Jump to content

Vurderer å kjøpe min første rifle. Marlin 1895G Guide Gun


Kennethah81

Recommended Posts

  • Replies 121
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Gratulerer med ny hobby, kenneth!

Flirer litt mens jeg leser tråden din og tenker tilbake til første gang jeg handla rifle...

Noen erfaringer gjør man seg fort, Regel nr 1: fortell aldri fruen hvor mye det egentlig koster.. Blir du hekta, noe det ser ut som du er i ferd med, blir det dyrt etter hvert ;)

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Flatjern i riktig dimensjon er vel alt du trenger for å plukke ned Marlin, minnes at jeg stort sett brukte den store flate på leatherman min til denne bruken. Mange gratulasjoner til trådstarter med artig skytejern. Som nevnt svært lurt å være sparsom med info til madammen når en handler hobbyrekvisita, når du dog kommer igang med ladinga etterhvert kan du jo skryte av hvor mye du har spart :D

Link to comment
Share on other sites

Sitter å ser på utstyr for å lade ammo selv.

 

En på chatten nevnte dette settet: http://leeprecision.com/50th-anniversar ... r-kit.html

 

Bortsett fra vekten, og at det virker litt knotete å måtte "bygge om" pressen etter hvert trinn i prosessen så virker det brukbart i forhold til prisen.

 

Noen her som har noen meninger om dette settet?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ante hvor mange .45-70 patroner jeg har ladet med et sånt sett hadde sprunget og kjøpt det med en gang. :wink:

 

Vekten brukes bare for å justere inn kruttmålet og kontrollveie ladninger underveis.

Ombyggingen foretar du etter hvert steg i prosessen, først helpresse x hundre hylser, deretter skifter du die og lager "trompetform" på x hundre hylser (nei du bruker ikke "Powder through die" funksjonen) for så å sette i hetter, bytte die, fylle krutt og sette i kuler.

 

Skal du ha en ferdig patron for hver gang du drar i spaken må du satse på et langtdyrere og mer komplisert utstyr.

 

Når du har kjøpt det settet kan du løfte på telefonrøret og be Alvestad på hjemmeladning.no om å sende deg et par ekstra "lenkeledd" til Challengerpressa, det er nemlig et svakt punkt og det er greit å ha i reserve når du drar det gamle i filler etter et par tusen skudd. :)

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg endelig fått prøveskutt Marlinen!

 

Tok den med på en skutertur sammen med en kompis for å få sendt noen skudd igjennom den for å se om alt funker som det skal.

45-70'n er utrolig morsom å skyte med! Balansen i våpenet er fint og avtrekket mye bedre enn det jeg hadde sett for meg etter å ha lest om våpenet på nettet.

 

Men det er desverre ett problem. :(

 

Den plages med å mate patroner fra magasinet og over til carriern.

Når jeg tar ladegrep så hender det at neste patronen ikke kommer seg helt ut av magasinet og over på carriern, men blir stående fast 1-2 cm ute av magasinet og låser dermed hele mekanismen. Når det skjer så må jeg bruke ett skrujern til å dra patronen helt over på carriern for å få "låst opp" våpenet.

Dette skjer veldig sjeldent når jeg "pumper" skudd igjennom våpenet uten å skyte, men veldig ofte (kanskje hvert tredje forsøk) når jeg skyter med våpenet.

 

Det kan virke som om carriern blir stående urlite for høyt slik at patronen kniper mellom carriern og overkanten av magasinåpningen.

Link to comment
Share on other sites

Min var også slik når den var ny. Etter litt studering så jeg at magasinporten ikke ble helt presset ned når man lukker bøyla. Du ser den stikker litt ut på undersida av børsa.Kan den presses inn i børsa når bøyla er lukket blir det trøbbel.

Jeg tok å sveiste litt på undersida av bøyla der den påvirker magasinporten så det ble nesten kompakt. Det tok ett par timer med sveising,filing, polering og prøving , men alternativet var å sende den inn i x antall måneder.. Eller bestillt en annen bøyle.

 

Etter denne operasjonen, og etter att utdrageren ble polert og justert litt videre så den lettere haker seg over kanten på hylsa når sluttstykket lukkes så har det ikke vært feilslag.

Link to comment
Share on other sites

Etter det jeg har forstått så er "the dreaded marlin jam" at carrieren faller for langt ned og den prøver å lade to patroner?

Min gjør det motsatte, den faller ikke langt nok ned og prøver å lade en halv...

 

Definitivt verdt å prøve en annen bøyle å se hva som skjer. :)

 

Sveising blir ett lite problem da jeg hverken har sveiseaperat eller den fjærneste anelse åssen man sveiser...

