Jump to content

"Silica Gel" - Gis bort!


poliq

Recommended Posts

På jobben pakker jeg ut en del fuktfølsomme importvarer, og har derfor muligheten til å unngå å kaste en god del poser med "silica gel" i søpla. Har tatt vare på noen nå i det siste, i tilfelle det var noen her inne som hadde lyst på. :)

 

Bruksområdene er mildt sagt mange. Personlig har jeg et par stykker i våpenskapet, og i ammoskapet!

Hva du velger å bruke de til skal jeg ikke legge meg borti ;)

 

20121218_091454.jpg

 

Nevner at jeg har flere typer av flere forskjellige produsenter, både "silica gel"-kuler, og en slags grus, men velger å se borti fra det, og konkluderer med at alle virker like bra.

De fleste er stemplet med MIL SPEC 3464, og er pakket i enheter etter denne standarden. En enhet er typisk rundt 35g.

 

3.3 Definition of desiccant unit. Desiccant will be purchased on the
basis of adsorption capacity. A desiccant unit is that quantity of desiccant,
as received, which will adsorb at equilibrium with air at 25 degrees Celsius
at least the following quantities of water vapor:
(a) 3.00 grams at 20 percent relative humidity (R.H.), and
(b) 6.00 grams at 40 percent R.H.

For spesielt interesserte kan resten av denne standarden kan leses på nett.

 

 

Disse kan enten hentes gratis her på røros, eller sendes i posten. Har brukt smartpost til 20,-

Kanskje kunne jeg sendt et større antall til en NøkkelKammerat?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært på posten og hentet noen smartpost konvolutter i størrelse C5, til 20,- kroner per stykk.

Enkelt, greit og forholdsvis billig! :) Pluss at den rommer 2-300g silica gel! :)http://www.posten.no/produkter-og-tjenester/prisveileder?optionType=size

 

Hassel og Tika har jeg allerede gjort klar konvolutter til, antall er oppdatert i 1.post! :)

Link to comment
Share on other sites

larssan, Tesla32, Tika og jan-tore får sine pakker postet i kveld! :mrgreen:

 

Har ikke den fulle oversikt over hva jeg har igjen, annet enn at det kan regnes i kiolgram. 8)

 

Nå vet jeg ikke hvilke lasterom, temperaturer, etc disse pakkene blir utsatt for i posten, så det kan jo kanskje være lurt å reaktivere/tørke de litt i stekeovnen før bruk? Har sett at enkelte pakker står det en fremgangsmåte påskrevet, men jeg har ikke oppskrifta klar.

 

Det hadde også vært fint med tilbakemeldinger i tråden her da! Noen som har fått sin pakke allerede?

Link to comment
Share on other sites

Venter også i spenning. Veldig lurt, og ikke minst snilt, av deg å gjøre det på denne måten. Det er virkelig waste å kaste godt brukbare produkter, og som jeg så av posten ovenfor så er det mye lettere å få tak i det lille med silica gel jeg trenger fra deg enn å kjøpe i bulk på nettet. Godt jobba! det er vel dette en kaller god kammerånd :wink:

Link to comment
Share on other sites

Handlet en god del silica gel på ebay for etpar år siden. De er geniale for å tørke sko og tøy hvis man trenger å tørke dem raskt uten at man kan bruke for mye varme. Lærstøvler og mye Gore-Tex klær bør man jo helst holde seg unna varmekilder når de skal tørkes og da er Silica gel genialt! Gelen kan også kan tørkes i ovnen på ca 135 grader, så når de er "utbrukte" er det bare å kjøre dem en stund der :D

Jeg har sydd meg etpar poster med silica gel tilsvarende Dryzone sine for å tørke sko med. Dryzone_boot_dryer.jpg

Hvis man stapper ca en slik mengde med silica gel i skoene som posene på bildet antyder tørker skoene ganske bra opp! Å stappe våte klær og endel silica gel oppi en plastpose som man knyter igjen er også veldig effektivt! Plastposetrikset gjør også at skoene tørker noe kjappere.

De beste posene er dem med noen kuler som er farget, de forandrer farge når de har blitt "mettet" med fuktighet slik at du vet når de må tørkes igjen. Jeg har dem i en forseglet pose når de ikke brukes slik at de er mest mulig uttørket før man bruker dem.

Link to comment
Share on other sites

Hjelp, fikk nesten litt angst nå. Håper ikke posene har revnet eller konvoluttene gått i stykker, :? hehe!

 

TIPS #1: PAYPAL

NOLAN var førstemann til å bruke dette, og det går jaggu meg mye fortere enn å sitte å vente på en transaksjon!

