Jump to content

Vurderer å kjøpe min første rifle. Marlin 1895G Guide Gun


Kennethah81

Recommended Posts

Når du likevel spør om treffpunktforskjell på kulevekter med Skinner sikte:

Marlin GS, 18,5" pipe, utgangspunkt er diopter i laveste possisjon hvor Hornady og Sierra 300 grain treffer ca.litt over tiern på 100 meter.

Hornady 300 gr. V/0 642 m/s.

Sierra 300 gr. V/0 648 m/s.

Støpt blykule 326 grain FP. V/0 596 m/s. Sikte opp en 1/2 omdreining.

Støpt blykule 353 grain HP. V/0 577 m/s. Sikte opp en 1/1 omdreining.

Speer 400 grain FP. V/0 556 m/s. Sikte opp 1+1/2 omdreining. Denne kulen treffer ca.30cm. lavere enn 300 gr. kulene på 100 meter.

Remington 405 grain FP v/0 523 m/s. 2 omdreininger opp.

Alle justeringer her er i forhold til 100 meter. 50 -60 meter går greit ved å sikte rett på reinsdyrfiguren med denne justeringen.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 121
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Her er Skinnersikte påmontert på min Marlin GS:

normal_Skinner.JPG

 

Jeg kjøpte like godt en Dovetail Slot Blank til denne rifla og en sort en til Win. mod.94

normal_Dovetail_Blank.JPG

 

Kornet måtte files ned for å stemme med diopteret bak i laveste innstilling.

normal_Frontsikte.JPG

 

For tiden har jeg testet disse blykulene jeg kjøpte på nettet, fant dem på Finn.no

Kulene veier 326 grain FP. Og en 353 grain HP, HP kula har et hull man nesten kan bruke som drammeglass. Kulene går bra, prisen er overkommelig til trening.

normal_kuler_bly.JPG

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kulene selges av en som heter Humborstad, du finner ham på Finn.no under blykuler Torget: Jakt og Friluft/Våpen. 325 grain FP kostet kr.2,60 og 350 grain HP kostet 3,00,-

 

normal_325_grain.jpg

Dette er 60 meter 325 grain HP. 3 skudd.

 

normal_350_grain.jpg

Dette er 100 meter 350 grain HP. 5 skudd, jeg bør kjøpe meg en ny skive :mrgreen:

 

Jeg kan leve med disse samlingene på figurene, det jeg skyter på under jakt lever neppe etter en slik treff.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Her er Sinnersikte påmontert på min Marlin GS:

normal_Skinner.JPG

 

Flott rifle det der Vaquero! Den skinngreia på bøyla, har du kjøpt den eller er det noe du har laget selv?

 

Feriepengene har jo kommet nå, så må vel snart gjøre alvor av å bestille ladeutstyr å begynne å lage egen ammo. Prisene på fabrikk-45-70 er jo mildt sagt lite trivelige....

Link to comment
Share on other sites

Kulene selges av en som heter Humborstad, du finner ham på Finn.no under blykuler Torget: Jakt og Friluft/Våpen. 325 grain FP kostet kr.2,60 og 350 grain HP kostet 3,00,-

 

normal_350_HP.jpg

Dette er 100 meter 350 grain HP. 5 skudd, jeg bør kjøpe meg en ny skive :mrgreen:

 

Jeg kan leve med disse samlingene på figurene, det jeg skyter på under jakt lever neppe etter en slik treff.

 

Foreløpig så matcher jeg ikke 100-meters-samlingen din på 30 meter en gang... Må hive meg i øvinga tror jeg, hehe. :oops:

 

Hva jakter du på med 45-70'n foresten? :)

Den skiva der ser littegranne sliten ut ja :lol:

Link to comment
Share on other sites

Den skinngreia skriver du, har jeg kjøpt den? Nei:

Jeg fikk ideen på Youtube, når du søker på: "How to lever wrap a lever gun" så finner du oppskriften der. Jeg fikk et flott mykt skinn av ei "hobbydame" som driver og flår gamle skinnmøbler. Sytråden er den samme som kniv og sliremakere bruker, tråden er meget sterk og litt voksaktig, vevet type. Jeg mislykket på første forsøk, men jeg fant ut teknikken til slutt. Du må være nøye med avstanden til hullene som du må lage først.