 

Redigert:

Bilder på denne linken:

http://sdrv.ms/12BZlrs

Link to comment
Share on other sites

Ditt problem hørest svært likt mitt.

Jeg kalte carrieren for magasinporten, patronheis er et annet navn. Den skal ikke bare falle ned, men bli PRESSET ned av bøyla for sikker henting av ny patron ifra magasinrøret når bøyla er helt lukket. Når bøyla åpnes løftes en ny patron opp mens sluttstykket trekker ut tomhylsa ifra løpet. Om carriern glipper på bøyla når bøyla åpnes jammes ting.

Se under rifla di med bøyla lukket, rifla i skytestilling, om du kan presse carriern mye opp i rifla med en skrutrekker. Prøv så en annen bøyle å se, eller la forhandler se på den.

Eller muligens din carrier ikke går nok ned pga ett eller annet så det blir for trangt for ny patron ut av magasinet?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nå skutt 212 skudd med min (nye) GS, 45-70. Jeg har ikke opplevd dette, men jeg kikket litt på denne "Cerriern" som har en tapp som stikker ut under rifla. Jeg kan dytte den opp javnt med bunnen i kassa. Den virker helt løs, tar jeg en skrutrekker så går den ikke lenger inn enn javnt med kassa. Var det meningen at denne tappen skulle stå helt fast når sluttstykket var i skyterklar låsing? Når jeg tar ladegrep kommer tomhylsen ut og carriern løfter opp en ny patron, når sluttstykket lukkes går cerriern ned og en ny patron fra magasinet spretter frem mot ladeporten, og når ladegrep aktiveres med bøylen spretter den nye patronen som står mot ladeporten tilbake og legger seg på carriern klar til å løftes opp.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en Marlin 45/70 og det er morro.

 

 

Jeg oppdaget at dersom jeg ladet en patron rett i kammeret, og resten i magasinet, så kiler seg rifla når jeg skutt den første.

Men dersom jeg lader all i magasinet, og så tar ladegrep med bøylen, så kan jeg skyte uten kiling. Enkelt å huske.

 

Sparetips:

 

Siden jeg ikke er noe flink på å lage kjøpte jeg en ekstra marlin i 30-30. Den bruker jeg til mengdre trening. Jeg har på samme åpne sikter, amo er billig og ingen rekyl i det hele tatt. Når jeg så skal skyte med 45/70 så gjør jeg alt likt, uten å være redd for rekyl.

 

Jeg kjøpte den i rustfri, men denne er så blank at den må sprayes før jakt...

Link to comment
Share on other sites

Ok, du lader magasinet og tar ladegrep og putter i en ny patron i magasinet. Jeg gjør også det, lader fire patroner, tar ladegrep, putter en siste patronen i magasinet, eks. 4+1. jeg har ikke opplevd jam, men jeg har ærlig talt ikke spekulert mye på hvordan mekanismen fungerer før nå. Jeg fatter ikke hvordan dette kan påvirke videre mating av patroner.

Nå er det slik at trådstarteren har børsa for selvforsvar mot kvitbjønn, da er det surt om man har et våpen med potensielle jammeproblemer, en jam der kan gi visse utfordringer for simultankapasiteten, eller fatalt utfall! :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nå skutt 212 skudd med min (nye) GS, 45-70. Jeg har ikke opplevd dette, men jeg kikket litt på denne "Cerriern" som har en tapp som stikker ut under rifla. Jeg kan dytte den opp javnt med bunnen i kassa. Den virker helt løs, tar jeg en skrutrekker så går den ikke lenger inn enn javnt med kassa. Var det meningen at denne tappen skulle stå helt fast når sluttstykket var i skyterklar låsing? Når jeg tar ladegrep kommer tomhylsen ut og carriern løfter opp en ny patron, når sluttstykket lukkes går cerriern ned og en ny patron fra magasinet spretter frem mot ladeporten, og når ladegrep aktiveres med bøylen spretter den nye patronen som står mot ladeporten tilbake og legger seg på carriern klar til å løftes opp.

 

Min tapp stopper ca 2mm utom låskassa nå og er litt løs. Om den er kompakt på ei perfekt rifle vet jeg ikke, men før så forsvant den inn i låskassa. Da var det ofte jeg fikk låsing om man tok normale ladegrep, var man brutal gikk det bedre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også trålet nettet litt for mer informasjon og synspunkter på disse riflene og må vel si jeg blir bare mer og mer sikker på at dette kommer til å bli utrolig morsomt. :) Jeg har også sett flere av dem med scout-monterte kikkerter med hurtigkobling slik at ghost ring og kikkert kan brukes mer eller mindre om hverandre. Har noen av dere erfaring med dette?