 

 

TIPS #2: REAKTIVERING

På ene pakken sto det at man kunne reaktivere innholdet, tørke om du vil, ved 245F (118C) i 16(!) timer. Om dette gjelder alle typene vites ikke. Brukes med forsiktighet. For all del ikke skru opp varmen i stekovnen, sleng inn noen PAPIRposer, og gå derifra. 120 grader i 16 timer er ikke det samme som 240 grader i 8 timer ;)

 

Ser jeg ble litt treg her nå. Veslefrøkna trengte litt underholdning samt at gryta med elghakk måtte justeres! ;)

Men her kom altså pow med mange gode tips..! Posetrikset høres jo kjempelurt ut, skal testes!

 

Har noen få små (10g?) poser av typen du nevner, med fargede indikatorer oppi. Kan jo slenge med en til hver så lenge det varer. Vil jo tro at de med og uten fargeindikator fungerer likt..! :)

 

eidt:

TIPS #3: Oppbevaring

Jeg har brukt å oppbevart posene som ikke er i bruk i en "lufttett" ziplock-pose! Den vil jeg tro holder det meste av både luft og fuktighet ute, uten at luftfuktighet noen gang har vært noe stort problem her på Røros! :P

Link to comment
Share on other sites

uten at luftfuktighet noen gang har vært noe stort problem her på Røros

HVA! Har dere som det eneste stedet i Norge unngått flere år med regnvær? :D

 

Uansett ville jeg bare si ifra at det du gjør her poliq er virkelig fint! Det er ikke alle som 'gidder' å hjelpe andre nå til dags,

så når noen er så snille fortjener de ros! BRA!

 

(Melder meg ikke på lista da jeg antar at mange andre har mer bruk for dette enn meg.. :wink: )

 

Forøvrig kan du sikkert få de som vil ha dette til å sette beløpet inn på din konto forskuddsvis. Raskere og lettere!

Link to comment
Share on other sites

Vingemuttern, du har fått svar!

 

Woff: klart det kommer en regnskur i ny og ned, men kraftverkene her oppe er relativt små for å si det sånn..! Hadde over 100mm regn på ett døgn 16 august i fjor da. Ett triks ved slike tilfeller er da å bo oppe ved vannskillet, kontra å være kjøpmann eller potetbonde lenger ned i en av dalene..!

 

Liker tørt innlandsklima jeg! 8)

Link to comment
Share on other sites

Nå forske på tørkin / re-aktivering av posene

Jeg jobber på et laboratorie hvor vi bruker silicagel til analyser, og tester sillicagel som brukes til produktpakking. Vi tørker / reaktiverer noen timer i varmeskap ved 150 grader. Usikker på hvor bra dette er for innpakningen, men det går jo ann å fylle gelen i en skål. Da har du ikke lenger problemer med innpakning og kan tørke den (tilnærmet) uendelig antall ganger. Du ser på fargen når det er behov for ny tørk.

Link to comment
Share on other sites

Har du fortsatt Silica ? Jeg kunne tenke meg litt. Bruker Silica i både våpenskap, esker med dier osv. Jag har gutterommet mitt i kjelleren, og vil forsikre meg om at ikke noe ruster.

 

Så noen på tråden spurte hvor en kan få kjøpt Silica: Jeg har kjøpt noe på Midway tidligere. Har en slags metallboks med "vindu" i ammunisjonskassa mi. I våpenskapet har jeg en blikkboks. i tillegg får en "klikkpatroner" til hagle fra Remington som inneholder fuktslukende materiale.

Det står bruksanvisning på alt sammen, ved fargeendring skal en varme det i ovnen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Dere som har spurt har fått svar..!

Har fortsatt masse igjen!

 

Minner om at en konvolutt til 20,- tar 5 enheter, som holder for de fleste..!

 

Kunne også ha tenkt meg å sendt i vei en større pakke, kanskje i forbindelse med kammersmellen e.l?

 

Godt nytt år. 8)

Link to comment
Share on other sites

Tror dere ikke jeg fikk en bærepose full av Silica-gelposer fraktet egenhendig med bil fra Røros av "poliq" selv da...

En haug av MIL Spec-3464 Silica Gel 1 Unit poser. Påvisningspapir - "fukt-triggere" hadde han også pakket med.

 

Takk så meget. Mange er allerede tatt i bruk.

Link to comment
Share on other sites

Leit å høre at konvolutten delvis hadde åpnet seg og noe hadde falt ut
Skjedde det samme med en av de jeg fikk, men innholdet var inntakt. Limet på flippen av konvolutten tåler nok ikke vekt kombinert med behandlingen postfolka gir den! Kunne vært en tanke å stifte den i tillegg? :wink:
Link to comment
Share on other sites

Leit å høre at konvolutten delvis hadde åpnet seg og noe hadde falt ut, SSamiK!

 

Ja, det var litt stusselig. Men heldigvis er poliq en heidundrandes kar så det gikk ikke lange stunden før en ny konvolutt lå i posten.

 

*bøyer seg i støvet for fantastisk service*

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...