hva mener dere on denne riflen? Jeg vet kaliberet er litt ukurant, men så langt så ser jeg ikke for meg noen bakdeler.

Jeg planlegger også å ta jegerprøven å begynne å jakte etterhvert. Hva er deres erfaringer med Guide Gun som jaktrifle?

I tillegg til våpenet, våpenskap og pussesett, er det noen andre must-haves jeg bør prøve å få prutet med i "pakken"?

 

Håper på gode svar! :D

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 121
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kaliberet er ikke ukurant. Men det er ikke sikkert butikken har stort utvalg i ammo, hvis det er det du mener ? Det kommer ganske enkelt av at "våpenmafiaen" stort sett tar inn kun 308, 30-06 og 6,5, både i rifler og ammo. Skal ikke krangle om hvorfor, men sånn er det. Hvis du kjenner noen som lader er problemet helt fjernet.

 

45-70 er brukbar til ditt formål, ingen kan benekte det. Isbjørnen er forholdsvis "lettskutt", og i tilfelle du får bruk for den er ikke dette med å få liten sårkanal og spare kjøtt noe tema. Ei normal, men god kule er å foretrekke fremfor f eks Barnes .

Når det er sagt, er det endel rekyl i 45-70. Du skriver du har lånt våpen hittil, da kan jeg tenke meg du har skutt med rifler i 308 Win, som er mye brukt på dine breddegrader. 45-70 har endel mer rekyl, og den vil merkes i et så lett og kort våpen.

Utover det er Guide Gun ei hendig rifle å frakte med seg. Vet ikke om du er mye i båt, rustfritt er kjekt i så fall. Du har sikkert lagt merke til at mange har rustfri Ruger i en eller annen variant. Det er fordi Ruger også har rustfrie deler inni, ikke bare utenpå.

 

Du gjør ikke noe helt feil med å kjøpe denne rifla, etter min mening. Selv om du burde kjent på rekylen på forhånd. Dette er ikke rifla å "koseskyte" en hel ettermidddag med, men ei bra bjørnerifle. Den er også laget for å bruke de åpne siktene, som jeg går ut fra at du tenker å gjøre. Min mening.

 

Hvis du er mye i båt, burde du få tak i et vanntett futeral, de solgte dem på sporten i LYR for endel år siden i hvert fall. Kan kanskje bestille hvis de ikke har inne.

Lurer på om det var Ortlieb ???

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil tro at valget ditt er noe bort i mot suverent i forhold til bruken du beskriver.

Som generellt jaktvåpen vil jeg kanskje si at det avhenger litt av hva, hvordan og hvor du skal jakte.

 

Når det gjelder bæring og også pakking er det ingen bedre mekanisme med tanke på utforming.

 

Med trening kan du etterfylle magasinet mens du holder siktene på målet. (Neppe nødvendig, men det er mulig)

 

Du bør vurdere å bytte siktene til et diopter type ghost ring.

 

Du bør også, sammen med forhandler, gå over rifla da senere produksjon har vært plaget med en del feil og mangler.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt en guide Gun ( solgt grunnet full "garderobe "). Helt ok på presisjon på 100m med riktige kuler, dårlig utvalg av kjøpeammo ( og pris) gjør at lading er et must i mine øyne, koster lite å skaffe utstyr til dette ift hva du sparer i det lange løp, kjøpeammo koster fort rundt 30kr smellen, mens hjemmelada havner på 5-10kr. Billigere ammo gir mer skyting og det er jo alltid positivt :D rekyl i en guide Gun er merkbar, men rekyl er i mine øyne en vanesak, og etter endel skudd bryr du deg ikke stort om dyttinga fra 45-70.

Til ditt bruk er vel åpne sikter det ideelle, det finnes et ok utvalg av dioptere å få til Marlin, som i mine øyne er bedre enn de åpne siktene som sitter på. På tross av at jeg solgte min da den ikke var særlig ideell til min bruk vil jeg egentlig si løp å kjøp, guide Gun er et artig bekjentskap :D

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Dette er ikke rifla å "koseskyte" en hel ettermidddag med, men ei bra bjørnerifle.
:overrasket:

 

Jeg kan neppe bli mer uenig - jeg kan vanskelig tenke meg en koseligere ettermiddag enn en med mye .45-70 skyting! Rekylen avhenger selvfølgelig av hva slags patroner man skyter med, og med unntak av de hardeste ladde, så er ikke rekylen uoverkommelig. De fleste fabrikkpatroner er ladet til "trapdoortrykk" og kan best beskrives som puslete.

