Jump to content

Pistoler laget for bruk med lyddemper?


Gikkenturpaastien

Recommended Posts

Jeg har lyst på en pistol som leveres fra fabrikk med gjenget løp og har sikter tilpasset lyddemper.

 

Det eneste jeg har funnet så langt er Heckler & Koch USP i 9mm og .45, og HK Mk. 23 Socom. Er det noen som vet om andre alternativer tilgjengelige i Norge?

 

(Alternativet blir å bygge om en Glock, men da ender jeg vel opp i open-klassen)

Link to comment
Share on other sites

Du kan bestille glock 19/17 med glock OFM pipe gjenget for 1/2x28 fra safety &security forutsatt at pipen ikke er lengre en 12,7cm/5"

 

appendix D4 er verdt å lese for production.

 

16. Original parts and components offered by the OFM as standard equipment, or as an option, for a specific model handgun on the IPSC approved handgun list are permitted

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Oi, for en frekkas jeg er som spør om hjelp og så forlater min egen tråd... Takk for bidrag folkens!

 

Om noen kommer over denne tråden via søkefunksjonen:

Den P226-modellen Ullsokk nevner er desverre ikke tilgjengelig i Norge.

Jeg hørte med Våpen-Søilen som er min leverandør, og de sier den norske importøren kun tar inn de europeiske modellene, så man må gå på http://www.sigsauer.de/ istedenfor http://www.sigsauer.com/.

 

(Den eneste Sig-pistolen med gjenget løp som er tilgjengelig i Europa er Mosquito i .22 LR.)

Link to comment
Share on other sites

ah, takk for tips om http://www.sportsvapen.no, US M1. Tenkte ikke på at det kunne være noen form for dobbelimport.

(var klar over at man får ekstra pipe til Sig'ene, men hensikten med tråden var å finne ut hvilke pistoler som er tilgjengelige i Norge bygget for bruk med demper, slik at man slipper å søke om og kjøpe ekstra pipe, og skifte siktene)

Link to comment
Share on other sites

Med en M 6. Insight trenger du ikke bytte siktene;)

 

 

Nei, men en kan irritere seg mye over dårlig lys og raklete innfesting, samt overforbruk av batterier..

 

Det finnes bedre alternativer på markedet nå, men for en del år siden var M6(x)'ene kule..

Link to comment
Share on other sites

Om du vil gjøre ting så enkelt som mulig, uten bytte av løp og å slippe å bytte både baksikte og korn, ville jeg først undersøkt H&K USD Std. Disse er gjenget for Brügger & Thomet-demperen, men demperen er dyr - ca 6500 tror jeg. Men Jevnaker Agentur kan skaffe deg både våpen og han bestiller også demper, fra Sveits. Stor sjans for at han har brukte våpen inne også. Jeg eide dette rigget, ladet 9 mm til underlyds og det gikk stille og uten matings/funksjoneringsfeil. Fyller du demperen med vann og deretter heller det ut, går selv 9mm MEGET stille :) En annen sak var at jeg ble lei "plast"pistol og også kaliberet 9 mm, så solgte det. MK23 er det vel Socom-pistolen heter i .45 ACP - og dette er jo tøffe saker, men du trenger å være stor i neven for å klare å holde den komfortabelt. Jeg ønsket meg egentlig først denne, men våpenet var rett og slett umulig å holde godt pga størrelsen.

Link to comment
Share on other sites

Har du valget mellom en impuls fra B&t eller A tec impuls så bør du gå for BT.Mye lengre levetid. Og prisforskjellen er ikke stor heller. ;)

 

Tja..

 

BT'n veier en del mer, hvilket tildels medfører økt slitasje på både demperen og våpenet.

Ikke demper den noe bedre heller (oppfattet lyddemping er lik som en a-tec med kun 4 moduler (testet på bl.a. glock 19/17, beretta 92, cz 75)).

 

For all del, impuls 2a er ingen dårlig demper! Min har gått en del tusen runder den, med få problemer (har byttet fjæren to ganger (forebyggende), og selve "nielsen device'n" en gang (brekkasje)).

 

Rotex'ene til 5.56 fra BT derimot, har jeg ikke mye pent å si om.. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

B&t leverer dempere til mange spesial avd rundt i verden innkludert Norge.

Mhmmm, og? Er det virkelig relevant for sivile forhold? Kanskje den er mer robust, men hvor mange trenger den typen robusthet i en demper? Leker du Rambo på fritiden?

 

For de fleste burde god holdbarhet, lavere vekt, bedre demping og lavere pris være viktigere enn hvorvidt den tåler spyling på fullauto eller å bli brukt som klubbe.

