Jump to content

Svart elghund til bjørnejakt?


nes

Recommended Posts

En kamerat vurderer å bjørneteste sin svarte elghund. Lite å finne på nettet om svarthundens egnethet til bjørnejakt. Har lest at de ble mye brukt i gamle dager. Bandhund? Løshund?

Noen her på Kammeret som har kunnskap eller erfaring med dette?

Link to comment
Share on other sites

Nå er ikke jeg en ekspert på dette, men vil anta at en løshund man har i band til man nærmer seg virker mest fornuftig.

 

Bjørnen får med seg ganske mye, og vil vel være vrien å få skudd på når du har bandhund?

En annen ting er psyken - er den svarte tøff nok?

Vil den kunne lose på bjørnen når den blir sluppet?

En helt stille hund i nærkontakt med bjørnen, eller en Bjørn som ligger på lur for å skremme vekk plagåndene høres litt vel spennende ut!

 

Jeg kunne tenkt meg en gråhund til elgjakta etterhvert, og den skal da prøves på bjørn.

Link to comment
Share on other sites

Den svarte ble opprinnelig kalt "norsk dyrehund", nettopp fordi den var brukende til det meste. Det var slike hunder Stor-Hans i Femundmarka hadde - de gikk ikke av veien for konfrontasjon med bjørn.

 

Min første svarthund, Chico, N 2895/74, var vel 50 cm høy, 20 kg, løp 100 m på 7,3, tok godbiter som jeg holdt 2,25 m opp i lufta, og dukket til 5 m og plukket opp stein! Det fantes ingenting han var redd for, eller unnlot å ta en slåsskamp med, hvis det trengtes!

 

Dessverre ble standarden for svart elghund endret, fra "boghøyde opptil ca. 50 cm for hannhunder, noe mindre for tisper", til "boghøyde maks 47 cm for hannhunder, 44 cm for tisper" (siden er dette blitt idealhøyde, +- 2 cm). Dermed ble rasen en miniatyrrase - og duger ikke til allsidig bruk. Den har sannsynligvis lysten til å jakte bjørn fremdeles - men evnen er avlet vekk.

 

I standarden het det før at den skulle ha "et djervt utseende" - svarthundene nå er bare "nusselige"!

Link to comment
Share on other sites

@Jegermeistern - jeg husker den hunden, litt stri men ellers et fint eksemplar av rasen.

Min hund begynner å bli gammel, og en alsidig svarthund er et aktuelt valg for neste hund.

Da vil jeg ha en med linjer som har blitt brukt både som bandhund og som løshund, og helst en av den gamle robuste typen.

Finnes det fremdeles noen som avler på svarhund som en alsidig brukshund?

Link to comment
Share on other sites

Er det slike hunder dere mener? Fant dette og mye annet i Norsk Hundestambog 1895 og her står der vidderlig "Bjørne- og Elghunde"

 

SvElghundfarge_zps4dd3f6b9.jpg

 

Hundestambog_zps78469dec.jpg

 

Hvis noen ønsker å melde inn sin hund i nevnte bog så har jeg både reglene og innmeldingsskjema.

Det var egentlig Christiania Jægerklub som tok initiativ til å lage nevnte bok og det var vel de som fikk den første trykket også

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takk for innspill! Den aktuelle prøvekandidaten er 49-50 cm høy og så pass utenfor dagens idalutseende at de hadde problemer med å få gode nok utstillingspremier. Derimot har den gått alle jaktprøver til 1 pr. Ved en av fellingene i høst hadde skytteren lagt fra seg båndet. Dette oppfattet hunden , og da hjortebukken raste ut, tok den rollen som "løshund"- og stoppet hjortebukken i utraset. Den loset så på bukken som stod i ro, til den falt om av blodtapet. Ut fra det som er skrevet her, får vi håpe at vår kandidat har mere felles med de gamle allrounderne, med lyst og evne på bjørn.. Den bør i alle fall prøves.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har testet min hanne, en 7 år gammel tøffing med steinsyke, raggete og 51 cm i mankehøyde, men wirebjørnen ville den ikke jobbe med. Hadde halen rett til værs, stri bust og en heftig los, men den ville ikke forlate far for å utfordre bjørnen. Den fungerte egentlig som den skulle, - en spor/bandhund. Den ville ha meg med.

 

Det kan tillegges at denne svarthunden min fungerer greit nok som løshund på hjortevilt, og den er en glimrende band & løshund på ettersøk.

 

Brukt på bjørnejakt tror jeg den vil fungere i band, og det er vel ikke så usannsynlig at jakt eller ettersøk starter med hunden i band.

 

Igjen, dette er individavhengig, men statistikken tilser at det, blant elghundrasene, er minst sjanse for å lykkes med NES, Vest- og REL.

Link to comment
Share on other sites

Svarthunden var opprinnelig til elg og bjørnejakt. Vet ikke hvordan den jakta foregikk.

 

Til bjørn trenger man en løshund som kan jobbe godt alene, og helt selvstendig.

Jeg har selv testa min svarthund. Han var så sint som jeg aldri har sett han, og jobbet delvis med wirebjørnen, men ville samtidig hele tiden ha bekreftelse fra meg. Han holdt ikke bjørnen tett nok, noe som kunne vært farlig i en reell situasjon. Han er god som bandhund og ettersøkshund til alt hjortevilt, men er ikke brukt som løshund. Som bandhund skal han hele tiden jobbe opp mot fører. Hund og fører skal jobbe som en ekvipasje, i et samspill. det er en helt annen måte å jobbe på enn f eks en jamthund eller gråhund. Når du står ovenfor en bjørn vil du absolutt IKKE ha bandhundegenskapene.

 

De som kjøper svarthund er stort sett ute etter en bandhund / ettersøkshund. Hvis dere driver bjørnejakt, og skal ha en spesialhund til det, bør dere se mot Sverige, der de jakter mye bjørn. Gå for avkom av f eks jamthund som har resultater fra bjørn der borte.

 

Det er min mening. Sikkert en eller annen som kan gi et eksempel som "motbeviser" dette, men jeg tror ikke jeg er helt feil.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

nå skal det vel sies at Bostrøm heller ikke eier hunder som noen gang har klart "bjørneprøven" i form av en kunstig wire bjørn... og da burde vel det være grunn nok til å ikke bruke dette som "testmetode" på om hunden duger eller ikke.. Bare en ting å gjøre det, prøv det.. raser har ofte liten betydning, det meste går vel på individ og kanskje mest på eieren selv !

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...