 

du kan få teste min med Leopold EER 2x20 kikkert i scoutmontasje :)

 

ang stash fra Midway , snakk med Vebjørn på igp , de skaffer alt Midway har i katalogen

Link to comment
Share on other sites

Merkelige greier ja. Forskjellen va for stor til at det bare kan være tåleransene i produksjonen.

Vebjørn mente de kunne fikse den på IGP, men Norma insisterte på å gjøre jobben selv for at garantien ikke skulle gå til helvette.

Så nu e kanonen på tur sørover igjen. Håper Posten ikke er like treg denne gangen...

Heldigvis så drar jeg til fastlandet på ferie en uke fra mandag av, så med litt flaks så har jeg den tilbake og i god stand når jeg kommer hjem igjen.

Link to comment
Share on other sites

Så at trådstarter nevnte at det var vanlig med boltrifler til forsvar mot isbjørn på svalbard, kunne ikke dy meg til å overse det jeg mener må være en av de mest perfekte bolt-riflene til denne jobben. Ruger Gunsite scout med 18" løp, mulighet for montering av optikk, boksmagasiner, kraftig og fin laminat stokk, stainless og sist men ikke minst ruger kvalitet!

 

Vet at dette er litt off-topic men klarte som sagt ikke å dy meg :mrgreen:

 

Link til rifla (med bilder):

 

http://ruger.com/products/gunsiteScoutR ... /6822.html

 

Just my two cents.

 

-Skitne harry

Link to comment
Share on other sites

Hiver meg på her siden det var så mange Marlin folk her. Har en 1895GS 45-70 som jeg må lage mat til, fått 350grains Clarry kuler bly, men alt som var på lager her i byen var N135 krutt. Sliter litt med å finne ladedata og har ikke lyst å lage noen katastrofer med hverken meg eller pangen.

 

Nermeste jeg kommer er ladeboken som har en 350grains kule og sier 57grain N135 som starting load. Men det er nok ikke den kulen eller bly. Clarry er visst ikke på mail på noen uker men kanskje noen her kan si noe om ladning?

 

Skal kun brukes på Western banen til "plinking" trenger ikke kunne skyte fluer på 300meter. Har ladet mye pistol og revolver kaliber, men når den søte lille 45-70 hylsen er full av krutt med 57 grains fant jeg ut at jeg må høre med noen som vet. Med den ladningen N135 og de kulene blir ladningen om ikke komprimert så er det ikke mye om å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Så at trådstarter nevnte at det var vanlig med boltrifler til forsvar mot isbjørn på svalbard, kunne ikke dy meg til å overse det jeg mener må være en av de mest perfekte bolt-riflene til denne jobben. Ruger Gunsite scout med 18" løp, mulighet for montering av optikk, boksmagasiner, kraftig og fin laminat stokk, stainless og sist men ikke minst ruger kvalitet!

 

Vet at dette er litt off-topic men klarte som sagt ikke å dy meg :mrgreen:

 

Link til rifla (med bilder):

 

http://ruger.com/products/gunsiteScoutR ... /6822.html" target="_blank

 

 

 

-Skitne harry

Er det kun våpen søylen som skaffer disse ? eller har andre de på lager.

 

aws 8)

Link to comment
Share on other sites

Hiver meg på her siden det var så mange Marlin folk her. Har en 1895GS 45-70 som jeg må lage mat til, fått 350grains Clarry kuler bly, men alt som var på lager her i byen var N135 krutt. Sliter litt med å finne ladedata og har ikke lyst å lage noen katastrofer med hverken meg eller pangen.

 

Nermeste jeg kommer er ladeboken som har en 350grains kule og sier 57grain N135 som starting load. Men det er nok ikke den kulen eller bly. Clarry er visst ikke på mail på noen uker men kanskje noen her kan si noe om ladning?

 

jeg lader med N135 (Var det som var å få tak i her også) i min 450 Marlin Bruker data for 45/70 men har i mente at den har litt mer hylsevolum, så holder meg på moderate ladninger så langt. Har også 350grs blykuler, husker ikke eksakt ladevekt men gikk vel ned rundt 10% fra 57 (Har en eldre ladebok som også viser data for lavere trykk).

Gir behagelig smell og rekyl - og sotede hylser.

 

Har også en eldre Vihtavuori bok som har litt data med N135, men også bare mantlede kuler

Link to comment
Share on other sites

Det kan umulig gå galt med 50grain N-135. Jeg har prøvd 350gr.Hornady FP.(mantel) med N-135 - 57grain og soting. Jeg fikk 567m/s. Berrys 350gr. og N-135 med 55gr. 538 m/s. Clarry Haglund sine blykuler som 350gr. Magma har jeg skutt med 46gr. N-130 i 550 m/s. Starline hylser og MarlinGS.