 

Om jeg var deg ville jeg ha fått tak i et pent brukt eksemplar laget av Marlin, og ikke en av de nye laget av Remington. Sistsnevnte er etter hva jeg forstår av variabel kvalitet.

 

Har du lest i denne tråden?

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=30388&start=0

Link to comment
Share on other sites

Takker for gode og konstuktive svar! Bedre vellkomst på ett forum enn det kan jeg ikke tenke meg. :smile:

 

Det er godt å høre at kaliberet ikke er så "ukurant" som jeg kanskje har forestillt meg. Litt dyrt er det jo selvsagt, men får vel se om jeg ikke begynner å lade selv etterhvert.

 

Rekyl har jeg ikke reagert på før (har skutt litt med revolver .357 mag og .44 mag, men det er jo ikke helt sammenlignbart), men skal høre om jeg kan få prøveskyte før jeg kjøper for sikkerhets skyld.

 

Jeg har egen båt (en liten lukket cabincruiser) så rustfritt kan kanskje friste. Er Marlinene 100% i rustfritt, eller er det bare "utvendige" deler som er rustfrie? Hvor mye mer koster en rustfri kontra en "vanlig" rifle?

 

Jeg har lest bøylerifle-tråden fra ende til annen (det var stort sett den som gjorde meg skikkelig interesert i Marlin), og ved hjelp av Google og YouTube så har jeg funnet amerikanske forum og videoer om riflene.

Kvalitetsproblemene er definitivt en tankevekker. Enkelte våpen har sett ut som om de har blitt montert i blinde og maskinert av Fred Flinstone med en usedvanlig kraftig fyllsyke....

Men det er også mange som har rapportert om bedre kvalitet det siste året. (God gammel Marlin-kvalitet ifølge noen). Men nettet skal man jo ta med en liten klype salt, så kommer til å insistere på at vi demonterer og går igjennom rifla ilag hos forhandleren.

 

Jeg så på en Guide Gun i går, og etter det jeg kunne se så så den ganske fin ut. God passform og kvalitet på tredelene, siktene så ut til å stå der de skal stå og mekanismen gikk glatt og fint (riktignok med tomt magasin).

Hvis jeg skal kjøpe nytt så skal jeg få de andre punktene grundig sjekket (kammer, løp, mekanisme etc)

 

Hvor mye må man ut med for ett brukbart ghost ring sikte til en Marlin? Kjøper jeg nytt så er jeg litt i grenseland med tanke på budsjett (ihvertfall ifølge samboeren min :oops: ), men hvis jeg kan kjøpe alt i en pakke (våpen, skap, pussesaker, sikte) så tror jeg at jeg skal klare å få litt rabatter.

 

Med forbehold om at rekylen ikke er for ille så er jeg nå enda mer sikker på at dette er rette riflen for meg! :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært å kiket mer på Marlin'en og snakket mer med selgeren.

 

Det ser ut som om det blir en Marlin 1895G eller GS på meg med ghost-ring diopter, bærereim, vedlikeholdsutstyr og våpenskap på meg så snart søknaden går igjennom. Det blir litt dyrere enn det jeg hadde håpet på, men slik blir det vel alltid uansett hva man skal kjøpe.

Jeg har jo noen uker på meg til å tenke meg om mens jeg venter på svar søknaden, men er 99% sikker nå. :D

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Jeg kjøpte min Marlin Guide Gun (GS) i kal.45-70 Government nå i november, den har skutt 129 skudd så langt. Jeg er fortsatt i startgropen med å bli kjent med den. Jeg lader selv og har ikke kjøpt ammo til rifla, det blir neppe tema med kjøpeammo på meg. Rifla virket litt rå i finishen innvendig, så jeg gikk forsiktig frem med å pusse litt på enkelte deler med 1200 papir. Det var ikke mye som skulle til for at det hele virket litt glattere, riper på hylsene forsvant også. Så langt har jeg ikke oppdaget noen feil som må reklameres på, mulig jeg har vært heldig? Rekylen er litt bøs, ja. Men som andre skriver her, det kommer litt an på hva du lader med. Jeg har prøvd noen blykuler fra Clarry Haglund, 350 grain Magma og en 405 grain RCBS med Gas checks, de virket greie rekylmessig. Hornady har en 300 grain kule som også gir en grei rekyl for mengdetrening. Ellers må jeg si at Hornady 350 grain FP som drar rett over 600 m/s sparker merkbart mer. Jeg angrer ikke på kjøpet og ser frem til flere ladninger og kronograferinger, jeg visste litt på forhånd hva jeg gikk til. Skal nå bestille meg et "Skinner" dioptersikte, de har et Guide Gun sett. Jeg er ellers vant med bøylerifle som Winchester mod.94 i 30-30 og åpne sikter (diopter). Jeg vil si at man bør beherske skudd ut til 100 meter. Dette krever igjen litt mer mengdetrening enn "lettskutte" rifler i moderne patroner og kikkert og mulig svakere rekyl.