Link to comment
Share on other sites

B&t leverer dempere til mange spesial avd rundt i verden innkludert Norge.

Mhmmm, og? Er det virkelig relevant for sivile forhold? Kanskje den er mer robust, men hvor mange trenger den typen robusthet i en demper? Leker du Rambo på fritiden?

 

For de fleste burde god holdbarhet, lavere vekt, bedre demping og lavere pris være viktigere enn hvorvidt den tåler spyling på fullauto eller å bli brukt som klubbe.

 

 

 

Erlend Meyer.

den kommentaren om rambo kunne du spart deg for pga en diskusjon om info om en dempertype.

Jeg har denne fordi jeg liker designet og den er god.

 

Hva skal man med langtholdrifler da Erlend Meyer ? Har vi behov for å leke oss opp mot 1700 meter ?

Er det relevant for sivile forhold kontra en demperkonstruksjon ?

 

Jezzes.... :lol:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Erlend Meyer.

 

Husk på at BT dempere også er til boltrifler. De passer der også og ikke bare på semiauto type basert våpentype mm.

 

Jeg bruker min på ei god gammel boltrifle fordi jeg liker designet som jeg sa og den tåler tråkking i skogen i all slags vær og den tåler å bli dratt ut på sjøen til hytta på holmen . Dessuten er vedlikeholdet lett og den er extremt korrosjonsbestandig. Og den er compact og kort. Passer meg perfekt kontra ei stor Whisper lydpotte fra Hausken som bare tar plass ;) Hausken er gode dempere det...men du kjøper det du liker og som passer ditt våpen.

 

Hva Rambo brukte på 80 tallet vet jeg ikke dessverre, men det vet vel du ? ;)

 

Mvh AWS

Link to comment
Share on other sites

Beklager om jeg beit hue av deg unødvendig, jeg har nok utviklet en sterk allergi mot tactical-tøved. Det er en del sofa-commandoer der ute som er så opptatt av riktig navn og utseende, det skal være det som "de store gutta" bruker. B&T er et velrenomert merke av en grunn, de pleier ikke å lage dårlige produkter. Og det er jo ingen tvil om hvor ATec hentet inspirasjonen sin, imitasjon er jo som kjent det beste komplimentet en kan få.

Link to comment
Share on other sites

har selv BT demper til min hk mk23, å jeg er godt fornøyd med den, det er ikke den som demper best på markede men det er kunn BT og knights armament demperene som er godkjent fra HK til bruk på deres pistoler, de gir full garanti vist noe skulle skje med våpenet med bruk av BT eller knights demper.

 

Men selv om den demper litt mindre en den fra knights, så er jeg fornøyd med demperen. den er også utrolig vel konstruert spørr du meg. å det er kostbart å få shippet en demper fra usa til norge, vist man har det som plan.

Link to comment
Share on other sites

for min del så er BT demper til pistol det eneste valget her til lands. Du vet at den er testet skikkelig ut av militæret, pluss at du har garantien i orden.

 

Å det er ikke bare å hive i et gjenget løp i hvilken som helst pistol heller å montere demper på den. pistoler som kommer fra fabrikk som er designet for bruk med demper, har forsterket ramme for å kunne håndtere de ekstra påkjenningene som kommer med skyting av demper.

 

Jeg har sett på andre forum fra usa der folk har fått store skader på pistolen sin med bruk av demper.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett på andre forum fra usa der folk har fått store skader på pistolen sin med bruk av demper.

 

Det er jaggu ikke rart, med de tunge demperene de fleste bruker "over there".. :wink:

Amerikansk demperteknologi er ikke noe bedre enn de europeiske, kanskje snarere tvert imot (med noen ytterst få unntak).

 

Min 1. gen a-tec har gått en hel del mer enn 2000 runder, og den henger helt fint sammen enda.. Den er også såpass lett at den påfører våpenet minimal ekstrabelastning, og stiller således ikke like store krav til at våpenet er oppgradert/forsterket for bruk av demper.

 

Forøvrig: At HK velger å garantere sine pistoler med BT demperene er jo naturlig, sålenge de har solgt denne som pakkeløsninger under eget merkenavn i årevis. Det betyr ikke at det er den eneste dempertypen som fungerer godt på HK sine pistoler.. Ei heller at det er den beste demperen på markedet i dag.