PS: Sender deg en PM.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

Da er det endelig litt fremgang i prosjektet.

 

Våpensmeden har konstantert at det er Epatronmater som frigjør for nytt skudd og løfter til materampe som ikke fungerer".

Nye deler må bestilles fra USA og det vil da ta minst en stor evighet før våpenet kan repareres og sendes i retur.... :evil:

 

Heldigvis så har Norma tatt til vettet og bestemt seg for å sende opp en ny rifle i stedet.

Jeg får krysse både fingrer og tær og håpe at posten beveger seg raskt og at den nye rifla er bedre. :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Der har den nye rifla kommet seg i hus!

 

Fikk våpenpusheren til å montere Ghost Ring på den før jeg hentet den og. :D

Har desverre ikke hatt tid til å teste den, men sente noen klikkpatroner igjennom den uten anntydning til problemer

I morgen eller på mandag skal jeg plukke den i småbiter og gi den en skikkelig puss før det blir testskyting.

 

Gleder meg som en liten unge! :stortsmil:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det har vært mye å gjøre i det siste, så har ikke fått gjort så veldig mye med rifla annet enn prøveskyte ett magasin. Resultatet var utelukkende positivt! Den lader som en drøm og hele mekanismen virker smooth og fin! Neste mål får bli å ta den med på skytebanen for å se om den faktisk treffer det jeg sikter på på mer enn 10 meter. :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nå har jeg endelig fått skutt noen skudd med rifla.

Alt fungerer som det skal, og skuddene ender opp sånn nogenlunde der jeg sikter. (Det er vel bare å innse at skyteferdighetene er ganske rustne og at det trengs noen skudd før de er på plass igjen).

Den eneste lille tingen er at den skyter lavt. ca 10 cm lavere enn siktepunktet på 30 meters hold.

Jeg må skyte noen skudd til for å være sikker på at det er siktet og ikke jeg som er litt på bærtur.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har montert Skinner på min Guide Gun, jeg er snart ferdig med testing med kronograf osv. Når det gjelder framsikte så kjøpte jeg et fra Skinner, jeg kjøpte et "guide-gunsett". Kornet måtte files ned en god del. Jeg tok utgangspunkt i en Hornady 300 grain som laveste innstilling til diopteret, kulen har en v/0 på 642m/s.

Denne kulen er mitt flattskytende utgangspunkt som treffer ca.5cm. over på 100 meter. Deretter er det bare å skru diopteret en 1/2 eller 1/1 omdreining opp eller flere. Den krummeste kulebanen blir som regel ikke skrudd opp mer en 2x omdreining på diopter. Jeg har nå testet 10 kuler og ca.50 ladninger med N-130, N-133, N-135. Jeg er forbauset over hvor godt børsa treffer, det er det andre også som gjør og som ser hullene sitte tett der de skal på "prøvebukken". Den siste kula som er prøveskutt nå er "Speer" 400 grain som lenge har vært tørket ut på markedet' Hjemmelading/Alvestad har fått den inn på lager. Jeg fikk v/0 556 m/s. med 48 grain N-130, Lapua oppgir 49,7 grain med denne kula. Min erfaring så langt er 500 skudd siden den ble kjøpt ny i november 2012.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har montert Skinner på min Guide Gun, jeg er snart ferdig med testing med kronograf osv. Når det gjelder framsikte så kjøpte jeg et fra Skinner, jeg kjøpte et "guide-gunsett". Kornet måtte files ned en god del. Jeg tok utgangspunkt i en Hornady 300 grain som laveste innstilling til diopteret, kulen har en v/0 på 642m/s.

Denne kulen er mitt flattskytende utgangspunkt som treffer ca.5cm. over på 100 meter. Deretter er det bare å skru diopteret en 1/2 eller 1/1 omdreining opp eller flere. Den krummeste kulebanen blir som regel ikke skrudd opp mer en 2x omdreining på diopter. Jeg har nå testet 10 kuler og ca.50 ladninger med N-130, N-133, N-135. Jeg er forbauset over hvor godt børsa treffer, det er det andre også som gjør og som ser hullene sitte tett der de skal på "prøvebukken". Den siste kula som er prøveskutt nå er "Speer" 400 grain som lenge har vært tørket ut på markedet' Hjemmelading/Alvestad har fått den inn på lager. Jeg fikk v/0 556 m/s. med 48 grain N-130, Lapua oppgir 49,7 grain med denne kula. Min erfaring så langt er 500 skudd siden den ble kjøpt ny i november 2012.

 

Intresang lesing! Merker du stor forskjell i kulebanen mellom 300 og 400 grains?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...