Mengdetrening er jo bare gøy, prøv ulike feltfigurer på grove øyemålavstander og gjerne litt vinkler opp og ned. Til slutt sitter kulebanen i "ryggraden". Det føles trygt med slik trening når det først gjelder. NB. på farlig vilt bør man være sikker på repetering, ikke fikle slik at tomhylsen ikke kommer helt ut og blokkerer for neste patron. Kast hylsa ut i et grep!

Utkasteråpningen på denne rifla er "trang". Noen skyttervenner har prøvd rifla og tatt "puselabbgrep" på bøylen og hylsen kommer ikke helt ut. Hurtig repetring går uten feil.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Jeg kjøpte min Marlin Guide Gun (GS) i kal.45-70 Government nå i november, den har skutt 129 skudd så langt. Jeg er fortsatt i startgropen med å bli kjent med den. Jeg lader selv og har ikke kjøpt ammo til rifla, det blir neppe tema med kjøpeammo på meg. Rifla virket litt rå i finishen innvendig, så jeg gikk forsiktig frem med å pusse litt på enkelte deler med 1200 papir. Det var ikke mye som skulle til for at det hele virket litt glattere, riper på hylsene forsvant også.

...

 

...Mengdetrening er jo bare gøy, prøv ulike feltfigurer på grove øyemålavstander og gjerne litt vinkler opp og ned. Til slutt sitter kulebanen i "ryggraden". Det føles trygt med slik trening når det først gjelder. NB. på farlig vilt bør man være sikker på repetering, ikke fikle slik at tomhylsen ikke kommer helt ut og blokkerer for neste patron. Kast hylsa ut i et grep!

Utkasteråpningen på denne rifla er "trang". Noen skyttervenner har prøvd rifla og tatt "puselabbgrep" på bøylen og hylsen kommer ikke helt ut. Hurtig repetring går uten feil.

 

Takk for informasjonen og tipsene.

Forhåpentligvis så slipper jeg og pusse/polere mekanikken, men det er kjekt å vite at folk har gjort det før meg om jeg trenger litt hint og tips!

Det skal bli morsomt å få begynne å skyte og å lære seg våpenet å kjenne. Hvor mye må man ut med for utstyr for å lade patroner selv?

Hurtig og bestemt repetering. Skal huske på den! :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Kjøper du en med slik bøyle, så slipper isbjørnen å vente på at du skal få av deg hanskene. :lol:http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=38186615

 

Jeg så faktisk den annonsen her om dagen. Den bøylen der ser genial ut til bruk i dette vinterklimaet :lol:

Da jeg nevnte den for den lokale forhandleren så sa han at han har maset på importøren om å ta inn slike bøyler ganske lenge nå.

Med litt flaks så får de inn noen ved neste forsendelse fra USA. Desverre skjer ikke det før i november :(

Men hvis de får inn, så skal jeg definitivt bytte bøyle! :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Da er det jo bare å høre med våpenpushern om han gir deg et jævlig bra tilbud på et greit ladesett i samme slengen da ifm at du kjøper børse :D

 

Frister jo litt med ladesett da, hehe.

 

Hva pleier noe slikt å koste?

Regner med det ikke er en så alt for vanskelig jobb å lade om selv om man er sånn ca normalt oppegående?

Link to comment
Share on other sites

Marlin 1895 ss. ?.. I 45/70.... Noen tommer lengre enn guidegun, og pistolskjefte :-)

Om du ser etter så er ikke kornet sentrert på bildet. Det vil si at om kornet blir sentrert i hullet, blir skuret borte, eller ute av siktebildet. Har ikke giddet å demontere mer enn nødvendig. :-) er det ikke i veien, la det være liksom

Link to comment
Share on other sites

Ladesett:

En kaliber 45-70 koster ca.kr.30,- pr. stk. her på fastlandet. 120 patroner er ikke mye, men for samme prisen har du et godt sett verktøy for hjemmelading.

