Jump to content

"Silica Gel" - Gis bort!


poliq

Recommended Posts

koser seg nå i våpenskapet.

Dette er i de aller fleste tilfeller bortkastet! Et våpenskap har (ubehandlet) omtrent like mye gjennomtrekk som ei sil og om du fyller skapet med Silca gel blir du ikke kvitt fuktproblemer over tid! Skal de ha noen nytte her må du nok gå over og tette skapet med for eksempel silikon men da kan det hende at du ikke får opp døra lenger (døra er den største lekkasjen).. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det har du helt sikkert rett i, men det som er helt sikkert er at de ikke gjør noen skade ved å ligge der, har (foreløpig) god plass. Har ikke fuktproblemer i skapet i utgangspunktet, og om nå disse posene plukker opp litt fuktighet så er de verdt portoen.

Link to comment
Share on other sites

Det avhenger vel av luftfuktigheten det da woff. På det jevne vil jeg nok tro at posene har effekt atskillig mye lenger enn "ganske kort tid".. ;)

 

Men nå er det jo slik at jeg prøver å sende med slike poser som skifter farge når de er mettet, så fremt jeg har. Da er det jo ganske greit å se når "tørkemiddelet" må skiftes ut eller reaktiveres!

 

Mine har jo ligget i noen måneder nå, ingen antydning til farge enda.. Nå er vel luftfuktigheten nærmere null i -35 grader og da..! :P

Link to comment
Share on other sites

Det avhenger vel av luftfuktigheten det da Woff. Nå er vel luftfuktigheten nærmere null..!

Selvsagt avhenger det av luftfuktighet samt endel andre variabler og som du påpeker er luftfuktigheten relativt lav på indre østland når kulda kryper ned under 30 minus.

Disse posene med silica gel er ikke ment som fuktfjernere for større (luft)volum eller hvor du har luftsirkulasjon som du sikkert vet.

Du kan selv teste de i en bolle med vann hvis du tror disse er egnet i så måte! :P

Grunnen til at jeg sier ifra er at selv om du gir bort disse gratis så er det dumt å misbruke de. Å STOLE på at de holder et fuktig våpenskap tørt er ganske dumt. :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vet at en del typer inneholder kobolt, og at dette kan være kreftfremkallende. Er ikke sikkert, men jeg assosierer kobolt med fargen blå..?

 

De jeg har er stemplet cobalt free. De jeg har som skifter farge er gule.

 

Det meste av tørking vil vel fungerte, bare et spørsmål om tid tror jeg..

Selv ville jeg gått for stekeovn på relativt lav temperatur, 50 grader? Over flere timer..

Link to comment
Share on other sites

Har desverre havnet litt på etterskudd pga diverse omstendigheter-

Men kan opplyse om at jeg i dag tok turen til posten og kjøpte 10x ferdig frankert konvolutt, så dere som venter sending skal få denne i løpet av uka! Satser på at jeg får pakket og sendt de i løpet av morgendagen! "I mårgo, i mårgo.." :D

Link to comment
Share on other sites

:D:D Tusen takk! Mottok en ladning med tørkemedia i dag! Riktignok ikke som TS's overskrift Silica Gel men et stoff som heter CLAY desiccant.

Dette stoffet er i følge web like bra så lenge man holder seg under 50°C noe som ikke er det største problemet i Norge! I tillegg var det med fuktighetsindikatorer! Koboltholdige sånne er stemplet av EU som giftige / kreftfremkallende i store mengder men vi er jo ikke i EU så who cares? Tusen takk nok en gang for flott hjelp! :D:D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hadde ei stor pakke på tur til The Kid, men denne fant postvesenet ut at de ville ha selv. :evil:

Ettersom The Kid nå har ventet lenge uten å ha mottatt noe, har jeg derfor pakket alt jeg har av tørkeremedier i ei kasse til han. Denne skal sendes med sporing denne gangen!

 

Har ikke den hele og fulle oversikten i hodet, men jeg har vel notert nærmere 50 mottakere og sendt ut gud vet hvor mange enheter - sikkert 20 kilo! :)

 

Men det er tross alt en del arbeid med det, og det tar faktisk ganske lang tid. "Derav ønsker jeg ikke lengre å tilby denne tjenesten"! :mrgreen:

 

PS: tusen takk til alle dere som valgte å legge til et lite ekspedisjonsgebyr i tillegg til portoen! Ingen nevnt, ingen glemt!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...