Jump to content

TactiKrag


Frank_oyvind

Recommended Posts

1982, nummer 4, side 166, var første artikkel om " hva med en stridskrag " publisert. Del 2 sto i nummeret etter. Tenker med skrekk på hva som ville skjedd om noen publiserte en artikkel med den ( i dag ) lite politisk korrekte overskriften " stridskrag " i dag! Da hadde vel hele redaksjonen blitt buret inne. Tilbake til topic, jeg kan donere en hurtiglader til prosjektet. Send meg bare en adresse på PM.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Kjenner ikke til den diopter typen, er ikke et busk diopter hvertfall.

 

Du får prøve børsa som den er med det diopteret så ser du vel fort om det er brukbart.

 

Det er ett Kongsbergdiopter. Har maken selv. Veldig mye brukt den gang kragen var konkuransevåpen.

Link to comment
Share on other sites

Jøsses! Trodde du av alle fulgte med på alt det rare smårollinger bevæpner seg med! Dirty bombs, wrapped in white cloth to name one :overrasket:

Det er bestilt noe til hver stage som en kan varme puselankene på Hassel, også er det jo to steder med varme så en kan søke tilflukt for varme uten å måtte trekke sammen som en dårlig imitasjon av familien happy feat :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår smerten du føler Hassel. Det å måtte velge mellom to ting man virkelig vil er kjempe vondt, ett helvete.

Løsningen er vond, men ikke fult så ille som beslutnings smerten du gjennomgår nå.

Bare gi steel challenge pistolen til meg. Da er det bare Krag'en igjenn og valget er smertefritt

Link to comment
Share on other sites

Men kjære Trettvoll, da vil jo du stå igjen med dette dilemmaet. Den kjære M12 karabin eller nok en 1911 i 45 acp og hva som skal brukes. Jeg vil jo ikke påføre deg slike dilemma og smerte.

 

Kjære Hassel, du viser meg en rørende omtanke.

Men det går bra...

Jeg har jo ikke det samme problemet som deg. Jeg kan med lett hjerte planlegge å delta på begge. Trygg på at det hender noe uforutsett, dyrt og ubehagelig, som hindrer meg i å utføre noe annet en "krisehåndtering" hele helgen......

 

Forøvrig skal jeg legge inn et bilde av M12 Kragen min i denne tråden. Etter min mening er det en "out of the box" ferdig TactiKrag.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 5 weeks later...

Bitteliten oppdatering:

Har ikke fått testa børsa pga mangel på 100m-bane. Bane er i boks, så planlegger å prøveskyte i romjula. Har lada opo noen patroner med 139gr lapua scenar foran 33gr n150. Er spent på hva chronoen sier :)

 

idag fikk stokken påmontert en remfeste stud og følgelig fant tofoten veien til stridskragen. skal få lagt ut bilde. så tror jef at jeg må krype til korset og få ordna en anordning for kikkertmontasje... med litt flaks får stridskragen litt småvilt på samvittigheten i løpet av 2014 :)

Link to comment
Share on other sites

Lille julaften fikk jeg endelig prøveskutt herligheten.

2 typer ammo ble kronografert:

Partizan 139gr fmj ga i snitt 2350fps, dvs akkurat major i denne børsa.

139gr lapua scenar foran 33gr n150 ga i snitt 2200fps, så her trengs mer suppe.

Presisjonen var akseptabel og holdt minute of zombie og vel så det på 50m. Skal ikke se bort i fra at det blir bedre med litt trening ;)

Link to comment
Share on other sites

Det er den ammoen som selged på xxl ja.

Om den er "trygg" å bruke i kragen vet jeg ikke. Har ikke funnet noen klar grense for hba som er trygt utover "standardladning var 140gr kule i 770m/s". 770m/s = 2526 fps. Jeg tviler på at jeg har mista 175fps på å kappe løpet til 50cm, og da ligger partizan-ammoen innafor "standardladninga" og bør være "trygg".

Forhåpentligvis kan noen øse av sin uendelige visdom :)

Link to comment
Share on other sites

Spørsmål litt på sidelinjen, hvilke kaliber kan en Krag bygges om til? Tenker først og fremst på litt grovere kaliber med lavt arbeidstrykk, "elg-kragen" er jo kjent, men er det mulig med enda grovere kaliber? Har tilgang til noen Steyrkasser, der det øvrige er ombygd/slaktet, vært moro med et prosjekt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig i at det er kammertrykk som er den viktige variabelen, men i mangel av klare trykkgrenser får man klare seg med det man har.

I utgangspunktet er jeg skeptisk til Partizan 139gr ammoen, men den er oppgitt til å ha en hastighet på 770m/s i en 610mm pipe. Det er så langt jeg har skjønt "lovlige" tall.

Og hva er egentlig forskjellen på en hjemmelada 139gr i 770m/s kontra fabrikkammo med samme hastighet?

 

I alle tilfeller har jeg kronografert nye ladninger i dag.

35gr N150 med 139 scenar ga i snitt 2311 fps, med andre ord 322 i faktor. 35,2gr er oppgitt som maksladning i vihtavuoris ladedata så jeg vil ikke øke ladninga noe videre for å være sikker på å holde faktor. Det betyr at jeg må kjøpe inn en dunk med N160 og prøve. Tallene fra ladetabellen gir grunn til optimisme :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Nye runder på skytebanen med Stridskragen for å finne en passende ladning. For ti dager siden fikk jeg kronografert noen ladninger med n560.

43gr N560 bak en 139gr Scenar-kule i -20grader ga meg 2300fps og 320 i faktor.

44gr N560 bak samme kule i samme temp ga 2360fps og ca 328 i faktor.

Gitt at startladning er 42,1gr og maksladninger 47,2gr tror jeg at jeg er innafor sikkert trykk.

 

Idag, i ca -10 grader, testet jeg noen ladninger for å finne ammo som holder faktor og samler greit.

Stridskragen har et relativt stort "ghostring" baksikte montert på bolten og et stolpesikte med "hood", omtrent som på en AG3 men med mye luft rundt forsiktet.

Ikke verdens mest ideelle sikte for superpresisjon, men på 50m knestående med anlegg er jeg fornøyd med denne 4-skuddsamlingen:

stridskrag-43,2-n560-50m.jpg

Femteskuddet nappet jeg godt ut til høyre, så det ble klistret før bildet ble tatt. Samlinga holder i massevis for Zombier og IPSC-skiver :)

 

Neste banetur skal jeg justere siktet og prøve meg på 100m.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...