 

Det første du MÅÅÅÅÅ skaffe deg er LADEBOKEN! Les den nøye. Koster ca.400,-?

 

PRESSE:

Det må du ha, du får en enstasjonspresse fra Lee til kr.995,- og RCBS til ca.1690,-

 

KRUTTVEKT:

RCBS eller en "Dillon Eliminator", Dillon koster ca.695,- (jeg har flere vekter og liker Dillon sin.) Styr unna LEE kruttvekt.

 

DIE-SETT:

Du må ha et Die-sett for ditt kaliber, kr.350 - ca. 800,- Lee koster 350,- og er helt greit, det koster 350,- og hylseholder medfølger.

 

KRUTTMÅL ??:

Hvis du vil spare på utgifter og duppeditter så kan du klare deg fint uten KRUTTMÅL til over kr.1000,- Du kan veie hver ladning med kruttvekta, det er en kort kveldskos med 50 - 100 patroner.

 

HYLSETRIMMER:

Den vil drøye hylsene dine lenger = god økonomisk utnyttelse av hylsene.

En 45-70 hylse strekker seg fort over maks hylselengde etter 2 - 3 skudd. Da må du trimme den ned til trimmelengde/korte ned. I følge ladeboken bør du kaste en hylse som er trimmet ned 5 ganger. (Jeg trimmer 4 ganger og kaster.)

 

SKYVELÆR må du ha, den vil du flittig bruke. Kruttrakt og hylsefett = småting du bør ha.

 

Kjenner du noen som er drevne på hjemmelading, kontakt den og få litt hjelp i starten.

En god pedagog inviterer deg ikke over maksladninger eller en plass hvor du balanserer på den "røde streken" . Hold deg til trygge ladetabeller, igjen, LES LADEBOKEN!

 

Sikkert ikke vanskelig skriver du, i grunn ikke, men:

Du kan tro i kirken, ved ladebenken må du vite hva du driver med.

 

Ha en grei oversikt med hva man driver av ladninger osv. Kjekt med en kladdebok eller et dokument på PCen hvor du skriver hva du gjør og hva du har ladet. Jeg har ladet mye rart og har en tykk notisbok, jeg blar stadig tilbake og leser komentarene mine og ladningene, hastigheter m.m.

 

Hold orden i patronesken:

Kjøp en plasteske for hylsene/patronene du bruker, eks:

50 ladde patroner i en eske blir boende der til hylsene kastes, 50 patroner skytes ut og lades om igjen = lik hylsehistorikk. Man skriver en lapp for hver gang man lader hvilken kule -

hvilken kruttladning - patronlengde - hvor mange ganger hylsen er timmet.

 

Se selv på www.hjemmelading.no eller www.midway.no, jeg har god erfaring med trygge kjøp hos disse to nettbutikkene.

 

LES LADEBOKEN, Lykke til :D

Link to comment
Share on other sites

Marlin 1895 ss. ?.. I 45/70.... Noen tommer lengre enn guidegun, og pistolskjefte :-)

Om du ser etter så er ikke kornet sentrert på bildet. Det vil si at om kornet blir sentrert i hullet, blir skuret borte, eller ute av siktebildet. Har ikke giddet å demontere mer enn nødvendig. :-) er det ikke i veien, la det være liksom

 

Flott rifle :)

 

Godt poeng! If it works don't fix it :D

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for all informasjonen! :D

 

Jeg kommer til å sprenge budsjettet ganske kraftig allerede så det blir nok ikke ladesett i første omgang, men det frister veeeeeeeeeeldig! :)

Jeg vet ikke om det er noen andre her oppe som lader selv. Det hadde jo selvsagt vært myye lettere å komme i gang med litt hjelp.

Kanskje jeg bestiller ladeboken bare for å ha noe interesant å lese i i mellomtia. :D

 

Får vel vente på å få søknaden godkjent i første omgang. Pussig hvor uuuuuutrolig sakte tiden har gått etter jeg leverte den inn. :crazy:

Link to comment
Share on other sites

ISBJØRN OG KJØPEAMMO I 45-70:

Jeg er ikke ekspert på å skyte isbjørn i selvforsvar, men hos en våpenforhandler på Svalbard bør dette være et kjent tema med tanke på både våpen og ammo.