normal_Wraping.JPG

 

Levergun kler skinn mener jeg, Marlinrifla følgte med en camoreim i nylon. Plastikk passer ikke på slike børser etter min smak.

normal_Reima.JPG

Derfor falt jeg for denne reima som jeg fant på Midway.no

 

Du ble imponert over samlingen skriver du:

Nå må jeg tilføye at serien på reinsdyrfiguren ble skutt på 100 meter fra skytebenk med anlegg. Likevel kan jeg tilføye at jeg skyter med bare litt større åpning på samlingene når jeg sitter på en kubbe eller lav ammokasse og med albuene støttende på knærne som anlegg.

Det hele illustrerer hvor godt denne rifla med denne ladningen og kula går. De 325 grain kulene jeg nevnte går vesentlig dårligere (ubrukelig i mitt våpen.) Det var hulspissen i 350 grain som imponerte meg på bildet.

normal_Sikter.JPG

Nå er det også slik at de fleste våpen jeg har har åpne sikter, jeg skyter ca.2000 skudd i året med rifle og ca. 3000 skudd med pistol. Det får bli opp til andre å bedømme om det er lite eller mye, men det er det jeg får tid til. Med Marlinen har jeg siden i november 2012 og til nå i juni 2013 skutt 624 skudd.

 

normal_Dow_Tail_Slott.JPG

Når jeg kjøpte varer fra Skinner så kjøpte jeg like godt en Dow Tail Slott Blank til Winchesteren også, det blir penere når det originale skuret er fjernet. Jeg er også veldig fornøyd med diopteret på mod.94 fra Lyman. Lyman sikte gir fine justeringer. Generelt skyter jeg dårligere med 30-30 Winchester enn med Marlin i 45-70. Noe som overrasket meg, det hadde jeg ikke trodd.

Med 45-70 som jeg kjøpte i november i 2012 er det tiltenkt elgjakt for første gang i høst med denne børsa. Korte hold under 100 meter er planen. Ellers bruker jeg en 7mm. Rem.Mag. som har fulgt meg i mange år og elgfall. Winchesteren bruker jeg på rådyr i krattskogen, samme krattskogen som jeg får korte hold på elg.

 

normal_Western.JPG

Jeg skyter noen konkurranser i året, men trives best med koseskyting med våpen med nostalgisk preg, jeg har flere andre rariteter. Etter dette bilde skulle man tro at bokhylla var full av vesternbøker, men jeg har aldri lest en slik bok helt ut.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Må si meg helt enig i at lever-action kler skinn. Har ei kunststoffreim på min for øyeblikket. Den ser ikke så aller værst ut, men den kommer nok til å bli byttet ut etterhvert.

 

Jeg må definitivt vurdere å begynne å lade selv. Det blir dyrt å kjøpe ammo nok til å få nok mengdetrening til å få nøyaktigheten opp på ett nivå jeg vil føle meg komfortabel med til jakt. Veldig morsomt å se potensialet riflen har med det kaliberet, gode kuler og en god skytter! Det er virkelig inspirerende. :)

 

Må si meg enig i at det ble mye penere uten det originale skuret fjernet. Tror jeg må bestille meg en slik slot blank selv.

 

Jeg har ikke jaktet noe selv. Som nevnt tidligere så er riflen først og fremst tiltenkt forsvar mot isbjørn på skuterturer og lingende. Men når jeg først har den så frister det jo selvsagt å begynne å jakte.

Det er nok tvilsomt at jeg rekker årets reinjakt (må få tatt jegerprøven først), men er forhåpentligvis i gang til neste år.

 

Det er noen fine våpen du har der. :) Hva slags revolver er det?

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig er det en Ruger Vaquero i .45 Colt, jeg måtte jo ha et kallenavn her på forumet. flere andre har kallenavn som røper jaktform og hund - kaliber - våpen - m.m. Jeg vurderte Gin&Tonic, men Vaquero passet best :wink:

 

Nydelg den revoleren til Humbo forresten!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...