 

BT er bra greier, men verden har gått videre siden impuls'en kom på markedet.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke mye vekt forskjell fra en demper fra usa fra en europeisk en.

tviler på hk velger BT dempere kun fordi det kommer som pakkeløsning med deres våpen, det er fordi det har blitt omfattende testet, å verifisert og godkjent for alle typer forhold og bruk. hk sier jo selv at kac demperen fra usa oxo er godkjent for bruk, ikke kun BT dempere som kommer som pakkeløsning.

å det er ingen her inne som har sagt at BT er best i decibel reduksjon, men det er den eneste som er godkjent av hk for bruk på deres pistoler som er fabrikert for bruk av demper.

 

om andre velger andre løsninger så er jo det opp til dem, jeg liker å forholde meg til trygge løsninger, å som er dekket av full garanti. igjen FOR MEG så er BT den eneste demperen for min skyter. å jeg ville heller aldri ha montert en demper på en pistol som ikke er designet for det, uansett å lett demperen er, det er ekstra påkjenninger på skytern uansett hva du setter på.

 

at atec smeller mindre på hk`din å har bedre dempe teknologi er fullt mulig, men kjipt å stå der vist det skulle skje noe.

Link to comment
Share on other sites

men det er den eneste som er godkjent av hk for bruk på deres pistoler som er fabrikert for bruk av demper.

Hva betyr nå egentlig det da? Tror du HK har kjørt alle dempere på markedet gjennom en slik test og at BT var den eneste som holdt mål? Eller er dette resultat av et økonomisk samarbeid mellom de to? En godkjenning er gjerne til for produsentens skyld, ikke brukeren. Med én produsent å forholde seg til blir reklamasjoner enklere, om en idiot har skrudd på noe hjemmelaget drit som veier to kilo og knøler låsingen har de ryggen fri. De slipper å måtte følge med på alt som skjer på demperfronten, der kommer det nye modeller svært regelmessig.

 

Så lenge man bruker en demper av god kvalitet som ikke veier mer enn de som anbefales burde man være på veldig trygg grunn. Man må selvfølgelig velge det man føler seg trygg på, men ikke overdriv ting.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Erlend Meyer

 

Jeg overdriver ikke i det hele tatt, jeg skriver det hk har sagt om sine våpen, hva du tror eller hva du gjør det er opp til deg, jeg liker å forholde meg til sikkerhet innen våpenbruk.

 

Så må du lære deg til å snakke til folk her inne på en ordentlig måte.

Link to comment
Share on other sites

jeg skriver det hk har sagt om sine våpen

 

Joda, jeg skjønner hva HK sier, de eneste demperene de godkjenner er vel de samme to som selges med HK-merking, altså de samme merkene som HK har et økonomisk samarbeide med. Tror du ikke det kan påvirke hva de godkjenner? Det finnes veldig mange demperprodusenter der ute med minst like høy kvalitet, det er ingen grunn til å anta at disse skulle virke dårligere på en HK enn andre våpen. Fysikken er den samme for alle dempere, det er summen av rekyldemping og vekt som gir økt belastning, og rekyldempingen er svjv rimelig lik for dempere med omtrent samme dempingsgrad.

 

Min ydmyke mening er derfor at så lenge vekten er lik eller lavere er man på veldig trygg grunn mtp våpenslitasje.

Link to comment
Share on other sites

Enten så tåler pistolen demper, eller så gjør den det ikke (sålenge dempervekten ligger innenfor "normalen")..

 

Hva produsenten velger å garantere sine våpen med, har ofte mer med økonomiske aspekter å gjøre. Det betyr på ingen måte at andre alternativer ikke kan brukes!

 

HK har tidligere vært flinke til å markedsføre pakkeløsningene sine som det kuleste av det kule innen specops utstyr (hvilket sannsynligvis også var fakta på den tiden), mens de i senere år har gitt mer og mer faen i det sivile markedet.. Denne utviklingen er veldig trist, siden HK lager en del greie våpen.

Link to comment
Share on other sites

ja, det mange dempere der ute som er av råeste kvalitet å design å som demper bedre en BT. bare så trist at det er et mareritt å få tak i de, pluss at de er skammedyre (usa)

 

For oss nordmenn så har vi ikke så mye å velge i til i kaliber .45, vist man da ikke velger å importere. 9millimeter har vel noen flere alternativer?

Link to comment
Share on other sites

Det er vel i praksis umulig å få eksportert dempere fra USA, sålenge en ikke har "end user" erklæring fra den norske stat (selv da er det ingen dans på roser).

 

Det kom vel inn et par AAC Ti-RANT i .45 for noen få år siden, men det kommer nok ikke til å skje igjen med det første tror jeg (fine dempere forøvrig)..

 

BT'n er nok det eneste reelle alternativet til .45 her hjemme, pr dags dato.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...