Det som slår meg vedrørende kjøpeammo er at det er mye som er avpasset svakere konstruksoner enn Marlin som er i handelen. 300 grain kuler med hullspiss er det vanligste. Det finnes bøsere saker å få kjøpt, uten at jeg har saumfart nettet på dette markedet. Hadde en angripende isbjørn kommet opp fra havet med søkk våt pels og jeg skulle vedde livet mitt på en svak hullspisskule i svak ladnig i våt pels, da hadde ikke jeg vært høy på pæra. Mye av denne kjøpeammoen holder ikke kravet for norsk storvilt, snakk med din våpenforhandler og finn den patronen du vil satse livet på = tyngre kule enn 300 grain. Det er sikkert skytebane på Svalbard? Jeg ville prøve å finne en "kompis" som lader selv, slike "nerder" finner du lett på banen. Smisk deg litt innpå, kjøp kun et et Die-Sett og ta ting sammen på kammerset hos en skyttervenn. Lag en egen patron med god kulevekt og driv som skiller deg fra liv eller død.

Rifla du velger er sikkert bra den, men ikke glem hva du skal skyte med. Behovet for våpen her har en stor forskjell på ufarlig hjortevilt på fastlandet :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Nå er det vel strengt tatt bare 300 grains hulspiss som holder kravet til storvilt i Norge av kjøpeammo til .45-70'n, men de slappe 405 grains ladningene man også får over disk er nok betraktelig mer egnet på kvitbjørn.

 

Og når vi er inne på emnet isbjørn og Marlin, kjøp deg en rull med frysetape umiddelbart :!:

Marlin har nemlig den kjedelige tendensen at de kan kile seg totalt om de transporteres/bæres med patroner i magasinet... :(

Kort fortalt går det ut på at bøylen kan gli ut av inngrep med låsingen, bare en halvcentimeter er nok, og da glir en patron ut av magasinet og innunder materampen, noe som låser mekanismen totalt.

Eneste måten å rette opp dette uten å demontere våpenet er å bruke en kniv eller et smalt skrujern gjennom ladeporten for å skyve patronen inn i magasinet igjen...neppe noe særlig gøy om man står ansikt til ansikt med en isbjørn... :shock:

 

Den beste måten å unngå dette på er å slå en runde med frysetape rundt bøyle og skjefte, dette låser bøylen effektivt på plass, men er ikke mer solid enn at du lett dytter fingrene gjennom teipen og river den av når du tar ladegrep.

 

Dårlig med isbjørn her på mine trakter, men man plukker opp noen knep etter 15 år som hundefører med Marlin i .45-70. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei. en kammerat av meg har ei guide gun i dette kaliberet og den har vært på svalbard før nettop med formået i å sikre seg vist bamsen kommer på nært hold.

Det sitter et goust sight på rifla og sist jeg såg den er den meget fin.Jeg har brukt samme rifle på elg jakt og jeg veit at den går meget godt.Det er kunn skutt tunge bly kuler i den så slitasjen er sikkert minimal.Jeg tror rifla max har vøert skutt 500 skudd.

Vist du er intesert så skal jeg høre med han om det er greitt at du får tlf nummeret hans.

Link to comment
Share on other sites

Nok en gang takk for all informasjonen! :)

 

Forhåpentligvis så har butikken passende ammo til bamseforsvarsformål, hvis ikke så er det jo en utmerket innskyldning for å begynne å lade selv. :winke1:

 

Jam med sinna isbjørn på angrepskurs høres ikke morsomt ut. Får vel kanskje invistere i litt tape just in case. Men på nyere marliner "sitter" vel bøyla litt bedre fast når den er oppe enn på eldre? Mene å huske å ha lest noe sånt, men kan godt hende jeg husker feil... (det har skjedd før nemlig :crazy: )

 

Jeg er alltids med på mer testing mvs! :) Nok en gang takk for at jeg fikk prøveskyte litt! Alltids lettere å ta en kjøpsavgjørelse når man vet hva man går til. :thumbup:

 

Takk for tilbudet mike :) Men det frister mest med å kjøpe nytt. Litt siden det er mitt første våpen, og litt fordi jeg heller veldig kraftig mot rustfritt da jeg tenker å ta den med på båttur til sommeren. :) (og så må jeg innrømme at jeg liker utseendet på den i rustfritt :oops: )

Link to comment
Share on other sites

Har ikke opplevd noe krøll med Marlin under skyting nei, det er kun under transport/bæring i ladd tilstand at det skjer.

Totalt 3-4 ganger, og heldigvis ikke i en situasjon der jeg har hatt behov for å løsne skudd, men irriterende nok uansett.

 

Om man plutselig havner øverst på menykartet til en sulten "Blenda-bamse" kan det nok bli litt hektisk, men som sagt er 1 runde med frysetape en prima løsning på problemet, har fungert i sprengkulda under gaupejakta også.

Pleier forresten å linne et par runder med frysetape rundt kolben også, så jeg har i reserve når jeg har "brutt forseglingen" og skutt. :)

Link to comment
Share on other sites

I dag var jeg hos våpenpusheren for å bestille en liten rustfri kanon. Men det ble det ikke noe av. Pusheren kunne nemlig informere at han har bestillt ett knippe Marliner (innkludert ett par rustfrie.)

Planen ble da sporenstreks endret til å vente til de kommer neste uke slik at jeg kan kike på og fikle litt med både en blå og en rustri Guide Gun før jeg tar avgjørelsen. :)

Det virket som en god idé der og da, men føler på meg at dette blir en lang helg :P

Link to comment
Share on other sites

Jeg anbefaler å velge rustfritt.

Min Marlin 30-30 er blå, med bra blånering. Etter hver regnværstur må jeg være veldig nøye med delvis demontering, puss og innoljing for å unngå rust.

 

 

mvh

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Man trenger ikke utstyr for flere tusen for å lade:

 

Hvis Mr Loom hadde kjøpt seg en billig digitalvekt på eBay, så ville denne ammunisjonen vært presis nok i massevis. Ville ladet ammunisjon til treningsskyting, men brukt fabrikkammo når du forventer isbjørn. Har ladet masse, men presterer allikevel å møte på jaktfelt med patroner som ikke kamrer...

 

Jeg har et helt nytt sett maken til det til Mr Loom i .45-70. Tanken var at har man klave, får man ku, men anledningen har ikke bydd seg, og jeg har ikke flere timer i døgnet. Da må jeg kvitte meg med noe, og det gjør mer vondt enn gleden ved noe nytt kan veie opp for.

 

Inntil ganske nylig var rekorden i benchrest ladet med en LEE Loader i .308. Tar tid, men ammunisjonen blir bra. Ladeboka til LEE er billigere enn Ladeboken, så kjøp gjerne den også.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

KAMRINGSPROBLEMER OG FARLIG VILT:

Jeg leste om en guide i afrika som hadde en følgende rutine: Han sjekket konsekvent alle patroner i kammeret før han godkjente dem i magasinet eller batronpungen. Han gjorde ikke dette hver gang, men for hvert nytt parti, eske/patron. Han overlot ingen ting til tilfeldigheter.

(Ikke ta kamringssjekken hjemme i stua!)

Før han gikk ut i felt sjekket han at løpet ikke hadde fremmedlegemeer, eller i felt når han følte behov for det. Han hadde tross alt ansvar for sikkerheten for andre enn bare seg selv.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Takk for mye god informasjon! :)

 

Jeg hadde håpet på å ha kanonen i hus innen nå, men Posten har hvist gå-sakte-aksjon (eventuelt gå-baklengs-aksjon) for tiden. Pr. dags dato så har riflene ennå ikke kommet frem.

 

Slettes ikke morsomt når man er kronisk utålmodig (tålmodighet er en dyd jeg komplett og totalt mangler....) og har lyst til å skyte med egen kanon snarest mulig....

 

I mellomtiden har jeg i det minste bestemt meg for at det blir rustfritt. Prisforskjellen er hvist ganske liten og siden jeg nok kommer til å ta den med på båttur, så er det kjekt med noe som tåler den salte luften litt bedre. (og så synes jeg det ser veldig stilig ut).

 

Jeg har også trålet nettet litt for mer informasjon og synspunkter på disse riflene og må vel si jeg blir bare mer og mer sikker på at dette kommer til å bli utrolig morsomt. :) Jeg har også sett flere av dem med scout-monterte kikkerter med hurtigkobling slik at ghost ring og kikkert kan brukes mer eller mindre om hverandre. Har noen av dere erfaring med dette?

 

(Er stygt redd for at budsjettet er på vei mot ennå en smell :oops: )

Link to comment
Share on other sites

Det slo meg nettopp at jeg nok trenger børsemaker-skrujern for å plukke Marlinen fra hverandre for vedlikehold.

 

Hva trenger jeg og hvor får jeg tak i det?

 

Redigert:

Jeg snublet over dette etter litt googling:

http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=11803

Det ser ut som ett greit verktøysett i mine øyne, men tror det er litt overkill. Trenger vel ikke mer enn to eller tre forskjellige skrujern for å demontere en Marlin?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...